Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت تولید و تزریق واکسن HPV گفت: وزارت بهداشت برای تولید ملی این واکسن با کمبود اعتبارات مالی مواجه است برهمین اساس از کمک هر موسسه خیریه و خیری در این زمینه استقبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به حواشی پیش آمده در مورد واکسن hpv در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: تولید واکسن‌های ضروری که از بیماری‌های مهم پیشگیری می‌کند باید در کشور گسترش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از واکسن‌های مهم به دلایل متعدد علمی، واکسن HPV است. دو بیماری مهم توسط HPV ایجاد می‌شود که یکی زگیل تناسلی و دوم سرطان‌های دهانه رحم و غیره است.

وی با بیان اینکه سرطان دهانه رحم دوازدهمین سرطان شایع زنان است، افزود: بیش از ۱۰۰ نوع از این ویروس وجود دارد که برخی از آن‌ها عامل زگیل تناسلی و برخی عامل سرطان هستند. ۵ درصد مردم در طول عمر خود به زگیل‌های ناحیه تناسلی مبتلا می‌شوند و بروز آن بیشتر در زنان کمتر از ۲۴ سال و مردان ۲۵ الی ۲۹ سال شایع است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره عوارض زگیل‌های تناسلی یادآور شد: این زگیل‌ها می‌توانند اختلالات جنسی ایجاد کنند که منجر به طلاق می‌شود، در پزشکی قانونی نیز اجازه طلاق به علت ابتلا به بیماری‌های لاعلاج داده می‌شود و وقتی کسی به این زگیل‌ها مبتلا می‌شود، اگر اندازه زگیل به یک تا دو سانتی متر برسد، احتمال درمان بسیار کم است. به دلیل اختلالی که در رفتار طبیعی زناشویی ایجاد می‌شود، عوارض متعدد روانی مثل افسردگی، اضطراب و کاهش اعتماد به نفس نیز اتفاق می‌افتد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از سال‌های گذشته به دنبال تولید این واکسن هستیم، افزود: واکسن موجود در کشور از طریق قانونی وارد می‌شود و باید در سه نوبت تزریق شود و هر آمپول 273 هزار تومان قیمت دارد که حتی در برخی مراکز خصوصی چند صد هزار تومان بیشتر نیز دریافت می‌کنند و اکثریت جامعه توانایی پرداخت این مبلغ را ندارد.

حریرچی با تاکید براینکه راه منطقی تولید واکسن در داخل کشور است، ادامه داد: امسال مقام معظم رهبری نیز برای تولید واکسن‌ها موافقت کردند. وقتی تولید ملی به درجه‌ای برسد که بتوانیم از محصولی در داخل کشور استفاده کنیم، تولید هر واکسن معمولا توانایی تولید چند واکسن دیگر را نیز ایجاد می‌کند. این واکسن در دنیا بازار قابل توجهی دارد و قیمت دلاری آن نیز گران است. در حال حاضر رقابتی برای تولید این واکسن با قیمت ارزان در دنیا وجود دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد رابطه وزارت بهداشت با موسسات خیریه و انجمن‌های مردم نهاد گفت: ارتباط علمی و بهداشتی درمانی با سازمان‌های مردم نهاد و خیریه وجود دارد و سازمان‌های مردم نهادی که صلاحیت آن‌ها تایید می‌شود، هر مشارکتی که در کارهای ضروری کشور انجام بدهند مورد استقبال وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: وزارت بهداشت برای گسترش واکسن‌ها و خدمات دارویی اولویت بندی دارد و با توجه به امکانات مالی این گسترش اتفاق می‌افتد. در دهه اول انقلاب در گسترش واکسن‌ها اتفاق خوبی افتاد، اما این پیش‌گامی طی یکی دو دهه گذشته دچار افول شد. با توجه به اولویت بندی، واکسن اولی که با توجه به منابع اضافه شد، واکسن پنتاوالان بود. پوشش واکسن‌های دیگر نیز به بیش از ۹۸ درصد رسید. .

حریرچی با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری گفت: ایشان موافقت کردند تا برای تولید دو واکسن مهم روتاویروس و پنوموکوک در کشور 100 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی به وزارت بهداشت اختصاص یابد.

وی افزود: از طرفی از مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌هایی که صلاحیت آن‌ها توسط سازمان‌های دیگر تایید شده در اقدامات ضروری کشور استقبال می کنیم. در این مورد هم خیر‌یه‌‌ای ۵۰ درصد هزینه و ۵۰ درصد را هم وزارت بهداشت تقبل کرده است و امیدواریم بتوانیم این واکسن را در داخل کشورتولید کنیم. به هر حال اهتمام ما درباره تولید واکسن‌ها و داروها درکشور جدی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نظام سلامت برای تولید ملی یک واکسن نیاز به کمک‌های مردمی و اعلام شماره‌ حساب در رسانه ملی دارد، افزود: به هر حال ما در این زمینه با کمبود اعتبارات مالی مواجه هستیم بنابراین هر خیری در این زمینه وارد شود و بتواند کمک کند از آن استقبال می‌کنیم البته ما این کمک‌ها را برای واردات هزینه نمی‌کنیم بلکه برای تولید ملی و رفع نیاز کشور است.

حریرچی در مورد اظهار نظرهای غیر علمی درباره واکسن HPV مبنی بر عقیم شدنواکسن hpvسرطان مردان یادآور شد: افراد علمی باید در این زمینه اظهار نظر کنند. این واکسن در ۵۴ کشور در حال استفاده است و در برخی کشورها استفاده از آن اجباری است و گزارش‌های این چنینی وجود ندارد .مخالفت‌هایی که با این واکسن شده، به جز یک نفر که عنوان علمی دارد، بقیه توسط افراد غیرعلمی مطرح شده است. برخی افراد نیز هستند که هر کار جدید را توطئه و ایجاد منافع برای دشمنان می‌دانند. باید قبول کرد کسانی که در وزارت بهداشت خدمت می‌کنند مورد اعتماد دولت و رئیس جمهور هستند و برای سلامت مردم کار می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت راه انتقال این بیماری را ارتباط جنسی اعلام کرد و گفت: این ویروس فقط در روابط غیر اخلاقی اتفاق نمی‌افتد، بلکه در روابط زناشویی بین زن و شوهر نیز در صورت وجود این ویروس، بیماری منتقل می‌شود.

بازدید مکرر وزارت بهداشت از استخرهای کشور

حریرچی با اشاره به افزایش مراجعه مردم به استخرهای عمومی بعد از ماه مبارک رمضان گفت: نظارت‌های ما به طور مکرر بر بهداشت استخرهای شنا انجام می‌شود زیرا آب محیط خوبی برای انتقال برخی از عفونت‌هاست و بر همین اساس ما نظارت‌های زیادی انجام می‌دهیم، هم اکنون ۱۸۰۵ استخر فعال وجود دارد که در سال ۹۶ ، ۳۱ هزار و ۲۱۰ بار از این استخرها نمونه‌برداری میکروبی انجام دادیم و ۱۴ هزار و ۵۴۶ بازدید نیز از آن‌ها انجام دادیم.

وی ادامه داد: سال گذشته هر استخر ۸ بار مورد بازدید و نمونه برداری قرار گرفته است که در این نمونه برداری‌ها ۹۵/۲۵ درصد مطلوبیت وجود دارد بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم اگر بیماری گوارشی یا بیماری‌های قارچی و پوستی دارند به استخر عمومی مراجعه نکنند و در صورت مراجعه حتما از وسایل شخصی خود مانند مایو، کلاه و حوله استفاده کنند همچنین قبل از ورود به استخر و بعد از آن دوش بگیرند. به کودکان نیز باید آموزش داد تا ترشحات بدن مانند آب دهان و بینی را در آب نریزند. در عین حال سامانه 190 وزارت بهداشت نیز پاسخگوی شکایات مردمی است و اگر مردم درباره استخرها هم تخلفی مشاهده کردند مراتب را به این سامانه اطلاع دهند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۱۰۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازدیلی میل، به زودی وصله هایی کوچک جایگزین تزریق واکسن برای کودکان می شود. پزشکان امیدوارند این گزینه های بدون درد جایگزین تزریق واکسن با سرنگ شوند تا به این ترتیب والدین بیشتری به واکسینه کردن فرزندانشان ترغیب و از شیوع بیماری های مذکور جلوگیری شود. نیازی نیست وصله های گفته شده توسط پرسنل پزشکی آموزش دیده به بدن کودکان منتقل شوند.

آنها به نام وصله های میکروآرایه نیز معروف هستند به وسیله مجموعه ای از برجستگی های میکروسکوپی که به لایه رویی پوست نفوذ می کنند، دارو را به بدن می رسانند و دیگر نیاز به تزریق نیست.

از سوی دیگر واکسن های مایع حتما باید در یخچال نگهداری شوند و پرسنل آموزش دیده آنها را تزریق کنند و در کنار این موارد باید ایمنی و دور انداختن سرنگ ها نیز در نظر گرفته شود. اما وصله های جدید در مقابل حرارت مقاوم هستند، حمل ونقل آنها ساده تر است و انتقال آنها به بدل به آموزش کمی نیاز دارد. طبق نتایج تحقیق که در نشریه لنسنت منتشر شده، این امر سبب می شود انتقال واکسن به مناطق دور افتاده در انگلیس و همچنین سراسر جهان ساده تر باشد.

در آزمایش مذکور ۱۲۰ کودک ۹ تا ۱۰ ماهه، ۱۲۰ کودک نوپا ۱۵تا ۱۸ ماه و ۴۵ بزرگسال ۱۸تا ۴۵ ساله در گامبیا شرکت کردند. وصله ریز سوزن که روی بازوی آنها قرار گرفت واکنش ایمنی در بدنشان ایجاد کرد به اندازه واکنش ایمنی حاصل از تزریق واکسن های معمول قدرتمند بود.

آزمایش انتقال یک دوز از واکسن به وسیله وصله ریز سوزن نشان داد از هر ۱۰ کودک بیش از ۹ نفر در مقابل ابتلا به سرخک محافظت و تمام نوزادان پس از دریافت درمان در مقابل سرخجه نیز ایمن شدند.

کد خبر 6093759 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • کمبود نیروی پرستاری، یک‌ مسئله جهانی است
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • حال خوب پدر و مادرها با اقدام خوب وزارت بهداشت
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران
  • ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران تخصیص یافت
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده پرستاران
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان