Web Analytics Made Easy - Statcounter

حکایت بی‌پایان تکدی ‌گری در شهرستان حاجی آباد  که روز به روز رو به افزایش است و هر روز با چهره‌های جدیدی در مرکز شهر، در جلو مغازه ها و زیر درختان و هر جایی که ردپایی از مردم باشد،دست به گدایی می‌زنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پیارم حاجی آباد، مساله تکدی گری تنها یک پدیده و معضل اقتصادی و مرتبط به بحران در این حوزه نیست، بلکه ارتباط تنگاتنگ و استواری با مساله فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد  از این رو، اگر در جامعه اسلامی پدیده ای به نام تکدی گری وجود داشته باشد، پیش از آن که بیانگر اوضاع نابسامان اقتصادی و بحران آن باشد، بیانگر وضعیت نابهنجار و نابسامان فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدیده تکدی‌گری به دلیل عوامل مختلف اقتصادی، روانی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد می‌شود که مهمترین دلایل بروز این پدیده در حاجی آباد مهاجرت پذیر بودن شهرستان  و اعتیاد  است.

اکثر متکدیان حاجی آباد معتاد می باشند که گدایی می کنند که خرج مواد مخدر خود را تامین کنند و هیچ کدامک هم حاجی آبادی نیستند.

شهرداری و بهزیستی موظف به شناسایی و تحویل متکدیان به مجمتع اردوگاهی است

بیژنی مسئول فرهنگی اجتماعی فرمانداری حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم، موضوع برخورد با متکدیان و جمع‌ آوری آنها را مرتبط با شهرداری و بهزیستی و کمیته امداد عنوان کرد و گفت: طبق بخشنامه ای که ازسوی وزارت کشور اعلام شده، موضوع جمع آوری متکدیان به شهرداری های شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت واگذار شده و بیشتر نیز در مراکز استان ها نسبت به این موضوع اقدام کرده اند ولی در حاجی آباد این متکدیان معتاد نیز هستند که پای بهزیستی و کمیته امداد نیز به این پدیده باز می کند.

بیژنی افزود: بر اساس این دستورالعمل، باید متکدیان در مراکز تعیین شده جمع آوری و ساماندهی شوند و حتی آن تعداد از متکدیان که به اشتغال نیاز دارند ازطریق مراکز کاریابی و فنی حرفه ای به آن ها آموزش‌ داده شود تا بتوانند مخارج خود را از طریق کارکردن بدست بیاورند.

وی ضمن اشاره به اینکه هیچ آماری در خصوص افزایش یا کاهش متکدیان حاجی آباد در دسترس بهزیستی نیست، تأکید کرد: رصدکردن این موضوع به لحاظ قانونی دراختیار شهرداری است.

مسئول فرهنگی اجتماعی فرمانداری درباره نقش سازمان بهزیستی درخصوص برخورد با متکدیان گفت: طبق بند ششم قانون مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی تاریخ 15 اردیبهشت ماه 1387 درباره ساماندهی متکدیان، سازمان بهزیستی موظف است افراد بی سرپرست، ناتوان معلول و سالمند و نیازمند را که ازسوی شهرداری بعنوان متکدی جمع آوری شده است را تحویل و در مجتمع های اردوگاهی نگهداری و افراد نیازمندِ را نیز همانند سایر مددجویان تحت پوشش حمایتی خود قرار دهد.

بیژنی ادامه داد: براساس ماده سه این بخشنامه، شهرداری موظف است نسبت به شناسایی، جمع آوری و تحویل متکدیان به مجمتع اردوگاهی اقدام کند و نیروی انتظامی در این مورد همکاری لازم را با شهرداری داشته باشد، ضمن اینکه مسئول مجتمع اردوگاهی شبانه روزی توسط فرماندار تعیین می شود.

وی در پایان افزود: در همین ماه جلسه در خصوص تعین تکلیف متکدیانی که در کنار امامزاده سید محمد(ع) و ورودی شهر چادر زده اند و شب ها در آنجا جمع می شوند و چهره شهر را نازیبا کرده اند تعیین تکلیف می شوند.

مردم به متکدیان کمک نکنند

علیرضا حسنزاده شهردار حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم حاجی آباد، گفت: متکدیان مذکر را در هر سنی که باشند جمع آوری  به بهزیستی حاجی آباد یا بهزیستی بندرعباس تحویل داده می شوند.

حسنزاده با بیان اینکه برای جمع آوری متکدیان  هر سال برنامه داریم و آنها را جمع و به مرکز استان تحویل می دهیم، اظهار کرد: به دلیل مهاجر پذیر بودن شهرستان دوباره یک سری دیگر از استان های همجوار به این شهرستان می آیند.

شهردار حاجی آباد درخصوص راه های کاهش تکدی گری در حاجی آباد گفت: متکدیان باید حداقل مدت یکماه در مراکز بازپروی تربیت شوند چراکه بسیاری از متکدیان سن بالایی دارند و اگر مدتی در این مراکز حضور داشته باشند بطور قطع دیگر نه تنها به سمت حاجی آباد بلکه به هیچ شهر دیگری برای تکدی گری نخواهند رفت.

حسنزاده ادامه داد: مردم  باید در نحوه برخورد با متکدیان این نکته را درنظر داشته باشند که پول‌دادن به آنها نه تنها کمکی به آنها و به شهر نخواهد کرد بلکه سبب تداوم تکدی گری در شهر خواهندشد.

وی درباره شیوه صحیح برخورد شهروندان با متکدیان تصریح کرد: شهروندان برای آبادی بیشتر شهر خود باید متکدیان را راهنمایی کنند و به این افراد کمک نکنند چراکه اگر این متکدیان واقعا مستضعف و مستحق باشند کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، خیریه ها و دیگر نهادهای حمایتی به آن ها کمک خواهند کرد و در صورتی که نهادی به یک متکدی خدمات حمایتی ارائه ندهد آن فرد می تواند به نهاد و خیریه های دیگر مراجعه و یا درنهایت شهر و یا حتی شغلش را عوض کند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۵۶۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری افزون بر ۲ هزار سرویس نخاله از سطح شهر خرمشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ سرپرست شهرداری خرمشهر گفت: حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری به دلیل گستردگی و اهمیت موضوع پاکیزگی شهر، به صورت فعال و همه روزه نسبت به جمع آوری نخاله‌های ساختمانی در سطح شهر اقدام می‌کنند.
دامون عبدالهی‌زاده به رنگ آمیزی ۴۵ کیلومتر از جداول خیابان‌ها و بلوار‌های شهر خرمشهر اشاره کرد و افزود: چهار کیلومتر از نرده‌های پیاده‌رو ساحلی امام خیمینی (ره) و بلوار بایندر رنگ آمیزی شده است.
وی به اجرای هشت کیلومتر هرس و فرم دهی درختان، کاشت ۹ هزار متر مربع گل‌های فصلی و نصب مجموعه وسایل جدید بازی کودکان در چهار پارک خرمشهر اشاره کرد و گفت: ۲ نماد نخل نوری در میادین کوی بهروز و بسیج نصب شد.
سرپرست شهرداری خرمشهر به اجرای طرح آسفالت خیابان‌ها و معابر شهر خرمشهر پس از ۲۰ سال اشاره کرد و افزود: بیش از ۵۰۰ هزار متر مربع از خیابان‌های اصلی و فرعی شهر خرمشهر آسفالت و روکش آسفالت شد.
۱۱ کیلومتر از بلوار‌های سطح شهر نورپردای و بیش از ۲۰۰ پروژکتور در میادین و پارک‌ها نصب شد.

دیگر خبرها

  • ۴۰ درصد متکدیان معتادند
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • برچیده شدن بزرگترین مرکز تجمع معتادان در منطقه ۷ تهران
  • آخرین آمار جمع آوری متکدیان و معتادان در تهران
  • پلمب ۱۷ انبار غیرمجاز جمع‌آوری و فروش ضایعات در شیراز
  • هدف‌گذاری شورای ششم برای توسعه متوازن شهر مشهد
  • جمع آوری افزون بر ۲ هزار سرویس نخاله از سطح شهر خرمشهر
  • چرا ‌حساب‌های شهرداری مشهد بسته شد؟
  • پافشاری بر پدیده «اوج نفت» هرج و مرج انرژی را تشدید می‌کند
  • ذخیره‌سازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی