Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@20:41:18 GMT

بیکاری پنهان؛ واقعیت این روزهای بازار کار

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۴۷۹۳۶

یک کارشناس حوزه کار بسیاری از تولیدی‌های زیرزمینی را مشمول بیکاری پنهان دانست و گفت: حقوق قانونی افراد در این کارگاه‌ها پرداخت نمی‌شود و کارگران از ترس اخراج یا تعطیل شدن، هنگام مراجعه بازرسان کار پنهان می‌شوند.

علی اکبر سیارمه اظهار کرد: پدیده بیکاری پنهان بیشتر در کارگاه‌های کوچک و زیرزمینی دیده می‌شود و متاسفانه آمار دقیقی از شاغلان این بخش وجود ندارد که بتوان درباره مسایل حقوقی و بیمه‌ای آن‌ها گزارش داد و به همین دلیل شناخته‌شده نیستند و عمدتا در اقتصاد غیررسمی کشور نقش‌آفرینی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در بسیاری از این کارگاه‌ها، حقوق قانونی افراد پرداخت نمی‌شود و از ترس اخراج یا تعطیل شدن، هنگام مراجعه بازرسان کار نیروی کار، اظهارات غیرواقعی به بازرسان ارائه می‌شود تا مبادا ردپایی از اشتغال آن‌ها در محل کار به دست آید.

این کارشناس حوزه کار تاکید کرد: متاسفانه ساختار برخی از مشاغل در کشور ما به گونه‌ای است که کارگران از مزایای بیمه اجتماعی و حقوق مصوب قانون کار محرومند و در حالی که فعالیت و درآمد دارند این فعالیت در اقتصاد اثر مثبتی ندارد.

سیارمه افزود: خیلی از تولیدی‌های زیرزمینی که امروز وجود دارد، مشمول بیکاری پنهان هستند و کافی است حادثه‌ای نظیر پلاسکو اتفاق بیفتد تا متوجه شویم که در این واحدها عده‌ای کارگر مشغول کارند. کارگرانی که با وجود داشتن شغل بیمه نبودند و آمارشان در پرداخت تسهیلات و بیمه بیکاری خسارت دیدگان پلاسکو نیامد.

وی درباره راهکار حل این معضل و شناسایی بیکاران پنهان، گفت: اگر قانون اساسی که بعضی از حقوق شهروندی در آن تعریف شده است، به‌معنای واقعی اجرا شود و دولت آحاد جامعه را به لحاظ  مسکن، آموزش و بهداشت تامین کند، در آن صورت دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که در زمینه شناسایی و آمارگیری بیکاران پنهان مسئولیت دارند نیز به وظایف خود عمل می‌کنند؛ در غیر این صورت هیچ سازمان و نهادی مسئولیت رصد و شناسایی این کارگران را برعهده نمی‌گیرد و طبیعی است که در اقتصاد غیررسمی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

سیارمه گفت: آموزش کارگران و اطلاع از حقوق قانونی خود نیز در این زمینه موثر است و اگر کارگران بدانند که بهره‌مندی از بیمه درمانی و تامین اجتماعی در آتیه آن‌ها و خانواده هایشان موثر است، قبل از کارفرما، خوداظهاری می‌کنند.

به گزارش ایسنا، افرادی که در جامعه به نوعی مشغول کارند و منبع درآمدی دارند ولی کار آن‌ها در اقتصاد کشور تاثیرگذار نیست، در رده بیکاران پنهان قرار می‌گیرند. این افراد با توجه به تناقض شغلی خود نه تنها نقش سازنده‌ای ایفا نمی‌کنند بلکه مشکلات بسیاری برای جامعه به وجود می‌آورند. امروز بعضی از کارخانه‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها و کارگاه‌ها با معضل بیکاری پنهان مواجهند و نیروی کار آن‌ها علیرغم اشتغال و درآمد، بهره‌وری لازم را ندارند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اشتغال بهره وری نیروی کار کارگران حقوق شهروندی بیکاری پنهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۴۷۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش و جدیت برای کاهش نرخ بیکاری

مختار احمدی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، در دیدار نمایندگان جامعه کارگری با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، با اشاره به کاهش دو درصدی نرخ بیکاری استان در سال گذشته، گفت : اگرچه کاهش دو درصدی نرخ بیکاری استان در سال گذشته امیدوارکننده است، اما کافی نیست و قرار است امسال با جدیت بیشتری در این زمینه کار کنیم.

وی گفت: سال گذشته بیش از هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزا از محل‌های مختلف شامل بند ب تبصره ۱۶، تبصره ۱۸، تسهیلات سفر ریاست جمهوری، مشاغل خانگی، نهاد‌های حمایتی و ... در استان پرداخت شده است.
 
وی با بیان اینکه سال گذشته ۵۶ تعاونی با اشتغالزایی ۱۸۵۰ نفر در استان تشکیل شد، گفت: همچنین سال گذشته در حوزه مشاغل خانگی هم ۱۲ هزار مجوز به صورت برخط و آنلاین صادر شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به انجام حدود هشت هزار بازرسی توسط بازرسان اداره کار در سال گذشته، گفت: عمده این بازرسی‌ها در راستای کاهش حوادث ناشی از کار انجام شده که منجر به کاهش ۲۳ درصدی حوادث ناشی از کار در استان در سال گذشته شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی رخ می‌دهد، افزود: انتظار داریم شهرداری و نظام مهندسی برای کاهش حوادث ناشی از کار همکاری بیشتری با هم داشته باشند.

احمدی با بیان اینکه هیئت‌های حل اختلاف استان کرمانشاه در سال گذشته هفت هزار رای در جهت حمایت از جامعه کار و کارگری صادر کردند، گفت: ۳۰ درصد این رای‌ها به صورت سازشی حل و فصل شده که رضایتمندی بیشتر جامعه کار و کارگری استان را به همراه داشته است.

وی اضافه کرد: میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌های شکایتی حوزه کار و کارگری در استان در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۳ روز بوده که این عدد در پایان سال ۱۴۰۲ به ۴۰ روز رسیده است.

تشکیل شورای توسعه تعاون استان، بهره مندی حدود ۳۰۰۰ نفر از مقرری بیمه بیکاری، بهره مندی ۱۸ هزار نفر از کارگران ساختمانی از بیمه تامین اجتماعی، اجرای طرح کالابرگ در قالب طرح فجرانه و اتصال بیش از ۳۵۰۰ فروشگاه استان به طرح کالابرگ الکترونیکی و ... از دیگر اقدامات مجموعه کار، تعاون و رفاه اجتماعی در استان در سال گذشته بود که احمدی از آنها یاد کرد. 

 اولیا علی بیگی دبیر خانه کارگر کرمانشاه نیز با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: معتقدم اگر در طول این سال‌ها به فرامین رهبری بیشتر توجه می‌شد، همانطور که در ابعاد نظامی توانستیم هیمنه دشمنان را بشکنیم، در حوزه‌های اقتصادی هم می‌توانستیم موفق‌تر عمل کنیم.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که در حوزه اقتصادی مشکلات فراوانی داریم که باید برای حل آنها چاره اندیشی شود.

علی بیگی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات جامعه کارگری، گفت: برای بهتر کردن حال جامعه کارگری باید در وهله اول کرامت جامعه کارگری را حفظ کرده و نشان بدهیم همانطور که دین اسلام برای کارگران احترام و ارزش قائل است، مسئولین هم به این قشر اهمیت می‌دهند و در این راستا باید رسیدگی به مشکلات جامعه کارگری در اولویت مسئولین قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه نداشتن امنیت شغلی و داشتن قرارداد‌های موقت موضوع دیگری است که جامعه کارگری را آزار می‌دهد، گفت: بیش از ۹۸ درصد جامعه کارگری با قرارداد‌های یک ماهه و سه ماهه و بعضا شش ماهه کار می‌کنند که اصلا شایسته نیست.

وی با تاکید بر اینکه تامین امنیت شغلی کارگران وظیفه مسئولین است، گفت: جامعه کارگری خواهان این است که امنیت شغلی آنان تامین شود.

 دبیر اجرایی خانه کارگر کرمانشاه در ادامه ایمنی و بهداشت را خواسته دیگری جامعه کارگری در استان برشمرد و گفت: توجه به سلامت و بهداشت جامعه کارگری باید به دید سرمایه گذاری نگاه شود، نه هزینه.

جهانبخش شکری رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیر با اشاره به افزایش حدود دو برابری هزینه نگهداری واحد‌های تولیدی در مقایسه با سال گذشته، گفت: اگر بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی پای کار نباشند، این واحد‌ها نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی تاکید کرد: باید با در نظر گرفتن تسهیلات ارزان قیمت و نیز معافیت‌های مالیاتی در جهت تقویت واحد‌های تولیدی استان تلاش شود، چون اگر واحد‌های تولیدی حمایت نشوند قاعدتا نمی‌توانند حقوق و مزایای کارگران خود را هم بالا ببرند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد
  • تلاش و جدیت برای کاهش نرخ بیکاری
  • رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در گیلان
  • اختصاص شعب ویژه کارگران و کارفرمایان در گلستان
  • اختصاص شعبه ویژه حل اختلاف کارگران و کارفرمایان در گلستان
  •  نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد
  • نشست مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان
  • ​بیمه شدگان تامین اجتماعی فورا بخوانند
  • رامین پس از گلزنی صورتش را پنهان کرد!