Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی اکبر صالحی در مراسم امضای تفاهم‌نامه احداث و تأمین منابع مالی مرکز آموزشی و پزشکی سرطان و پزشکی هسته‌ای که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: مرکز درمانی جدیدی در حوزه بیماری‌های صعب العلاج با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه اندازی خواهیم کرد که ما در این مرکز جدید از ظرفیت‌های سازمان انرژی اتمی برای تأمین و اداره تجهیزاتی که با پرتو سر و کار دارند استفاده می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: حوزه سلامت وسیع است و تقاضا‌های فراوانی نیز وجود دارد. ما نیز در سازمان انرژی اتمی بر خلاف تصور عمومی که فکر می‌کنند فقط مشغول غنی سازی و ... هستیم، مشغول کار‌های دیگری در حوزه‌های وسیعی هستیم. به طور مثال تأمین رادیو دارو برای نزدیک به یک میلیون نیازمند به این دارو در این سازمان انجام می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر مراکز هسته‌ای با استفاده از محصولات سازمان انرژی اتمی در حال کار هستند و تاکنون هیچ نقصی نداشتند همچنین سرکشی و نظارت بر ایمن بودن دستگاه‌هایی که با پرتو سر و کار دارند در مراکز درمانی به عهده نظام ایمنی سازمان انرژی اتمی است، البته محدودیت‌های مالی در این راستا وجود دارد، اما تمام تلاش خودمان را با کمک دولت انجام می‌دهیم تا با تأمین امکانات لازم بتوانیم تأسیسات پرتویی که مشغول ارائه خدمات هستند را سرکشی و نظارت کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: بعد از برجام تأمین تجهیزات تخصصی در ساخت واکسن و دارو‌های جدید نیز در سازمان انجام شده است. طی ۲ تا ۳ سال گذشته انواع سانتریفیوژ‌های صنعت دارو و واکسن‌سازی را برای وزارت بهداشت تأمین کردیم.

وی با اشاره به استفاده شتاب‌دهنده‌های خطی در بیمارستان‌ها گفت: تاکنون چیزی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ شتاب‌دهنده خطی در حال استفاده است، اما نیاز به دستگاه‌های بیشتری داریم و امیدواریم بتوانیم این دستگاه‌ها را نیز بومی‌سازی کنیم، دو ماه پیش از یک شتاب‌دهنده خطی رونمایی کردیم که علمی و صنعتی بود، امیدواریم در بخش سلامت نیز بتوانیم ورود مؤثری برای ساخت شتاب‌دهنده خطی داشته باشیم.

صالحی با اشاره به ساخت بیمارستان فوق تخصصی به نام مرکز یون درمانی در استان البرز افزود: این بیمارستان متعلق به وزارت بهداشت خواهد بود و سازمان انرژی اتمی فقط خدمات علمی و فنی ارائه خواهد کرد، قرارداد‌های مربوطه بسته شده و امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم شاهد راه اندازی این مرکز باشیم که در غرب آسیا بی نظیر خواهد بود؛ این مرکز تجهیزات تخصصی فراوانی دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مجموعه درمانی و تشخیصی بیماری‌های صعب العلاج نیز در تفاهم‌نامه‌ای که امروز امضا می‌شود توسط سازمان انرژی اتمی ساخته خواهد شد.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی در جهت تأمین بخشی از نیاز‌های سلامت کشور تا جایی که بتواند قدم‌های لازم را بر می‌دارد، به طور مثال در حال کار روی طرحی به نام GMP هستیم که فقط تجهیزات آن نزدیک به ۶۰ میلیون یورو قیمت دارد و برای ساخت دارو‌های رادیو دارو خواهد بود؛ این طرح نیز در غرب آسیا بی نظیر است و تخصیص مالی آن نیز انجام شده است، اگر این طرح تکمیل شود رادیو دارو‌ها بر اساس آخرین استاندارد‌ها تأمین می‌شود و رادیو دارو‌ها به صورت وسیع قابل صادرات خواهند بود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مرکز درمانی بیماری صعب العلاج وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۸۶۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، جواد کریمی‌ثابت پیش از ظهر امروز (یکشنبه، شانزدهم اردیبهشت) در نشست خبری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ گفت: این کنفرانس،‌ نشان‌دهنده بلوغ فناوری هسته‌ای در کشور است؛‌ سال گذشته در جریان دیدار کارکنان صنعت هسته‌ای با مقام معظم رهبری؛ ایشان بر گسترش همکاری‌های بین‌المللی با کشورهای همسو تاکید کردند که این موضوع در سازمان انرژی اتمی ایران هدف‌گذاری شد.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌‌های انجام شده، انجمن هسته‌ای ایران  پس از ۲۹ دوره کنفرانس هسته‌ای در سطح ملی؛ شرایط را برای برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای مهیا دانست که در این زمینه شاهد استقبال بسیار خوب داخلی و خارجی برای حضور در کنفرانس هستیم.

رییس انجمن هسته‌ای ایران تاکید کرد: حدود 580 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که با داوری‌های دقیق توسط اساتید بیش از 50 دانشگاه کشور، ‌این آثار بررسی شدند. حدود 420 مقاله پذیرفته شده که به‌صورت شفاهی و پوستر ارایه می‌شوند.

وی ادامه داد: 50 دانشمند از  پنج قاره جهان میهمان نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای هستند. بیش از 80 سخنران از دانشگاه‌ها، صنعت ‌هسته‌ای ایران و نیز خارج از کشور در 16 میزگرد علمی و پنل‌های تخصصی به ارایه سخنرانی می‌پردازند؛ سطح استقبال از سایر کشورها بسیار خوب بوده به‌طوری‌که بیش از 50 نفر از سخنرانان را افراد خارجی تشکیل می‌دهند.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای،‌ مقالات به دو شکل شفاهی و پوستر ارایه می‌شود؛ توضیح داد: این کنفرانس در 13 محور برگزار می‌شود و نیز محتواها در 4 چارچوب ارایه خواهد شد به‌طوری‌که چارچوب‌های در نظر گرفته برای این کنفرانس شامل سخنرانی‌های علمی، ارایه مقالات به‌صورت سخنرانی، ارایه مقالات به‌شکل پوستر است و در حاشیه این کنفرانس نمایشگاه آخرین دستاوردهای فناوری هسته‌ای برپا می‌شود و به ارایه آخرین دستاوردها و اطلاعات می‌پردازیم.

کریمی‌ثابت خاطرنشان کرد: مواردی نظیر چرخه سوخت، کاربرد پرتوها، تغییرات اقلیمی به عنوان موضوعی جدید و حکمرانی هسته‌ای به محورهای این کنفرانس افزوده شده است.

وی تاکید کرد: این کنفرانس بستر مناسبی را برای حضور صنعت هسته‌ای و نیز دانشجویان حوزه هسته‌ای فراهم کرده و تلاش شده است تا دانشجویان دانشگاه‌ها، اساتید صنعت هسته‌ای و نیز علاقه‌مندان با آخرین پژوهش‌های هسته‌ای ایران آشنا شوند.

استقبال و حمایت آژانس از برگزاری رویدادهای علمی بین‌المللی
رییس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران عنوان کرد: 2 سال پیش و در حاشیه کنفرانس ملی هسته‌ای، موضوع برگزاری این کنفرانس در حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و با همکاری این آژانس مطرح شد که آیین گشایش نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای با حضور مسوولان داخلی و نیز مدیرکل این آژانس برگزار می‌شود.

کریمی‌ثابت با اشاره به وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیح داد: وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حمایت از رخدادهای بین‌المللی برای توسعه علوم هسته‌ای است، بنابراین آژانس از برگزاری این رویداد استقبال گسترده‌ای داشت و حضور رافائل گروسی در مراسم افتتاحیه مهر تاییدی بر حمایت آژانس از رخدادهای علمی بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: مشکلات کنونی جهانی نیازمند راه حل‌های جهانی است برگزاری رخدادهای بین‌المللی یکی راه حل‌ها محسوب می‌شود.

رییس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران درباره چگونگی حمایت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برگزاری رویدادهای علمی توضیح داد: موضوع برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای دو سال قبل و در حاشیه برگزاری بیست‌ و نهمین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد شد که مورد استقبال قرار گرفت و وعده و قول همکاری از سوی آژانس داده شد.

وی افزود: خوشبختانه تا کنون که در آستانه برگزاری این کنفرانس در اصفهان هستیم، آژانس در این زمینه همکاری‌های بسیار خوبی با انجمن هسته‌ای ایران داشته و از حضور همکاران وسخنرانان علمی حمایت کرده و ان‌شاء‌الله این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت و امیدوارم هر 2 سال یک‌بار شاهد برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در ایران باشیم.

وی درباره ضرورت و اهمیت برگزاری این کنفرانس در سطح بین‌المللی عنوان کرد: کشور ما با 50 سال سابقه در حوزه هسته‌ای و نیز طی کردن فراز و نشیب‌های فراوان، اکنون از نظر علم و فناوری به جایگاهی رسیده که کاملا قادر است با بسیاری از کشورهای دنیا مراوده علمی در زمینه هسته‌ای داشته باشد.

کریمی‌ثابت ادامه داد: نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد؛ کشورهای همسو و عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند که از نظر فناوری هسته‌ای یا از کشور ما عقب‌تر بوده و یا اصلا به این عرصه ورود نکرده‌اند. با توجه به نگاهی که جمهوری اسلامی همیشه نسبت به تعهدات بین‌المللی خود داشته و نیز همکاری با کشورهای همسو،‌ مقرر شد تا کنفرانس بین‌المللی محلی برای آشنایی و آگاهی از آخرین دستاوردهایی که در کشور ما به دست آمده، باشد تا شبکه علمی که مورد نیاز است، ‌شکل بگیرد و به کار بپردازد.

نمایشگاه آخرین دستاورد‌های صنعت هسته‌ای، نشانه‌ بلوغ فناوری هسته‌ای در ایران
وی با اشاره به برپایی نمایشگاه آخرین دستاورد‌های صنعت هسته‌ای در حاشیه کنفرانس گفت: در حاشیه این کنفرانس سه روزه، نمایشگاه آخرین دستاورد‌های صنعت هسته‌ای نیز برپا می‌شود و باید گفت برگزاری این کنفرانس و نمایشگاه دستاوردهای این صنعت را می‌توان نشان از بلوغ فناوری هسته‌ای ایران دانست.

رییس انجمن هسته‌ای ایران با اشاره به حمایت‌های فراوان سازمان انرژی اتمی ایران به‌منظور برگزاری این کنفرانس بین‌المللی خاطرنشان کرد: دلیل برگزاری این کنفرانس در اصفهان این است که این شهر دارای ظرفیت بالایی برای موضوعات هسته‌ای است؛ همچنین اصفهان یک شهر تاریخی و جذاب است که تمدنی بسیار تاریخی و قدیمی دارد بنابراین با توجه به این دو مولفه، اصفهان شهری مناسب برای برگزاری این کنفرانس در نظر گرفته شد.

گفتنی است این کنفرانس از 17 تا 19 اردیبهشت‌ماه و با محوریت کاربرد پرتوها، راکتورهای هسته‌ای، فیزیک هسته‌ای و شتاب‌دهنده‌های ذرات، اندازه‌گیری تشعشعات، انرژی همجوشی و پلاسما، چرخه سوخت هسته‌ای ایزوتوپ‌های پایدار و رادیو اکتیو، ایمنی و امنیت هسته‌ای، کشاورزی هسته‌ای، فناوری کوانتمی، آموزش هسته‌ای، حکمرانی هسته‌ای و تغییر اقلیم و نقش انرژی هسته‌ای در اصفهان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یادواره شهدای فردو با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی برگزار می‌شود
  • برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • تسهیل تأمین دارو و واکسن مورد نیاز دامداران و مرغداران لرستانی
  • دیدار دیپلمات‌های ایران و روسیه در وین در آستانه سفر گروسی به تهران
  • رایزنی نماینده ایران با اولیانوف در وین
  • دیدار نمایندگان ایران و روسیه در آستانه سفر گروسی به تهران
  • نقشه راه بهره‌گیری از دانش هسته‏‌ای در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی تدوین می‌شود
  • چالش‌های فراوان بیماران خاص و صعب العلاج در ایران/ وقتی مشکلات بیماران هموفیلی دیده نمی‌شود
  • جذب یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بیماران خاص و صعب العلاج
  • ثبت ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت/ راه اندازی ۱۱۴ مرکز رشد فناوری سلامت