Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخسیتن سمپوزیوم بازتوانی شناختی با حضور دانشجویان، اساتید متخصصان و محققان از ۳۱ خردادماه جاری و به مدت دو روز در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران آغاز می‌شود.

به گزارش  گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به منظور بررسی راه‌های کمک به توانمند سازی شناختی و ارایه خدمات توانبخشی به بیماران مبتلا به اختلالات شناختی و نیز تبادل یافته‌های علمی و پژوهشی میان محققان و متخصصان، نخستین سمپوزیوم بازتوانی شناختی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
پیمان حسنی ابهریان دبیر اجرایی سمپوزیوم بازتوانی شناختی با اشاره به اینکه توانبخشی شناختی روشی برای کمک به بیماران در جهت افزایش توانایی آن‌ها در پردازش و تفسیر اطلاعات است، گفت:: هدف از این روش کمک به افراد مبتلا به اختلالات شناختی به منظور ایجاد توانایی در انجام فعالیت‌های روزمره به وسیله بهبود یا جبران نقایص عملکرد‌های مغزی است.
ابهریان با بیان اینکه توانبخشی شناختی، تلاشی جهت بازگرداندن ظرفیت‌های شناختی از دست رفته و یا بهبود ظرفیت‌های شناختی است، گفت: توانمندسازی شناختی همچنین روشی است برای بهبود عملکرد‌های شناختی افراد سالم که دارای عملکرد شناختی درحد طبیعی و قابل قبول می‌باشند.
وی ادامه داد: تمامی افراد در هر گروه سنی و صرف نظر از بیمار و یا سالم بودن، نیازمند خدمات توانبخشی و توانمند سازی شناختی بوده و این خدمات به عنوان یک نیاز اساسی و ضروری در زندگی انسان عصر حاضر از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این راستا، اختلال طیف "اتیسم"، "اعتیاد"، "اسکیزوفرنی"، "سکته‌های مغزی" و "زوال عقل " از مهم‌ترین موارد نیازمند به مداخلات توانبخشی شناختی هستند.
به گفته این پژوهشگر حوزه شناختی، مطالعات نشان می‌دهد که با استفاده از روش‌های گوناگون توانبخشی شناختی، بهبود عملکرد مغز قابل دستیابی است و امروزه دانش و فن آوری توانبخشی شناختی محدود به اختلالات و بیماری‌ها نبوده بلکه حوزه گسترده تراز جمله توانمندسازی شناختی افراد سالم را نیز در بر می‌گیرد.
ابهریان با اشاره به اینکه توانبخشی شناختی در هر سن، جنس و نژاد یک ضرورت فردی و اجتماعی است، گفت: اگرچه اختلالات شناختی در سنین مختلف و تحت شرایط متفاوت روی می‌دهد، اما مهم‌ترین زمان بروز آن‌ها دوران کودکی و بویژه اوایل آن است؛ لذا با توجه به این مسئله و همچنین اهمیت این دوران در رشد و تکامل انسان و زندگی آینده وی، این دوران در خط اول اولویت نیاز به خدمات شناختی قرار دارد. بطوری که این نیاز به طور خاص در کودکان مبتلا به "اختلالات بیش فعالی و نقص توجه"، "اختلالات یاد گیری"، "طیف اتیسم "و "فلج مغزی" که روی هم رفته درصد بالایی از کودکان را به خود اختصاص می‌دهند، آشکارتر و نمایان‌تر است.
وی همچنین بیان کرد: پس از دوران کودکی و نوجوانی، دوره جوانی جایگاه دوم را از نظر نیاز به خدمات توانبخشی شناختی به خود اختصاص می‌دهد و یکی از معضلات اجتماعی بویژه در دوران جوانی، اعتیاد است و مهم‌ترین مورد از اختلالات این افراد که هم به عنوان علت این بیماری و هم معلول آن مطرح است، اختلالات شناختی می‌باشد.
ابهریان با اشاره به اینکه ارزیابی و توانبخشی شناختی اعتیاد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است گفت: بیماری‌های روانپزشکی و در راس آن‌ها "اسکیزوفرنی " نیز یکی دیگر از موارد فراگیر و نیازمند به مداخلات شناختی است که نسبت به سایر موارد دامنه سنی گسترده تری را فرا گرفته و نیاز به توجه بیشتری دارند.
دبیر اجرایی سمپوزیوم ابراز کرد: یکی دیگر از مشکلات بنیادی، کهولت سن و مشکلات ناشی از آن است و در این راستا اختلالات شناختی به عنوان مهم‌ترین عامل از کار افتادگی سالمندان مطرح است که از دوران میانسالی آغاز و با افزایش سن شدت می‌یابند. توانبخشی شناختی افراد دارای نواقص شناختی جزئی و مبتلایان به بیماری آلزایمر و سکته‌های مغزی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.
نخسیتن سمپوزیوم بازتوانی شناختی با حضور دانشجویان، ساتید متخصصان و محققان از ۳۱ خردادماه جاری و به مدت دو روز در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران آغاز می‌شود.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سمپوزیوم دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۸۸۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران «برتر کشوری» شد

مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران به عنوان مرکز مشاوره برتر کشوری در میان مراکز مشاوره دانشگاه‌های سراسر کشور معرفی شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران در سی‌وششمین گردهمایی مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های سراسر کشور که در دانشگاه زاهدان برگزار شد، از سوی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان «مرکز مشاوره برتر کشوری در سال ۱۴۰۲» انتخاب شد و با اعطای لوح تقدیر و تندیس، دکتر زهره عزیزی رئیس مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران از سوی دکتر هاشم داداش‌پور معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد تقدیر قرار گرفت.


تعداد جلسات برگزار شده توسط روانشناسان، مشاورین و مددکاران و خدمات واحد نوروتراپی دانشگاه‌ها به صورت حضوری و غیرحضوری، خدمات و حمایت‌های مددکاری اجتماعی، توانمندسازی جامعه دانشگاهی، آموزش و ارائه خدمات بهداشت روان نشست‌های تخصصی، کارگاه‌ها و وبینار‌های آموزشی مختص دانشجویان، کارکنان، اساتید و خانواده دانشگاهیان، توانمندسازی جامعه دانشگاهی، انتشارات و تولید محتوا، میزان خدمات روانشناختی شامل طرح‌های حمایتی و مناسبتی برای دانشجویان دانشگاه، سطح پوشش دانشجویان جدیدالورود در طرح کارنامه سلامت روان، تعداد اعضا و میزان فعالیت همیاران سلامت روان، مداخله در بحران‌های روانشناختی و تعداد جلسات تشکیل شده در این خصوص، میزان فضای فیزیکی و نرخ رشد فضای مستقل و برگزاری سمپوزیوم‌های ملی و بین‌المللی، از معیار‌های ارزیابی عملکرد سالانه مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌ها است.

دیگر خبرها

  • برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی -محلی در دانشگاه آزاد بجنورد
  • نخستین مدرسه فریلنسری ایران راه‌اندازی می‌شود
  • نخستین مدرسه فریلنسری ایران راه اندازی می‌شود
  • افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران
  • مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران «برتر کشوری» شد
  • «دست مایو الکترونیک»در هلال احمر به تولید انبوه می رسد
  • دست مایوالکترونیک توسط مرکز توانبخشی هلال احمر به تولید انبوه می رسد
  • جامعه امروز ما نیاز به تفکر معلمان شهید دارد
  • نخستین واکنش دانشگاه کلمبیا به یورش پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • وحدت و برادری نیاز مهم امروز کشور است