Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- گمرک جمهوري اسلامي ايران سهميه کل کالاي همراه مسافر در دوره 6 ماهه تا پايان شهريور بين مناطق آزاد را 305 ميليون دلار تعيين کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، دولت در گام ديگري براي حمايت از کالاي ايراني، امسال ورود کالاي همراه مسافر از مناطق آزاد را سهميه بندي کرده است، کاري که پارسال با سهميه بندي پوشاک کليد خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آذرماه پارسال بود که گمرک ايران و شوراي عالي مناطق آزاد تفاهم کردند تا با تعيين سهميه براي هر يک از مناطق آزاد هفتگانه، ورود پوشاک از اين طريق به سرزمين اصلي را کنترل کنند.
در اين بخشنامه سهميه مناطق بسته به تعداد مسافران هر منطقه، بعد مسافت آن با سرزمين اصلي و بازار کسب و کار در آنجا تا پايان سال 96 تعيين شد و بيشترين سهميه به قشم و کيش هر کدام با 20 ميليون دلار اختصاص داشت.
با اين حال در سال حمايت از کالاي ايراني، دولت به منظور تحقق شعار سال، گستره اين سهميه بندي را به کالاهاي همراه مسافر از مناطق آزاد تسري داد.
هيات وزيران در جلسه نوزدهم فروردين 1397 بنا به پيشنهاد وزارت امور اقتصادي و دارايي و به استناد اصل 138 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مصوب کرد به منظور تعيين سهميه ورود کالاي همراه مسافر و فهرست آن از هر يک از مناطق آزاد تجاري ـ صنفتي به سرزمين اصلي را تصويب کرد.
براين اساس کارگروهي با مسئوليت دبيرخانه شواري عالي مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي و ويژه اقتصادي و با عضويت وزارتخانه هاي امور اقتصادي و دارايي (گمرک جمهوري اسلامي ايران)، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزي و بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران تشکيل شد.
در اين کارگروه مقرر شد برمبناي سهميه کالاي همراه مسافر تخصيص يافته در سال 96 به مناطق آزاد تجاري، سهميه اي براي 6 ماهه اول سال 97 تعيين و پس از بازديد کارگروه از مناطق آزاد و ارزيابي برمبناي منابع و سطح درآمدي منطقه، نياز هر منطق براساس ظرفيت هاي موجود، سطح اشتغال و شواهد رويت شده سهميه نيمه دوم سال 1397 تعيين شود.
اين کارگروه سهميه کل همراه مسافر در 6 ماهه نخست امسال را 305 ميليون دلار تعيين کرد و بر اين اساس سهميه منطقه آزاد کيش 70 ميليون دلار، منطقه آزاد چابهار 60 ميليون دلار، مناطق آزاد قشم و ارس 50 ميليون دلار، مناطق آزاد انزلي و اروند 30 ميليون دلار و منطقه آزاد ماکو 15 ميليون دلار تعيين شد.
برپايه اين گزارش منطقه آزاد قشم با سهميه 34 ميليون دلار بيشترين سهم پوشاک در بين مناطق آزاد را دارد و کيش با 26 ميليون دلار، ارس با 12 ميليون دلار، انزلي با 10 ميليون دلار، ماکو با 6 ميليون دلار، چابهار با چهار ميليون دلار و اروند با 2 ميليون دلار به ترتيب در رتبه هاي بعدي قرار دارند.
اين کارگروه سهم واردات پوشاک از کشور ترکيه را 500 هزار دلار تعيين کرد.
همچنين در تصميم ديگري گمرک فهرست کالاهاي مسافران ورودي را 21 قلم اعلام کرد که براين اساس ورود دستگاه هاي برقي و گازي خانکي به غير از يخچال، فريزر، يخچال فريزر، اجاق گاز، تلويزيون، ماشين لباسشويي و ظرفشويي، لوازم خانه داري، ساک و چمدان، البسه، کيف و کفش، مواد غذايي همچون شيريني و شکلات، لوازم آرايشي و بهداشتي، کامپيوتر، فرش ماشيني، تلفن همراه، اسباب بازي و زيور آلات بدلي به عنوان کالاي همراه مسافر مجاز است.
از آنجا که در سال هاي گذشته نظارت چنداني بر واردات کالاي همراه مسافر از مناطق آزاد به سرزمين اصلي نمي شد، برخي با سوءاستفاده از قانون اقدام به تامين کالاهاي واحدهاي صنفي خود از اين طريق مي کردند و با بکارگيري افراد، به طور متناوب کالاهاي مصرفي از مبداء مناطق آزاد وارد مي کردند.
انتظار مي رود با سهميه بندي و تعيين اقلام کالاي مسافر در آينده نزديک، اين رويه واردات نيز سامان گيرد و در سال حمايت از کالايايراني، يکي ديگر از روزنه هاي ضربه به توليد داخل بسته شود.
اقتصام**9132*2025
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۰۸۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار باز هم نزولی شد

شواهد ناشن دهنده کاهش قیمت ارز در بازار غیر رسمی است.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ بر اساس بازدید میدانی خبرنگار بازارنیوز، قیمت ارز بازار غیررسمی(آزاد) نسبت به پیش از تعطیلی‌ اخیر، کاهشی شده است.

بنا بر این گزارش میدانی، دلار  تا ساعت 14 امروز(یکشنبه 16 اردیبهشت)، در بازار 60 هزار و 500 تومان قیمت خورده که البته خرید و فروش چندانی در بازار رخ نمی‌دهد و دلار با قیمت های پایین‌تر هم خریدار ندارد.

گفتنی است؛ اقدامات بانک مرکزی در کنترل بازار آزاد، منجر به کاهش نرخ ارز در این بازار شده است.

پایان پیام//

برچسب ها: ارز ، قیمت ارز ، نرخ ارز لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000TAA

دیگر خبرها

  • اقدام عجیب وزارت بهداشت؛ تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس حجاب!
  • وزارت بهداشت: سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس وضع حجاب تعیین می‌شود!
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • سرلک در جست‌وجوی آخرین سهمیه کشتی ایران
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • خیز ملی‌پوش کشتی آزاد برای کسب تنها سهمیه باقی مانده المپیک
  • دلار باز هم نزولی شد
  • یزدانی اردوی تیم ملی کشتی را ترک کرد
  • یک زندانی در استان تهران پس از ۱۵ سال حبس آزاد شد
  • صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه