Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل > دیپلماسی - ویکتوریا پانفیلووا (Victoria Panfilova) با انتشار تحلیلی با عنوان "دریای خزر را بین استخراج کنندگان گاز تقسیم کردند" به بررسی ابعاد نشست آتی سران کشورهای حاشیه خلیج فارس پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در تحلیل  مفسر بخش سیاست کشورهای خارج نزدیک روزنامه نزاويسيمايا گازتا آمده است:

در نظر است کنوانسیون رژیم حقوقی خزر در اجلاس سران کشورهای ساحلی آن در قزاقستان امضا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سند امکان تحقق پروژه‌های مربوط به ساخت خطوط لوله در دریای خزر را فراهم می‌کند. باور بر این است که این پروژه‌ها با منافع روسيه مغایرت دارد. تا وقتی مسئله رژیم حقوقی خزر در حالت پا در هوا قرار داشت صحبت از پروژه‌های مرتبط کننده آسیای مرکزی به اروپا ماهیت فرضی داشت. ایران و روسيه به عنوان کشورهای دارای مواد هیدروکربنی به رقبای جدید علاقه‌مند نبودند و همین مسئله سبب تعویق پروژه شد. 

الهام شعبان رئیس مرکز مطالعات نفتی (باکو) می‌گوید تأخیر در تدارک کنوانسیون با موضع ایران ارتباط دارد آنها سعی دارند از ساخت خط لوله بین ترکمنستان و آذربایجان جلوگیری کنند. به گفته این صاحبنظر، کرملین هم منافع خود را در بخش خطوط لوله دارد. به نظر وی حل و فصل امور مورد اختلاف در بخش میادین نفتی به آسانی میسر نیست.

آرکادی دوبنوف (Arkady Dubnov) کارشناس مسائل روسیه می‌گوید ایران ناچار شد به سازش تن دهد و موضوع سازش ایران در اجلاس سران خزر در قزاقستان معلوم مي‌شود. اما ایلگار ولی زاده رئیس باشگاه صاحبنظران سیاسی "قفقاز جنوبی" می‌گوید امضای کنوانسیون، دست ترکمنستان برای ساخت خط لوله را باز می‌کند. پس از امضای کنوانسیون عشق آباد باید فقط با باکو و تهران به توافق برسد.

ایگور پانکراتنکو (Igor Pankratenko) کارشناس خاورمیانه نیز معتقد است در صورت امضای سند علاقه‌مندی بازیگران خارج از منطقه به خزر افزایش می یابد. این امر باعث مي‌شود چالش‌های جدیدی به وجود آید اما در حال حاضر مکانیزم‌های پاسخ دادن به این چالش‌ها موجود نیست. به همین دلیل در صورت امکان بهتر است اوضاع مسکوت بماند. این امر به ایران و روسيه فرصت لازم برای طراحی پاسخ را داده و برای پروژه‌های فرامرزی رقیب روسيه مشکل ایجاد کرده و باکو، عشق آباد و آستانه را وادار می‌کند در پروژه‌های خزری به موضع مسکو و تهران توجه بیشتری داشته باشند.

اما یک صاحبنظر سیاسی دیگر اعلام کرد ممکن است امضای کنوانسیون باعث تغییر اوضاع در بخش ساخت خطوط لوله نشود و همه اینها در آخرین لحظات نمایان مي‌شود.

52311

کلید واژه‌ها : جمهوری آذربایجان - ایران و روسیه - روسیه - دریای خزر -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: جمهوری آذربایجان ایران و روسیه روسیه دریای خزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۶۷۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه‌های بزرگ برق‌ آبی را در۲۰ کشور اجرایی می‌کنیم | انتقال دانش ایرانی به سریلانکا

به گزارش جام جم آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در مراسم افتتاح پروژه چندمنظوره سد و نیروگاه «اومااویا» را که شاهکار مهندسان ایرانی در دل سریلانکاست،گفت: اجابت دعوت رئیس جمهور محترم سریلانکا و حضور در این‌ کشور برای بهره برداری از نماد دوستی دو کشور برای من افتخار آمیز است. آنچه از طرح بزرگ و چند منظوره سریلانکا مهم تر است تحقق اراده دو کشور ودو ملت است، که می خواهند رفاه و آسایش و بهتر زیستن را برای خود رقم بزنند .

رئیس جمهور با بیان اینکه تأمین مالی پروژه از سوی کشور سریلانکا و  نیروی فنی و مهندسی از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، اظهار داشت: پیگیری این پروژه از سوی کشور دوست سریلانکا بود و انتقال علم و دانش ایرانی به سرزمین سریلانکا صورت گرفت.

وی ادامه داد: سد و طرح بزرگ اومااویا گرچه امروز به عنوان ابر پروژه بهره برداری می‌شود ولی آنچه مهم تر است همبستگی همدلی وهمراهی دوکشور وملت در آسیاست.

رییس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی با توانمندی فنی ومهندسی که از آن برخودار است در بیش از ۲۰ کشور جهان طرح ها وپروژه های بزرگ برق و ابی را اجرایی می‌کند. 

آیت الله رئیسی ادامه داد: مغرب زمین می خواست القا کند که فقط دانش و تکنولوژی در اختیار آنهاست ولی دستان توانای متخصصین و دانشمندان ایرانی امروز نه فقط در ایران بلکه در سراسر قاره اسیا و در کشورهای منطقه کارهای بزرگی را  رقم زده و در حال رقم زدن است.

وی با بیان اینکه ما با کشورهای آسیایی و همسایه مستقل بنای توسعه مناسبات را داریم، اظهار داشت: ارتباط ایران و سریلانکا از جمله ارتباط با کشور آسیا و کشور همسو و مستقلی است که می‌تواند آینده درخشانی را برای دو کشور و دو ملت رقم بزند. 

وی تصریح کرد:دشمن نمی‌خواست ما پیشرفت کنیم اما ملت ما اراده کرد که پیشرفت کنیم.خواست و اراده ملت بزرگ ایران تحقق پیدا کرد و دشمن ناکام ماند. 

وی خطاب به رئیس جمهور سریلانکا گفت: جمهوری اسلامی آمادگی دارد در پیشرفت کشور سریلانکا شریک شود و همه تجربیات خویش را که نتیجه ۴۵ سال مجاهدت مردان و زنان ایرانی است با شما به اشتراک بگذارد. ما آمادگی داریم در پروژه‌های بزرگ سریلانکا با صدور خدمات فنی و مهندسی ایران در پیشرفت کشور سریلانکا شرکت کنیم.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: با کشورهای آسیایی و کشورهای همسایه و کشورهای مستقل بنای توسعه مناسبات داریم و ارتباط ایران و سریلانکا از جمله ارتباط با کشورهای آسیایی  همسو و مستقلی است که می‌تواند آینده درخشانی را برای دو کشور و دو ملت رقم بزند.

وی ادامه داد: من به صاحبان ادیان مختلف که در جلسه حضور دارند، مسلمانان، هندوها و همه صاحبان ادیان و جوانان سریلانکایی می‌گویم شما می‌توانید با اتکای به خداوند و با اعتماد به نفس و داشته‌هایی که خداوند مرحمت کرده راه پیشرفت را طی کنید.

رئیس جمهور تصریح کرد: آنچه نظام سلطه به ملت ها القا می‌کنند این است که شما بدون حضور، دانش و مشارکت ما نمی‌توانید، این حرف القای استعماری - استکباری است و نظام سلطه از نظر ما مردود است.بدون تردید رفاه حال مردم سریلانکا رفاه حال مردم ما است زنده باد ایران، زنده باد سریلانکا.

دیگر خبرها

  • وزیر دفاع پاکستان: هیچ مانعی نباید روند تکمیل پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان را متوقف کند
  • پارلمان اروپا قطعنامه‌ای ضد ایرانی صادر کرد
  • خوش‌بینی پاکستان درباره تکمیل خط‌ لوله گاز با ایران به‌رغم هشدار آمریکا
  • ایران اسلامی در حال اجرای طرح های بزرگ در 20 کشور جهان است
  • رئیسی: ایران در حال اجرای طرح‌های بزرگ در ۲۰ کشور است
  • پروژه‌های بزرگ برق‌ آبی را در۲۰ کشور اجرایی می‌کنیم | انتقال دانش ایرانی به سریلانکا
  • جمهوری اسلامی آمادگی دارد در پیشرفت سریلانکا شریک شود
  • دولت سیزدهم پس از ۶ سال کنوانسیون دریای خزر را احیا کرد
  • گاز ایران به چین هم می‌رسد؟
  • آمریکا باید جریمه ۱۸ میلیارد دلاری خط لوله صلح را پرداخت کند