Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@03:26:39 GMT

غلبه حاشیه بر متن در فعالیت های ورزشی دانش آموزان

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۶۸۸۷۰

غلبه حاشیه بر متن در فعالیت های ورزشی دانش آموزان

تهران - ایرنا - همه ساله برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان برنامه های متعددی اجرا می شود اما در برخی مواقع، برنامه ریزی برای تعطیلات تابستانی دانش آموزان تحت تاثیر متغیرهای متعدد، به تصمیمی دشوار برای خانواده ها بدل می شود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، برخی از برنامه ها برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان در تعطیلات تابستانی بر اساس نیازسنجی و استعدادهای این قشر طراحی نمی شود بلکه جهت دهی آن بر اساس الگو و تفکری است که افراد را به سمت و سوی سبک زندگی خاصی هدایت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جامعه شناسان این شیوه الگوبرداری را نتیجه ظهور خواسته های نو و درهم آمیختگی طبقات اجتماعی می دانند.
«خود را به رنگ دیگران درآوردن» نوع خاصی از سبک زندگی است که در آن طبقات پایین جامعه می خواهند شیوه زندگی خود را با طبقات مرفه شبیه سازی کنند، آنان در برخی از مواقع برنامه های اوقات فراغت فرزندان خود را نه بر مبنای استعداد فردی و وضعیت معیشتی خانواده، بلکه بر مبنای الگوهای طبقات بالای جامعه انتخاب می کنند.
اگر فعالیت های ورزشی یکی از راه های پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان باشد لازم است در زمینه انتخاب کلاس ها جهت دهی مناسبی در جامعه شکل بگیرد، در غیر این صورت صرف حضور در کلاس تحت تاثیر «چشم هم چشمی» نه تنها نمی تواند موجب شکوفایی استعداد شود بلکه «شوک فرهنگی» ناشی از برخورد با افراد طبقات مختلف جامعه به بومرنگی تبدیل می شود که نخستین آسیب آن متوجه کودک و نوجوان حاضر در این کلاس های ورزشی است.
توان جسمی، خلاقیت، علایق و استعداد فردی متغیرهایی هستند که باید در انتخاب کلاس های ورزشی مد نظر قرار گیرند تا مفهوم درستی از فعالیت های اوقات فراغت در ذهن دانش آموزان تداعی شود، در غیر این صورت برنامه های اوقات فراغت کارکرد خود را از دست داده و به حاشیه رقابت های طبقاتی رانده می شود. خانواده ها فرزندان را در کلاس هایی ثبت نام می کنند که پیوندی با استعدادهای کودک یا نوجوان ندارد.

** قرایی مقدم: الگوی ساده زیستی وجود ندارد
«امان الله قرایی مقدم» جامعه شناس در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بحث مصرف گرایی و حاکم شدن الگوهای سرمایه داری در جامعه تحت تاثیر عوامل مختلفی است. یکی از این عوامل فراموش شده الگوی «ساده زیستی» بود که انقلاب اسلامی بر پایه آن بنا شده است. با فراموشی این الگوها، تلاش برای نشان دادن طبقه اجتماعی با پیروی از الگوی طبقات بالای جامعه تحت هر شرایطی در جامعه شکل می گیرد و افراد سعی دارند در نمودهای مختلف زندگی، به ویژه اوقات فراغت خود را به رنگ طبقات بالا درآورند.
وی افزود: زمانی که کودک یا نوجوان بنا به تصمیم والدین و پیرو الگوی خاص به کلاس های ورزشی یا هنری می رود در زمینه های اجتماعی و اقتصادی دچار مشکلات خواهد شد که در نهایت ممکن است برای تامین هزینه این کلاس ها به کارهای خلاف قانون روی آورد و این همان تئوری «رابرت مرتن» آمریکایی است که ناهماهنگی میان هدف و راهکارهای دستیابی به هدف را عامل انحرافات اجتماعی می داند.
این جامعه شناس با بیان اینکه در شکل گیری چنین پدیده ای عوامل مختلفی تاثیرگذار است گفت: تا زمانی که زندگی مسوولان در مسیر طبقات بالای اجتماعی قرار گیرد و رسانه ملی به عنوان فراگیرترین رسانه کشور سعی در تبلیغ زندگی اشرافی داشته باشد نمی توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد. رواج الگوهای سرمایه داری و مصرف گرایی در جامعه موجب شده تا تفریحات، سفر خارجی، کلاس های فوق برنامه و برنامه ورزشی طبقات مختلف جامعه تحت تاثیر آن ها قرار گیرد.

** فراغت ورزشی ضرورت سبک زندگی جدید
با توجه به سبک زندگی جدید مردم و آپارتمان نشینی و محدود بودن فضا، فعالیت های ورزشی برای کودک و نوجوان ضرورتی غیرقابل انکار است که هم می تواند کلافگی های ناشی از طولانی بودن روزهای تابستان را از بین ببرد و هم اینکه موجب شکوفایی استعدادهای نهفته فرد شود.
داشتن یک برنامه جامع و فراگیر در این زمینه می طلبد که وزارت آموزش و پرورش با همکاری فدراسیون ورزش دانش آموزی و نهادهای متولی دیگر، به طور جدی و اساسی وارد این حیطه شوند. دبیران و معلمان ورزش به عنوان افراد آشنا با استعداد دانش آموزان می توانند در پایان سال تحصیلی و در ارزشیابی های توصیفی کارنامه، سفارش هایی درباره کلاس های تابستانی ورزش دانش آموز داشته باشند.
«رضا ابراهیمی» رئیس گروه فعالیت های فوق برنامه وزارت آموزش و پرورش، پیرامون برنامه های آموزش و پرورش برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان گفت: وزارت آموزش و پرورش همه ساله برای اوقات فراغت دانش آموزان برنامه های متنوعی در نظر می گیرد. به مدارس اعلام شده تا توانمندی خود را برای برگزاری کلاس های فوق برنامه اعلام کنند. پس از اعلام آمادگی مدارس، میزان استاندارد و امکانات آنها سنجیده شده و دستور لازم جهت برگزاری کلاس ها صادر می شود.
وی با بیان اینکه هدف آموزش و پرورش استفاده دانش آموزان از همه امکانات ورزشی با کمترین هزینه است، ادامه داد: برای برطرف کردن برخی از مشکلات اقتصادی دانش آموزان، کمترین میزان شهریه در نظر گرفته خواهد شد. «کانون برون مدرسه ای» وزارت آموزش و پرورش نیز به نسبت کلاس های موسسات خصوصی، هزینه بسیار کمی دارد.
ورزشی** 2052**1597

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش ورزش دانش آموزي اوقات فراغت دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۶۸۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر از دانش آموزان بر‌تر مساباقات قرآنی و ورزشی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ در مراسم سه شنبه‌های شهدایی که شب گذشته در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام برگزار و از تعدادی از دانش آموزان دختر مدرسه آقا حسین ابن علی (ع) که در مسابقات قرآنی و ورزشی رتبه‌های برتر را کسب کرده بودند تقدیر شد.

از ابتدای امسال سه شنبه شب‌های هر هفته پس از نماز مغرب و عشاء مراسمی به یاد شهدا در حسینیه حضرت زینب برگزار می‌شود.

در این مراسم با اجرای مداحی، شعرخوانی و قرائت دعای توسل یاد و خاطره شهدای گرانقدر بویژه شهدای دانش آموز گرامی داشته شد.

همچنین از دانش آموزان موفق در رشته‌های مختلف قرآنی و تفسیر نهج البلاغه و دانش آموزان موفق در رشته‌های ورزشی تقدیر شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج
  • ۴۲ مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • تقدیر از دانش آموزان بر‌تر مساباقات قرآنی و ورزشی
  • برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس شهرستان بوکان به مناسبت هفته زمین پاک
  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • ۲۲۴۱ دانش آموز قشمی به طرح مسطورا پیوستند
  • اخذ نوبت سنجش سلامت دانش آموزان اتباع امکانپذیر نشده است
  • فعالیت کلاس‌های درس مدارس خوزستان تا روز آخر