Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@13:26:17 GMT

جست و جوی تاریخ در قبرستان‌ها

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۲۶۴۳۰

جست و جوی تاریخ در قبرستان‌ها

چند سال پیش بیننده یک میزگرد تخصصی از یک شبکه ترک، درباره «اقتصاد تاریخ» یا عامیانه‌تر بگویم «فروش تاریخ» بودم. آنقدر خندیدم که اشک به چشمم آمد. چطور می‌توان تاریخ را به پول نقد تبدیل کرد؟ محمد مطلق روزنامه‌نگار

ایران آنلاین /یعنی واقعاً قرار است در ترکیه از آب هم کره بگیرند؟ آیا ملتی که آن همه دلبسته به تاریخ درخشان خود است، امروز در یک گفت‌و‌گوی ملی، دنبال راهی می‌گردد برای دلار کردن تاریخش؟ یادم هست همان موقع که تازه اصطلاح «اقتصاد فرهنگ» باب شده بود، چقدر در روزنامه‌ها نزاع داشتیم و چه گفت‌و‌گوهایی نمی‌شد که وااسفا ببینید چه کردند با قداست فرهنگ و دود چراغ خوردن و آن همه حکمت و معانی والا! آخر چطور می‌شود از اقتصاد شاهنامه و مثنوی و تمهیدات حرف زد؟ این‌ها خطای نابخشودنی نیست؟ بعد دیدیم ترکیه با همان سریال «حریم سلطان» چه تاریخی به ما فروخت، به همه فروخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تازه فهمیدیم مسأله فقط فروختن نیست، به هرحال کالای این بازار پارچه و کریستال نبود، تاریخ بود.

یادتان هست چه عطشی برای مرور تاریخ عثمانی پیدا شد و کتابفروشی‌های خیابان انقلاب چه بازاری پیدا کردند؟ گاهی فکر می‌کنم اگر تنها تندیس صدراعظم‌ها و نخست‌وزیران خوشنام ایران و آنهایی که قابلیت تبدیل شدن به سرمایه اجتماعی را دارند، آن هم نه از اول اول، لااقل از حسنک وزیر به بعد را در یک خیابان بچینیم، چه تاریخی می‌شود دیدنی! آنهایی که رگ‌شان را زدند و بر دار کشیدند و دستمال در گلوی‌شان فرو کردند و به تبعید فرستادند. خواجه نظام هم تندیسی خواهد داشت در این میانه که عثمانی و جنگ‌های صلیبی و کشوری به نام ترکیه ارثیه اوست. آن وقت بنشینید و تماشا کنید که چطور تاریخی تبدیل به دلار می‌شود و پیش از آن خودآگاهی جمعی و عاملی برای همبستگی؛ اقتصاد تاریخ. قرار است خانه یا تبعیدگاه مصدق در احمدآباد مرمت و بازسازی شود و میراث فرهنگی استان البرز هم خبر داده که در حال انتخاب پیمانکار است. چه خبر خوبی! اما خانه آن همه مردان و زنان بزرگ تاریخ‌ ساز همین یکصد سال پیش کجاست؟

تندیس‌ها، انجمن‌ها، کافه‌ها؟ اگر اندکی چشم‌ها را بشوییم و به قول سهراب جور دیگر ببینیم، متوجه می‌شویم که چندان هم نیازی به گزینش در تاریخ نداریم. اگر قرار بر آگاهی اجتماعی و سرمایه اجتماعی و برندسازی اجتماعی و اقتصاد تاریخ است که هر چهره‌ برجسته‌ای این قابلیت را دارد. چرا آقا محمدخان کینه جو و فتحعلی شاه مملکت بربادده را از فهرست خط بزنیم؟ وقتی پاتوق نویسنده‌ای (همینگوی) در پاریس یا امریکا تبدیل به یک برند، محلی برای خودآگاهی و مکانی برای تبدیل شدن آگاهی و تاریخ به دلار می‌شود، چرا پاتوق میرزاده عشقی و بهار و عارف و دیگران نشود؟ کافه و پاتوق پیشکش، اصلاً خانه این‌ها کجاست؟ آیا تنها محل آشنایی ما با تاریخ‌ قبرستان‌هاست؟/روزنامه ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۲۶۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین قبرستان مسلمانان در ایران کجاست؟ + عکس

قبرستان سفید چاه، اولین قبرستان مسلمانان در ایران است. با قدمتی که به دوره تیموریان بازمی‌گردد، مردم محلی بر این باورند که جسد مردگان پس از دفن در این گورستان، دچار پوسیدگی و تباهی نمی‌شود؛ باوری که طبق تحقیقات تا اندازه‌ای درست بوده است.

از اعتقادات جالب اهالی این روستا آن است که اگر در این قبرستان دفن شوند، جسد آنها سالم باقی می‌ماند یا هیچ آسیبی نمی‌بیند. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط پژوهشکده‌های مختلف خاک‌شناسی، خاک این قبرستان دارای آهک بسیار است و اجساد در این‌گونه خاک‌ها با زمانی طولانی‌تر نسبت به باقی انواع خاک تجزیه می‌شوند. علت نام‌گذاری این قبرستان نیز به‌دلیل خاک سفیدش است که به میزان بالای آهک آن برمی‌گردد.

 در قبرستان سفید چاه سنگ مزار‌ها محرابی و صندوقی هستند که هر دو شکل در ایران پیشینه معماری دارند.

برای دسترسی با خودروی شخصی، راهی شهرستان گلوگاه شوید و تا انتهای کمربندی غربی را بروید. از آنجا وارد مسیر روستای نیالا شوید. با عبور از روستای نیالا، دوراهی کیاسر و چاه سفید را خواهید دید. در این نقطه، سمت چاه سفید بپیچید. در ابتدای روستا، قبرستان واقع شده است.

منبع: کجارو

tags # تاریخ ایران سایر اخبار قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟ اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟

دیگر خبرها

  • اولین قبرستان مسلمانان در ایران کجاست؟ + عکس
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود
  • واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به کاهش قیمت دلار در روز‌های اخیر
  • صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد
  • دهه کرامت به یک اقدام روتین تبدیل نشود
  • خلیج فارس صحنه ایستادگی دلیرمردان ایرانی در طول تاریخ است
  • بیش از ۳ میلیون و۷۰۰ هزار کارگر بیمه‌شده زن هستند
  • تمدید طرح یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ؟!
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • بررسی یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ