Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردار گرگان با اشاره به شناسایی ۱۵۱ هکتار بافت فرسوده در گرگان، گفت: بازسازی بافت تاریخی گرگان با رویکرد گردشگری اجرا می‌شود. ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱ استانها گلستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان،‌ عبدالرضا دادبود ظهر امروز در جلسه ستاد استانی باز آفرینی شهری استان گلستان که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار داشت:‌ شهر گرگان 3 هزار و 600 هکتار مساحت و 151 هکتار بافت فرسوده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد : ‌بافت‌های فرسوده 20 درصد مساحت شهر را شامل می‌شود و اقداماتی در طول سال‌های گذشته با اعتبار 22 میلیارد تومان برای فضای سبز و فضای ورزشی و رفاهی انجام شده است.

شهردار گرگان ادامه داد:‌ بازگشایی معابر و افزایش نفوذپذیری از موضوعاتی بود که شهرداری در گذشته به آن پرداخته و طرح ‌آفتاب با مساحت 6.2 هزار هکتاری را در دستور کار داریم و در این طرح شهرداری عوارضی را دریافت نکرده و به ازای اراضی آزاد شده، تهاتر انجام داده است.

دادبود گفت:‌ امسال حوزه بافت تاریخی را در دستور کار قرار دادیم و در سال 1310 این بافت تاریخی گرگان ثبت شده و رویکرد ما برای بازسازی با رویکرد گردشگری است.

وی افزود:‌ جداره‌سازی و کف‌سازی و مرمت خانه‌های تاریخی و احداث باغ مزار لطفی است و 6 کریدور برای بافت تاریخی در نظر گرفته شده و مهم‌ترین آن در محله سبزه مشهد است.

شهردار گرگان یادآور شد:‌ با ورود شهرداری خانه‌های تاریخی متقاضیان بهسازی و مرمت خواهد شد و 2 میلیارد و 600 میلیون تومان شهرداری برای این بخش اختصاص داده است.

دادبود با بیان اینکه 2 میلیارد و 600 میلیارد تومان نیز برای مراکز محلات در نظر گرفته شده،‌ افزود: ‌طرح باغ مزار لطفی در حال انجام است و با تملک‌ حدود 3 میلیارد تومان رقم خورده و امید داریم با اعتباری که شهرداری گذاشته، پیمانکاران به تعهدات خود تا پایان سال عمل کنند.

شهردار گرگان افزود:‌ مهم‌ترین محله بافت فرسوده گرگان انجیراب است که 73 هکتار وسعت و 4 هزار و 500 نفر جمعیت دارد که به گرگان الحاق شده و خانه فرهنگ و پارک در این محل ساخته شده است. کوی اسلام آباد و کوی محتشم در محور صیاد شیرازی از دیگر بافت‌های فرسوده گرگان به‌شمار می‌رود.

دادبود افزود:‌ محله قلعه حسن در محور گردشگری گرگان ‌واقع شده و سال‌ها است که در این محله تحولاتی رخ نداده و می‌توان یک مکان مناسب برای بازآفرینی شهری باشد.

وی گفت:‌ زمین قابل واگذاری نداریم و درخواست ما این است اقداماتی برای واگذاری زمین به شهرداری انجام شود و درخواست داریم در محل پروژه آفتاب و قلعه حسن نیاز به این تملک‌ها داریم.

شهردار گرگان با بیان اینکه 100 درصد عوارض در بافت فرسوده بخشیده می‌شود،‌ گفت: ‌شهرداری در بافت فرسوده عددی را برای ساخت و ساز دریافت نمی‌کند. 800 هزار مترمربع در سال 1396 پروانه واگذاری در شهر گرگان داشتیم و برای تعمیر و مرمت نیز اقداماتی اتفاق افتاده اما مقدار آن کم است.

انتهای پیام/ ت

R41471/P1336/S6,70/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۷۶۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی استان گیلان گفت: با حضور رئیس اداره حرایم وزارتخانه، محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی امروز_ جمعه هفتم اردیبهشت_ در تشریح این خبر اظهار کرد: طی هماهنگی قبلی و به منظور تعیین تکلیف نهایی محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان، با حضور امیر ارجمند رییس اداره حرایم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهردار لاهیجان، معاون و کارشناسان حوزه میراث، فرهنگی، پایش میدانی از سطح شهر انجام و با رفع ابهام و موارد مدنظر شهرداری تفاهم مشترک حاصل و مقرر شد مطالعات تکمیلی و موارد اصلاحی در دستور کار مشاور قرار گیرد.

وی با قدردانی از حمایت‌های عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اسدالله عباسی استاندار گیلان، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور و علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی افزود: بنا بر وظایف ذاتی، راهبرد اداره کل صیانت از بافت ها و بناهای تاریخی ارزشمند است و در این راستا تعامل و هم افزایی حداکثری با دستگاه‌های ذیربط همچون شهرداری ها یکی مهمترین اصول و سیاست های پیش روی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از تلاش و همراهی شهردار لاهیجان به منظور پاسداشت و مراقبت از آثار ارزشمند شهر قدردانی کرد و گفت: حراست حفظ و احیاء بافت ها و بناهای تاریخی وظیفه ی همه افراد و آحاد جامعه است و اگر چه مطابق با قانون و به طور رسمی این مسئولیت بر عهده ی وزارتخانه متبوع گذاشته شده اما مشارکت همگانی برای پاسداشت میراث فرهنگی اجتناب ناپذیر است.

جهانی ابراز امیدواری کرد با تعامل و ارتباط نزدیک با شهرداری لاهیجان، ضمن تسریع در روند تکمیل مطالعات، با تایید شواری فنی و ابلاغ از سوی وزارتخانه، چالش های حوزه بافت و بناهای تاریخی این شهر به پایان برسد.

کد خبر 748198

دیگر خبرها

  • بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان آذربایجان شرقی به اهر
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز برای بافت‌های فرسوده پیگیری شود
  • اجرای طرح توجیهی مسیر گردشگری فرهنگ و هنر