Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-02@02:55:35 GMT

قیمت هر کیلو خاویار ایرانی چند؟

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۸۶۷۲۱

قیمت هر کیلو خاویار ایرانی چند؟

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران، گفت: تولید خاویار پرورشی در کشور سیر صعودی به خود گرفته به نحوی که پیش‌بینی می‌شود با افزایش 2 تنی در سال 97 حداقل 4 تن خاویار پرورشی در کشور تولید شود.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ ناصر کرمی راد در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه هم اکنون 85 مزرعه فعال در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در سال96 حدود 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 تن خاویار پرورشی در کشور تولید شد که نسبت به سال 95 ، 500 کیلوگرم افزایش داشت.

وی یادآور شد: البته هدف گذاری برای تولید خاویار در سال 97 ، 5 تا 6 تن بوده است اما، با توجه به کمبود مولد این عدد حداقل به 4 تن می رسد.

کرمی راد کاهش بارندگی، آلودگی آب دریا به دلیل آلودگی رودخانه‌ها به پسآب‌های صنعتی و شهری و صید غیرمجاز را از  دلایل کاهش مولد ماهیان خاویاری عنوان کرد.

وی با اشاره به برنامه بازسازی ذخایر خاویاری دریای خزر، گفت: در مرحله اول اجرای این برنامه ایران و سایر کشورهای حاشیه دریای خرز متعهد شدند از برداشت ذخایر خاویاری به مدت 5 سال خودداری کنند، این برنامه 5 سال دیگر تمدید شد و اکنون در سال هفتم آن هستیم.

کرمی تاکید کرد: در این برنامه صید 5 گونه ماهی مورد حمایت ممنوع است و تنها کشورها اجازه صید با هدف اجرای طرح بازسازی و استفاده در پروژهای تحقیقاتی دارند.

وی با بیان اینکه در کشور ما 4 مزرع تحقیقاتی و بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری وجود دارد، اظهار کرد: 2 مرزع در استان گیلان،1 مزرع در استان مازندران و 1 مزرع در استان گلستان اجازه صید با هدف بازسازی ذخایرژنتیکی و تحقیقات دارند.

کرمی یکی دیگر از نتایج منفی کاهش مولد را کاهش تولید بچه ماهی و رهاسازی آن‌ها عنوان کرد و گفت: در سال 96، بیش از 3 میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری رهاسازی شد اما با کاهش مولد امسال این عدد بین 2 تا 3 میلیون قطعه خواهد بود.

وی یادآور شد: معمولا گونه ماهی خاویاری مورد استفاده در مزارع از نوع فیل ماهی است، این گونه ماهی خاویاری معمولا 8 تا 10 سال زمان برای رسیدن به سن بلوغ و بهره برداری نیاز دارد و با این شرایط انتظار می رود در سال‌های آینده شاهد رشد تولید باشیم اما، در سالجاری نباید منتظر افزایش تولید چشمگیر بود.

کرمی درباره وضعیت بازار داخلی و خارجی خاویار کشور نیز، گفت: در چند سال اخیر بازار داخلی رونق بیشتری نسبت به بازار صادراتی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: هم اکنون 95 درصد گوشت و 50 تا 60 درصد خاویار ماهیان خاویاری پرورشی در کشور مصرف می شود.

به گفته کرمی، خاویار در بازار داخلی قیمت بالاتری نسبت به بازار صادراتی دارد به همین دلیل صادرات خاویار در سال 95 از 3 تن به 1 تن کاهش داشت.

وی توسعه مزارع پرورش خاویار، افزایش عرضه و در دسترس قرار گرفتن و آشنایی بیشتر مردم با این محصول ارزشمند را از دیگر دلایل رونق بیشتر بازار داخلی خاویار دانست.

کرمی تاکید کرد: آمار دقیقی از میزان صادرات و مصرف داخلی خاویار برای سال 96 در دست نیست اما، به نظر می رسد تقریبا به همان میزان سال 95 باشد.

وی قیمت هر کیلوگرم خاویار ایرانی در بازار جهانی را 1200 تا 1700 یورو و قیمت در بازار داخلی را 8 تا 10 میلیون تومان عنوان کرد.

کرمی در پاسخ به این پرسش که آیا قدرت گرفتن کشورهای رقیب مانند چین در کاهش صادرات نیز موثر بوده است، گفت: افزایش تولید کشورهای مانند چین در سال گذشته در مقطعی قیمت‌ها را به 900 تا 1000 یورو کاهش داد اما، همچنان خاویار برند ایران یک سر و گردن از سایر کشورها بالاتر است و در بیشتر بازارها با قیمت حداقل 200 تا 300 یورو گرانتر به فروش می رسد.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران ادامه داد: البته هیچگاه نباید رقبا را در بازار دست کم گرفت و به اتکا به گذشته از تلاش باز ایستاد به همین جهت بهبود کیفیت و افزایش بهره وری تولید در مزارع پرورش ضروری است.

کرمی در پایان گفت: صنعت پرورش ماهیان خاویاری در کشور ما بسیار جوان است و عمری حدود 10 ساله دارد، به همین دلیل سازمان شیلات هر ساله کلاس‌ها و کارگاهای متعددی را برای پرورش دهندگان برپا می کند و تمام تلاش خود را به کار بسته تا تولید را به بالاتر سطح کیفی و بهره وری خود برساند، ضمن اینکه در این بخش تسهیلات با نرخ سود بسیار پایین به سرمایه گذارن برای توسعه تولید پرداخت می شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خاویار صادرات خاویار ماهی خاویاری سازمان شیلات ایران پرورش خاویار مزرعه پرورش ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۸۶۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟

«در ایران روزانه حدود هزار و ۲۰۰تن بستنی مصرف می‌شود که از این میزان حدود هزار تن از سوی شرکت‌های صنعتی و ۲۰۰تن هم از سوی کارگاه‌ها و بستنی‌سازی‌های سنتی تولید می‌شود.» این‌ها را محمدجواد شکری، از فعالان صنعت تولید و تجارت بستنی در ایران در مورد آمار تولید و صادرات بستنی در کشور به همشهری می‌گوید. اما مهم‌تر از بستنی‌هایی که مصرف داخلی دارند، لژیونر‌ها و صادراتی‌ها هستند؛ بستنی‌هایی که با برند ایرانی شهرت جهانی کسب کرده و دل مشتری‌ها را به‌دست آورده‌اند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، شکری در مورد صادرات بستنی می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی به کشور‌های همسایه صادرات بستنی دارند؛ صادراتی که رکورد ۴۰۰تن بستنی در روز را به دست‌آورده است؛ بستنی‌هایی که بیشتر به عراق و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس مانند عمان و کویت و امارات به‌ویژه شهر دوبی می‌رسند. علاوه بر حوزه خلیج‌فارس، بستنی‌های ایرانی به کشور‌های آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان و حتی کشور‌های آفریقایی مانند لیبی هم صادر می‌شود و صادرکنندگان نیم‌نگاهی هم به بازار چین دارند.»

مردم جهان بستنی ایرانی را با چه طعم‌هایی دوست دارند؟

شکری با بیان اینکه صادرات بستنی ایرانی به کشور‌های دیگر با توجه به فرهنگ و ذائقه هر کشوری و با بسته‌بندی‌های مختص هر منطقه انجام می‌شود، می‌گوید: «چینی‌ها مزه‌های ایرانی مانند رز، گلاب و زعفران را خیلی دوست دارند و کشور‌های همسایه شمال ایران طعم زردآلو را می‌پسندند.»

این فعال صنعت تولید و تجارت بستنی با بیان اینکه بستنی ایران حتی به آمریکا و کانادا هم صادرات می‌شود، می‌گوید: «هرچند صادرات ما به این کشور‌ها محدود به ایرانیان ساکن در آنجا می‌شود، اما در شهر‌هایی مانند تورنتو عرضه بستنی ایرانی به جز فروشگاه‌های ایرانی به فروشگاه‌های غیرایرانی هم رسیده، ضمن اینکه به‌دنبال توسعه صادرات بستنی به آمریکا هم هستیم.»

بستنی زعفرانی ابتکار ایرانی

بستنی از فرنگ به ایران رسید. ناصرالدین‌شاه قاجار در سفر به فرانسه بعد از خوردن بستنی میوه‌ای فرانسوی، عاشق این دسر جذاب شد و به خدم‌وحشم خود دستور داد طرز تهیه آن را از فرانسوی‌ها بگیرند و به ایران بیاورند و اینگونه شد که پای بستنی به ایران باز شد. نخستین کسی که در تهران بستنی درست کرد «ممد ریش» نامی بود که با چرخ دوره‌گردی‌اش روانه کوچه و بازار می‌شد و بستنی می‌فروخت. پس از او، اکبر مشتی (مشدی) به بستنی رنگ و بوی ایرانی داد و بستنی زعفرانی تولید کرد. طعم این بستنی آنقدر خاص و خوب بود که خیلی زود در میان ایرانیان و جهانیان محبوب شد. اواخر دهه۴۰ شمسی، دستگاه‌های بستنی‌سازی وارد ایران شدند و بستنی در طعم‌ها و برند‌های مختلف عرضه شد.

بستنی گران شده، مشتری آب رفته

مغازه‌داران می‌گویند رشد قیمت این خوراکی پرطرفدار باعث شده تقاضا برای خرید بستنی کاهش پیدا کند. رئیس اتحادیه بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ تهران با تأیید این موضوع می‌گوید: «تورم بر میزان تقاضا برای آبمیوه و بستنی اثرگذار بوده و تقاضا تا حدودی کم شده است. برای همین با وجود اینکه هزینه‌ها بیش از ۵۰درصد افزایش یافته است، صنف ما برای حمایت از مصرف‌کنندگان و برای حفظ بازارمان، تصمیم گرفت امسال فقط حدود ۲۰درصد افزایش قیمت داشته باشد».

محسن مبرا، ضمن تأکید بر اینکه بستنی قیمت مصوب ندارد، ادامه می‌دهد: «از سال۱۴۰۲ بنا بر مصوبه سازمان حمایت، دیگر نرخ مصوب نداریم و نرخ‌ها از سوی خود تولیدکننده‌ها تعیین می‌شود.»

قیمت انواع بستنی در بازار

کماکان ارزان‌ترین بستنی بازاری بستنی یخی است. بستنی یخی میوه‌ای در برند‌های مختلف ۷ هزار تومان است. بستنی چوبی میلکی۱۰ هزار تومان، بستنی کیم ۱۰ هزار تومان، بستنی کیک تیرامیسو ۱۵ هزار تومان، قیفی ۱۵ هزار تومان، بیسکورول ۲۰ هزار تومان، بستنی لیوانی ماراش با شیر بز ۳۰ هزار تومان، بستنی چوبی سالار ۳۰ هزار تومان و بستنی مگنولیا ۴۰ هزار تومان است.

همچنین بستنی یک لیتری طالبی و وانیلی۸۰ هزار تومان است.

هر کیلو بستنی سنتی ساده هم در تهران بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ هزار تومان و نوع ویژه و ۴ مغز آن بین ۲۰۰ تا ۲۷۵ هزار تومان است. هر کیلو بستنی میوه‌ای هم در طعم‌های مختلف انبه، توت‌فرنگی و ... بین ۱۵۰ تا ۱۹۰ هزار تومان است.

اگر بخواهید بستنی سنتی در میزان کم سفارش دهید یک ظرف کوچک بستنی سنتی حدود ۴۰ هزار تومان و یک ظرف کوچک بستنی میوه‌ای شامل ۴ اسکوپ (هر اسکوپ بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان) حدود ۷۰ هزار تومان است. اگر هوس بستنی قیفی هم کنید هر عدد آن بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان است. بستنی قیفی متری هم که در بعضی مغازه‌ها عرضه می‌شود با توجه به اندازه کوچک، متوسط و بزرگ به قیمت ۵۰ هزار، ۶۰ هزار و ۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

دیگر خبرها

  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • توزیع روزانه میوه و صیفی در میدان مرکزی به ۲۲ هزار تن رسید
  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • قیمت جدید گوشت و مرغ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد