Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@12:29:38 GMT

آبدهی رودخانه کشکان یک درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۳۶۳۳۳

آبدهی رودخانه کشکان یک درصد کاهش یافت

خرم آباد - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ‌ای لرستان گفت: میزان آبدهی رودخانه کشکان در حال حاضر حدود 30 مترمکعب در ثانیه است که نسبت به میانگین آمار بلند مدت، یک درصد کاهش دارد.

به گزارش ایرنا رضا میرزایی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به پایان فصل بارش، افزایش دمای هوا و شدت تبخیر و شروع فصل آبیاری کشت تابستانه، روند آبدهی رودخانه کشکان کاهشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: حدود 35 درصد از حجم مخزن سد ایوشان خالی است و آبی برای رهاسازی برای جبران کمبود آب رودخانه کشکان وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: کشاورزان حوزه رودخانه کشکان از کاشت محصولات آبدوست خودداری کنند زیرا این کار باعث خشک شدن رودخانه در پایین دست می شود.

** 24درصد زمین های کشاورزی لرستان آبی است
میرزایی اظهار داشت: حدود 24 درصد از کل زمین های کشاورزی استان لرستان آبی است درحالی که این نسبت در کشور حدود 46 درصد است.
وی افزود: مشکل اصلی بخش کشاورزی در لرستان تخصیص آب نیست بلکه راندمان پایین آبیاری به دلیل سوء مدیریت مصرف در مزرعه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ‌ای لرستان گفت: میزان برداشت آب در لرستان شامل تخصیص های خرد و کلان و حق آبه های سنتی در بخش کشاورزی درمجموع حدود 2.5 میلیارد مترمکعب در سال است که با این میزان آب حدود 400 هزار هکتار زمین کشاورزی دیم را می توان آبی کرد.
وی افزود: با توجه به تغییر اقلیم، کمبود آب و محدویت های تخصیص باید توسعه سیستم های نوین آبیاری، اصلاح الگوی کشت و مدیریت درست مصرف آب در مزرعه در دستور کار قرار گیرد.
مساحت اراضی آبی استان لرستان درحال حاضر حدود 185 هزارهکتار است.
3210/3022

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد آبدهي رودخانه كشكان آب منطقه اي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۳۶۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور هشدار نارنجی هواشناسی در لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مدیرکل هواشناسی لرستان با اشاره به تقویت فعالیت سامانۀ بارشی در لرستان، گفت: این سامانه از بعدازظهر چهارشنبه آسمان این استان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
بهروز مرادپور با اعلام صدور هشدار نارنجی هواشناسی در لرستان اضافه کرد: رگبار باران، رعدوبرق، رگبار تگرگ، خطر اصابت صاعقه و تندباد‌های لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود.
مدیرکل هواشناسی لرستان با بیان اینکه سامانۀ بارشی اخیر در نواحی غربی و جنوبی از نمود بیشتری برخوردار است، بیان کرد: این سامانه شامگاه جمعه از جو این استان خارج می‌شود.
مرادپور هشدار داد: آب‌گرفتگی معابر، ایجاد رواناب، سیلابی‌ شدن مسیل ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های فصلی و خشکه‌ رودها، احتمال ریزش کوه و احتمال آسیب به سازه‌های سبک پیش‌بینی می‌شود.
پرهیز از سفر‌های غیرضروری، اجتناب از توقف و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، توقف فعالیت‌های کوهنوردی، اجتناب از کوچ عشایر و اجتناب از چرای دام‌های در لرستان در این مدت توصیه شده است.
مدیرکل هواشناسی لرستان تأکید کرد: فعالت سامانه بارشی جدید در روز‌های چهارشنبه و جمعه از نمود بهتری برخوردار است و تمرکز بارش‌های این سامانه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب پیش‌بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • ۸۵ درصد از شبکه آبیاری سد حوضیان الیگودرز اجرا شد
  • پیش‌بینی رگبار تگرگ در لرستان
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در لرستان
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟
  • ۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • کاهش سرقت در اردبیل
  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها
  • نیاز ۲۰ میلیاردی برای تکمیل شبکه آبیاری «حوضیان»
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان