Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبر ایرنی مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب در گفتگو با خبرنگار مهر، از برگزاری جلسه هیئت امنای این مرکز به ریاست سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (به عنوان رئیس هیئت امنا) و با حضور سایر اعضای این هیئت از جمله شامل غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مهدی محقق، عضو هیئت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد و احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، طی روز جاری (سه‌شنبه ۲۹ خرداد) در دفتر وزیر ارشاد خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایرانی ضمن اشاره به مشکلات بودجه‌ای مرکز پژوهشی میراث مکتوب، دستور جلسه امروز هیئت امنای آن را تامین بودجه لازم برای ادامه فعالیت‌های این مرکز و حل مشکلات آن عنوان کرد و با بیان اینکه وی به عنوان مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب گزارشی از فعالیت‌های ۲۵ ساله آن ارائه کرده است، گفت: خوشبختانه همه اعضای هیئت امنا گزارش عملکرد مرکز را موفق دانستند و نسبت به فعالیت‌های مرکز، نظر مثبتی داشتند و قول‌های مساعدی هم برای حل مشکلات مرکز ارائه کردند.

وی افزود: همت ما بر جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و مشارکت نهادهای مختلف و همچنین کمک‌های خیّرین، برای کاستن از مشکلات مرکز پژوهشی میراث مکتوب متمرکز شده است و امیدواریم با مساعدت آقایان هیئت امنا، این اتفاق بیفتد و اوضاع رو به راه شود.

به گزارش مهر، جلسه امروز هیات امنای موسسه پژوهشی میراث مکتوب در حالی برگزار می‌شود که این موسسه ماه‌هاست با مشکلات مالی شدید رو به روست؛ طوری که بهمن ماه سال گذشته مدیرعامل آن در گفتگویی با مهر از احتمال توقف فعالیت این مرکز به دلیل مشکلات بودجه‌ای و بدهی خبر داده بود (اینجا).

همچنین بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در نشست امروز هیئت امنای مرکز پژوهشی میراث مکتوب، با تاکید بر حفظ میراث مکتوب و تعالی نسخ خطی، گفت: اهمیت و جایگاه میراث مکتوب و نسخ خطی کشورمان بر کسی پوشیده نیست بنابراین باید نسبت به حفظ آن اهتمام داشته باشیم. موسسه پژوهشی میراث مکتوب در این زمینه تلاش‌های بسیاری داشته است و باید نسبت به ادامه این مسیر استمرار داشته باشد.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود بر شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای داخلی و خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد و ادامه داد: در داخل وزارتخانه می‌توان از ظرفیت‌های معاونت امور فرهنگی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و... کمک گرفت و در بحث‌های نظری، اجرایی و کارکردی با موسسه پژوهشی میراث مکتوب همکاری‌های مشترک داشت.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین بر بهره گیری موسسه پژوهشی میراث مکتوب از ظرفیت‌های کتابخانه ملی و سازمان‌های اوقاف و امور خیریه، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقا و حفظ میراث مکتوب و نسخ خطی تاکید کرد.

صالحی در ادامه تصریح کرد: ارتباط با انجمن‌ها و شخصیت‌های ایران شناسی در خارج از کشور نیز می‌تواند به اهداف موسسه پژوهشی میراث مکتوب در راستای تعالی نسخ خطی و میراث مکتوب با نگاه فرهنگی و اقتصادی نقش به سزایی داشته باشد.

در ابتدای این نشست اکبر ایرانی مدیرعامل موسسه پژوهشی میراث مکتوب گزارشی از عملکرد فرهنگی و اقتصادی این مرکز ارائه داد و در ادامه احمد مسجد جامعی با اشاره به برخی اقدامات این موسسه گفت: از این موسسه می‌توان برای گسترش فرهنگ ایرانی و معرفی آن به جهان بهره‌های بسیاری برد. موسسه پژوهشی میراث مکتوب در برگزاری نشست‌ها، اجلاس‌ها و چاپ کتاب‌ها و انتقال مفاهیم عرفان با رویکرد زبان و ادبیات فارسی می‌تواند نقش به سزایی داشته باشد.

در بخش دیگری از این نشست غلامعلی حداد عادل گفت: موسسه پژوهشی میراث مکتوب تاکنون اقدامات مناسبی در نشر کتاب داشته و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نسبت به آن نگاه ویژه تری داشته باشد. توزیع آثار از اهمیت زیادی برخوردار است و این موسسه در این زمینه باید تدابیر لازم را داشته باشد.

در ادامه ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر نقش موسسه پژوهشی میراث مکتوب در پر کردن خلاءهای تاریخی تاکید کرد و گفت: این مرکز می‌تواند در شناسایی استعدادها و ظرفیت‌های داخلی و خارجی نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی نیز گفت: موسسه پژوهشی میراث مکتوب یک موسسه غیر دولتی است و از وظایف مسئولان و دست اندرکاران است که بر اساس قانون و آیین نامه‌ها درصدی از اعتبارات خود را برای امور فرهنگی صرف کنند.

مهدی محقق عضو هیئت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در این نشست بر ارتباط این موسسه با مراکز علمی و ایران شناسی خارجی از طریق مبادله کتاب تاکید کرد.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم در این نشست گفت: کمک به توزیع آثار بهترین کمک و حمایت از موسسات نشر و فرهنگی است و باید به این موضوع توجه داشت.

یادآوری می‌شود، مرکز پژوهشی میراث مکتوب در سال ۱۳۷۲ با هدف حمایت از کوشش‌های محققان و مصححان و احیاء و انتشار مهمترین آثار مکتوب فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی با نام «دفتر نشر میراث مکتوب» و با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأسیس شد. پس از یک دهه فعالیت، موسسه نخست به «مرکز نشر میراث مکتوب»  و سپس در سال ۱۳۸۴ با دریافت مجوز چهار گروه پژوهشی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به «مرکز پژوهشی میراث مکتوب» تغییر نام داد و علاوه بر کار نشر به کار  پژوهشی نیز رو آورد.

میراث مکتوب منشورات خود را در چند عنوان اصلی و بر اساس موضوع منتشر می‌کند. در حوزه متون کهن، منشورات مرکز به ۱۶ موضوع اصلی تقسیم می‌شود، از جمله زبان و ادبیات فارسی، علوم و معارف اسلامی، علوم و فنون، تاریخ و جغرافیا، متن شناسی، فهرست نسخه‌های خطی، نسخه برگردان، رسائل، ارج نامه‌ها، همایش‌ها و نکوداشت‌ها و... و.

در مجموع، منشورات مرکز تاکنون به ۳۱۵ عنوان کتاب (در ۳۸۰ جلد) رسیده است. بخش اصلی این آثار به متون فارسی اختصاص دارد. بسیاری از این متون که در سلسله‌­ای غیر از زبان و ادبیات فارسی نیز منتشر شده‌اند، به عنوان یک متن کهن فارسی نیز دارای اهمیت بسیارند. جدای از این آثار، میراث مکتوب مجموعه‌ای با عنوان «کارنامه دانشوران اسلام و ایران» به چاپ می‌رساند. در این مجموعه متون کهن به قصد استفاده جوانان یا کسانی که دانش استفاده از اصل متون کهن را ندارند، تلخیص، ساده نویسی و بازنویسی می‌شود. از این سلسله کتاب­‌ها تا کنون ۱۱۰ جلد منتشر شده است.

میراث مکتوب همچنین سه نشریه منتشر می‌کند و تاکنون ۲۵۰ شماره از آنها را روی دکه برده است. مهمترین این نشریات «آینه میراث» است؛ دوفصلنامه‌ای که تاکنون بیش از ۶۰ شماره از آن منتشر شده است. «گزارش میراث» و «میراث علمی اسلام و ایران» دیگر نشریات این مرکز به شمار می‌روند.

کد خبر 4324876 کمال صادقی

منبع: مهر

کلیدواژه: اکبر ایرانی عباس صالحی میراث مکتوب ادبیات ادبیات جهان بازار نشر ترجمه معرفی کتاب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کتاب و کتابخوانی جایزه ادبی کودکان میراث فرهنگی نشر چشمه عید سعید فطر گردشگری موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۶۸۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رئیس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزئیاتی از طرح‌های در درست اجرای این مرکز ارائه کرد و گفت: امیدوارم به سرانجام رسیدن طرح‌های ملی، انقلابی در ساحت تولید داده‌های فرهنگی کشور رقم زده و دست سیاست‌گذاران این حوزه را از حیث سیاست‌گذاری پر کند.

به گزارش ایسنا،‌ نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز با حضور صابر جعفری کافی‌آباد (رئیس مرکز) و سجاد یاهک (معاون مرکز) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای این نشست صابر جعفری درباره تحولات ساختاری و فنی مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در این دو سالی که مسئولیت مرکز طرح‌های ملی را عهده‌دار شده‌ام، تصور می‌کنم انقلاب یا دست‌کم تحول بسیار عمیقی در مکانیزم پیمایش‌های ملی مربوط به حوزه‌های مختلف ساحت فرهنگی رقم خورده است.

وی افزود: پیش از این مدت، حدود یک دهه شاهد رکودِ داده در این مرکز بودیم که در این دو سال این مرکز احیا شد. به‌ عبارت دیگر این تغییر را، محصول شجاعت دولت محترم و البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حرکت در مسیر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مبتنی بر ارزیابی‌های علمی از فرهنگ کشور می‌دانم.

جعفری با تاکید بر اینکه این احیا با دو تحول جدی در دو محور مهم دنبال شد، بیان کرد: سال‌ها به دلیل تعطیلی این مرکز در دولت‌های نهم و دهم و اقتضائات آن، این مرکز تبدیل به دبیرخانه انجام طرح‌های ملی شده و ساختار انجام طرح‌های ملی دچار فروپاشی شده بود. در این سال‌ها انجام طرح‌های ملی از سوی نهادی انجام می‌شد که رئیس دفتر از سوی آن مأمور شده بود. بعد از ایام کرونا از طریق ارزیابی کارشناسی طرح‌های انجام‌شده با یک شورای علمی متشکل از اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور، به این نتیجه رسیدیم که پیشرفت کار مطابق با مفاد قرارداد منعقد شده بین دفتر طرح‌های ملی و مجریان نیست.

وی افزود: از این‌رو با مجریان جدیدی که از اساتید دانشگاه‌های درجه یک کشور هستند، قراردادها منعقد و انجام طرح‌ها به راه افتاد. در این تحول جدید، دفتر طرح‌های ملی در متن اجرای طرح‌های ملی و کل فرآیند انجام طرح‌ها در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار گرفت. تغییر دوم در این زمینه، کاهش مدت‌ زمان انجام طرح‌ها از طریق استفاده از اساتید برجسته علمی انجمن‌شناسی در هر استان و نیز هزینه مالی آن به نصف مبلغ موارد پیشنهادی بنگاه‌های جمع‌آوری داده بود.

وی با اشاره به موضوع دل‌مشغولی نسبت به کیفیت داده‌ها در طول تاریخ، اظهار کرد: یکی از تغییرات در طول تاریخ پیمایش‌ها در جهان، دل‌مشغولی نسبت به داده‌هایی است که پشتوانه سیاست‌گذاری قرار می‌گیرند. بعد از ورود ما به دفتر طرح‌های ملی برای اولین‌بار و با توجه به پیشرفت پلتفرم‌های انجام پرسشنامه، همه پرسشنامه‌ها اعم از میدانی و تلفنی را به شیوه بسیار نظام‌مند شنود می‌کنیم و به محض دریافت خطا، آن پرسشنامه و در صورت لزوم آن پرسشگر را کنار را می‌گذاریم.

جعفری ادامه داد: به عبارت دیگر کیفیت جمع‌آوری داده‌ها دائماً به‌صورت نظام‌مند پایش می‌شود. مشکل دیگر در این زمینه، «عدم پاسخگویی» است که در سال‌های اخیر میزان آن افزایش یافته است. نرخ عدم پاسخگویی در برخی پیمایش‌های اخیر بسته به میزان حساسیت آن‌ها، به ۵۰ درصد می‌رسد و نوعاً آنچه تحت عنوان نتایج پیمایش‌ها منتشر می‌شود، مربوط به بخشی است که افراد حاضر به پاسخگویی شده‌اند. در گزارش‌های رسمی مرکز طرح‌های ملی علاوه بر گزارش از پاسخگویان، گزارش تفصیلی از عدم پاسخگویان ارائه می‌شود تا امکان تفسیر روشن از داده‌ها در اختیاز مخاطب قرار گیرد.

رئیس مرکز طرح‌های ملی به پیمایش‌های معوق و جدید انجام‌ شده در این مرکز اشاره و خاطرنشان کرد: زمانی که مسئولیت این دفتر را عهده‌دار شدم، ۶ پیمایش ملی بر زمین‌ مانده وجود داشت که علی‌رغم مشکلات بودجه‌ای پژوهشگاه، با تلاش همکاران آن‌ها را به راه انداختیم که مهم‌ترین آن‌ها، موج چهارم ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان بود که اواخر آذر ۱۴۰۲ آغاز و گزارش ملی آن در اواسط زمستان ۱۴۰۲ ارائه شد و برای اولین‌بار فعالانه در مدت بسیار کوتاه ۲ الی ۳ ماهه، از آن رونمایی کردیم. داده‌ها و برش‌های استانی این پیمایش مهم و تأثیرگذار نهایتاً تا اواسط خردادماه، در اختیار شورای فرهنگ عمومی و استان‌ها قرار خواهد گرفت که امیدوارم به بصیرت سیاست‌گذاران حوزه فرهنگی بیفزاید.

وی افزود: از دیگر پیمایش‌های بسیار مهم، «پیمایش نگرانی‌های ایرانیان نسبت به مهاجران افغانستانی» بود که با توجه به حساسیت‌های سیاست‌گذاری وقت نسبت به مهاجران افغانی، انجام این پیمایش کمکی بنیادی به بدنه سیاست‌گذاری کشور بود. همچنین پیمایش‌های «سبک زندگی ایرانیان» و «وضعیت استفاده از شبکه‌های مجازی و ابعاد زندگی کاربران» در حال انجام هستند. همچنین پیمایش‌های دیگری در دستور کار قرار دارند که عبارتند از: پیمایش هویت ملی ایرانیان با اجرای دکتر اردشیر انتظاری، طراحی نقشه خلقیات ایرانیان با اجرای دکتر صبوریان، آرزوهای جوانان با اجرای دکتر علیرضا حدادی و همکاری مرکز طرح‌های ملی.

جعفری بیان کرد: علاوه‌بر این موارد، پیمایش‌های معنی‌داری در سال‌های آتی انجام خواهد شد که سنجش وضعیت فرهنگ عمومی ایرانیان، سواد تاریخی ایرانیان و سواد فرهنگی ایرانیان از آن جمله‌اند. پیمایش‌های «خانواده» به سفارش وزارت کشور و «سبک زندگی نوجوانان» از دیگر پیمایش‌های در دستورکار هستند که امید است منابع مالی آن‌ها تأمین شود.

وی در پایان اضافه کرد: امیدوارم به سرانجام رسیدن این طرح‌های ملی، انفجار و انقلابی در ساحت تولید داده‌های فرهنگی کشور رقم بزند و دست سیاست‌گذاران این حوزه را از حیث سیاست‌گذاری پر کند.

در ادامه این نشست سجاد یاهک - معاون مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه درست‌ اجرا کردن یک پیمایش، مهم‌ترین بخش یک داده است، اظهار کرد: اگر این مهم مخدوش شود و پرسشنامه، طرح فنی آن، نظارت بر آن‌ها و ... معیوب باشد، کل این چرخه معیوب خواهد شد. از این رو دفتر طرح‌های ملی خیلی تلاش کرد که این زیرساخت اساسی را فراهم کند و مسئولیت گردآوری داده و راهبری آن را خود بر عهده گیرد. این کار از مهم‌ترین اقدامات بود که قطعاً اهمیت داده‌های آن طی سال‌های آتی روشن خواهد شد. ما در این دفتر ریل‌گذاری خوبی انجام دادیم که تاکنون ۴ پیمایش ملی انجام شده و ۸ پیمایش دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز بررسی پیش‌نویس سند کوآنتوم / تشکیل هیئت امنای واحد برای ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را در خراسان رضوی گزارش دهند
  • امکان تعویق بازنشستگی شهردار قم وجود ندارد
  • جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • ۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرح‌های ملی
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ به بازار اصفهان از ۱۷ اردیبهشت/بودجه مرمت بازار ۵ برابر شد
  • بازار اصفهان نباید در معرض تهدید باشد/ موزه فرهنگ و تاریخ نصف جهان برای دنیا جذاب است
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند