Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان   ناصر امیرزاده  با اشاره به کشف محوطه هزاره پنجم قبل از میلاد در پس کرانه‌های خلیج فارس اظهار داشت: آثاری تاریخی در محوطه تپه تهماچی حدفاصل سه کیلومتری جبهه غربی روستای عامری شهرستان دیلم کشف شد که نشان از وجود یک تمدن بزرگ و قدیمی در این منطقه دارد.

وی اضافه کرد: طبق گزارش یگان حفاظت شهرستان دیلم پس از کشف آثار سفالی توسط افراد منطقه تیم کارشناسان معاونت میراث فرهنگی به منطقه مورد نظر اعزام شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیرزاده بیان کرد: این محوطه که به نام تپه تهماچی معروف است در فاصله سه کیلومتری غربی روستای عامری شهرستان دیلم و در دشتی وسیع و هموار، در جوار روستای شاه عبدالله واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: در این منطقه تپه‌هایی بزرگ وجود دارد که ارتفاعی پنج تا شش متری از سطح زمین های اطراف دارند و دارای لایه های تاریخی و فرهنگی هستند که به وضوح قابل مشاهده است.

وی افزود: یافته‌های تاریخی و فرهنگی سطح تپه‌ها شامل ظروف سفالی نخودی رنگ با نقوش هندسی به رنگ قهوه‌ای، سبز تیره و سیاه است که نمونه‌های آن در روستاهای چهارروستایی شهرستان گناوه و تل سوز، تل قاشی، روستای خلیفه‌ای در شهرستان دشتستان یافته شده است که همزمان با فرهنگ دوره باکون در استان فارس است.

امیرزاده خاطرنشان کرد: همچنین علاوه بر سفال منقوش، ابزارهای سنگی و استخوان هایی نیز در سطح محوطه یافت شده است.

وی بیان کرد: با توجه به یافته های ابتدایی از این منطقه که برای اولین بار در شهرستان دیلم شناسایی شده است، محوطه فوق را مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد می توان حدس زد که بسیار از نظر تاریخی در پس کرانه های خلیج فارس دارای اهمیت است.

منبع: مهر

انتهای پیام/س

کشف محوطه تاریخی در خلیج فارس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی مکانهای تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۲۹۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، با موافقت سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اماکن فرهنگی‌تاریخی در روز ۱۲ اردیبهشت برای معلمان و استادان دانشگاه، رایگان است.

بر اساس این خبر، روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلمان، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به صورت رایگان بازدید کنند.

ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در شش‌ماهه نخست سال جاری در طول ایام هفته از ۹ تا ۱۸ است و در روزهای پنجشنبه و جمعه، تا ساعت ۲۰ افزایش می‌یابد.

علاقه‌مندان به بازدید از هر موزه، پایگاه میراثی یا محوطه تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آن در فضای مجازی، از ساعات دقیق فعالیت آن اطلاع حاصل کنند.

کد خبر 6090588 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای
  • همسایگان ایران مجاهدت‌های نیرو‌های مسلح در حراست از خلیج فارس را می‌ستایند
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • وزیر دفاع پیام صادر کرد
  • امیر آشتیانی: راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • وزیر دفاع: راهبرد نیروهای مسلح تامین امنیت خلیج فارس است
  • ساحل بندر دیلم پاکسازی شد
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان