Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@04:41:17 GMT

تغذيه در زخم مري

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۲۶۸۸۸

تغذيه در زخم مري

خبرگزاري آريا -

همان‌طور که از نام زخم مري پيدا است ايجاد زخم در ناحيه مري مي‌باشد، يعني از حلق تا اسفنگتر فوقاني معده.
زخم گوارشي
وجود اين زخم‌ها موجب احساس درد در ناحيه زير و پشت استخوان‌هاي دنده و جناغ سينه مي‌شود و بسته به عامل ايجاد کننده آن ممکن است از انواع داروهاي آنتي اسيد کاهش دهنده ترشح اسيد معده يا ساير داروها و نيز رژيم‌هاي مخصوص غذايي براي کاهش اين درد استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين درد در برخي مواقع با درد ناشي از بيماري‌هاي قلب يا ريه اشتباه گرفته مي‌شود.
عوامل ايجاد کننده اين‌گونه زخم‌ها
در ايجاد زخم مري عوامل متعدد و گسترده‌اي مي‌توانند دخالت داشته باشند که از جمله آن‌ها مي‌توان به برگشت اسيد از معده (رفلاکس معده)، اشاره نمود که اين بازگشت اسيد به تنهايي يا همراه با غذا به داخل مري موجب التهاب مري (ازوفاژيت) و سپس ايجاد زخم در آن مي‌شود که خود آن هم مي‌تواند ناشي از شل شدن اسفنگتر فوقاني معده به هر علت باشد. مواد خورنده و سوزاننده غير خوراکي سمي مثل محلول‌هاي لوله‌بازکني، برخي اسيدها که در منزل نگه‌داري مي‌شوند و ...، يا حتي خوراکي در مقادير و دوزهاي بالا و نيز خوردن و گير کردن قرص در مري باشد. يکي ديگر از عواملي که ممکن است در ايجاد اين زخم‌ها نقش داشته باشد، ممکن است اشتباهات پزشکي در مواردي مثل آندوسکوپي و برخورد لوله آندوسکوپي با ديواره مري و ايجاد زخم در آن باشد. تشخيص نهايي زخم مري با آندوسکوپي امکان پذير است.
توصيه‌هاي عمومي در زخم‌هاي لوله گوارشي به خصوص زخم مري
با توجه به اينکه مري از قسمت‌هاي ابتدايي لوله گوارشي مي‌باشد حالت فيزيکي غذا و اينکه آبکي و شل باشد يا از قطعات جامد و سخت تشکيل شده باشد و حتي جويدن مناسب يا ناکافي غذا مي‌تواند در کاهش يا افزايش طول دوره ترميم زخم‌ها اثرگذار باشد.
کاهش حجم وعده‌هاي غذايي و افزايش تعداد وعده‌ها نيز چون احتمال رفلاکس اسيد معده را کاهش مي‌دهد مي‌تواند در بهبود هر چه سريع‌تر زخم‌ها موثر باشد.
عدم نوشيدن آب فراوان قبل، هنگام و تا دو ساعت پس از صرف غذا و خودداري از دراز کشيدن بلافاصله (حداقل 30 دقيقه) پس از صرف غذا نيز احتمال رفلاکس که اصلي‌ترين عامل ايجاد زخم است را به ميزان چشمگيري کاهش مي‌دهد.
همچنين در صورت وجود اضافه وزن، وزن بيمار بايد متعادل گردد.
غذاهايي که بايد از مصرف آن‌ها اجتناب کرد يا مصرفشان را محدود نمود
به طور کلي غذاهاي با بافت خشن، پرچرب و حاوي فيبر فراوان را بايد محدود کرد.
غذاها و نوشيدني‌هايي که بايد از مصرفشان خودداري کرد عبارتند از الکل و نوشيدني‌هاي الکلي، نعنا، پياز، سير، ادويه‌جات، فلفل‌ها، شکلات، قهوه، چاي پررنگ، ساير مواد حاوي کافئين، سيگار، نوشيدني‌هاي گازدار، غذاهاي سرخ شده، غذاها، نوشيدني‌ها و فرآورده‌هاي غذايي اسيدي مثل رب گوجه فرنگي و ...
يک نکته مهم...
در صورتي که زخم موجود در ديواره مري خونريزي داشته باشد اين خونريزي مي‌تواند خودش را در استفراغ نشان دهد. در اين صورت بهترين روش براي تغذيه بيمار استفاده از لوله است که با نام تغذيه با لوله (NG tube) شناخته مي‌شود.
بايد توجه داشت که مراقبت‌هاي باليني در افرادي که بازگشت مکرر اسيد دارند اهميت بيشتري پيدا مي‌کند چون تماس اسيد با سطح زخم‌ها موجب التهاب و برانگيخته شدن آن‌ها مي‌شود. همچنين به خاطر احتمال سرطاني شدن اين زخم‌ها، ارزيابي وضعيت زخم‌ها و در مواردي، آندوسکوپي و نمونه‌برداري از زخم لازم به نظر مي‌رسد.
غذاها و موادي که در ترميم زخم‌ها کمک کننده‌اند
حالا بايد بپردازيم به اينکه چه عوامل و فاکتورهايي در بازيابي سلامتي ما موثرند. با در نظر گرفتن اين نکته که براي ترميم بافت آسيب ديده مري، نياز به دريافت کافي پروتئين داريم، به ياد داشته باشيد که اگر در رژيم غذايي کفايت پروتئين دريافتي مدنظر قرار نگيرد سرعت ترميم زخم کاهش مي‌يابد.
علاوه بر پروتئين عوامل ديگري مانند آهن(Fe)، روي(Zinc)، ويتامين C، ويتامين D، ويتامين‌هاي گروه B به خصوص B9 و B12 (ايفاي نقش در توليد و بازسازي DNA) نيز در تکامل چرخه سلولي و توليد سلول‌هاي جديد نقش قابل توجه دارند.
علاوه بر آن نقش ويتامين‌هاي B9 و B12 در زخم‌هايي که خونريزي دارند، براي جبران خون از دست رفته ضروري به نظر مي‌رسد.
کاهش حجم وعده‌هاي غذايي و افزايش تعداد وعده‌ها نيز چون احتمال رفلاکس اسيد معده را کاهش مي‌دهد مي‌تواند در بهبود هر چه سريع‌تر زخم‌ها موثر باشد
از منابع غني آهن و روي که اغلب مشترکند مي‌توان به گوشت‌ها، جگر، حبوبات و سبزي‌ها با رنگ سبز تيره اشاره کرد. البته گوشت قرمز، به دليل محتواي بالاي کلسترول، بايد به صورت کنترل شده مصرف شود و جگر (کبد) هم در برخي شرايط خاص نظير دوران حاملگي بايد جهت محدود کردن دريافت ويتامين A تحت کنترل باشد.
ويتامين C به مقدار فراوان در سبزي و ميوه‌هاي «تازه» يافت مي‌شود.
ويتامين D را مي‌توان در غذاهاي دريايي (جگر ماهي، ماهي‌هاي پر چرب و...) و از تابش نور خورشيد بر پوست تأمين کرد. ويتامين‌هاي گروه B منابع نسبتاً گسترده‌اي دارند، از اين منابع مي‌توان به غذاهاي حيواني، محصولات لبني، غلات و جوانه غلات، مخمر، سيب زميني، سبزي‌ها و... اشاره کرد، اما ذکر اين نکته ضروري به نظر مي‌رسد که ويتامين B12 را فقط در منابع حيواني مي‌توان يافت. از اين جهت افرادي که از يک رژيم گياه‌خواري پيروي مي‌کنند بايد مراقب کمبود اين ويتامين باشند و نياز خود را از غذاهاي غني شده با اين ويتامين يا مکمل‌هاي تغذيه‌اي حاوي آن برطرف کنند.
ساير انتخاب‌هاي غذايي...
غذاهايي نظير شير و کليه محصولات شيري، پودينگ، ميوه‌ها و سبزيجات پخته، کنسرو شده و يا حتي سبزي‌هاي فريز شده، محصولات تهيه شده از آرد سفيد گندم، غلات پخته، کره بادام زميني، تخم مرغ، پنيرهاي توفو و... نقش حائز اهميتي در سير پيشرفت يا بهبود بيماري ندارند، يعني در واقع مصرف اين مواد غذايي مي‌تواند به روال قبل ادامه داشته باشد.
حرف آخر...
همان‌طور که در مطالب قبلي در مورد هليکوباکترپيلوري و زخم معده بيان شد، مجراي گوارشي و از جمله معده و مري چون در ارتباط مستقيم با غذاي مصرف شده هستند، نه تنها بار تغذيه‌اي غذا، بلکه شکل فيزيکي و ظاهري غذا هم در روند بهبود زخم‌ها تأثير مستقيم دارد، پس دريافت يک رژيم که بتواند تمام جوانب مسئله را پوشش دهد در اين بيماري‌ها اهميت دو چندان مي‌يابد.
منبع:tebyan.net


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۲۶۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روانسازی ترافیک به عنوان یکی از ضروریات کلانشهر کرمانشاه

محمدرضا آمویی فرماندار کرمانشاه با تاکید بر تغییرات مهندسی ترافیک شهر کرمانشاه، حذف برخی از میادین و نصب چراغ‌های راهنما در چهار راه‌ها را از ضروریات ترافیکی دانست و خواستار اجرایی کردن این ضروریات در قالب طرح‌ها و پروژه‌های تاثیرگذار از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شد.

وی گفت: نصب تابلو‌های راهنمایی و رانندگی و علائم ترافیکی در سطح شهر در آستانه سفر‌های تابستانی یکی دیگر از مسائلی مهم روانسازی ترافیک است که از ابتدای سال جاری انجام شده و با ادامه دادن و پیاده سازی این طرح‌ها به وضعیت مطلوبی خواهیم رسید.

فرماندار کرمانشاه اظهار کرد: آسفالت معابر شهری کرمانشاه نیز که از ابتدای سال جدید به صورت ویژه در برخی از محله‌ها آغاز شده در کاهش ترافیک نقش مهمی دارد.

آمویی اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش مهندسان معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری؛ خط کشی‌های جدید در مسیر‌هایی که حجم ترافیک بالایی دارند و سرعت خودرو‌ها خطر آفرین هستند، ایجاد شده که این امر به کاهش تصادفات منجر می‌شود و قاعدتا رضایتمندی مردم را به دنبال داشته است که جا دارد از شهردار و معاونت حمل و نقل ترافیک تقدیر کرد.

وی افزود: با توجه به افزایش جمعیت در شهر‌ها و گسترش شهرنشینی سبک زندگی مردم به سمت استفاده از خودرو‌ها و وسایل نقلیه عمومی تغییر چشم گیری یافته است لذا با توجه به پراکندگی ادارات دولتی و گستردگی شهر کرمانشاه می‌بایست دسترسی مردم به مراکز خرید و سیستم‌های دولتی جزو اولویت‌های مدیریت شهری کلانشهر کرمانشاه باشد.

آمویی تصریح کرد: در شهر کرمانشاه با توجه به جمعیت بیش از یک میلیون نفری آن، زیر ساخت‌هایی شامل معابر، شوارح، خیابان ها، بزرگراه‌ها، و آزاد راه‌ها می‌بایست ایجاد شود و در بافت فرسوده شهر نیز خیابان‌های قدیمی با عرض معابر بسیار کم وجود دارد که گنجایش و ظرفیت خودرو‌ها را ندارد و در این زمینه نیازمند تغییر ساختاری هستیم.

فرماندار کرمانشاه ضمن تاکید بر ایجاد معابر جدید در سطح شهر کرمانشاه گفت: ایجاد راه‌های میانبر برای سهولت در رفت و آمد می‌تواند به کاهش حجم ترافیک کمک کند، شهرداری با نگاه مثبت اقدام به ایجاد رینگ کمربندی به دور شهر نموده است که این امر موجب کاهش حجم ترافیک می‌شود.

وی به اجرای طرح زوج و فرد خودرو‌ها اشاره کرد و افزود: اجرای طرح زوج و فرد بار ترافیکی خیابان مدرس را کاهش می‌دهد، اما استفاده از تجهیزات به روز و پایش‌های تصویربرداری کنترل ترافیک از الزامات است که با دقت نظر معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری کرمانشاه در سال جاری شاهد بکارگیری تجهیزات بیشتری خواهیم بود.

آمویی گریزی به استفاده مردم از پل‌های عابر پیاده زد و تصریح کرد:متأسفانه با توجه به سطح سرقت‌هایی که از امکانات دولتی به خصوص پل‌های عابر پیاده انجام می‌شود این نیاز و ضرورت را ایجاد می‌کند که نسبت به ارائه طرح‌های جدید و جایگزین اقدام شود.

وی افزود: راه اندازی پل‌های مکانیزه جدید با سرمایه گذاری می‌تواند رفت و آمد و تردد مردم را تسهیل کند اگر چه معاونت ترافیک شهرداری با بازسازی پل‌های مکانیزه که هزینه نگه داشت بالایی دارد کار مهمی انجام داده، اما در این زمینه حمایت‌های حوزه شورای شهر را ضروری می‌دانیم .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • کمبود این ویتامین سبب لاغری می‌شود
  • بهترین زمان استفاده از ویتامین‌ها چه ساعتی است؟
  • فواید این گیاه خوراکی در کاهش وزن و حفاظت از قلب
  • روانسازی ترافیک به عنوان یکی از ضروریات کلانشهر کرمانشاه
  • خواص تخم کتان و دانه کتان برای لاغری و درمان بیماری ها
  • این دو نوشیدنی چربی‌های شکمتان را ذوب می‌کنند
  • فواید و خواص آب سیب‌زمینی
  • فیلم| دستگاه حفر تونل (TBM) چگونه کار می‌کند؟
  • این ویتامین‌هادر کاهش یبوست موثر هستند
  • برای داشتن شکم صاف این دو نوشیدنی را تجربه کنید