Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم استان اصفهان همراه با ملت روزه دار و خداجوی ایران اسلامی، امسال نیز در ایام ماه مبارک رمضان در مراسم جزء خوانی قرآن کریم به روش ترتیل در حسینیه‌ها، امام‌زاده‌ها، مساجد و اماکن مذهبی شرکت کردند. ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۴ استانها اصفهان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، کافی است قرآن را باز کنی و دل خود را با آیات کتاب خدا گره بزنی، صدای زیبای قاری قرآن به همراه جذابیت آهنگین الفاظ کتاب الهی، آن هم در ماه مهمانی خدا، حسّ معنوی و روحانی ویژه‌ای را در دل انسان زنده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انگار زنگار از دل شسته می‌شود و با کتاب خدا آشتی می‌کنی.

دیگر لازم نیست قرآن‌ها، در طاقچه خانه‌ها خاک بخورد یا فقط سر سفره عقد، آن را به صورت نمادین باز کنند؛ در گذشته‌های نه‌ چندان دور، هر کس صدای قرآن را می‌شنید، می‌گفتند انگار کسی مرده است، اما امروز هنگامی که صدای ملکوتی قرآن کریم به گوش می‌رسد، کوچک و بزرگ، پیر و جوان قرآن را باز می‌کنند و همراه با قاری قرآن، با خداوند مهربان سخن می‌گویند و آیات کتابش را با جان و دل آشنا می‌سازند.

با پیروزی انقلاب اسلامی و تربیت قاریان خوش‌خوان و خوش‌لحن، جلسات جزء خوانی قرآن کریم در مساجد، حسینیه‌ها، حرم امامان و امامزادگان(ع) برپا شد و با راهنمایی رهبر معظم انقلاب، جلسات جزء خوانی قرآن به روش ترتیل در حرم حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) برپا شد و امروز شاهد گسترش فرهنگ تلاوت قرآن در شهرهای مختلف کشور و فراگیر شدن تلاوت قرآن به معنای واقعی هستیم. 

خواندن قرآن کریم انس بیشتر با قرآن برای هر فرد مسلمان رقم می‌زند و با مرور آیات و مفاهیم کتاب خدا، زمینه برای عمل به آیات الهی فراهم می‌‌شود، صرف نظر از ثواب تلاوت قرآن کریم و اثر معنوی این آیات بر انسان، می‌توان گفت تلاوت قرآن مقدمه‌ای برای عمل کردن به دستورات الهی است.  

تلاوت قرآن به روش ترتیل در روایات اسلامی بدان سفارش شده است، یعنی همان روشی که امروز در رادیو ترتیل و شبکه‌های مختلف صدا و سیما پخش می‌شود، در حدیثی از امام صادق(ع)، ترتیل خواندن قرآن، یکی از آداب این کتاب آسمانی معرفی شده است.

اما در ماه مهمانی خدا، مردم استان اصفهان همراه با مردم شهرهای مختلف کشورمان، با حضور در امامزادگان معصوم(ع)، حسینیه‌ها، مساجد و بقاع متبرکه برای شنیدن قرآن زانو زده و نگاه خود را به متن آیات می‌دوزند و با قرآنی که انسان را به بهترین واستوارترین راه هدایت می‌کند هم‌نشین می‌شوند، آنان کسانی که هم نمی‌توانند در مراسم جزء خوانی قرآن کریم شرکت کنند، تلاوت روزانه خود را از شبکه‌های مختلف صدا و سیما دنبال می‌کنند.

پخش تلوزیونی جزء خوانی قرآن، شائبه‌ها را برطرف کرد

غلامرضا شاه‌میوه، استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم برگزاری مراسم جزء خوانی قرآن کریم را یک حرکت بسیار خوب و مؤثر فرهنگی می‌داند و می‌گوید: یکی از اشکالاتی که اهل سنت به ما می‌گرفتند این است که شیعیان، دعای کمیل و غیره برایشان خیلی مهم است و قرآن نمی‌خوانند و برایشان اولویت ندارد اما با تمهیداتی که رهبر معظم انقلاب از طریق شورای عالی قرآن اندیشیدند، نهضت جزء خوانی قرآن کریم از حدود 9 سال پیش ایجاد شد، این حرکت از قم و مشهد آغاز شد و سایر استان‌ها آن را ادامه دادند و امروز هر 31 استان این مراسم را برگزار کرده و پخش تلویزیونی دارد، همین پخش تلوزیونی بسیار تأثیرگذار است.

وی می‌افزاید: مردم با هر گرایش فکری و خط سیاسی، در ماه مبارک رمضان علاقه‌مند هستند که عبادات بیشتری داشته باشند و قرآن بخوانند؛ آنان با حضور در محفل یا از طریق تلویزیون، جزء خوانی قرآن کریم را دنبال می‌کنند، به نظر من، این حرکت، مؤثرترین حرکت قرآنی در گسترش فرهنگ قرآنی در میان عموم مردم به شمار می‌رود و شائبه‌ها را نیز از بین برد، بعضی از شبکه‌های تلویزیونی داخلی، پخش بین‌المللی دارند و دنیا می‌تواند ببیند که این همه انسان در یک مکانی جمع شدند، از سوی دیگر جوّی که علیه ما بود از بین رفته است، برخی از دوستان اهل تسنن که از سیستان و بلوچستان در جلسه قرآن بنده شرکت می‌کردند به این نکته اذعان داشتند و گفتند که  که جوّ و فضا تغییر کرده است و میان شیعه و سنی وحدت ایجاد شده است، خدا را شکر می‌کنیم که جزء خوانی قرآن کریم در حسینیه‌ها و مساجد گسترش یافته است و با استقبال خوب مردم مواجه شده است.

فکر نمی‌کردیم "ترتیل" برای مردم جذاب باشد

مسعود نیکدستی، قاری بین‌المللی کشورمان درباره جلسات ترتیل خوانی قرآن می‌گوید: من دست آن شخصی را که این فرهنگ را در شبکه 3 تلویزیون آغاز کرد، می بوسم، ما فکر می‌کردیم روش ترتیل، برای مردم جذاب نیست و قرائت قرآن جذاب‌تر است، اما امروز می‌بینیم که واقعاً ترتیل برای استماع، خیلی جذاب‌تر است.

این استاد اصفهانی می‌افزاید: برگزاری جلسات جزء خوانی قرآن، گستردگی تلاوت را برای لایه‌های مختلف مردم ایجاد کرده است که این حرکت مایه افتخار است.

عظیم هاشم‌زاده، مدیر دارالقرآن بسیج استان اصفهان و یکی از اساتید جوان استان اصفهان با بیان اینکه در مجموعه بیانات مقام معظم رهبری با جامعه قاریان و حافظان قرآن، 4 مرحله تکرار و مداومت لفظ، تدبّر، اُنس و حَمل آیات در قلب برای رسیدن به اصل قرآن قائل هستند، می‌گوید: از آنجایی که گام نخست رسیدن به اصل قرآن، تکرار و مداومت لفظ است و لازم است تا عموم مردم به تلاوت قرآن عادت کنند، برگزاری جلسات جزء خوانی قرآن کریم، حرکت بسیار خوبی است.

وی بیان می‌کند: به تعبیر امام صادق(ع) بر هر انسان مسلمان واجب است که هر روز 50 آیه از قرآن را بخواند و برای فراگیر شدن نهضت انس با لفظ قرآن، ترتیل خوانی قرآن کار پسندیده‌ای است که در ماه مبارک رمضان در حرها و امامزاده‌ها، مراسم جزء خوانی برگزار می‌شود. 

پخش زنده جزءخوانی قرآن از 4 امامزاده اصفهان

تعداد جلسات جزء خوانی قرآن کریم در استان اصفهان بسیار زیاد است و تنها تعدادی از آن از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی پخش می‌شود، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در این خصوص می‌گوید: مراسم جزء خوانی قرآن کریم در  امامزاده هلال بن علی بن ابی‌ طالب(ع)، امامزاده ابراهیم(نرمی) دولت آباد - برادر بلافصل امام رضا(ع) - و امامزادگان واقع در مشهد اردهال و راوند کاشان هر ساله در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و این مراسم از شبکه‌های مختلف سیما از جمله شبکه‌های استانی، نمایش، قرآن و تهران پخش می‌شود.

همچنین بر اساس اعلام شورای عالی قرآنی، مراسم جزء خوانی قرآن با حضور قاریان ممتاز کشوری در آستان مقدس سیدان الکریمان(ع) به همراه بیان تفسیر برگزار و از شبکه‌های آموزش و اصفهان به صورت زنده پخش می‌شود تا روزه‌دارانی که به هر دلیل امکان حضور در این آستان را پیدا نمی‌کنند از فیض معنوی این مراسم بهره‌مند شوند.

برگزاری مراسم جزءخوانی قرآن کریم در جوار مزار شهید حججی

به گفته مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان مراسم جزء خوانی در گلستان شهدا اصفهان به همراه قرائت دعای ابوحمزه ثمالی در شب‌های ماه مبارک رمضان در گلستان شهدای اصفهان برگزار شده است، همچنین در نخستین ماه رمضان پس از شهادت شهید مدافع حرم محسن حججی،  با همکاری ستاد اقامه نماز جمعه نجف‌آباد، مراسم جزءخوانی قرآن کریم در جوار مزار این شهید ولایت مدار برگزار ‌شده است.

بدون شک تلاوت قرآن و انس با آیات کلام‌الله مجید، مخصوص ماه مبارک رمضان نبوده و بر اساس آیه 20 سوره مزمّل «فَاقْرَءُواْ مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْءَان: آنچه را از قرآن براى شما میسر است بخوانید» هر فرد مسلمانی با هدف انس با قرآن کریم و عمل به دستورات خدای مهربان و کسب سعادت دنیوی و اخروی، لازم است روزانه آنچه می‌تواند از آیات قرآن را تلاوت کند.

نگارنده: ابوالفضل محمدی فلاورجانی

انتهای پیام/ش

R41346/P1377/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۶۳۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۵۰ حافظ در شهرستان بوشهر فعال است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسین شیخی چهارشنبه شب در آئین تجلیل از ۲ معلم نمونه قرآنی استان به مناسبت روز معلم در شهر بوشهر با اشاره به سخن حضرت علی (ع) در مورد معلم و یاد گرفتن مطلبی از معلم گفت: دغدغه معلم همیشه این است که حیات بشر، بر مدار ارزش‌ها و کرامت انسانی بچرخد و شناخت خدا و مکتب و دین، همت اساسی آدمی باشد و هیچ بیگانه ای را مجال تجاوز به فرهنگ ارزشی دین و میهن فراهم نیاید

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بوشهر با بیان اینکه معلمی در قرآن به عنوان جلوه‌ای از قدرت لا یزال الهی، نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی دانسته شده است افزود: در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است که بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان! و پروردگارت کریم‌ترین است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی‌دانست.

حجت الاسلام شیخی با اشاره به ظرفیت‌های قرآنی شهرستان بوشهر گفت: در بوشهر بیش از ۵۰ حافظ قرآن کریم وجود دارد که این موضوع نشان از از خودگذشتگی های معلمینی همچون استاد نجفی و محبوبی است که با وقف زندگی و وقت گران بهای خود باعث به ثمر نشستن این حافظان کلام وحی شده‌اند و بر خود می‌بالیم که در مرکز استان معلمینی وجود دارند که دغدغه آنها ترویج معنی و مفاهیم قرآنی در جامعه است.

کد خبر 6094782

دیگر خبرها

  • بیش از ۵۰ حافظ در شهرستان بوشهر فعال است
  • (تصاویر) نخستین نمایشگاه قرآن کریم حکومت طالبان
  • فیلم/ تلاوت قرآن کریم قبل از بیانات رهبر انقلاب
  • رقابت ۶۰۰ محصل استان در مسابقات قرآن
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • اعلام حوزه‌های آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد
  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد | ویدئو
  • برپایی کارگاه آموزشی تخصصی قرآن کریم در بابل