Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-رئیس کمیته اجتماعی با بیان اینکه تخمین آمار دقیق در رابطه با تعداد کودکان کار ممکن نیست، گفت: برخی کارشناسان آمار تعداد کودکان کار را بیش از سه میلیون تخمین می‌زنند و این رقم برای تهران ۲۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.الهام فخاری در شصت و نهمین جلسه شورای شهر در نطق پیش از دستور خود به شرایط نامناسب کودکان کار در تهران اشاره کرده و خواستار توجه هرچه بیشتر و زودتر به شرایط کودکان کار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کمیته اجتماعی با بیان اینکه تخمین آمار دقیق در رابطه با تعداد کودکان کار ممکن نیست، گفت: برخی کارشناسان آمار تعداد کودکان کار را بیش از سه میلیون تخمین می‌زنند و این رقم برای تهران ۲۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

فخاری با بیان اینکه اغلب کودکان کار از نظر هویتی ثبت نشده‌اند و همین باعث می‌شود آمار دقیقی از تعداد آنها وجود نداشته باشد، افزود: براساس اظهارات استاندار تهران فقط ۴۰۰ کودک کار در تهران شناسایی شده‌اند و براساس اظهارات مدیرکل بهزیستی استان تهران هم‌اکنون در مراکز بهزیستی ۳۸۰۰ کودک و در مراکز متعلق به شهرداری یک هزار کودک نگهداری می‌شوند.

عضو شورای شهر با اشاره به مقاوله‌نامه‌هایی که توسط ایران در زمینه کار کودک به امضا رسیده است، ادامه داد: دو مقاوله‌نامه از ۸ مقاوله‌نامه سازمان جهانی کار به موضوع کار کودک اختصاص دارد و در قانون کار جمهوری اسلامی ایران نیز کار کودکان زیر ۱۵ سال منع شده است.

وی ادامه داد: اشتغال به کار یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر کودک به عنوان کودک خانه‌دار و لزوم پیشگیری از صدمات جبران ناپذیری که به آینده این کودکان وارد می‌شود ضرورت توجه به کودکان کار را بیش از پیش برای ما مشخص می‌کند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه بیشترین آسیب متوجه دخترانی است که به عنوان کودک کار در خیابان کار می‌کنند، افزود: ممکن است با طرح جمع‌آوری کودکان کار تعداد ازدواج‌های زیر ۱۵ سال دختران به شکل تصاعدی بالا برود. براساس مطالعات وزارت بهداشت در رابط با شیوع ایدز که روی هزار کودک و خیابان در شهر تهران انجام شده است ۴.۵ درصد آنها به ایدز مبتلا بودند.

وی ادامه داد: رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران نیز اعلام کرده است که ۴ تا ۵ درصد از کودکان کار و خیابان به ایدز مبتلا هستند. یک سوم کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله و دو سوم ۱۵ تا ۱۸ ساله هستند و بیش از ۳۲ درصد کودکان کار مورد آزار جسمی، روحی و جنسی قرار می‌گیرند.

فخاری با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد ۵ درصد از پسران دارای سابقه مصرف مواد بوده‌اند و این درصد در بین دختران نزدیک به یک درصد است، گفت: ۷۲ درصد از این کودکان بی‌سواد و یا کم‌سواد هستند. ۱۳ درصد کودکان کار و خیابان در تهران اصلا مدرسه نرفتند. ۶۰ درصد از کودکان خیابانی به دلیل فقر، اعتیاد و ناآگاهی والدین راهی خیابان‌ها می‌شوند. رشد فقر در کودکان کار و خیابان از سال ۸۴ تا ۸۸ روند صعودی داشته است.

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه کودکان کار از هفت صبح تا پنج بعد از ظهر در زمین‌های برنج‌کاری غیراصولی اطراف بهشت زهرا با دستمزد روزی فقط ۲۵ هزار تومان کار می‌کنند، افزود: این کارگران بیشتر بین ۱۰ تا ۱۵ سال سن دارند. کودکان هفت یا هشت ساله هم در کارگاه‌های پرسکاری برای ۱۱ ساعت کار فقط ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

عضو شورای شهر در رابطه با شرایط محل کار این کودکان افزود: این کارگاه‌ها غیر استاندارد و آسیب‌زا بوده و صدای بسیار بلند دستگاه‌ها، هوای آلوده، خطر قطع عضو و تنبیه شدید فیزیکی از مسائل رایج در این کارگاه‌ها رایج است. کودکان زباله‌گرد نیز بدون دستکش در سطل‌های زباله خم می‌شوند و در معرض ابتلا به بیماری‌هایی همچون ایدز، هپاتیت، گزاز، حصبه، سالک پوستی، انگل‌های روده‌ای، اسهال خونی، فلج اطفال ، زانودرد و کمردرد هستند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر طرح‌های جمع‌آوری کودکان کار و خیابان را فاقد تاثیرگذاری و به نوعی پاک کردن صورت مساله خوانده و گفت: به جای رویکرد حذف کودکان باید کودکان کار را به مراکز حمایت کننده معرفی کرد. این رویکرد جایگزین به توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های اجتماعی در کنار حمایت‌های درمانی، مشاوره‌ای و تغذیه‌ای اعتقاد دارند.

وی افزود: طی بررسی‌های صورت گرفته مناطق ۲، ۴، ۵، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ دارای تعداد بیشتری از کودکان خیابانی هستند و مراکز حمایتی پرتو در این مناطق تشکیل شده‌اند اما نکته مهم این است که آیا تنها متولی رسیدگی به کودکان خیابانی شهرداری و بهزیستی است؟

عضو شورای شهر در انتها سازمان‌های مردم نهاد را موثرترین نهاد حمایتی کودکان کار دانسته و با بیان اینکه باید تسهیلات بیشتری به این سازمان‌های مردم‌نهاد تعلق گیرد افزود: ایمنی و بهداشت کودکان باید به عنوان اصلی‌ترین مساله مورد توجه قرار گیرد.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 شورای شهر تهران الهام فخاری اخبار مهم اخبار روز جدیدترین اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۳۵۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا کودکان فرانسوی به خوش رفتار و مؤدب بودن مشهورند؟

کودکان فرانسوی به خوش رفتار بودن مشهورند. آن ها به ندرت کج خلقی و جیغ و داد می کنند، بد غذا نیستند و به همسایه ها مؤدبانه سلام می کنند.

اما آن راز سرّی چیست که والدین فرانسوی با آن چنین فرزندانی تربیت می کنند؟

نخستین سال زندگی کودک

به گزارش روزیاتو، در فرانسه تازه مادرها بعد از ۱۰ هفته مرخصی زایمان به سر کار بازمی گردند. اگر مدت بیشتری در خانه بمانند، ممکن است هزینه ی بیشتری متحمل شوند. بر اساس قوانین فرانسه، مادران می توانند بیشتر از ۱۰ هفته مرخصی زایمان داشته باشند و کماکان شغل خود را هم داشته باشند.

با این حال، دراینصورت مرخصی بعد از ۱۰ هفته بدون حقوق خواهد بود. بعد از دوران مرخصی زایمان، کودک به یک مهدکودک سپرده می شود. کودکان فرانسوی از سن کم با افراد جدید آشنا می شوند، امری که به آن ها کمک می کند بعدها در زندگی سریع تر سازگار شوند و استقلال بیشتری داشته باشند.

کودکان فرانسوی در تخت خود می خوابند

والدین فرانسوی به کودک خود یاد می دهند که در تخت خودش و حتی در اتاق خوابی جداگانه بخوابد. اگر کودک در نیمه های شب از خواب بیدار شود و شروع به گریه کردن کند، پدر و مادر معمولاً چند لحظه ای صبر می کنند تا مطمئن شوند که واقعاً نیازی به حضور آن ها در کنار کودک شان هست یا نه. با این شیوه، کودک رفته رفته به تنها خوابیدن عادت می کند.

آزادی عمل جایگاه مهمی دارد

والدین فرانسوی تا جایی که کودک توان مدیریت امور خود را داشته باشد به او آزادی عمل می دهند. در فرانسه به ندرت می توانید پدر و مادری را در زمین بازی مشغول بازی کردن با کودک خود ببینید. والدین در دعواهای میان کودکان مداخله نمی کنند و اجازه می دهند که آن ها خودشان این موقعیت را رفع و رجوع کنند.

پدر و مادرهای فرانسوی میان شیطنت های معصومانه و بدرفتاری واقعی تمایز قائل می شوند. تنها بدرفتاری است که با تنبیه مواجه می شود تا کودک بتواند فرق این دو را متوجه شود.

پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نوه داری نمی کنند

پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در تربیت نوه ها نقش حمایتی دارند. دورهمی های خانوادگی معمولاً در تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات مناسبتی برگزار می شود. پدربزرگ ها و مادربزرگ های فرانسوی را بیشتر مشغول نوشیدن قهوه در کافه می توان دید تا درگیر مراقبت مداوم از نوه های خود.

چیزی تحت عنوان غذای کودک وجود ندارد

غذا یکی از بخش های اساسی زندگی فرانسوی ها است و وقت ناهار در این کشور می تواند ۲ ساعت به طول انجامد. فرانسوی ها قویاً معتقدند که اعضای خانواده باید دست کم یک وعده در روز را در کنار هم بخورند.

والدین و کودکان از یک غذای یکسان می خورند چون در فرانسه چیزی تحت عنوان غذای کودک وجود ندارد. پدر و مادرها کودک خود را مجبور به خوردن چیزی که دوست ندارد نمی کنند، اما به آن ها اصرار می کنند که غذا را دست کم بچشند و امتحان کنند.

خوش رفتاری اهمیت زیادی دارد

خوش رفتار بودن از اهمیت زیادی برخوردار است و کودکان فرانسوی این را خوب می دانند. آن ها به مهمان ها و همسایه سلام می کنند، در صف بی قراری نمی کنند و در اتوبوس صندلی خود را به سالمندان می دهند. آن ها از سن کم این ۴ جمله ی مؤدبانه را یاد می گیرند: ممنونم، روز بخیر، خواهش می کنم و خداحافظ.

تکنیک آموزش در خانه

والدین فرانسوی معتقدند که کودکی دوران فوق العاده ای است که کودک در آن یاد می گیرد که خیالبافی کند، دنیا را کشف کند و مؤدب و مسئولیت پذیر باشد. به همین دلیل پدر و مادرهای فرانسوی عجله ای برای آموزش خواندن و شمارش به کودک خود ندارند.

تعطیلات آخر هفته روز خانواده است

به عقیده ی فرانسوی ها تعطیلات آخر هفته بهترین زمان برای رفتن به پیک نیک در پارک، درست کردن کباب یا دوچرخه سواری به همراه خانواده است. آن ها اهمیت زیادی برای فعالیت های خانوادگی تعطیلات آخر هفته قائل هستند و از قبل برای آن برنامه ریزی می کنند.

کودکان فرانسوی پول توجیبی می گیرند

کودکان فرانسوی معمولاً هنگام رفتن به فروشگاه به همراه والدین خود بی قراری نمی کنند و وقتی پدر و مادر با درخواست آن ها برا خرید چیزی مخالفت می کنند، جیغ و داد به راه نمی اندازند. آن ها از ۷ سالگی پول توجیبی می گیرند و اجازه دارند که آن را هر طور که مایل اند خرج کنند. مبلغ این پول توجیبی ماهانه معمولاً بر اساس سن کودک تعیین می شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • تجاوز جنسی ۴ مرد افغان به نوجوان ایرانی در تهران | التماس کردم فایده نداشت! +فیلم
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • چرا کودکان فرانسوی به خوش رفتار و مؤدب بودن مشهورند؟
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی