Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@12:00:15 GMT

ظروف پلاستیکی منشا آلودگی زیستیگاه ها هستند

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۸۸۸۱۸

ظروف پلاستیکی منشا آلودگی زیستیگاه ها هستند

به گزارش ایرنا، مازیار سلیمان نژاد روز یکشنبه در همایش گرامیداشت هفته محیط زیست اظهار کرد: شعار جهانی روز محیط زیست در سال جاری با محوریت حذف یا کاهش استفاده از کیسه ها و ظروف پلاستیکی است.
وی تاکید کرد: مردم با جایگزینی کیسه های پارچه ای و پاکتی به جای کیسه های پلاستیکی سهمی در حفاظت از محیط زیست انسانی و طبیعی را ایفا کنند تا میزان آلودگی های زیست محیطی کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سلیمان نژاد در ادامه با بیان اینکه یکی از مهمترین آلودگی های استان ایلام موضوع گرد و غبار و بیابان ها است، گفت: 424 هزار و 518 هکتار از مساحت کل استان ایلام را اراضی بیابانی تشکیل داده که از این مقدار 84 هزار هکتار آن در وضعیت بحرانی قرار دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام یادآور شد: کاشت نهال، تثبیت و تلاش برای کاهش ویا مهار فرسایش خاک از جمله راه هایی مقابله با بیابان زایی و کاهش آثار ریزگردها است.
وی افزود: همچنین باتوجه به اینکه بخش عمده ای از گرد و غبار حاکم بر استان ایلام منشاء خارجی دارد باید از طریق مناسبات و ریزنی های بین المللی عوامل ایجاد و راه های مقابله با کانون های گرد و غبار در کشورهای مبداء عراق، سوریه، اردن و عربستان پیگیری شود.
سلیمان نژاد یادآور شد: تکمیل شبکه های پایش گرد و غبار در شهرستان های سیروان، بدره و ملکشاهی که فاقد ایستگاه سنجش ذرات معلق در هوا هستند یکی از برنامه های اولویت دار اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام است.
به گفته وی سال 95 تعداد 80 روز آلودگی ناشی از گرد و غبار در استان ایلام ثبت شد و در سال 96 این رقم به 68 روز رسید که هرچند از لحاظ آماری تعداد روزهای آلوده کم بود اما میزان غلظت گرد و غبار در سال 96 کاهش نداشت.
وی در ادامه به برخی برنامه ها و اقدام های انجام گرفته یا در دست اجرای اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام اشاره کرد و افزود: مناطق تحت مدیریت محیط زیست در استان ایلام هفت درصد است که در صدد افزایش این میزان به 10 درصد هستیم.
سلیمان نژاد اظهار کرد: 142 هکتار از اراضی تحت مدیریت شامل 39 هکتار در ایلام و 103 هکتار در آبدانان رفع تصرف شد و نیز بانک اطلاعاتی مناطق چهارگانه متعلق به محیط زیست استان ایلام نیز تکمیل شد.
وی احیای تالاب ها با اجرای طرح های آبخیزداری نظیر گابیون بندی، خشکه چینی و سد سازی و آموزش و بکارگیری جوامع محلی و انجمن های مردم نهاد زیست محیطی برای حفظ تالاب ها را از دیگر فعالیت های صورت گرفته این اداره کل دانست.
وی اظهار کرد: به منظور دست یابی به مدیریت پایدارو جامع در مناطق تحت مدیریت با بررسی و مطالعه کارشناسان محیط زیست زون هایی تعریف شد زون امن ( ممنوعیت کامل هرگونه فعالیت انسانی در این زون)، زون حفاظتی و زون تفرجگاهی مشخص شده است.
سلیمان نژاد مدیریت پسماندهای خانگی، صنعتی و پزشکی، پایش واحدهای آلاینده صنعتی و تولیدی و تشویق آنها به خود اظهاری و خودکنترلی واحدها، الزام این واحدها به نصب سیستم فیلتراسیون را از دیگر اقدام های این دستگاه نظارتی دانست.
به گفته وی در سال های اخیر چندین گونه نادر حیات وحش شامل کاراکال، شاهین پاسرخ، قمری ناماگوا، پلنگ ایرانی، روباه شنی، شاه روباه، گربه وحشی و افعی دم عنکبوتی در استان ایلام شناسایی و مستند سازی شده اند.
وی یادآور شد: برای تبیین اهمیت موضوع های زیست محیطی به دانش آموزان برنامه های مختلفی چون جشنواره نخستین واژه (آب) و نیز یک ساعت با محیط بان در مدارس سطح استان با مشارکت آموزش و پرورش با حضور دانش آموزان و اولیای مدارس برگزار شد.
این همایش با حضورمسئولان برخی از دستگاه های اجرایی و انجمن های مردم نهاد زیست محیطی برگزار و در پایان نیز از پنج انجمن فعال در حوزه محیط زیست تقدیر شد.
15 خرداد برابر با پنج ژوئن به نام روز جهانی محیط زیست و در ایران نیز از 15 تا 21 خرداد به نام هفته محیط زیست نامگذاری شده است.
شعار امسال این مناسبت نیز ( غلبه بر آلودگی پلاستیک ) انتخاب شده است.
7172
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: روز قدس تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 آموزش و پرورش تالاب حفاظت از محیط زیست گرد و غبار مردم نهاد روز قدس تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۸۸۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: براساس دستور العمل کاهش مصرف پلاستیک و شیوه‌ نامه اجرایی ماده سه مصوبه هیئت وزیران مقرر شد از این هفته ارائه کیسه پلاستیک در فروشگاه‌های سراسر استان همزمان با کشور رایگان نباشد تا مصرف آن کمتر شود.
یوسفی با اشاره به اینکه هدف از اجرای این فکر دولت کاهش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در جهت حذف مصرف آن است، ادامه داد: ۱۰ تا ۱۲ درصد پسماند‌های شهری و خانگی پلاستیک‌هایی هستند که قابلیت چند بار استفاده دارند یا می‌توان کمتر از آنها استفاده کرد.
او بدون اشاره امکان بازیافت پلاستیک در صورت مدیریت پسماند افزود: آلایندگی‌هایی که این پلاستیک‌ها با ورود به طبیعت ایجاد می‌کنند برای محیط زیست، سلامت و خاک بسیار مضر است.
یوسفی افزود: از سوم تا نهم اردیبهشت ماه هفته زمین پاک است که شعار آن «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک» و «نجات زمین» طراحی شده که در زمینه کاهش مصرف پلاستیک پویش «مسیر سبز، ایران پاک» اجرا شده و تاکنون ۱۰ هزار پاکت زباله از پلاستیک‌های رهاشده در طبیعت با مجموع وزن ۴۰ تن جمع‌آوری شده است.

دیگر خبرها

  • جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • اجرای طرح ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان
  • ممنوع شدن توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • اجرای طرح پاکسازی کیسه های پلاستیکی حاشیه سایت زباله شهری آواجیق چالدران
  • حذف کیسه‌های پلاستیکی در ایران | آب دریای خزر باز هم عقب‌نشینی کرد
  • اتوبان کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی پاکسازی شد
  • پاکسازی اتوبان شهید کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی
  • توضیحات سلاجقه درباره موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی
  • پاکسازی اتوبان کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید