Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@02:22:10 GMT

توقف مرمت خانه حکیمیان زنجان در ایستگاه پلمپ

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۰۲۶۲۲

توقف مرمت خانه حکیمیان زنجان در ایستگاه پلمپ

زنجان – ایرنا – مرمت خانه تاریخی حکیمیان زنجان که از 2 سال قبل آغاز شده بود از روز شنبه هفته جاری کارگاه آن از سوی شهرداری پلمپ شد و با وجود برخی هماهنگی های انجام شده برای فک، این مشکل همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، روز شنبه 19 خرداد، موضوع پلمپ کارگاه مرمت خانه حکیمیان به خبر نخست رسانه های این استان تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خانه حکیمیان که در سال 96 با شماره ثبتی 31772 در فهرست میراث ملی کشور قرار گرفته بود، خانه یک هزارو 200 متر مربعی است که قدمت آن به دوره قاجار می رسد و در کوچه شهدای زنجان (معروف به عباسیه) قرار دارد.
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با هدف تبدیل کردن خانه حکیمیان به موزه فرهنگ عامه زنجان، عملیات مرمت و بازسازی آن را از سال 95 آغاز کرد، خانه ای که اداره کل راه و شهرسازی تملک آن را تا 10 سال در اختیار میراث فرهنگی برای بازسازی و بهره برداری قرار داده بود.
با این حال عملیات مرمت ادامه داشت تا آنکه ماموران اجرایی شهرداری 19 خرداد با استناد به اینکه برای اجرای عملیات عمرانی در این بنا، مجوزهای لازم دریافت نشده است اقدام به پلمپ کارگاه مرمت آن کردند.
مدیر بازرسی شهرداری زنجان که به عنوان مسئول نخست این پلمپ شناخته می شد، مهمترین علت این اقدام را تخلفات ساختمانی این مجموعه و فعالیت بدون مجوز اعلام کرد.
مجید امیر فضلی ادامه داد: هر نوع تعمیرات و بازسازی در منازل مسکونی نیازمند دریافت مجوز است، با وجود آنکه همکاری کامل طی 2 سال گذشته برای مرمت و بازسازی این خانه وجود داشت، اما در نهایت حراست پیگیری و دستور پلمپ آن را صادر کرد.
با این حال معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در پاسخ به این اقدام گفت: سازمان میراث فرهنگی دستگاه متولی صدور مجوز و انجام هر نوع تعمیر، مرمت و بازسازی در بناهای تاریخی است و نیازی به دریافت مجوز از شهرداری ندارد.
مهرداد عسگریان این موضوع را هم مطرح کرد که عملیات اجرایی و مرمتی این خانه از 2 سال قبل آغاز شده و ماموران اجرایی شهرداری چرا تاکنون نسبت به تعطیل کردن این عملیات اقدام نمی کردند.
مسئول روابط عمومی شهرداری منطقه سه در همین زمینه اضافه کرد: شهرداری به میراث فرهنگی اطلاع داده است، در هر مکان و زمانی که مطلع شود ساخت و ساز غیر قانونی انجام می گیرد، موظف به جلوگیری از ادامه آن است.
غلامرضا داداشی تاکید کرد: از دستگاه های دولتی انتظار داریم تا اقدامات خود را قانونمند انجام دهند.
وی افزود: معاون میراث فرهنگی پیش از ماه مبارک رمضان با شهردار منطقه سه مذاکره کرد و متقاعد شد که باید مجوز اولیه را دریافت کند.
داداشی با بیان اینکه خیابانی که خانه حکیمیان در آن واقع شده است، در طرح تعریض قرار دارد، اظهار کرد: در این محدوده باید حدود طرح تفصیلی رعایت شود، خانه های مجاور عقب نشینی کرده اند و مالکان آن بارها نسبت به وضعیت خانه حکیمیان اعتراض داشته اند.
مسئول روابط عمومی شهرداری منطقه سه زنجان گفت: فرصت دریافت مجوز تعمیرات به اداره کل میراث فرهنگی داده و بارها بابت گرفتن این مجوز تذکر داده شد، هم اکنون همسایه های خانه حکیمیان هم شاکی هستند از همین رو، پرونده ای تشکیل شد تا مراحل قانونی طی شود.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اما نظر دیگری دارد و قانون مرمت و بازسازی مربوط به بناهای تاریخی را مستثنی از قوانین شهرسازی و طرح های تفصیلی می خواند.
عسگریان در همین زمینه ادامه داد: خانه حکیمیان در فهرست آثار ملی ثبت شده است و نمی توان آن را مشمول قانون عقب نشینی کرد.
شهردار زنجان هم در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در مورد خانه حکیمیان، شهرداری متولی کنترل ساخت و سازها و نگهداری بناها در سطح شهر است و انتظار داریم که هر نهادی در سطح شهر کار عمرانی انجام می دهد، با شهرداری هماهنگی های لازم را داشته باشد و مجوزهای مربوطه را دریافت کند.
مسیح الله معصومی افزود: میراث فرهنگی هم به عنوان یکی از نهادهای متولی حفظ بافت های تاریخی و ارزشمند باید در راستای اهداف خود کار کند اما به این منزله نیست که خودسرانه اقدام کند.
وی اظهار کرد: در صورتی که جلوی کار را گرفته اند به هیچ وجه به معنای مخالفت با مرمت نیست و به این معناست که نهاد مرجع باید از شهرداری مجوز تعمیر، نگهداری و مرمت دریافت کند.
معصومی ادامه داد: چرا شهروندی را وادار به دریافت مجوز می کنیم اما یک نهاد که از بودجه دولتی هم تغذیه می کند، نباید مجوز را دریافت کند؟
شهردار زنجان گفت: برای جلوگیری از هرج و مرج، متولی قانونی تعیین شده که در محدوده شهری، متولی شهرداری است، ما تلاشمان این است که در مورد بناهای تاریخی مساعدت لازم را داشته باشیم اما اینکه آن نهاد، خود را ملزم به دریافت این مجوز نداند، کار درستی نیست.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اما نظر دیگری داشت و گفت: در کل کشور، حتی یک نمونه از عملیات عمرانی و مرمتی در بناهای تاریخی را نمی توان یافت که از شهرداری مجوزی دریافت کرده باشد.
یحیی رحمتی خاطرنشان کرد: این سازمان فقط وظیفه اطلاع رسانی از آغاز عملیاتی مرمتی به شهرداری را دارد و تاکنون لزوم دریافت مجوز از این نهاد، سابقه نداشته است.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر پیمانکار مجوز مکتوب دارد و حتی اقدام به تمدید آن کرده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی نیز در این خصوص گفت: این اختلاف و مشکل به خاطر برخی نا هماهنگی میان دستگاه ها در انتقال پیام های اداری رخ داده است.
مهرداد سلطانی افزود: خانه حکیمیان، یک بنای ثبت شده است و آثار ثبت شده تحت پوشش میراث فرهنگی هستند و اقداماتی که در آنها انجام می گیرد، اقدامات مرمتی و حفاظتی است.
وی ادامه داد: بر همین اساس مشمول قوانین نوسازی ابنیه مسکونی در سطح شهر نمی شوند و اشکالی که وجود داشت این بود که اطلاع رسانی درستی انجام نگرفته و ناهماهنگی در انتقال پیام رخ داده بود.
سلطانی خاطرنشان کرد: بر همین اساس تصور می شد که این بنا هم همچون سایر بناها باید مشمول عقب نشینی شود و نامه ای که نوشته شده بود مبنی بر اینکه در خانه حکیمیان عملیات مرمتی انجام می گیرد ارسال شده بود و به نظر نامه به مقصد نهایی خود نرسیده بود.
با این حال گزارش های دریافتی حکایت از آن دارد که تا زمان حاضر پلمپ کارگاه مرمت خانه حکیمیان زنجان فک نشده و عملیات بازسازی آن همچنان متوقف است.
3001/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي خانه حكيميان مرمت شهرداري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۰۲۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در نقش ستم

علیرضا عسکری چاوردی گفت: در اثر بارندگی‌های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب گرفتگی شد و در پی آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.

او افزود: در حال حاضر تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.

عسکری با بیان اینکه بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است افزود: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده بارو‌های خشتی نقش رستم برمی گردد که طی این بارندگی‌ها بخش بارو‌ها و آوار‌های رسوب شده باستانی دچار رانش شد.

 او گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در نقش ستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعددی در محوطه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه‌های پایش و مرمت در نقش رستم
  • شیراز میراث‌دار فرهنگ غنی و شهر انسان‌های معتدل است
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله در عرصه تاریخی
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد