Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:

علیرضا شیخ‌عطار قائم‌مقام اسبق وزارت امور خارجه  با اشاره به نامه تعدادی از فعالان سیاسی کشورمان با موضوع پیشنهاد مذاکره مستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا گفت: در این موقعیت خاص و پس از خروج آمریکا از برجام، این نهایت آرزوی آمریکایی‌ها است که ایران به مذاکره مستقیم با آن‌ها بنشیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش فارس وی با اشاره به دیدار دوجانبه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در سنگاپور اظهار داشت: بنا بر تحلیل عده‌ای از کارشناسان این دیدار و تفاهماتی که در آن صورت گرفت موفقیت چندانی برای آمریکا محسوب نمی‌شود، چرا که اساسا هدف آمریکا از صورت دادن این ملاقات گرفتن امتیاز از کره شمالی نبود، بلکه بنابر نظر این عده از کارشناسان هدف ارسال پیام به ایران و تشویق به تن دادن به گفت‌وگوی مستقیم بود.

قائم‌مقام اسبق وزارت امور خارجه گفت: پیام احتمالی که بنابر گمانه‌زنی‌ها از سوی آمریکا از طریق دیدار مستقیم میان ترامپ و کیم جونگ اون ارسال شده است صرفاً و منحصر به دولت ایران نیست، بلکه مخاطب آن نخبگان سیاسی نیز می‌تواند باشد تا به زعم خود بتواند از طریق اثرگذاری این نخبگان دولت ایران را ترغیب به گفتگو با آمریکا کند.

وی ادامه داد: همانند دیدار و گفتگو با رهبر کره شمالی هدف آمریکا از گفتگو با ایران نیز گرفتن امتیاز نیست، بلکه صرفاً می‌خواهد ایران را پای میز مذاکره دوجانبه بیاورد تا اعتبار ایران را در منطقه و جهان کاهش داد.

شیخ‌عطار در توضیح گفت: در صورتی که آمریکا به هدف خود در نشاندن ایران پای میز مذاکره دوجانبه برسد بازیگران منطقه‌ای به این نتیجه می‌رسند جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو محوری محور مقاومت از آرمان‌های خود کوتاه آمده است و همین اثر مورد انتظار آمریکا را از گفتگو‌های مستقیم با ایران را می‌گذارد.

وی افزود: در این صورت خیلی هم مهم نیست که ایران در گفتگو‌های مستقیم با آمریکا امتیاز بدهد یا نه؛ بلکه همین که تصویر ایران در منطقه و در میان مردم کشور‌های مسلمان تغییر کند برای آمریکا کافی است؛ همانطور که هدف آمریکا از گفتگو با کره شمالی هم اخذ امتیاز نبود با این تفاوت که کره شمالی قدرت تاثیرگذاری در جهان نیست، اما ایران چنین قدرتی دارد.

قائم‌مقام اسبق وزارت امور خارجه گفت: در این موقعیت زمانی، پای میز مذاکره مستقیم با آمریکا رفتن همان مقصودی است که آمریکا به‌دنبال آن است که آن تغییر تصویر نظام جمهوری اسلامی ایران در اذهان ملت‌ها است؛ همان تصویری که بزرگترین ثروت ما محسوب می‌شود و حتی در میان مخالفان جمهوری اسلامی نیز ما را به آن می‌شناسند.

روز شنبه ۲۶ خرداد در بعضی پایگاه‌های اطلاع رسانی و خبری اعلام شد که بیش از ۱۰۰ فعال سیاسی و مدنی ایران طی نامه‌ای به مسئولان عالی‌رتبه، با اشاره به آنچه «وضعیت ناامن و پر خطر منطقه پیرامون ایران و نیز بحران‌های مختلف و متراکم در داخل» عنوان کردند، خواستار حل مشکل «تنش با آمریکا» شده‌اند.

در بخشی از نامه با اشاره به آنچه از دست رفتن فرصت مناسب گفتگو با دولت باراک اوباما شده است، از مسئولان نظام درخواست شده است «با یک تصمیم ملی شجاعانه اعلام کند که حاضر به انجام مذاکرات بدون قید و شرط با آمریکا است تا قدمی در راه حل مشکلات و اختلافات برداشته شود».

در میان نام امضاکنندگان این نامه، اسامی غلامحسین کرباسچی، احمد منتظری، ابوالفضل بازرگان، جمیله کدیور، صدیقه وسمقی، رضا علیجانی، حسین کروبی، عیسی سحرخیز و محمدصادق جوادی حصار وجود دارد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: ترامپ کره شمالی امریکا اون وزارت خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۳۹۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد فعلی انتخابات ریاست جمهوری پیش رو طرحی را برای حل مسالمت آمیز اوکراین تدوین کرده است.

براساس گزارش دیلی تلگراف، رئیس جمهور سابق آمریکا تا زمان انتخابات طرح خود درباره اوکراین را علنی نخواهد کرد.

پیشتر ترامپ در پایان ماه آوریل در مصاحبه‌ای با تایم گفته بود که در صورت انتخاب شدن به اوکراین کمکی نخواهد کرد مگر اینکه اروپا وارد عمل شود. «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا که اکنون نامزد اصلی جمهوری خواهان برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، درباره کمک آمریکا به اوکراین در صورت بازگشت به کاخ سفید گفته بود: «در بازگشت به کاخ سفید به کی‌یف کمک خواهم کرد اما به این شرط که اتحادیه اروپا نیز باید هزینه را پرداخت کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که اروپا نیز باید سهم خود را در کمک به اوکراین بپردازد.

ادعای ترامپ در حالی صورت گرفته است که گفتگوی هیأت‌های آمریکا و اوکراین پیرامون توافقنامه امنیتی بلندمدت میان دو کشور از روز سه شنبه گذشته بار دیگر آغاز شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط خبر داد که هیأت‌های ایالات متحده و اوکراین در مورد ادامه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت بین واشنگتن و کی یف گفتگو کردند.

این در حالی است که وادیم اسکپتسکی معاون رئیس کل اطلاعات وزارت دفاع اوکراین از سقوط قریب الوقوع شهر راهبردی این کشور به دست روس‌ها خبر داد.

وی افزود: سقوط شهر راهبردی جاسوف یار به دست نیروهای ارتش روسیه حتمی است.

این مقام اوکراینی با اشاره به تنگایی که نیروهای این کشور در ارتفاعات شهر چاسوف یار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند از سقوط این شهر مشابه شهر آودیواکا در آینده نزدیک خبر داد.

وی به اهمیت راهبردی این شهر برای نیروهای اوکراینی اشاره کرد و گفت: تسلط روس‌ها بر این شهر راه برای تسلط آنها بر شهرهای بزرگ در دونتسک هموار خواهد کرد.

این درحالی است که پیش از این الکساندر سیرسکی فرمانده ارتش اوکراین از اوضاع سخت نیروهای این کشور در خطوط نبرد خبر داده بود.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه هفته گذشته اعلام کرده بود که نیروهای روسی در حال حاضر ابتکار عمل را در جبهه‌ها در دست دارند.

طی روزهای گذشته روس‌ها بر بردیچی، بوگدانوفکا، نوومیخلوفکا، سیمینوفکا و پرفومایسکو مسلط شده‌اند.

کد خبر 6096075

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت رئیس بنیاد ملی نخبگان در پی درگذشت نخبه علمی کشور
  • پیام تسلیت رئیس بنیاد ملی نخبگان در پی درگذشت ناباورانه نخبه‌ علمی کشور
  • پیام تسلیت رئیس بنیاد ملی نخبگان در پی درگذشت نخبه‌ علمی کشور
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا فراگیر شده است
  • برگزاری جشنواره نخبگان قرآنی مدارس خوزستان
  • دیدار استاندار لرستان و آیت‌الله «نیازی»
  • سطح تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد