Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - برخي از منابع خبري از ديدار محرمانه ميان رئيس سازمان اطلاعات امارات با وزير مستعفي کشور تونس خبر داده اند.
روزنامه القدس العربي امروز (پنج شنبه) در مقاله اي نوشت: پايگاه فرانسوي «موند آفريک» از ديدار محرمانه ميان «لطفي براهم» وزير مستعفي کشور تونس با رئيس سازمان اطلاعات امارات در جزيره جربه، جنوب شرق تونس، در اواخر ماه مه گذشته خبر داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين ديدار با هدف بررسي کودتا براي به دست گرفتن قدرت در تونس و سرنگوني دولت منتخب اين کشور بوده است.
وزارت کشور تونس در واکنش به انتشار اين گونه اخبار اعلام کرد: در برخورد با اخبار رسانه ها از شتابزدگي خودداري کنند.
وزير کشور تونس که وزارت تحت امرش مسوول تحقيق در اين خصوص است، اما وعده داد در صورت دستيابي به شواهد جديد، اين مساله را به دستگاه قضايي ارجاع مي دهد.
اما شخصيتهاي سياسي نزديک به وزير کشور، همچون دبير کل جنبش «طرح تونس» به سرعت در قبال اين اخبار واکنش نشان دادند و آن را توطئه اي از سوي بيگانگان دانستند.
تلاش امارات براي دخالت در امور داخلي تونس
به هر حال بر کسي پوشيده نيست که امارات براي مداخله در امور تونس و به بن بست کشاندن قيام مردمي اين کشور، تلاش خود را به کار بسته است.
تونس از کشورهاي پيش رو در قيام ضد نظام ديکتاتوري بوده و در واقع قيام ملت هاي عربي عليه نظام هاي ديکتاتوري از تونس کليد خورده است.
انتقال قدرت در تونس به شيوه دموکراتيک صورت مي گيرد و اين کشور توانسته است، مشکلات سياسي و امنيتي خود را پشت سر گذارد.
پس از آغاز قيام هاي مردمي در کشورهاي عربي عليه نظام هاي ديکتاتوري، امارات تلاش کرد با صرف هزينه هاي هنگفت اين قيام ها را به بن بست بکشاند و اجازه ندهد نتيجه مورد نظر مردم در اين کشورها حاصل شود.
امارات تلاش کرد، قيام هاي مردمي را در کشورهاي عربي از مسير اصلي منحرف، اين کشورها را به سمت جنگ هاي داخلي سوق دهد و ژنرال هاي تشنه قدرت و يا سياستمداران مزدور را در اين کشورها جايگزين ديکتاتورهاي قبلي کند.
در تونس اما اولين باري نيست که ابوظبي در معرض اين گونه اتهامات خطرناک قرار مي گيرد.
پيش از اين نيز يک شبکه جاسوسي وابسته به امارات کشف شد که سعي داشت با پرداخت رشوه به شماري از نمايندگان و روساي احزاب، يک فراکسيون پارلماني تشکيل دهد و جنبش النهضه را از عرصه سياسي تونس طرد کند.
امارات همچنين به حمايت از اعتراض هاي مردم تونس در آغاز سال جاري ضد قوانين مالي جديد، متهم شد.
بهره برداري امارات از مشکلات مالي و سياسي تونس
اين دو حادثه بيانگر بهره برداري از مسائل مالي و سياسي براي پيشبرد اهداف مورد نظر در تونس است و بعيد نيست که اين بار ابوظبي درصدد به راه انداختن کودتاي نظامي باشد و شايد اتهام ابوظبي به هک کردن صفحه راديو دولتي تونس در فيس بوک و صدور بيانيه اي که در آن مردم به کودتاي نظامي در واکنش به تصميم دولت تونس براي تعليق سفر شرکت خطوط هوايي امارات فرا خوانده شدند، بي ارتباط با اين قضيه نباشد.
درست است که هک صفحه راديو دولتي تونس در فيس بوک خطر واقعي براي اين کشور قلمداد نمي شود و صرف نظر از آنچه که مسوولان تونس در قبال اتهام اخير امارات صورت خواهند داد، آنچه در اين ميان مهم است، مداخله هاي بي وقفه امارات نه تنها در تونس و بلکه در کل کشورهاي عربي جهان است.
اين مداخله ها از نقش اين کشور در جنايتي که عليه اخوان المسلمين و طرفدارانش در مصر رخ داد؛ از طريق حمايت از کودتاي «عبدالفتاح السيسي» گرفته تا طراحي، حمايت نظامي، امنيتي و مالي از اقدام ژنرال خليفه حفتر در ليبي، اخبار مربوط به زندان هاي امارات در يمن، پايگاه هاي آن کشور در سومالي، حمايت مالي از کردهاي وابسته به پيمان آتلانيتک شمالي (ناتو) در سوريه و ديگر موارد همه وهمه نشان دهنده آن است که تلاش ابوظبي براي به شکست کشاندن دموکراسي در تونس به واقعيت نزديک تر است تا به شايعه و سناريوي کودتاي نظامي در اين کشور حتي به قيمت نابودي تونس و تخريب آن در دستور کار ابوظبي قرار دارد.
مترجم: محبوبه جعفري
116/112

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۸۰۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد

امارات متحده عربی به زودی مناقصه‌ای را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید راه‌اندازی خواهد کرد که تعداد رآکتور‌های هسته‌ای در این کشور کوچک خلیج‌فارس را ۲ برابر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، امارات متحده عربی، شریک امنیتی ایالات متحده، اولین کشور عربی بود که نیروگاه هسته‌ای را با افتتاح نیروگاه «براکه» ساخت کره جنوبی در ابوظبی در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد.

منابع آگاه که نامشان فاش نشده است، عنوان کردند امارات متحده عربی قصد دارد امسال مناقصه‌ای را برای ساخت چهار رآکتور جدید در ماه‌های آینده راه‌اندازی کند.

این منابع گفتند امارات می‌خواهد مناقصه برگزار کند و ساخت‌وساز را در اوایل امسال آغاز کند تا نیروگاه جدید تا سال ۲۰۳۲ برای رفع نیاز‌های انرژی پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری برسد.

مناقصه برای همه پیشنهاددهندگان بالقوه از جمله شرکت‌های آمریکایی، چینی و روسی آزاد خواهد بود.

سازمان فدرال نظارت هسته‌ای این کشور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای ایجاد دومین نیروگاه هسته‌ای گفت که آماده است در صورت تصمیم دولت برای ساخت نیروگاه‌های جدید، مجوز‌ها و مقررات لازم را بررسی و صادر کند.

امارات متحده عربی که در سال ۲۰۰۹ توافقنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای را با آمریکا امضا کرد، می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و هدف آن تنها تولید انرژی برای کاهش وابستگی به نفت است.

امارات یکی از کشور‌هایی بود که در اجلاس آب و هوای COP ۲۸ که در اواخر سال گذشته در دبی برگزار شد، توافق نامه‌ای را امضا کرد تا تولید انرژی هسته‌ای جهان را طی چهار دهه آینده سه برابر کند.

در دیگر نقاط خاورمیانه، مصر درحال‌توسعه اولین نیروگاه هسته‌ای خود است که توسط روسیه ساخته شده است. عربستان سعودی قصد دارد برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشد، اما تاکنون از امضای توافقنامه همکاری با ایالات متحده که مانع از غنی‌سازی اورانیوم این کشور خلیج‌فارس می‌شود، خودداری کرده است.

ساخت چهارمین راکتور نیروگاه براکه از نوع APR-۱۴۰۰ با طراحی کره‌ای در ژوئیه ۲۰۱۵، سه سال پس از شروع کار بر روی اولین راکتور براکه آغاز شد. سه راکتور اول اکنون به طور کامل تحت نظارت FANR فعال هستند.

نیروگاه هسته‌ای براکه که توسط کره جنوبی ساخته شده و در ابوظبی در ساحل به سمت عربستان سعودی و قطر قرار دارد، انتظار می‌رود یک چهارم برق مورد نیاز این کشور را تامین کند.

دیگر خبرها

  • حمله مشترک سرایا القدس و کتائب الانصار به اسراییل
  • قرائت قرآن و حمایت از فلسطین در برنامه تلویزیونی تونس+فیلم
  • تاکسی هوایی امارات تا پایان 2025 به راه می افتد
  • عکس| تصاویری از کنسرت خواننده عصر جدید در کشورهای عربی/خوانندگی احسان یاسین در تونس
  • راه‌اندازی اکوسیستم تاکسی هوایی الکتریکی در ابوظبی
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟