Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@17:41:43 GMT

مراتع اردستان نمی تواند پاسخگوی نیازهای دامی باشد

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۲۲۳۱۱

مراتع اردستان نمی تواند پاسخگوی نیازهای دامی باشد

کاشان- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی اردستان گفت: مراتع این شهرستان با توجه به بروز خشکسالی های پیاپی و کمبود علوفه توانایی تامین نیازهای دام های سبک موجود را ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اکبر صالح روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: هم اکنون 140 هزار راس دام سبک در شهرستان اردستان وجود دارد و بیشترین نیاز علوفه ای آنها با تغذیه از مراتع تامین می شود که کمبود بارندگی در سال های گذشته و چرای بی رویه موجب از بین رفتن این ذخیره های گیاهی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: برای گذر از این شرایط و برطرف شدن مشکل دامداران، اصلاح نژاد و پرورش بز سانن از چند سال گذشته در شهرستان اردستان در دستور کار قرار گرفت و در این زمینه نیز گام های موثری برداشته شد.
مدیر جهاد کشاورزی اردستان عنوان کرد: مجموعه ای در این زمینه راه اندازی شد که هم اکنون نزدیک به 130 راس بز سانن پرورش می دهد و نقش موثری در افزایش تولید شیر و سایر فرآورده های لبنی در این شهرستان داشته است.
او اضافه کرد: بز سانن علوفه کمتری نسبت به بزهای بومی نیاز دارد و از سوی دیگر افزایش تولید شیر در دوران شیر دهی از 600 تا یک هزار کیلوگرم از مزیت های این گونه می باشد.
صالح همچنین گفت: نژاد بز سانن از منطقه آلپ فرانسه می باشد که چند قلو زا بوده و دوران شیردهی نزدیک به 10 ماهه دارد، در حالی که بزهای نژاد ایرانی نزدیک به سه تا چهار ماه و در نهایت بین 50 تا 100 لیتر شیر می دهند و نیاز خوراکی آنها نیز بیشتر است.
او در ادامه با اشاره به حمایت های معنوی و تسهیلاتی جهاد کشاورزی، از دامداران اردستانی خواست تا بز سانن را با توجه به صرفه اقتصادی، تولید شیر بیشتر و مصر ف کمتر علوفه جایگزین دام های سبک بومی کنند.
فرماندار و جمعی از مسئولان اردستان در آخرین روز از هفته جهاد کشاورزی (21 تا 27 خردادماه) از واحد اصلاح نژاد و نگهداری بز سانن در روستای ده نو در دهستان ریگستان این شهرستان دیدن کردند.
اردستان با جمعیت افزون بر 42 هزار نفر در فاصله 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.
7431/8123

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد دامپروري مراتع اردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۲۲۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی به همت اداره جهاد کشاورزی شهرستان اهر بمناسبت گرامیداشت روز ملی گندم و نان، جشنواره پخت نان و غذا‌های نان پایه با مشارکت ۸۰ شرکت کننده از نانوایان، کشاورزان و اهالی روستا‌های این شهرستان برگزار شد.

علی نجفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر با بیان اینکه سالانه ۲۵ هزار تن گندم در این شهرستان تولید می‌شود گفت: این جشنواره باهدف معرفی نان‌های باکیفیت سنتی، صنعتی و محلی و همچنین ترغیب خانواده‌ها برای استفاده نان‌های باکیفیت برگزار شد.

دیگر خبرها

  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • پرورش هزار و ۷۰۰ نفر شتر در داورزن
  • برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر
  • تخلیه غلات ۱۰۱ فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر
  • تخلیه غلات ۱۰۱ فروند کشتی در بندر امیرآباد
  • آغاز توزیع تخم نوغان در مازندران
  • طرح ملی زراعت چوب در لالی اجرا شد