Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: دوستداران محیط زیست این پرنده را که ناحیه بال راست مصدوم شده بود،به پاسگاه محیط‌بانی شهید محمدی بخش بوشکان دشتستان تحویل داده بودند، پس از سه ماه مداوا به مناسبت هفته محیط زیست در منطقه شکار ممنوع کوه سیاه رها سازی شد.

حسین دلشب افزود: این پرنده از شکارچیان مثال زدنی در طبیعت به شمار می‌رود و جزو گونه‌های حمایت شده است که پراکنش آن در سلسله جبال البرز و زاگرس و کویرهای مرکزی دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این پرنده در استان بوشهر نیز به صورت مهاجر زمستانه دیده می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: عقاب طلایی لانه خود را بر روی درختان بلند و یا صخره‌ها می‌سازد و معمولا چند لانه دارد که به صورت چرخشی از آنها استفاده می‌کند.

دلشب یادآور شد: این پرنده تمام عمر با جفت خود زندگی می‌کند و نوع ماده جثه بزرگتری نسبت به جنس نر دارد. همچنین به علت داشتن بال‌های بزرگ، نیاز زیادی به بال زدن در آسمان ندارد و روی لایه‌های هوا سر می‌خورد.

وی گفت: سرعت معمولی عقاب طلایی ۵۰ کیلومتر است اما هنگام شیرجه زدن می‌تواند سرعتشان را تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت افزایش دهد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: این گونه پنجه‌های بسیار محکم و قوی دارد و می‌تواند طعمه‌هایی تا وزن ۸ کیلوگرم را حمل کند اما به گفته کارشناسان و محققان محیط زیست، این پرنده توانایی بلند کردن طعمه‌های بسیار سنگین مانند بزکوهی و آهو را نیز دارد.

دلشب تاکید کرد: برای ایجاد تعادل پایدار در طبیعت و انتقال زیبایی‌های آن به نسل‌های آینده، باید همه حفاظت از محیط زیست را در اولویت امور قرار دهیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: عقاب طلایی منطقه شکار ممنوع کوه سیاه دشتستان محیط زیست گونه حمایت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۰۲۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر

مجتمع گاز پارس جنوبی همسو با عمل به مسئولیت‌های اجتماعی بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا را با توجه ویژه به محیط زیست پیرامونی و گسترش جنگل‌های حرا به محیط زیست استان بوشهر اهدا کرد. 

به گزارش شانا، محمد مسعودنیا، رئیس امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل در مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: این مجتمع در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به کاشت درخت حرا در سواحل مناطق پیرامونی داشته و در این مسیر گام‌هاژ مهمی برداشته است.

وی افزود: مجتمع گاز پارس جنوبی با انجام اقدام‌های لازم و برنامه‌ریزی برای توجه به مسائل محیط زیستی مناطق پیرامونی، بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا را به محیط زیست استان بوشهر اهدا کرد و این تعداد در سواحل شهرستان‌های مناطق پیرامونی کاشته شد.

رئیس اچ‌اس‌ئی مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: عملیات پاکسازی سواحل مناطق پیرامونی نیز یکی از برنامه‌های مهم حوزه محیط زیست مجتمع گاز پارس جنوبی است و پارسال بیش از ۷۰ عملیات پاکسازی سواحل با تلاش و اقدام‌های شاخص متخصصان و کارکنان پالایشگاه‌های سیزده‌گانه و با مشارکت پیمانکاران، جوامع محلی و سمن‌های فعال در منطقه ثبت شد.

مسعودنیا همچنین بیان کرد: پارسال بیش از ۶ هزار اصله نهال در گونه‌های مختلف بومی و سازگار با منطقه در طبیعت شهرستان‌های همجوار با همکاری پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی کاشته شد.

وی یادآدر شد: یکی از موارد مهم در حوزه توجه به هوای پاک، اختصاص بیش از ۱۵ هکتار از زمین‌های اطراف شهرستان کنگان (بی‌بی‌حبش) به پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی به‌منظور احداث فضای سبز و پارک کوهستانی است که این موضوع گامی بزرگ با هدف توجه به مسئولیت‌ اجتماعی مناطق پیرامونی است.

دیگر خبرها

  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • ثبت زندگی سلاطین کوهستان در ارتفاعات برفی سوادکوه + فیلم
  • متخلفان صید ماهی در تور محیط بانان لرستان
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در دورود
  • اهدای بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر
  • سلاجقه: از برقی کردن وسایل نقلیه در تهران حمایت می‌کنیم
  • دستگیری متخلفان شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده هلن
  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود