Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@01:04:20 GMT

قوری چای همچنان محل دفع پسماند سفال لالجین

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۲۵۴۶۲

قوری چای همچنان محل دفع پسماند سفال لالجین

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با تأکید براینکه پسماند اولویت محیط زیست در سال 97 است، گفت : امسال برنامه داریم پسماندهای حاشیه راه‌ها و نخاله‌های ساختمانی رها شده در حاشیه جاده‌ها ساماندهی کنیم.

‌به‌ گزارش ایسنا، ‌سیدعادل عربی ‌روز دوشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته جهانی محیط زیست، اظهارکرد: شعار امسال هفته جهانی محیط زیست" نه به آلودگی‌های پلاستیکی" است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شعار روز زمین هم غلبه بر آلودگی‌های پلاستیکی است. برنامه محیط زیست با توجه به چالش محیط زیست و آلودگی ناشی از مصرف پلاستیکی به این موضوع اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه در کشور ما نیز پسماندهای پلاستیکی به مرحله‌ای رسیده که کنترل آن سخت شده است، اضافه کرد: آمار دقیقی از تولید ظروف پلاستیکی و کیسه‌های پلاستیکی نداریم اما تا 3 درصد ظروف و کیسه‌های پلاستیکی بازیافت و بقیه در طبیعت رهاسازی می‌شود.

عربی با تأکید براینکه تمرکز فعالیت محیط زیست استان در سال 97 بر موضوع پسماند است، ادامه داد: سازمان محیط زیست کشور 4 اولویت پسماند، آلودگی هوای کلانشهرها و مقابله با گردوغبار و مقابله با خشکی تالاب‌ها را برای کشور تعریف کرده که پسماند اولویت اول استان همدان است.

وی با اشاره به اینکه ناحیه‌بندی پسماند به جاهای خوبی رسیده است، گفت: مکان گزینی و انتخاب محل مناسب برای جنوب استان تمام شده و وارد مرحله تهیه مطالعات جامع و ارزیابی شده اما سایت همدان نیاز به مکان گزینی نداشته و فقط مطالعات جامع آن انجام شده است.

عربی با تأکید براینکه پسماندهای پزشکی عمدتاً در مراکز خصوصی و در مرکز استان تولید می‌شود، اظهارکرد: این پسماندها بدون مدیریت همراه با پسماندهای عادی دفع می‌شدند که در مرحله اول توانستیم جداسازی کنیم و برای بی خطرسازی آنها در اولین کارگروه مدییریت پسماند استان شرکت مشاور محیط زیستی که صلاحیت بی خطرسازی داشته، انتخاب شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث پسماند موضوعاتی بوده که مغفول مانده و تا‌کنون به چشم نیامده است که امسال برنامه داریم پسماندهای حاشیه راه‌ها و نخاله‌های ساختمانی رها شده در حاشیه جاده‌ها ساماندهی کنیم.

وی یادآور شد: در بحث هوا برابر پایشی که صورت گرفته در سال95 در مجموع 32 روز ناسالم داشتیم که در سال 96 به 16 روز رسیده است.

وی با بیان اینکه روز بسیار ناسالم هم یک روز در شهرستان اسدآباد بوده است، افزود: در گردوغبار هم کاهش 50 درصدی مشاهده شده که به علت بارش‌های صورت گرفته است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار کرد: در سال گذشته 78 تخلف حوزه شکار و صید و موضوعات مربوط با تصرف و تخریب اراضی برخورد و 118 متخلف شناسایی شده و توانستیم 4 صلاح غیرمجازکشف و ضبط کنیم و 8 میلیون و 330 هزار تومان ضرر و زیان وصولی داشتیم.

عربی تصریح کرد: سال گذشته برای اولین بار برخورد با دهیاران متخلف در حوزه پسماند و فاضلاب صورت گرفت و 14 دهیار به علت عدم رعایت مقررات زیست محیطی محکوم شدند و امسال هم 2 دهیار به علت عدم رعایت مقررات زیست محیطی محکوم شدند.

وی گفت: مطابق قانون مدیریت پسماند مدیریت پسماند روستا برعهده دهیار است و خارج از محدوده شهر و روستا برعهده بخشداری‌ها است.

عربی با اشاره به پسماندهای کشاورزی ناشی از کشت زیرپلاستیک خاطرنشان کرد: سال گذشته 16 کشاورز به مراجع قضایی معرفی شدند که منجر به پاکسازی زمین های آلوده شدو برخی هم تا یک سال محکوم شدند.

وی گفت: بیش از 100 هکتار از اراضی کشاورزی رزن پاکسازی شد و 480 هکتار هنوز در شهرستان رزن پاکسازی نشده است.

وی با اشاره به گونه شاخص استان همدان اظهارکرد: نماد جانوری استان همدان قوچ ارمنی بوده و مناطق تحت مدیریت استان به علت حضور قوچ و بز وحشی است.

عربی با بیان اینکه میش مرغ از سال 88 در استان مشاهده نشده است، تصریح کرد: سال قبل آثاری از حضور این پرنده در دشت ممنوعه اسدآباد کشف و فضولات این پرنده به سازمان محیط زیست ارسال شد که مشخص شد این گونه سال گذشته در اسدآباد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در استان همدان40 گونه پستاندار، 43 خزنده،183 پرنده و 39 گونه ماهی و 4 گونه دوزیست وجود دارد و 12 گونه در معرض خطر انقراض هستند.

عربی با اشاره به اینکه 6 منطقه حفاظت شده و 11 منطقه شکار ممنوع در استان همدان  ثبت شده است، تصریح کرد: غار سراب و قله الوند به عنوان یکی از طبقات مناطق چهارگانه اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه منطقه خانگرمز در نوبت ثبت پناهگاه حیات وحش قرار دارد، اظهارکرد: 42 محیط بان در مناطق حفاظت شده و 12 محیط بان در واحدهای تابعه به صورت اداری خدمت می‌کنند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: اقدامات خوبی در زمینه معیشت محیط بانان انجام گرفته به طوریکه بحث فوق العاده سختی کار برای محیطبانان دیده شد و استان همدان به عنوان اولین استان این اقدام را انجام داد.

عربی گفت: جزء معدود استان‌هایی هستیم که توانستیم بیمه تکمیلی رایگان را برای محیط بانان دریافت کنیم. ما هنوز کمبود نیرو داریم؛ به نحوی که اجازه جابجایی محیط بانان را از ما گرفته است. امسال نیز 10 نفر استخدام محیط زیست استان خواهند شد.

وی افزود: براساس استاندارد برای هر هزار هکتار یک محیط بان باید باشد اما در حال حاضر برای هر 2 هزار کتار یک محیط بان داریم.

وی با اشاره به 3 تالاب استان همدان، گفت: از این 3 تالاب صرفا پیرسلمان توانسته به حیات خود ادامه دهد. تالاب آق‌گل و چمشور درگیر خشکی هستند و مدت‌هاست آبگیری نشده است.

عربی با بیان اینکه تالاب آق گل مدت‌هاست آبگیری و حق آبه آن تأمین نشده است، یاداور شد: پیگیری استان همدان منجر به اقداماتی توسط دستگاه‌های مربوطه در اطراف این تالاب شد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان خاطرنشان کرد: در حمایت‌های قانونی مشکل داریم و یکی از محیط بانان ما در زندان است و در خطر محکومیت به اعدام قرار دارد.

وی درباره پسماندهای حاصل از سفال لالجین، افزود: سال گذشته 4500 تن پسماند گچی حاصل از سفال دفع شده که امسال باید به 7هزار تن برسد، این پسماندها بازیافت شده و به کارخانه سیمان داده شد اما همچنان در داخل رودخانه قوری چای دفع می‌شود که شهرداری دو پیمانکار معرفی کرده است.

عربی تصریح کرد: در گردوغبار جزء استان‌های متاثر هستیم و شناسایی کانون‌های گردوغبار انجام شد و کانون‌های احتمالی مولد گردوغبار استان و معرفی برنامه اجرایی را دانشگاه ملایر انجام دهد و شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: سایر کانون‌های آلودگی کارخانه ها هستند، به طوری‌که سال گذشته 60 واحد آلاینده استان به محیط زیست معرفی شدند که عمده آنها مربوط به آلودگی هوا بوده است. این واحدهای آلاینده مشمول یک درصد مالیات بر فروش هستند که عاملی بازدارنده بوده است.

وی بااشاره به اینکه واحدی که یکبار به عنوان آلاینده معرفی می شود اقدام به رفع آلایندگی می‌کند و الزام قانونی است، یادآور شد: واحدهای آلاینده به صورت فصلی شناسایی می‌شوند که این 60 واحد در طول 4 فصل آلایندگی نداشته بلکه در فصول مختلف آلایندگی داشتند.

وی با بیان اینکه تعطیلی واحدهای آلاینده آخرین مرحله است، گفت: شعار ما اشتغال پایدار است و ما راضی به تعطیلی واحدهای تولیدی نیستیم.

وی با تأکید براینکه در بحث خاک و آب پایش ها مستمر است و ادامه دارد، افزود: پیگیری مستمر محیط زیست منجر شد بتوانیم به صورت کوتاه مدت آلودگی رودخانه عباس آباد را کنترل کنیم و واحدهای موجود فاضلاب خود را منتقل کردند. می‌توانیم بگوییم الان رودخانه عباس آباد آلودگی ندارد و کنترل‌ها و رفع آلودگی موثر بوده است و آب این رودخانه برای شرب همدان استفاده می‌شود.

وی درباره فعالیت معدن بالا دست سد سرابی تویسرکان، گفت: آب سد سرابی توسط آزمایشگاه محیط زیست پایش می‌شود و این سد هیچگونه آلودگی ندارد که موضوع سد سرابی تجاوز شرکت به حریم کمی و کیفی سد است.

عربی ادامه داد: 70 درصد واحدهای سیلیس کوبی ازندریان سیستم غبارگیر نصب کردند و یا در حال نصب هستند. دو موضوع کنترل آلودگی سیلیس کوبی‌ها و واحدها خشکبار ملایر اولویت محیط زیست استان است.

به‌گزارش ایسنا، در پایان این نشست عملیات اجرایی پاسگاه محیط بانی منطقه حفاظت شده خانگرمز با حضور مسئولان استانی و شهرستان و خبرنگاران آغاز شد.

‌انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام قوری چای منطقه همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۲۵۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم عوامل موثر در آلودگی هوا و محیط‌زیست این استان را تشریح گرد. - اخبار استانها -

محمدحسین بازگیر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم،در رابطه با عوامل مؤثر در آلودگی زمین، هوا و محیط‌زیست در استان، اظهار داشت: قم، یکی از کلان شهرهاست و در کلان شهرها علاوه بر بحث مدیریت شهری و اجتماعی، فعالیت‌های شهری که خود منشأ تولید برخی آلودگی هاست، قرار دارد و این استان به لحاظ طبیعی با بحث ریزگردها و گرد و غبار ناشی از کانون‌های فرسایش یافته اطراف شهر و آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی، خودروها، کارخانه‌ها، فاضلاب و نابسامانی در حوزه مدیریت پسماند مواجه است.

وی افزود: با توجه به موقعیت اقلیمی و اکولوژی قم، که منطقه ای خشک و بیابانی است میانگین بارش سالانه در استان بسیار کم بوده و جزو استان‌های کم برخوردار در این زمینه است و با توجه به موقعیت مکانی و عبور و مرور انواع خودروها و صنایع هیتوکربنی که آلودگی‌های خاصی دارد و همچنین تولید فولاد و سرب و روی و غیره زمینه ساز و مستعد آلودگی‌های زیست‌محیطی و هوا است که به شکل‌های مختلف در تابستان و زمستان شاهد آن هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: در استان، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی همچون؛ منطقه حفاظت شده پلنگ درّه که بیش از 30 هزار هکتار است، با پوشش جانوری و گیاهی مناسب و حدود 5 تالاب که در فهرست تالاب‌های ملی کشور است، داریم.

بازگیر عنوان‌ کرد: بخشی از منطقه حفاظت شده کویری، با بیش از 80 هزار هکتار دارای پتانسیل‌های خوب در این استان است؛ پتانسیل‌هایی چون، گنبد نمکی که می‌تواند به یکی از میراث‌های طبیعی_تاریخی استان تبدیل شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • عدم وجود سایت مدیریت پسماند ویژه در شهرک‌های صنعتی
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش «مسیرسبز- ایران پاک»
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش مسیر سبز ایران پاک
  • ۹۰ تُن پسماند و نخاله ساختمانی در استان مرکزی جمع‌آوری شد
  • سند جامع مدیریت پسماند ایلام تهیه می‌شود
  • کشمش و سفال همدان تقویت کننده مبادلات تجاری کشور
  • کشمش و سفال همدان تقویت کننده مبادلات تجاری کشور+فیلم
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر