Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@10:28:50 GMT

از مبارزه در میدان ساواک تا طبس

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۵۵۶۲۱

از مبارزه در میدان ساواک تا طبس

آنگونه که پیداست در راه اسلام و جمهوری اسلامی تلاش بسیاری کرده است، تا جایی که حتی در زیر شکنجه‌های ساواک هم دست از عقایدش برنداشت و همیشه برای برپاداشتن اسلام مبارزه کرد، این را می‌شد از ثابت‌قدمی او در زمینه‌هایی همچون حجاب تا مبارزه با ضد انقلاب دریافت.

به گزارش ایمنا، اهل فردوس بود، پانزده سال بیشتر نداشت اما در روزگاران قیام ۱۵ خرداد، مبارزات خود را شروع کرد، آن‌هم شجاعانه، بی‌پروا علیه رژیم شاه بحث می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گویی از همان سن کم طاغوت را شناخته بود. پس از تحصیل و سربازی گروهی را برای انجام کارهای مبارزاتی با هدف تلاش در راستای استقرار جمهوری اسلامی تشکیل داد. چیزی طول نکشید که در سال ۵۱ گروهشان شناسایی شد و محمد به زیر شکنجه‌های ساواک در زندان رفت.   

تا اینکه پس از ۱۵ ماه تحمل شکنجه‌های زندان، در حالی که هیچ اعترافی نکرده بود، به ناچار محمد منتظرالقائم را آزاد کردند. اما شکنجه‌ها اثری در روحیه و عقاید او نداشت، پس از آزادی از زندان باز هم به مبارزه ادامه داد. بالاخره تلاش‌های مبارزان اثر گذاشت و انقلاب اسلامی پیروز شد. محمد که آن روزها فرمانده سپاه پاسداران استان یزد بود، در راستای گسترش آرمان و روحیه انقلابی، به مبارزه با ضد انقلاب پرداخت.

اما روز پنجم اردیبهشت‌ماه ۵۹، هنگامی که هواپیماهای آمریکایی شکست‌خورده در صحرای طبس بمباران شدند و اسناد مهم موجود در آن در آتش سوختند، محمد برای بررسی وضعیت منطقه رفته بود که در آنجا به شهادت رسید. با این حال خاطرات بسیاری از او به جامانده است که روحیه مباراتی او را نشان می‌دهند. حالا دو برگ از خاطرات او را یکی از آنها دست‌نوشته دوستش، مهدی رجب‌بیگی از شهادت محمد است را می‌خوانیم:   

«تلفن محرمانه ریاست جمهوری در کاخ سفید به صدا در آمد. منشی مخصوص رئیس، گوشی را برداشت و با اضطراب به اتاق رئیس جمهور وصل کرد. مکالمه فرد ناشناس ۲۰ دقیقه طول کشید. پس از پایان مکالمه، رئیس جمهور به سرعت از منشی خواست تا یادداشتی که در پاکت قرار داده شده را به ستاد کل بفرستد.

پس از فرار آمریکایی‌ها از ایران، کاخ سفید اعلامیه‌ای پخش کرد «آمریکا در عملیاتی در صحرای طبس جهت آزادی جان گروگان‌های اسیر در ایران با شکست رو به رو شد و اسناد سری و مهمی در درون هلیکوپترها به جای مانده است.»

پس از اینکه مدت زمان کوتاهی از پخش این اعلامیه از جانب کاخ سفید سپری شد، به دستور مستقیم بنی صدر، هلیکوپترهای به جا مانده از عملیات آمریکایی‌ها بمباران شد و اسناد سری و مهم باقی مانده در آتش سوختند و محمد منتظرالقائم که در منطقه از هلیکوپترها محافظت می‌کرد، به شهادت رسید.

دوست دیگرش خاطره‌ای را از هنگامی که محمد در زندان ساواک بود به یاد می‌آورد: می‌دانست از ساواکی‌ها هستند و می‌خواهند برایش پرونده درست کنند. از او پرسیده بودند: نظرت در مورد حجاب چیه؟ محمد پاسخ را اینگونه داده بود: من که نظری ندارم، از روحانیت باید پرسید، من تنها یک حدیث بلدم؛ هر که همسرش را بی‌حجاب در معرض دید دیگران قرار دهد، بی‌غیرت است و خداوند او را لعنت می‌کند. ساواکی ازش پرسیده بود: شاه رو داری میگی؟ محمد خندید و گفت: من فقط حدیث خواندم».

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهید اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۵۵۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعزیرات همدان میزبان پیکر مطهر شهید رنجنوش شد+تصویر

اداره کل تعزیرات حکومتی همدان میزبان پیکر مطهر شهید تازه تفحص شده شهید حاج محمد رنجنوش شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازهمدان، آیین وداع و تشییع شهید تازه تفحص شده "حاج محمد رنجنوش" همزمان با قرائت زیارت عاشورا و با حضور کارکنان و جمعی از مردم مومن در محل اداره کل تعزیرات همدان برگزار شد.

این مراسم در محل نمازخانه اداره کل و با همت بنیاد شهید و حفظ آثار و ارزش های اسلامی همدان با قرائت دعای پرفیض زیارت عاشورا و مداحی اهل بیت عصمت و طهارت و شهیدان والامقام انجام شد.

شهید تازه شناسایی شده حاج محمد رنجنوش متولد یکم فروردین‌ماه 1340 از روستای کبودراهنگ است. این شهید والامقام در تاریخ 12 اسفندماه 1365 در منطقه شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل گشت.

پیکر مطهر و گلگون کفن شهید روز شنبه 15 اردیبهشت‌ماه همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) از ساعت 10 صبح در میدان امام خمینی (ره) همدان بر روی دستان مردم مومن و شهیدپرور همدان تشییع و پس از آن برای خاکسپاری به گلزار شهدای همدان منتقل می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعزیرات همدان میزبان پیکر مطهر شهید رنجنوش شد+تصویر
  • سفر یک روزه رئيس سازمان زندان های کشور به بشاگرد
  • تشییع پیکر شهید رنجنوش، شنبه ۱۵ اردیبهشت در همدان
  • یک پلیس انگلیسی به خاطر حمایت از حماس دادگاهی می‌شود
  • داستان شگفت‌انگیز یک معلم در«مدیر مدرسه شریعت»/ از مبارزه با بهائیت تا تربیت چوپانی که مدیر مدرسه شد
  • اسناد ساواک درباره‌ی همسر حاج آقا مصطفی خمینی چه می‌گویند؟
  • مدال محشری با صعود به نیمه‌نهایی قطعی شد / ۵ بوکسور فردا به میدان می‌روند
  • انتشار اسناد ساواک درباره بازرسی از همسر سیدمصطفی خمینی
  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر
  • مشکلات جسمی اسرای فلسطینی بعد از آزادی بر اثر شکنجه در زندان