Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@15:27:49 GMT

بر اساس محاسبات علمی روز جمعه عید فطر است

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۳۴۸۹۷

بر اساس محاسبات علمی روز جمعه عید فطر است

خبرگزاری شبستان: مسئول ستاد استهلال قم اظهار داشت که بر اساس محاسبات علمی روز جمعه عید فطر خواهد بود اما همه چیز به رویت هلال بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام سهرابی مسئول ستاد استهلال استام قم در نشست «بررسی رویت پذیری هلال شوال» که امروز سه شنبه( 22 خرداد) در خبرگزاری حوزه برگزار شد، گفت: برای اینکه ثابت شود که هلال دیده شده یا نشده است به عواملی بستگی دارد که مختلف هستند که یکی از عوامل آن نجومی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: فاصله زمین از ماه، مدت مکث، زمان غروب خورشید، عوامل جوی نظیر دما، فشار و رطوبت، غبار و شفافیت آسمان، وضعیت جغرافیایی نظر طول و عرض و ارتفاع، فنی مانند قدترت ابزار اپتیکی، عوامل انسانی مثل قدرت تفکیک چشم، برخی قراردادها و همچنین مبانی فقهی از عوامل موثر در ثبوت اول ماه به شمار می آیند.

 

این کارشناس نجوم تصریح کرد: شهادت شهود درباره رویت هلال قبلا شیوع بیشتری داشت اما هم اکنون با توجه به گسترش فن آوری ها شاهد کاهش این مساله هستیم. در کشور 130 گروه رصد داریم و بر این اساس می توان این گروه ها را شهادت شهود نامید.

 

حجت الاسلام سهرابی اظهار داشت: چند سال پیش دو روز عید فطر توسط علما اعلام شد که رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند بر اساس رصد نجوم عید فطر در روز اول نیست اما مراجع تقلید بر اساس شهادت دو شاهد اعلام عید کردند.

 

وی ادامه داد: گاهی هلال با تلسکوب قابل رویت نیست اما با یک دستگاهی که متصل به تلسکوب می شود و حکم دوربین را دارد قابل مشاهده است اما برای مراجع شیعه قابل تأیید نیست. رصد با هواپیما نیز از بحث هایی است که دارای اختلاف می باشد. رویت هلال قبل از غروب خورشید نیز از این مسائل اختلافی است.

 

مسئول ستاد استهلال قم با اشاره به اینکه افق بیشترین بحث را در این زمینه دارد، تأکید کرد: ما در بحث افق دو دیدگاه داریم که گروه اول اعتقاد به اشتراک در شب دارد یعنی در تمام نقاطی که با محل رویت در شب مشترکند اول ماه ثابت می گردد. گروه دوم می گوید که مناطق هم افق و افق های نزدیک به هم در صورتی که هلال رویت شود برای آن شهر ثابت می شود.

 

حجت الاسلام سهرابی خاطرنشان ساخت: درباره مسافت و طول و عرض جغرافیایی نیز در گروه دوم اختلاف وجود دارد. برادران اهل تسنن 50 کیلومتر را مبنای این مسافت قرار می دهند. از برخی مراجع تقلید در باره سوال افق های نزدیک کردیم که گفتند اگر هلال در غربی ترین بخش کشور دیده شود برای شرقی ترین بخش کشور نیز حجت است.

 

وی گفت: هلال های بحرانی دارای داستان های مفصلی است. گروههایی که در سراسر کشور استهلال می کنند نتایج آنها توسط مسئولان استان ها به دفتر رهبری ارسال می کنند و پس از بررسی اینکه با موازین علمی منطبق است یا نه در اختیار رهبری قرار گرفته می شود و ایشان بر اساس ادله اعلام قطعی می کنند.

 

این کارشناس نجوم درباره ثبت روز عید در روز جمعه در تقویم امسال توضیح داد: بر اساس محاسبات علمی به این نتیجه رسیدیم که روز جمعه عید فطر است اما پس از بحث های رویت و دریافت گزارشات به نتیجه قطعی در این زمینه خواهیم رسید.

پایان پیام/549

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز قدس راهپیمایی روز قدس مجلس دولت مساجد ماه رمضان حسن روحانی قدس اردبیل شهید مدافع حرم استهلال ماه شوال عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۳۴۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سینماها عصر جمعه تعطیل می‌شوند

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، سینماهای سراسر کشور، به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) از عصر جمعه تا صبح یکشنبه تعطیل می‌شوند.

بنا بر این گزارش، سینماهای سراسر کشور از ساعت ۱۷:۳۰ روز جمعه تعطیل شده و در تمام روز شنبه، هیچ فیلمی نمایش نمی‌دهند. فعالیت سینماها از صبح یکشنبه به حالت عادی بازمی‌گردد.

هم‌اکنون فیلم‌های مست عشق، سال گربه، تمساح خونی، بی‌بدن، آسمان غرب، آپاراتچی، ایلیا جستجوی قهرمان، نوروز و پرویزخان به روی پرده هستند.

دیگر خبرها

  • حمایت امام جمعه خلیل آباد از طرح «نور»
  • همایش تجلیل از مربیان هلال احمر و مدرسان مرکز آموزش علمی کاربردی هلال احمر قم
  • سینما‌ها عصر جمعه تعطیل می‌شوند
  • سینماها عصر جمعه تعطیل می‌شوند
  • گردهمایی منطقه ای ائمه جمعه در بهمئی
  • دیدار روسای اتحادیه های صنفی با امام جمعه شهرکرد
  • دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه را به موقع به مجلس داده است
  • دیوان محاسبات گزارش «تفریغ بودجه» را به موقع به مجلس داده است
  • ۳۱ درصد منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی یارانه‌ها محقق نشده است
  • مردم‌محور بودن اساس و پایه فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر است