Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@20:26:00 GMT

ابداع روشی نوین برای مهار ریزگردها

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۶۴۴۱۲

عضو هیئت علمی دانشگاه جهرم موفق به ابداع روشی نوین به منظور مهار ریزگردها و ماسه‌های روان شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  تأثیر خشک‌سالی‌های مداوم، استفاده بی‌رویه از منابع آبی مناطق بیابانی، از بین رفتن نیزارها، موجب خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها و تنک شدن پوشش گیاهی در برخی مناطق شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتیجه چنین وقایعی گسترش شدید ریزگردها و ماسه های روان بوده که توانسته در کوتاه‌مدت اثرات نامطلوبی بر محیط‌زیست، اقتصاد و سلامت ساکنین ۱۷ استان کشور بر جای گذارد.


دکتر سید علی اکبر باقریان، عضو هیئت علمی دانشگاه جهرم در این خصوص گفت: در راستای یافتن راهی کم هزینه، مؤثر و سریع‌الاثر برای مهار این پدیده مخرب، پژوهش‌های متعددی انجام شد که نتیجه این تحقیقات در قالب اختراعی با عنوان "توری بذر مال جهت مهار ریزگردها و ماسه‌های روان" ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه این اختراع می‌تواند از طریق کاهش تنش برشی باد، از خاک حفاظت کند و به نحو شگفت انگیزی مانع فرسایش بادی خاک شود، افزود: همه این فواید از طریق حفاظت مکانیکی خاک توسط یک نوع توریِ از جنس پلی اتیلن پُرچگال (HDPE) با منافذ بسیار ریز که توسط بذور گیاهانی همچون شاهی و خاک شیر آغشته و بدواً به کمک سنگریزه‌های کم تراکم مستقر بر روی توری، مهار و بعداً استقرار و کارایی آن با کمک ریشه‌ها و شاخساره استقرار یافته گیاهان فوق‌الذکر، به مدت بیش از 10 سال، تضمین خواهد شد و در عملیات میدانی، بیش از ۸۰ درصد ریزگردهای منطقه هدف را کنترل کرده است.

دکتر باقریان افزود: به وسیله این توری، یک لایه نفوذپذیر، محکم، یکدست با ماندگاری چشمگیر، ارزان قیمت و سریع الاحداث، سازگار با محیط زیست و افزاینده تعداد و تنوع میکروارگانیسم‌های خاک در قسمت قشری خاک منطقه مورد حفاظت برپا می‌شود و علاوه بر کنترل بی‌نظیر پدیده شوم ریزگردها و همچنین ماسه‌های روان، از تبخیر سطحی آب موجود در لایه‌های قشری خاک به مقدار حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد نسبت به شاهد، حفاظت می‌کند.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، عضو هیئت علمی دانشگاه جهرم با بیان اینکه طبق برآورد دقیق متخصصان ذی‌ربط و در ابعاد کوچک، حداکثر هزینۀ تولید و راه‌اندازی سیستم مبتنی بر این اختراع کمتر از پنج هزار تومان برای هر متر مربع است، اظهار امیدواری کرد: این طرح با مساعدت مسئولان و تأمین اعتبارات لازم جهت ورود دانشگاه جهرم به عرصه مهار ریزگردهای استان‌های درگیر با این پدیده باعث کاهش آلام و خسارات ناشی از گرد و غبار و ریز گردها در کشور شود.

انتهای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۶۴۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابداع جوراب‌هایی الکترونیکی برای رهایی‌بخشی بیماران دیابتی از زخم پا

تیمی از محققان از جوراب‌هایی با فناوری پیشرفته رونمایی کرده‌اند که نحوه راه رفتن افراد را با هدف کاهش خطر قطع پا و انگشتان پا به دلیل دیابت کنترل می‌کند.

محققان می‌گویند که جوراب الکترونیکی که در بیمارستان دانشگاه ملی Chonnam در کره جنوبی ساخته شده است، حاوی حسگری است که تشخیص می‌دهد آیا فشار زیادی به قسمت‌هایی از پای بیمار که در معرض خطر ابتلا به زخم (عوارض دیابت) هستند وارد می‌کند یا خیر؛ زخم‌هایی که ممکن است به زخم‌های عفونی و قانقاریا تبدیل شوند.

تیم تحقیقاتی توضیح داد که سطوح بالای قند خون ممکن است منجر به آسیب به رگ‌های خونی و اعصاب از جمله رگ‌های پا شود. تخمین زده می‌شود که تقریباً ۱۵ درصد از دیابتی‌ها در مقطعی از زندگی خود دچار زخم پا می‌شوند.

تیم تحقیقاتی توضیح داد که پایین جوراب دارای یک حسگر نوار قلب است که می‌تواند جریان خون را در هر نقطه از بدن با ردیابی قدرت انقباضات قلب اندازه گیری کند.

متخصصان می‌گویند که بیماران دیابتی فشار بیشتری به ناحیه متاتارس و فشار کمتری به پاشنه پا وارد می‌کنند. این نوآوری می‌تواند به بیماران آموزش دهد که چگونه راه رفتن خود را تغییر دهند تا فشار روی قسمتی از پا که مستعد زخم است کاهش یابد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که بازآموزی راه رفتن می‌تواند به بهبود جریان خون و عملکرد عصبی در پای بیماران دیابتی کمک کند.

نتایج کارآزمایی در کنگره انجمن قلب و عروق اروپا ارائه شد.

منبع: دیلی میل

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • علت فوت پزشک متخصص در جهرم چه بود؟
  • آموزش فر کردن مو با چنگال ؛ روشی فوری برای فر کردن موها | چگونه از موهای فر نگهداری کنیم؟
  • علت مرگ «فرزانه اکبری» در جهرم چه بود؟
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس چه بود؟
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس در دست بررسی است
  • بزرگترین بلوار ورودی جنوبی یزد ساماندهی می‌شود
  • سه میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره‌ شد
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • ابداع جوراب‌هایی الکترونیکی برای رهایی‌بخشی بیماران دیابتی از زخم پا