Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@22:56:10 GMT

خراسان رضوی پتانسیل تامین گروه خونی o را دارد

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۱۸۳۷۷

خراسان رضوی پتانسیل تامین گروه خونی o را دارد

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: پایگاه‌های اطراف حرم مطهر رضوی می‌تواند به‌مراکزی تبدیل شود که باشگاه‌های سازماندهی o منفی را فراهم می‌کند.

اهدای خون از امور خداپسندانه‌ای است که باید به‌طور مداوم برای امور درمانی و افراد نیازمند به‌فرآورده‌های خونی صورت گیرد و بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در زمینه تامین و توزیع خون و فرآورده‌های خونی سالم در ایران سازمان انتقال خون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشبختانه خراسان رضوی نیز مقام سوم اهدای خون در کشور را دارد، به‌جهت حجم زیاد مجاورین و زائرین امام هشتم(ع) احداث ساختمان ستادی انتقال خون در شهرک دانش و سلامت و پایگاه اهدای خون ثامن در جوار حرم رضوی امروز به‌بهره‌برداری رسید.

نقش مشارکت‌های اجتماعی در اهدای خون

در این مراسم، مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: امسال سازمان بهداشت جهانی برای روز جهانی اهداکنندگان خون، بحث مشارکت‌های اجتماعی را نیز مطرح کرده که برای اهدای داوطلبانه خون باید به‌سمت اهداکنندگانی که متفاوت با بقیه جامعه هستند و کارهای خیرخواهانه انجام می‌دهند، حرکت کنیم.

علی اکبر پورفتح‌الله افزود: هر فردی، اهداکننده خون نیست و در واقع اهدای خون فرهنگ خاصی دارد، با افزایش تعداد اهداکنندگان داوطلب و ایثارگر خون، بقیه حرکت‌های داوطلبانه در جامعه ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: در بسیاری از کشورهای اروپایی سازمان‌های انتقال خون کارهای آزمایشگاهی را انجام می‌دهد و بخش اهداکننده به‌شوراهای شهر و مراکز اجتماعی منتقل شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون یادآور شد: امیدوارم، با اهدای خون و فرآورده‌های خونی بتوانیم ضمن اینکه از واردات مستقل می‌شویم، بتوانیم صد در صد داروهای مشتق از پلاسما را از پلاسمای ایرانی تامین کنیم و به نیاز خون و فرآورده‌های خونی کشور پاسخ دهیم.

ساماندهی اورژانس پیش بیمارستانی برای کاهش مرگ و میر در جاده‌ها

وی با اشاره به اینکه تصادفات جاده‌ای بیشترین علت مرگ و میر در کشور است؛ گفت: سالانه ۲۰ هزار نفر در کشور بر اثر حوادث جاده‌ای، جان خود را از دست می‌دهند و می‌توان ساماندهی اورژانس پیش‌بیمارستانی را در جاده‌های حادثه‌خیز ایجاد کرد تا از مرگ و میر در جاده‌ها کاسته شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: برای این کار نیاز به‌سازمان‌دهی گروه خونی o است، چراکه این گروه خونی به‌عنوان اهداکننده خون مستمر عمل می‌کند.

پورفتح‌الله یادآور شد: باید حجم بالای اهدا کننده گروه خون O را داشته باشیم که بتوانیم پاسخ مناسبی را در مراکز پیش‌بیمارستانی انجام دهیم، همچنین باید ذخیره بالایی از گروه خونی o منفی برای خانم‌ها در سن باروری وجود داشته باشد.

وی گروه خونی o منفی از چالش‌های بزرگ تمام دنیا دانست و بیان کرد: کمتر از ۲ تا ۳ درصد جامعه گروه خونی o منفی را دارند که برای ساماندهی آن باید یک باشگاه انتقال‌دهندگان گروه خونی o را داشته باشیم و اگر سازماندهی در این زمینه صورت گیرد، می‌توان برای ساماندهی تصادفات جاده‌ای نیز استفاده کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون متذکر شد: خراسان رضوی، پتانسیل تامین گروه خونی o را دارد و در صورت همکاری آستان قدس و در کنار بارگاه امام رضا(ع) تامین o منفی مشکلی ایجاد نمی‌شود و پایگاه‌های اطراف حرم می‌تواند به‌مراکزی تبدیل شود که باشگاه‌های سازماندهی o منفی را فراهم می‌کند.

تولید ۳۵۲ هزار کیسه خون و فرآورده‌های خونی در خراسان رضوی

در ادامه این مراسم، استانداری خراسان رضوی گفت: این استان به‌دلیل وسعت و از جهت جمعیت و زائرپذیر بودن و حادثه‌خیز بودن خراسان رضوی نیاز به‌جمع‌آوری خون و فرآورده‌های خون بسیار احساس می‌شود.

علیرضا رشیدیان اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۳۵۲ هزار کیسه خون نیاز واحدهای دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان رضوی تامین شد و به‌دلیل نیاز انسان به‌خون و فرآورده‌های خونی باید بتوانیم با کمک خیرین و اهداکنندگان جمع‌آوری این مایع حیاتی انجام شود.

وی با بیان اینکه در خراسان رضوی شرایط مناسبی برای انتقال خون نداشتیم؛ بیان کرد: با تلاش دست‌اندرکاران این استان، این معضل مدیریت شد، همچنین، با همکاری سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت و درمان از سال‌های پیش احداث پایگاه‌های موقت و ثابت شروع شد و امروز شاهد به‌ثمر رسیدن این قدم بزرگ برای مجاورین و زائرین امام هشتم (ع) هستیم.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه ۶ دانشگاه علوم پزشکی در این استان وجود دارد؛ تصریح کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌فراخور نیاز خراسان رضوی گسترده شده، اما نیازمند این هستیم که سازمان انتقال خون نیز بتواند به‌همان نسبت خود را توسعه دهد و مسلما تامین این توسعه در حالی از بودجه‌های دولتی بر نمی‌آید که نیاز است، خیرین در این حوزه کمک کنند.

رشیدیان با اشاره به اینکه کشور از واردات خون تجربه خوبی ندارد؛ گفت: امیدوارم با توسعه‌ای که سازمان انتقال خون فراهم می‌کند، در افق بلند مدت، خون مورد نیاز کشور تامین شود.

تولید یک میلیون کیسه خون و فرآورده‌های خونی در خراسان رضوی

مدیرعامل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: طی دو ماه دیگر به‌تولید حجم یک میلیون کیسه خون و فرآورده‌های خونی می‌رسیم.

حمید رضا اسلامی با بیان اینکه سازمان انتقال خون خراسان رضوی، ۵۹ بیمارستان و ۶ دانشگاه علوم پزشکی این استان را پوشش می‌دهد، اضافه کرد: تعلیق پلاسما و عدم تایید آلمان یکی از معضلاتی بود که با اصلاحات مدنظر توانستیم، تائید لازم را دریافت کنیم، همچنین پایگاه‌های انتقال خون خراسان رضوی با مشکلات عدیده‌ای رو به‌رو بود و حجم زیاد مراجعه‌کنندگان و شلوغی پایگاه‌ها یکی از مشکلات در این بخش بود.

وی ادامه داد: معضل دیگر، ساختمان سناباد بود که با وجود گذشت ۸ سال، تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، همچنین عدم رشد نامتناسب سازمان انتقال خون با بهداشت و درمان نیز بسیار مشهود بود.  

مدیرعامل سازمان انتقال خون خراسان رضوی متذکر شد: در سال گذشته، وزارت بهداشت و درمان یک هزار و ۴۰۰ تخت به بیمارستان‌های این استان اضافه کرد، اما به‌امکانات سازمان انتقال خون اضافه نشد، همچنین، با وجود اینکه در سال گذشته، ۳۵۲ هزار کیسه خون و فرآورده‌های خونی را به ۵۹ بیمارستان ارسال شد، اما بودجه و امکانات سازمان نشان‌دهنده این بوده که این میزان کیسه خون و فرآورده‌های خونی از نصف میزان تولید نیز کمتر است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: انتقال خون اهدای خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۱۸۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلایی شدن بانوی تیرانداز خراسان رضوی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،در روز پایانی رقابت‌های جهانی تیراندازی در کره جنوبی، تیم ملی کشورمان با ترکیب ساره جوانمردی، محمدرضا میرشفیعی و نسرین شاهی در ماده تپانچه ۵۰ متر خفیف P۴ موفق به کسب نشان طلا شدند.
بانوی تیرانداز خراسان رضوی دو روز قبل نیز در ماده تپانچه بادی ۱۰۰ متر انفرادی نشان طلا را به دست آورده بود.

دیگر خبرها

  • طلایی شدن بانوی تیرانداز خراسان رضوی
  • انتقال خون فارغ از گروه خونی ممکن می‌شود
  • باکتری روده گروه‌های خونی را حذف می‌کند/ تولید خون اهدایی جهانی
  • افغانستان حقابه را می دهد؟
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • فرآورده‌های گیاهی غیر مجاز اعلام شد
  • تحصیل ۷۰ هزار اتباع خارجی در خراسان رضوی
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • این فرآورده‌های گیاهی غیرمجاز هستند
  • ورود مجمع نمایندگان استان تهران به مشکلات اداره کل انتقال خون