Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - 'سیمون هندرسون' مدیر برنامه خلیج فارس و سیاست انرژی اندیشکده آمریکایی «واشنگتن» گفت، شورای جدیدی که ولیعهد عربستان و امارات عربی متحده از تشکیل آن خبر داده اند، بازتاب تغییر در سمت و سوی راهبرد منطقه ای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.

هندرسون در یادداشتی که دیروز (دوشنبه) در نشریه اینترنتی هیل منتشر شد، نوشت، اعلام تشکیل شورای همکاری عربستان- امارات عربی متحده توسط این دو کشور در 6م ژوئن (16م خرداد)، حرکتی است که گر چه هنوز باید شکل رسمی بگیرد، اما احتمالا سیاست های منطقه خاورمیانه را تغییر می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه یادداشت خود افزود: این سازمان محصول همفکری 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان و 'محمد بن زاید' ولیعهد امارات یا همان 'MBS' و 'MBZ' است. برخی نیز در توییتر از آن به عنوان 'مو- مو- کو- کو' یاد کرده اند.
احتمالا این شورای جدید در حکم ناقوس مرگ شورای همکاری خلیج فارس است که در سال 1981 به عنوان مکانیسمی برای حفاظت از کشورهای عرب خلیج فارس در برابر تبعات جنگ ایران و عراق ایجاد شد.
عربستان، کویت، بحرین، قطر، امارات و عمان اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند که بخاطر اختلاف یک ساله بین قطر و عربستان، امارات و بحرین همسایگانش، که همگی از متحدان آمریکا هستند، تضعیف شده است.
در وهله نخست، می توان گفت که شورای همکاری جدید بازتاب ارتباط نزدیک بین MBS و MBZ است که از ژانویه 2015 (دی 1395) که ملک سلمان پدر محمد زمام عربستان را به دست گرفت، ایجاد شد.
طبق اعلام 'عرب نیوز' انگلیسی زبان که تحت مالکیت خانواده ملک سلمان است، هدف این شورا بهبود وجهه بین المللی عربستان و امارات در عرصه های اقتصادی، سیاسی، توسعه انسانی، امنیت و تامین رفاه شهروندان است.
خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد، ماموریت ولیعهد این کشور و امارات به راهبرد راسخ معروف است و بازه زمانی پنج ساله ای را برای اجرای حدود 44 توافقنامه، از جمله تولید تسلیحات و همکاری نظامی، تعیین کرده است.
بخش همکاری های نظامی عربستان و امارات باید توجه قطر و آمریکا را که همچنان نگران حمله نظامی عربستان یا امارات به قطر است، به خود جلب کند.
مسیر زمینی برای حمله نفربرهای زرهی به قطر از نزدیکی پایگاه هوایی العدید آمریکا در قطر می گذرد.
در حالی که ولیعهد عربستان ارتباط نزدیکی با آمریکا دارد، ولیعهد امارات هنوز فرصت قبول دعوت 'دونالد ترامپ' را برای سفر به واشنگتن پیدا نکرده است. البته او ماه گذشته به مسکو سفر کرد.
پیش بینی آنچه اتفاق خواهد افتاد، دشوار است، اما امید می رود که در نشست سپتامبر (شهریور) اعضای شورای همکاری خلیج فارس با ترامپ در کمپ دیوید راه حلی برای مناقشه بین قطر و همسایگانش پیدا شود.
اروپام**1088**1479

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي عربستان امارات شوراي جديد خليج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۳۰۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیش از ۱۴ ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز خلیج فارس، فاطمه تختی نژاد در مصاحبه با خبرنگار صداو سیما افزود: مهم‌ترین این برنامه‌ها صبح بخیر هرمزگان، کلودنگ عشق، پسین هرمزگان و آهنگ تندرستی است.
وی گفت: به طور میانگین هفته‌ای یک بار رادیو خلیج فارس با رادیو‌های سراسری مانند، معارف، ایران و قرآن و نیز رادیو‌های استان‌های دیگر اجرای مشترک دارد.
رادیو خلیج فارس از سال ۱۳۴۵، بعد از رادیو ارومیه فعالیت خود را آغاز کرد.
در کشور نیز رادیو ۸۴ ساله شد.

بیشتربخوانید:معرفی نفرات برگزیده پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر هرمزگان

دیگر خبرها

  • آموزش تغییر ریجن پابجی موبایل به امارات
  • حق امضا از خطیر گرفته شد؟!
  • فلرها، سلامتی مردم عسلویه را نشانه گرفته است
  • خطیر: تغییر حق مالک جدید است
  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم
  • تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی
  • تولید بیش از ۱۴ ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس
  • رکورد تولید ماهانه صبا فولاد خلیج فارس شکسته شد
  • نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان توقف فوری جنگ علیه غزه شد