Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام،‌ نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 20 خردادماه در دیدار با شهردار و جمعی از مدیران شهری شیراز در بخش نخست سخنان خود اهالی رسانه را مورد خطاب قرار داد و تأكید كرد كه این جلسه معارفه و صمیمیت است اما گاهی چیزهایی منتقل می‌شود كه انگار فضای غیردوستانه حاكم بوده است و این مسئله خوبی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیام شیراز به دنیا صمیمیت است
وی افزود: گاهی اوقات ممكن است برای پیشرفت مجموعه شهر و استان حتی انتقاد كنیم اما بنا نیست كه به فضای صمیمیت لطمه بخورد چرا كه یكی از پیام‌های شیراز به همه دنیا همین صمیمیت است.
آیت‌الله دژكام، شیراز را مركز فرهنگ و آداب و هنر و ادب و دیانت توصیف كرد و افزود: انصافاً در شب‌های قدر و راهپیمایی روز قدس كه خیل عظیمی از جمعیت در شیراز به راه افتاد بسیار این مسائل حس می‌شد و معلوم می‌شود كه مردم شیراز بسیار با فرهنگ، اصیل، نجیب و مبادی آداب هستند.

فضای رسانه برای پیشبرد اهداف كشور باشد
امام جمعه شیراز با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر به شهر مقدس شیراز گفت: رهبر معظم وقتی به شیراز آمدند همه تعریف‌ها كه كردند، گفتند شیرازی‌ها خوش لهجه هستند و در یك فضایی با این همه صفا و صمیمیت به سر می‌برند اما در چنین فضایی گاهی اوقات قلمی حركت می‌كند و ذهنی درگیر مسائلی می‌شود كه نه به صرف نظام است و نه شهر ما لذا سعی كنیم فضای رسانه را برای پیشبرد اهداف استان شهر و كشور قرار دهیم، نه بر خلاف آن.
وی در عین حال از همه رسانه‌ها قدردانی كرد كه یك رویداد در حد یك اتاق را در حد یك دنیا می‌برند و مطرح می‌كنند و این همان خدمتی است كه رسانه انجام می‌دهد و باید از آن قدردانی شود اما مراقب باشیم كه رسانه‌های شیراز، روح قدسی ببخشند.
آیت‌الله دژكام در ادامه سخنان خود به صحبت‌های شهردار شیراز در خصوص بافت تاریخی اشاره كرد و گفت: ما در مسئله بافت تاریخی باید این را بررسی كنیم كه مثلاً تمام این محلاتی را كه سابقاً وجود داشته،‌ به عنوان بافت نگه داریم و آن آثار و فوایدی كه می‌فرمایند دارند، واقعاً دارند و اصلاً به چه اندازه به حفظ این بافت نیاز داریم.

حفظ بافت تاریخی شیراز مسلم است اما به چه اندازه نیاز داریم
نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأكید بر اینكه حفظ بافت تاریخی شیراز مسلم است اما به چه اندازه نیاز داریم كه این را باید كارشناس تبیین كند، گفت: غیر از اینكه برخی از جاها یك بنا باید حفظ شود، آیا مثلاً ما باید چیزی به نام بافت بیش از این حفظ كنیم كه البته این را من در حد سئوال مطرح می‌كنم.
وی با یادآوری اینكه برخی از افرادی كه دارای تخصص بالایی هستند، اصرار بر حفظ این بافت دارند و ما هم می‌گوییم عیبی ندارد و قبول داریم اما تا چه اندازه، گفت: ما می‌خواهیم بگوییم در گذشته یك تمدن بزرگ بودیم و شهرسازی ما پاسخ به نیازهای زندگی مردم می‌داده است و می‌خواهیم این‌ها را القا كنیم لذا این پاسخ‌ها را در این قسمت گرفتیم اما اگر نظیر همین یكی دیگر را درست كنیم، آیا مورد نیاز است؟
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه گاهی اوقات ممكن است اصل حرف درست باشد كه باید بافت حفظ شود اما كمیت كار دقیقاً تبیین نشده باشد، گفت: در كنار همین بافت ما از مراكز زیارتی و تجارتی باز به قبرستان می‌رسیم و آن قبرستان قدیمی شیراز به نام دارالسلام است.

لزوم توجه و رسیدگی بیش از پیش به قبرستان تاریخی دارالسلام
وی با تأكید بر لزوم توجه و رسیدگی بیش از پیش به این قبرستان تاریخی گفت: معضلاتی در این قبرستان وجود دارد در حالی كه ما گاهی اوقات ما از مكان‌هایی كه واقعاً جای افتخار هستند و می‌توان آن را بزرگ كرد، غفلت كرده‌ایم و این قبرستانی است كه در آن بزرگان زیادی در آن مدفون هستند.
امام جمعه شیراز، قبرستان تاریخی دارالسلام را با قبرستان تخته فولاد اصفهان مقایسه كرد و گفت: اصفهانی‌ها هر جایش كه باید حفظ شود را حفظ كردند و ساختند كه دیدنی شده است و هر جایش كه نشده تغییر كاربری داده و فضای سبز ایجاد كردند؛ آنجا هم یك شهر تاریخی است چطور آنجا این اقدامات توجیه می‌شود كه بافت را زنده می‌كند اما ما چه می‌كنیم كه انگار با یك شهر مرده مواجه می‌شویم لذا باید این مسائل را دنبال كنیم.
وی گفت: در كلیات هر دو دیدگاه این مقدار را قبول دارند كه یكسری از افتخارات تاریخی ما اینجا هست و می‌تواند منبع درآمد و زندگی نسل جدید شود و اینها را هیچس انكار ندارد اما بحث این است كه به توافق برسیم و بگوییم چگونه این بافت را حفظ و احیا كنیم تا این نسل جدید بهره‌مند شوند.

دسترسی زائر به 4 امامزاده شیراز كه در بافت تاریخی قرار دارند، كم است
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه 4 امامزاده تقریباً در این منطقه قرار دارند كه دسترسی زائر به آن‌ها كم است، گفت: زائر برای اینكه خود را به حرم شاهچراغ(ع) برساند گاهی اوقات مجبور است مسافت زیادی را طی كند در حالی كه ما در سال حداقل 150 هزار گردشگر خارجی داریم و اینان چگونه به این اماكن دسترسی داشته باشند.

حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) می‌تواند بزرگترین مركز جذب گردشگر باشد
امام جمعه شیراز با تأكید بر اینكه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) می‌تواند بزرگترین مركز جذب گردشگر باشد كه باید در این باره فكری كنیم، گفت: ما حفظ بافت را قبول داریم اما چه كنیم كه این‌ها حل شود و اگر در مورد این مسائل فكر كنیم مسلماً هم تعداد گردشگرها افزایش خواهد یافت و هم درآمد مردم افزایش پیدا خواهد كرد و هم رضایت همگانی فراهم می‌شود.
وی در ادامه با یادآوری خاطراتی از بازسازی یك امامزاده در جهرم و مخالفتی برخی كه منفعتی در عدم بازسازی آن داشتند، گفت: ما هم‌اكنون این وضع را در بافت تاریخی داریم كه گاهی برخی منافع بسیار جزئی و حقیر هست و واقعاً برخی از ارزش‌های فرهنگی غافلند وگرنه كسانی كه اهل فكر و فرهنگ و كارشناسی و این مسائل هستند باید دور هم به‌صورت منطقی و عملی بنشیند تا به یك نقطه مشترك برسیم.

رونق شیراز باید با محوریت حرم سوم باشد
آیت‌الله دژكام با ابراز امیدواری از اینكه این مهم در آینده نزدیك رخ دهد تا شاهد رونق مدنظر در شیراز باشیم، تأكید كرد كه این رونق هم باید با محوریت حرم سوم باشد زیرا شما هر نوع گردشگری راه بیندازید، آنان اینجا جمع می‌شوند و اصولاً شهر شیراز اطراف این حرم‌‌‌ رشد كرده است لذا باید این‌ها را معرفی كنیم و نمی‌توان حرم را معرفی نكنیم و بگوییم شیراز را معرفی كرده‌ایم زیرا شیراز اطراف این‌ها شكل گرفته است.

وجود 25 مدرسه علمیه تاریخی در اطراف حرم شاهچراغ(ع)
وی با بیان اینكه 25 مدرسه علمیه تاریخی در اطراف حرم شاهچراغ(ع) وجود دارد كه نشان می‌دهد این حرم محور علم بوده است و اكنون هم باید محور باشد، گفت: بحمد الهی این رویكرد مناسب شروع شده و به نتایج خودش هم خواهد رسید.
نماینده ولی فقیه در استان فارس در پایان باز هم وضعیت قبرستان دارالسلام را یادآور شد و گفت: باید با یك نگاه جدی به این گستره 8 هكتار به بازسازی بپردازیم تا جاهایی كه نیاز به احترام دارد، احترامش حفظ شود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس اجتماعي حرم شاهچراغ گردشگري شيراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۹۱۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان

کیومرث خانی لعل آبادی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در حاشیه بازدید استاندار کرمانشاه از تعدادی از بنا‌های قدیمی واقع در بافت تاریخی شهر کرمانشاه گفت : در بافت تاریخی شهر کرمانشاه گذری قدیمی با عنوان گذر جلوخان-حدفاصل خیابان مدرس تا خیابان جلیلی - واقع شده که بسیاری از بنا‌هایی که در این بخش قرار دارند، دچار فرسودگی شده‌اند. 

وی افزود: علیرغم اینکه این بنا‌ها از نظر تاریخی دارای اهمیت زیادی هستند، اما به دلیل گذشت زمان استحکام آنها ضعیف شده و باید مورد مرمت قرار گیرند. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه تصریح کرد: مالکین عمده این بنا‌ها توان مالی چندانی برای مرمت بنای خود ندارند، لذا نیاز است حمایت‌هایی از آنها صورت گیرد. 

وی با بیان اینکه میزان اعتبارات دولتی نیز برای مرمت آنها محدود است، عنوان کرد: کل اعتباراتی که امسال برای بافت تاریخی کرمانشاه اختصاص پیدا کرده حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده نیمی از این اعتبار صرف طرح مطالعاتی مرمت بازار قدیمی فیض آباد شود و نیمی دیگر از این اعتبار را برای مرمت گذر جلوخان، با مشارکت مالکین بنا‌های واقع در این محله اختصاص دهیم. 

خانی لعل آبادی تصریح کرد: خوشبختانه در بازدیدی که استاندار کرمانشاه از گذر جلوخان داشتند، قول‌هایی برای افزایش اعتبار ساماندهی این محله تاریخی دادند که امیدواریم بزودی محقق شود. 

وی خاطرنشان کرد: از طرفی مقرر شد که یک کارگروه با حضور دستگاه‌های ذیربط همچون میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری برای ساماندهی بافت تاریخی شهر کرمانشاه تشکیل شود. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه عنوان کرد: بافت تاریخی که بخشی از هویت گذشته شهر ما به شمار می‌رود، می‌تواند به عنوان یک فرصت به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند، در همین راستا با حمایت استاندار و همراهی دستگاه‌های ذیربط در تلاش برای احیاء این بخش از شهر هستیم. 

استاندار در این برنامه از برخی از بنا‌های قدیمی بافت تاریخی شهر کرمانشاه همچون خانه اکبرپور، حمام ملاباشی، زورخانه علمدار، سرای همدانی ها، هتل بوتیک ونوشک (خانه تاریخی صارم الدوله)، خانه حکیم نصیر، مسجد نظام، گذر جلوخان و خانه رنده کش بازدید و با اهالی این محله گفتگو کرد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • اجرای اندیشه های شهیدمطهری فرهنگ کشور رادربرابرتهاجمات حفظ می کند
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانی در مدرسه علمیه رضویه قم
  • سفر به سومین دیار حرم اهل بیت (ع) در ایران -  بخش نخست