Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@15:55:04 GMT

متاسفانه تک فرزندی پرستیژ اجتماعی تلقی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۴۸۶۴۷

متاسفانه تک فرزندی پرستیژ اجتماعی تلقی می‌شود

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان و تحقیقات ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: متاسفانه به سمتی پیش می‌رویم که بحث تک فرزندی به عنوان پرستیژ اجتماعی تلقی می‌شود .

به گزارش ایسنا، علی اصغر غفاری زاده در کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات حوزه جمعیت که برخی کشورها از جمله کشورمان با آن مواجه هستند کاهش چشمگیر نرخ باروری است، افزود: در بحث جمعیت شاخصی تحت عنوان نرخ باروری مطرح است که اگر از حد جایگزین کمتر شود، نرخ جمعیت کشور رو به منفی شدن خواهد گذاشت .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: برای پیشگیری از منفی شدن نرخ جمعیت باید این نرخ حداقل 2.1 باشد، یعنی اگر نرخ باروری‌مان این رقم باشد، جمیعت‌مان نه افزایش نه کاهش پیدا خواهد کرد. متاسفانه از بعد از سال‌های 60 الی 62 که بیشترین میزان باروری را داشتیم تاکنون با کاهش شدید در این نرخ روبرو بوده‌ایم و در سال 78 این نرخ به نرخ پایه 2.1 رسید .

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان و تحقیقات ناباروری جهاد دانشگاهی استان تصریح کرد: متاسفانه از سال 80 به بعد با کاهش شدید موالید روبرو بوده‌ایم. کاهش جمعیت یک بحران جدی است که شاید هم اکنون به آن توجه نمی‌شود ولی در آینده نزدیک کشور ما جزو کشورهایی است که مجبور به واردات نیروی کار خواهد شد. طی نقشه‌ای که توسط سازمان بهداشت جهانی در سال 2017 مبنی بر کاهش نرخ باروری تهیه شده است کشور ما متاسفانه جز و کشورهای با کمترین نرخ باروری است ولی نکته‌ای که باید به آن توجه داشت اینست که کشور ما تنها کشور در خاورمیانه است که کاهش نرخ باروری در آن شدید است .

وی گفت: استان مرکزی متاسفانه در ساختار کشوری جزو 4 الی 5 استان دارای کمترین میزان نرخ باروری است، از نظر پزشکی زمانی که سن افراد 5 سال اختلاف پیدا می‌کند میزان قدرت باروری به شدت کاهش پیدا می‌کند. متاسفانه به سمتی پیش می‌رویم که بحث تک فرزندی به عنوان پرستیژ اجتماعی تلقی می‌شود .

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان و تحقیقات ناباروری جهاد دانشگاهی استان گفت: استان مرکزی جزو استان‌های آلوده از نظر زیست محیطی است که همین امر باعث شده ناباروری افزایش پیدا کند، بر اساسی گزارشی که سازمان بهداشت جهانی ارائه کرده است درصد نرخ باروری بین 10 الی 15 درصد است ولی در کشور ما براساس تنها ارزیابی علمی که توسط پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی در سال 89 انجام شد این مقدار 20.9 درصد اعلام شد که البته پیش بینی ما هم اکنون بیش از این مقدار است .  

غفار زاده با اشاره به تاریخچه تاسیس مرکز فوق تخصصی درمان و تحقیقات ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی، گفت: فعالیت‌های زیادی در این مرکز انجام می‌شود. خوشبختانه زوجین نابارور در هر سطح درمانی باشند نیاز به خارج از استان ندارند در واقع میزان ارجاع بیماران نابارور به خارج از استان صفر است. بر اساس رتبه‌بندی که وزارت بهداشت و درمان از مراکز درمان ناباروری کشور انجام داد مرکز ما رتبه سوم را داراست، البته این رتبه بر عکس است یعنی رتبه سوم بهترین جایگاه رتبه است .

وی گفت: تا پایان سال 96 از روش لقاح آزمایش های میکرو اینجکشن 215 مورد باردای داشتیم که اولین فرزند به دنیا آمده 306 ماه عمر دارد از روش آی یو اس 184 مورد بارداری داشتیم که در مجموع 400 نفر که در شرایط ناباروی شدید در این مرکز تحت درمان بودند دارای فرزند شدند .
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام جهاد دانشگاهي فرزندآوری منطقه مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۴۸۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت خسارت درمان بازنشستگان تامین اجتماعی تا آخر سال ۱۴۰۲

خسارت درمان بازنشستگان تامین اجتماعی تا پایان سال ۱۴۰۲ به صورت صدرصد پرداخت شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، براساس اعلام سازمان تامین اجتماعی و کانون بازنشستگان، قرارداد جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی از ابتدای آذرماه سال 1402 تا پایان آبان‌ماه 1403 با شرکت بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظ  به امضاء رسیده است که براساس این قرارداد، مبلغ بیمه تکمیلی برای بازنشستگان با قیمت 305 هزار تومان برای هر نفر به صورت ماهانه تعیین شده که 50 درصد آن توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

در این قرارداد سقف بستری فوق تخصصی 85 میلیون تومان،  بیماران خاص و صعب‌العلاج 35 میلیون تومان، بستری عمومی 40 میلیون تومان،  خدمات پاراکلینیکی و خدمات تشخیصی، درمانی و سرپایی 6 میلیون تومان، خدمات تشخیصی درمانی ـ سرپایی 4 میلیون تومان، خدمات آزمایشگاهی و پاتولوژی 2 میلیون و 250 هزار تومان، رفع عیوب انکساری چشم 6 میلیون تومان برای یک چشم و 12 میلیون تومان برای دو چشم و آمبولانس داخل شهری 2 میلیون تومان و آمبولانس بین شهری 3 میلیون تومان است.

در همین ارتباط با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی نسبت به پرداخت حق بیمه بهمن‌ماه 1402 که با تاخیر قابل توجهی روبرو شده بود، اقدام کرده ، تمامی خسارات درمان مستقیم اسناد درمانی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی تا پایان  اسفند سال 1402 پرداخت شد.

سقف تعهدات قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام شد

همچنین باعنایت به دستور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی مبنی بر پرداخت مطالبات اسفندماه شرکت از محل قرارداد بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان تامین اجتماعی تاپایان اردیبهشت ماه، در صورت تحقق این وعده مطالبات مراکزدرمانی طرف قرارداد شرکت نیز  به صورت کامل بروز رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • پرداخت خسارت درمان بازنشستگان تامین اجتماعی تا آخر سال ۱۴۰۲
  • سرپرست بیمارستان خلیج فارس منصوب شد
  • ببینید | چرا نسل کشی صهیونیست‌ها جرم تلقی نمی‌شود؟
  • در سه سال اخیر سرانه خط فقر سه برابر شده است
  • فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران
  • آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • افتتاح مرکز امداد اجتماعی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند