Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، گفت: برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای فرهنگ و هنر در کنار مسئولان نظام باید از برنامه‌های این مجموعه باشد.

خبرگزاری شبستان: اخیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی؛ رئیس جمهور اسلامی ایران، اساسنامه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را پس از بحث و بررسی تصویب کرد در همین زمینه خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، گفت‌و‌گویی با حجت‌الاسلام دکتر حبیب رضا ارزانی؛ دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور انجام داده است که وی در بخش اول این گفت‌وگو نکات  زیر را بیان کرد:

بسیاری از مسایل اولیه مرتبط با کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در گرو تصویب این اساسنامه بود و امروز ما باید به سمت هویت‌بخشی برای خودمان حرکت کنیم تا به کارهای‌مان رسمیت ببخشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دومین موضوعی که با تصویب اساسنامه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور محقق می‌شود، این است که تمام مراکز رسمی وابسته به این ستاد در استان‌ها رسمیت می‌یابند.

 

در رابطه با جایگاه خبرگزاری شبستان هم باید گفت که این رسانه هویتی مستقل دارد و باید تلاش کنیم که این هویت را به عنوان یک برند حفظ کنیم و از دست ندهیم، اما باید برای آن یک کار ویژه تعریف کنیم و ارتباط آن را با ستادعالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به صورت شفاف و روشن  مطرح کنیم، معتقدم رسانه شبستان باید خودش را وقف مسجد و بچه‌های مساجد کند بنابراین این رسانه باید با رویکرد مسجدی فعالیت داشته باشد.

 

مشروح بخش دوم این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

 

ـ آقای  دکتر ارزانی انتظاراتی که شما از دولت برای حمایت از گسترش کانونهای فرهنگی هنری مساجد دارید و موانعی که در این مسیر باید توسط دولت برطرف شود را بفرمایید؟

ـ ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از حاکمیت انتظاراتی دارد و طبیعتا حاکمیت هم از این مجموعه انتظاراتی دارد، ستاد عالی توقع دارد که بچه‌های مسجد به عنوان اعضای اثربخش در حوزه فرهنگی و هنری کشور دیده شوند و برای اثربخشی لازم است که با حاکمیت ارتباط  برقرار شود در سابق به دلیل آنکه ستادعالی کانون‌های مساجد کشور اساسنامه‌ای نداشت، امکان اثرگذاری در حوزه‌های فرهنگی و هنری برای این مجموعه امکان‌پذیر نبود، اما در حال حاضر با تصویب اساسنامه این مجموعه دارای شناسنامه شده است، بنابراین در پیشبرد برنامه‌ها می تواند رو به جلو حرکت کند.

در حال حاضر در کشور ۱۹ هزار کانون فرهنگی هنری مسجدمحور ثبت شده‌ و فعالیت می‌کنند و ثبت آن‌ها در واقع کمکی به دولت و حاکمیت است و مجموعه ستادعالی کانون‌های فرهنگی هنری  مساجد اعلام کرده است که در قالب و قاعده‌ای که مد نظر دولت و حاکمیت است، فعالیت می‌کند، نه هر قالبی که علاقه مند است.

از طرفی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که ستادی هماهنگی است، تلاش می‌کند تا در جلسه شورای سیاستگذاری این کانون‌ها از ظرفیت دستگاه‌های عضو این شورا در تعامل و همکاری با کانون‌های مساجد استفاده کند.

مضاف بر این در حوزه مجلس شورای اسلامی هم به عنوان نهاد حاکمیتی که اخیرا هم با رئیس مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای برگزار کردیم، مجموعه ستادعالی کانون‌های مساجد انتظار دارد، ردیف بودجه این مجموعه را مشخص و متمایز کند، علاوه بر این انتظار است که افزایش اعتبارات ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور مورد توجه قرار گیرد، زیرا افزایش تعداد کانون‌های مساجد و محوریت قرار گرفتن مساجد مستلزم افزایش اعتبار آن است.

اما مجموعه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در کنار حمایت‌ها و انتظاراتی که از حاکمیت دارد، باید خود را در برابر آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی نمایان کند به این معنا که وقتی دولت و یا مجلس در رابطه با نقش کانون‌های مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی پرسید، پاسخ روشنی بیان کند.

 

 

 

به عنوان نمونه در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی برنامه‌ریزی داشته باشد و بگوید که به طور مثال، مجموعه کانون‌ها با ۱۰۰ هزار عضو توانسته برای کاهش آسیب‌هایی همچون اعتیاد و طلاق و ... در مساجد برنامه‌ریزی و تلاش کند، زیرا برنامه‌های مناسبتی و مذهبی در همه مساجد برگزار می‌شوند یعنی لازم است، مجموعه ستادعالی کانون‌های مساجد کشور به حوزه‌هایی که دغدغه نظام است و در کنار مسئولان نظام برای کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کند و برای سلامت جامعه و ارتقای فرهنگ و هنر برنامه‌ریزی انجام دهد اگر نقش‌آفرینی کانون‌ها، ضابطه‌مند و نظامند نشان داده شود، مشمول حمایت‌های بیشتر حاکمیت قرار خواهد گرفت.

 

- ستادعالی کانونهای مساجد کشور برای برقراری ارتباط با  مساجد و نهادهای مسجدی خارج کشور چه برنامهای در دستور کار دارد؟

ـ یکی از برنامه‌های ستادعالی کانون‌های مساجد کشور برقراری ارتباط با مساجد دیگر کشورها است به طوری که امسال ارتباط‌گیری و تعامل با چهار کشور در اولویت قرار گرفته است و در این زمینه هم رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

به دنبال تحقق این موضوع هستیم که به عنوان مثال بچه‌های مساجد خارج کشور را با بچه‌های مساجد داخل کشور مرتبط کنیم و در این زمینه در تلاش هستیم با نماینده ایران در یونسکو جلساتی برگزار کنیم و در این زمینه به جمع‌بندی‌هایی برسیم.

یکی دیگر از برنامه‌هایی که در این زمینه مورد توجه است، این است که  سامانه‌ای را راه‌اندازی کنیم تا فعالان مسجدی در خارج و داخل کشور در آن نسبت به ثبت‌نام خود  اقدام کنند در واقع مساجدی که به حدی از امتیاز از لحاظ فیزیکی، ظرفیتی، آموزشی، فرهنگی و امام جماعت رسیده باشند، می‌توانند در این سامانه خود را ثبت کنند.

ما معتقدیم مساجد داخل و خارج کشور باید خودشان باهم مرتبط شوند و موضوع گردشگری مذهبی در قالب این ارتباطات صورت گیرد، زیرا شاهد این موضوع هستیم که از ظرفیت گردشگری مذهبی غفلت شده است معتقدم تقویت گردشگری مذهبی و رفت و آمد جوانان مساجدی خارج از کشور به ایران منجر به تعمیق باورها و معرفت دینی آنان می‌شود و به ارتقای دینی ما کمک می‌کند، از طرفی بچه‌های مسجدی داخل کشور با آنان مرتبط می‌شوند، بنابراین در این زمینه لازم است که بسترسازی‌های لازم انجام شود.

 

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: مساجد نماز عید فطر دولت مجلس مقام معظم رهبری کانون های مساجد احزاب عید فطر اوقات فراغت جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مساجد کانون های مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۷۰۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه واقع‌گرایانه به آسیب‌های اجتماعی داشته باشید/ مسئولان منفعل توبیخ می‌شوند

رییس جمهور دو طرح «نماد» در آموزش و پرورش و «سراج» در وزارت بهداشت را از جمله طرح‌های مؤثر در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و بر اجرای کامل این طرح‌ها تاکید کرد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در جلسه شورای اجتماعی که عصر روز یکشنبه برگزار شد، با اشاره به فلسفه تشکیل سازمان امور اجتماعی با کار ویژه رصد و دیده‌بانی وضعیت اجتماعی، تطابق مستمر گزارش عملکرد دستگاه‌ها در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی با واقعیت‌های میدانی را از ضروری‌ترین اقدامات برای تحقق اهداف سازمان و شورای اجتماعی برشمرد و از مسئولان سازمان‌ها و نهادهای مربوطه خواست با رصد دقیق و مستمر شاخص‌های کنترل و کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی، تصمیم‌گیران را در داشتن نگاهی واقع‌گرایانه از شرایط و اتخاذ تصمیمات درست و به‌هنگام یاری کنند.

رییس جمهور دو طرح «نماد» در آموزش و پرورش و «سراج» در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از جمله طرح‌های مؤثر در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و ضمن تأکید بر اجرای کامل این طرح‌ها از دیگر سازمان‌ها و نهادها خواست به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

رییسی همچنین در این جلسه بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی، مساجد و امنای محلات و نقش مهم مراکز مشاوره در پیشگیری و علاج آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.

رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه تحلیل آماری از علل و چرایی پیدایش آسیب‌ها و احصای راهکارهای رفع آنها، لازمه ارائه نگاه دقیق و صحیح به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان است، بر بهره‌گیری از ظرفیت کانون‌های فکری، علمی و دانشگاهی در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

رییسی با اشاره به اینکه مشخص شدن نسبت دستگاه‌های مختلف با مسئولیت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و پیگیری و رصد مداوم از سوی دستگاه‌های مربوط، در کاهش و حذف آسیب‌های اجتماعی مؤثر است، سازمان امور اجتماعی را مکلف کرد عملکرد همه سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوط را به طور مستمر رصد کرده و سازمان‌هایی را که به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند به شورای اجتماعی معرفی نمایند.

در ابتدای این جلسه با حضور رییس جمهور گزارش اجرا، آسیب‌شناسی و ارتقای آئین‌نامه‌های اجرایی طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) و سراج (سلامت روانی اجتماعی)، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • شرکت زوج‌های عضو کانون‌های مساجد کردستان در دوره علمی آموزشی«شمس»
  • آمار طلاق در دو سال اخیر کاهش یافته است
  • کاهش طلاق در دو سال اخیر/ تدوین دفترچه برای دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • نگاه واقع‌گرایانه به آسیب‌های اجتماعی داشته باشید/ مسئولان منفعل توبیخ می‌شوند
  • تاکید رئیسی بر استفاده از مساجد در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • آرامش اجتماعی؛ طرحی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق محروم