Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرستان کاشان با قدمت تاریخی ۷ هزارساله مهد تمدن کهن باسابقه طولانی در صنایع متنوع و افتخار پرورش شخصیت‌های بزرگ علمی در رشته‌های مختلف در طول تاریخ، مشهور به دارالمومنین و بزرگترین شهر استان اصفهان پس از شهر اصفهان است.

به گزارش خبرنگار آنا، بررسی های تاریخی نشان می دهد که حتی آغاز صنعتی شدن در کشور با شکل گیری صنعت نساجی در کاشان و شهر ری بوده و سه ویژگی بارز صنعت، گرایش عمیق مذهبی و پرورش دانشمندان رشته‌های مختلف از امتیازات تقریبا منحصر به فرد این شهرستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



توجه به این نکات و ناکافی بودن مراکز آموزش عالی، ظرفیت های ممتاز شهرستان مانند سابقه طولانی در صنعت و علم، دسترسی به شهرهای بزرگ تهران، اصفهان، قم و ... و ایجاد دانشگاهی اسلامی و مردمی راه اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در کاشان را ضرورت بخشید از این رو با هماهنگی شفاهی انجام شده با رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی 24 خرداد ۱۳۶۳ و همان اوایل شکل گیری دانشگاه آزاد اسلامی، امام جمعه فقید شهرستان آیت الله یثربی، دکتر سربلوکی از استادان فرهیخته دانشگاه تهران، فرماندار وقت و تعدادی دیگر در جلسه ای به عنوان هیات موسس هسته اولیه واحد کاشان را تشکیل داده و علاوه بر توافق و تعهد حداقل های هیات امنای دانشگاه، دکتر سربلوکی را به عنوان مسئول راه اندازی واحد کاشان پیشنهاد دادند که با دستور کتبی دکتر جاسبی وی مامور به این امر مهم شد.



مهر سال ۶۳ مهندس قرائتی مدیر عامل کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان آموزشگاه این شرکت را برای انجام آغاز فعالیت های آموزشی دانشگاه در اختیار قرار داده و تدریجا با مساعدت های بیشتر، بخشی از باشگاه مخمل به دانشگاه اختصاص داده و با پذیرش ۱۷۰ دانشجو در سه رشته کارشناسی عمران، کارشناسی تکنولوژی نساجی و کاردانی حسابداری نخستین فعالیت های آموزشی دانشگاه آغاز و توسعه رشته ها با ریاست مهندس ثابت که در آن زمان به عنوان معاون آموزشی دکتر سربلوکی بود و تا سال ۷۶ به مدت ۱۲ سال ریاست واحد را بر عهده داشتند دنبال شد.

مدارس ابتدایی دوره اول و دوم «دخترانه و پسرانه» و نیز هنرستان فنی حرفه‌ای پسرانه و دخترانه از مهر 97 فعالیت خود را آغاز خواهند کرد

با پیگیری و وساطت امام جمعه فقید کاشان در سال ۱۳۶۴ زمینی به مساحت تقریبی ۶۰۰ متر در بهترین نقطه تجاری و در واقع در مرکز شهرستان کاشان در مجاورت چهارراه آیت اله کاشانی توسط یکی از خیران به نام محمد اصفهانیان وقف دانشگاه آزاد اسلامی کاشان شده و عملیات اجرایی احداث نخستین ساختمان ملکی دانشگاه در این زمین به زیربنای تقریبی ۲۰۰۰ متر با بیش از ۲۰ اتاق به عنوان کلاس، آزمایشگاه و فضای اداری آغاز شد و در سال ۱۳۶۶ ساختمان یاد شده به بهره برداری رسید.

از این ساختمان تا سال ۱۳۷۲ که دانشگاه به سایت اصلی واقع در محل فعلی منتقل شده مورد استفاده قرار گرفته و در اوج بهره برداری از آن تا حدود ۱۵۰۰ نفر دانشجو را خدمات می دادند البته به دلیل محدودیت فضای مزبور از یک طرف و قرار گرفتن در شلوغ ترین نقطه ترافیکی شهر از طرف دیگر بعدها مورد استفاده های دیگر نظیر خوابگاه و ... قرار گرفت.

با توجه به اینکه غالب رشته های دایر شده در واحد کاشان فنی و مهندسی بوده (مهندسی مکانیک، مهندسی عمران و مهندسی نساجی) و در عین حال دانشگاه فاقد امکانات واقعی کارگاهی مشتمل بر تجهیزات و ماشین آلات مناسب بود، مجموعه کارگاهی جهان صنعت خریداری شد و تا سال ۱۳۷۲ که سایت اصلی دانشگاه به بهره برداری رسید از این مجموعه برای دایر کردن کارگاه ها و آزمایشگاه های رشته مکانیک، عمران و نساجی استفاده می شد.

با توجه به وضعیت و امکاناتی که ذکر شد، برگزاری کلاس ها، تداوم و توسعه فعالیت های آموزشی در مجموعه امکانات موجود یعنی باشگاه مخمل و ساختمان چهارراه آیت الله کاشانی میسور نبود و با تلاش های صورت گرفته زمینی به مساحت ۲۱ هکتار در بلوار قطب راوندی (کیلومتر ۵/۳ جاده قدیم کاشان – قم) جنب دانشگاه و بیمارستان شهید بهشتی خریداری شد . البته در سال ۱۳۸۱ با خرید ۳۲ هکتار زمین های مجاور از اشخاص حقیقی و اضافه کردن به ۲۱ هکتار یاد شده در مجموع سایت دانشگاه به مساحت فعلی ۵۳ هکتار بالغ شد.

بعدها با تلاش های انجام شده و پیگیری های معاونت اداری و مالی، اسناد مالکیت سایت به عنوان سند دست اول به نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان تحصیل شده و امکان تصرفات عدوانی یا هرگونه ادعایی نسبت به این گونه زمین ها را منتفی کرد.

سال ۱۳۷۰ عملیات اجرایی و احداث ساختمان های آموزشی آغاز شد و سال ۱۳۷۲ بخشی از آن به بهره برداری رسیده و به همین دلیل در یک فرآیند تدریجی (طی دو نیمسال) همه کلاس ها، کارگاه ها و آزمایشگاه ها به این ساختمان منتقل شد. از سال ۷۲ احداث دانشکده فنی و مهندسی در ۳ طبقه و با زیربنای نزدیک به ۷۰۰۰ متر مربع آغاز شد و ظرف کمتر از یک سال به بهره برداری رسیده و دانشجویان فنی و مهندسی در رشته های مکانیک ، نساجی و عمران به این دانشکده منتقل شدند.

اکنون علاوه بر استقرار رشته های یاد شده در این دانشکده، سایت اصلی کامپیوتر، کتابخانه و بخش مرجع، دارالقران، دفتر فرهنگ اسلامی تشکل های دانشجویی نیز در این دانشکده مستقر بوده و حدود نیمی از دانشجویان فعلی را پوشش می دهد.

سال ۱۳۷۶ پس از مهندس سید علی ثابت که ۱۱ سال ریاست واحد کاشان را عهده دار بود و در شکل گیری و توسعه اولیه دانشگاه نقشه محوری داشت، مهندس سید عباس حسینی به ریاست واحد انتخاب شد. وی با توجه به نیاز به فضای آموزشی و توسعه رشته ها اقدام به احداث دانشکده برق و کامپیوتر با زیربنای تقریبی حدود ۶۵۰۰ متر مربع کرد و با تلاش شبانه روزی مسئولان از جمله رئیس واحد و معاونت اداری و مالی وقت، ظرف حدود ۶ ماه دانشکده یاد شده احداث و به بهره برداری رسید.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان اکنون و بعد از 34 سال تلاش علمی، پژوهشی و فرهنگی دارای دانشکده های تحصیلات تکمیلی، علوم پزشکی، برق و کامپیوتر و مهندسی معماری است و با حدود 4500 دانشجو و 24 هزار فارغ التحصیل و 70 رشته محل از کاردانی تا دکتری، 100 عضو هیات علمی تمام وقت و 120 کارمند به فعالیت خود ادامه می دهد

با بهره برداری از این دانشکده رشته های کاردانی برق، کارشناسی نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر، کاردانی و کارشناسی حسابداری، کاردانی و کارشناسی ادبیات فارسی به این ساختمان منتقل شد و با تصویب رشته های جدید، افزایش دانشجو تعداد دانشجویان دانشگاه به بیش از دو برابر یعنی حدود ۳۰۰۰ نفر بالغ شد.

دکتر حسین زینلی که ریاست فعلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان را بر عهده دارد به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: واحد کاشان اکنون بعد از 34 سال تلاش علمی، پژوهشی و فرهنگی دارای دانشکده های تحصیلات تکمیلی، علوم پزشکی، برق و کامپیوتر و مهندسی معماری است و با حدود 4500 دانشجو و 24 هزار فارغ التحصیل و 70 رشته محل از کاردانی تا دکتری، 100 عضو هیات علمی تمام وقت و 120 کارمند به فعالیت خود ادامه می دهد.

رئیس واحد کاشان عنوان کرد که این دانشگاه با 100هزار متر مربع فضای آموزشی و اداری، حدود ۶۰ هزار متر فضای سبز مشتمل بر چمن، درخت زیتون ، سرو و... در محوطه دانشگاه، پذیرای سه شهید گمنام دفاع مقدس بوده و حضور این لاله های گلگون را در محیط دانشگاه برای خود افتخار می داند.

وی در تشریح جشم انداز و برنامه های پیش روی این دانشگاه اظهار کرد: علاوه بر افزایش فعالیت های مرکز رشد دانشگاه در راستای افزایش درآمدهای غیرشهریه ای از راه اندازی اتاق صنعت و دعوت از صنعتگران و صاحبان صنایع برای حضور در دانشگاه خبر داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان خاطرنشان کرد: «کاشان قطب صنعت فرش و نساجی است و رشته نساجی در واحد کاشان بالای 10 عضو هیأت علمی دارد؛ درصدد هستیم تا مرکز تحقیقات فرش واحد کاشان را تقویت کنیم که بتوانیم درآمدهای غیرشهریه داشته باشیم. به دنبال تقویت آزمایشگاه‌های رشته عمران هم هستیم تا بتوانیم در بخش اجرای آزمایش‌های بتن و خاک درآمدزایی داشته باشیم»

وی از راه اندازی مدارس سما با اخذ مجوز از آموزش و پرورش خبر داد و به آنـا گفت: مدارس ابتدایی دوره اول و دوم «دخترانه و پسرانه» و نیز هنرستان فنی حرفه‌ای پسرانه و دخترانه از مهر 97 فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. این در حالی است که رشته تربیت بدنی در هنرستان دخترانه برای نخستین بار در کاشان اقدام به پذیرش دانش آموز خواهد کرد چراکه قبل از این دانش آموزان دختر باید به شهرهای مجاور کاشان عزیمت می کردند.

زینلی تقویت مرکز شتاب‌دهنده این دانشگاه را که تبدیل دانش به ثروت را اجرایی می‌کند از اولویت‌های واحد متبوع خود دانست و اظهار کرد: «واحد کاشان مجوز شهرک فناوری آزاد (شفا) را اخذ کرده و مصمم هستیم تا احداث این شهرک وارد فاز عملیاتی شود؛ این شهرک برای استقرار پارک فناوری، کارگاه‌های تحقیقاتی و صنعتی دانشگاه است.»

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۷۸۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین همایش منطقه‌ای حجاب، عفاف و زیست عفیفانه برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا ولیلو، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی در جلسه‌ای با حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی امام جمعه ارومیه از برگزاری نخستین همایش منطقه‌ای حجاب، عفاف و زیست عفیفانه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو خبر داد و اظهار کرد:  این همایش در ۱۵ محور با موضوعات حجاب و عفاف با همکاری دفتر امام جمعه ماکو و معاونت فرهنگی منطقه آزاد ماکو در ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی افزود:‌ مجری و دبیر علمی برگزاری این همایش بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو بوده و مقالات ارسالی به همایش در Civilica و ISC نمایه می‌شوند. سخنران اصلی این همایش حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه خواهد بود و همچنین بیش از ۲۵۰ مهمان داخلی و خارجی نیز در همایش شرکت می‌کنند.

نقش مؤثر دانشگاه‌ها در مسئله دانش‌بنیان

امام جمعه ارومیه نیز در این دیدار با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار مسائلی را از دانشگاه‌ها و دانشجویان مطالبه کردند و همین امر موجب سنگین‌تر شدن مسئولیت دانشگاهیان در سال جدید شده است.

حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی با قدردانی از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان در برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی، به نقش ویژه دانشگاه‌ها در حرکت در مسیر منویات مقام معظم رهبری اشاره و خواستار فعال شدن دانشگاه‌ها در تحقق شعار سال به‌عنوان جهش تولید با مشارکت مردم تأکید کرد.

وی با بیان نقش مؤثر دانشگاه‌ها در مسئله دانش‌بنیان عنوان کرد: جهش تولید به غیر از راه‌های علمی محقق نمی‌شود و ضروری است دانشگاه‌ها در طول سال در همه برنامه‌ها و جلسات خود، مسئله تحقق شعار سال را مورد توجه قرار دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس میزبان آزمون کنکور سراسری
  • بازگشت دوباره رشته پرستاری به دانشگاه آزاد بوشهر
  • آغاز رقابت داوطلبان کنکور در چهارمحال و بختیاری
  • آغاز نوبت اول کنکور/ رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در نخستین روز
  • برپایی نمایشگاه دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کارودانش کیش
  • رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری از فردا در قزوین
  • نخستین همایش منطقه‌ای حجاب، عفاف و زیست عفیفانه برگزار می‌شود
  • تصویب نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • ۳۹ سالگی دانشگاه آزاد در زعفرانی‌ترین شهر جهان