Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جمشید‌ حاجتی‌ دبیر علوم پایه وزارت بهداشت در نشست نمایندگان انجمن علمی اپیدمیولوژی‌ ایران گفت: اپیدمیولوژی‌ یکی از دهها رشته علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی است که مخاطبان زیادی در مقطع دکتری دارد و به نوعی این رشته در سایر عرصه‌ها نیز حاکمیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: سابقه دوره‌های دکترای پژوهش محور به دهه 80 برمی‌گردد با این توجیه که دانشجویان PHD محرّک‌های طرح‌های تحقیقاتی هستند و در عرصه تحقیقات، دانشجویان دکتری بهترین گزینه برای راه‌اندازی و به چرخش در آوردن مراکز تحقیقاتی محسوب می شوند، این فعالیت ها تداوم دارد.

حاجتی‌ گفت: در کنار اهداف مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و به کارگیری دانشجویان دکتری در رسیدن به این اهداف، اپیدمیولوژیست‌های کشور مکاتبات زیادی را داشته‌اند و از وزارت بهداشت خواستند که فرد بدون داشتن ضوابط وارد این دوره‌‌ها نشود و با توجه به اینکه دوره‌های پژوهشی راحت‌تر و بدون چالش‌تر از دوره‌های دکترای تخصصی است این گروه از متخصصان در صدد هستند که تفاوت‌هایی برای فارغ‌ التحصیلان‌ دکترای پژوهشی اپیدمیولوژی و دکترای تخصصی اپیدمیولوژی‌ که روند آموزشی را طی کرده‌اند، جاری شود.

وی اظهار کرد: تا سال 92 حدود 700 دانشجوی دکترای پژوهش‌ محور با حداقل ضوابط‌ وارد این دوره شده‌اند که نگرانی برخی از معاونان آموزشی و دکترای تخصصی را در پی داشت اما با آمدن تیم جدید وزارت بهداشت اقدامات مؤثری برای ساماندهی‌ دانشجویان دکترای پژوهش محور اعمال شد.

شرایط اساتید راهنما در دکترای پژوهش‌ محور

دبیر علوم پایه وزارت بهداشت داشتن H INDEX10، سابقه پژوهشی‌، مقالات معتبر علمی و غیره را برخی از شرایط برای اساتید راهنمای دانشجویان دکترای پژوهش‌ محور عنوان کرد و افزود: در سال 93 نیز با وجود ضوابط وزارت بهداشت شاهد کاهش پذیرش دانشجویان دکترای پژوهش محور بودیم که با این ضابطه‌مندی بخشی از نگرانی‌های اپیدمیولوژیست‌هایی که روند آموزشی را طی کرده‌اند برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به تأکید وزارت بهداشت مبنی بر به کارگیری دانشجویان دکترای پژوهشی در مراکز تحقیقاتی افزود: سوال اصلی که برای جامعه اپیدمیولوژی‌ آموزشی  این است که چرا در رشته‌های گوناگون با عناوین موازی‌ و سرفصل‌های موازی واحدهای ناهمسان ارائه می‌شود که در راستای پاسخگویی به این سوال وزارت بهداشت اقداماتی انجام داد و بر اساس مصوبه مجلس در سال 94 و اجرایی شدن آن در سال 95 دکترای پژوهشی از طریق کنکور، مصاحبه و ضوابط دیگر در دوره‌ها قرار گرفت به گونه‌ای که از 250 نفر ظرفیت اعلام شده کل کشور برای مراکز تحقیقاتی 25 نفر با شرایط اعلام شده پذیرفته شد‌ه‌اند.

حاجتی‌ گفت: وزارت بهداشت با توجه به اعمال نظر دکترای تخصصی اپیدمیولوژیست‌ کاهش ظرفیت و اعمال ضوابط را مقرر کرده است و در سال 97 نیز شاهد ورودی‌های محدودی در این دوره بودیم .

وی گفت: مراکز تحقیقاتی  تجربه کرده‌اند که با توجه به بودجه‌ها باید محصولات مناسب در راستای رفع نیاز جامعه را ارائه کنند که حضور دانشجویان قوی در این عرصه‌ حائز اهمیت است و این موضوع برخی از دغدغه‌های دکترای تخصصی اپیدمیولوژیست را نیز برطرف خواهد کرد.

حاجتی‌ افزود: یکی از پیشنهاداتی‌ که از سوی وزارتخانه‌ مطرح می‌شود این است که مراکز پژوهشی پتانسیل‌هایی نظیر پژوهش، لجستیک‌، اساتید و منابع مالی را دارا هستند و  می‌توانیم با مشارکت بین بخشی با درج نیاز پژوهش‌های کشور از دانشجویان دکترای تخصصی در مراکز تحقیقاتی بهره‌مند شویم.

دوگانگی‌ و ناهمگونی‌ مدارک علمی فایده ندارد

دبیر علوم پایه وزارت بهداشت افزود: با توجه به اینکه هم افزایی مراکز تحقیقات و گروه‌های آموزشی یکی از اهداف وزارت بهداشت است و از سویی دیگر دوگانگی‌ و ناهمگونی‌ مدارک علمی در عرصه بهداشت و درمان و سایر علوم فواید زیادی ندارد انتظار می‌رود با بحث و گفت‌وگوی علمی شاهد هم افزایی گروه‌های آموزشی و مراکز تحقیقاتی باشیم.

دانشگاه‌های نسل سوم گفتمان امروز محافل‌ علمی کشور

حاجتی‌ افزود: بحث‌ دانشگاه‌های نسل سوم گفتمان امروز محافل علمی کشور است که معاونت آموزشی در قالب‌ بسته‌های نوآوری و آموزشی نگاه ویژه‌ای به آن دارد؛ هر چند برخی دانشگاه‌های نسل سوم را در حد یک نظر می‌دانند اما می‌توان گفت با اهداف طراحی شده مراکز تحقیقات، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌ها و ارتباط بین گروه‌های آموزشی و مراکز تحقیقاتی می‌توانیم گفتمان‌ دانشگاه‌های نسل سوم را از شعار خارج کرده و گام‌های عملیاتی در این عرصه بردار‌یم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت بهداشت اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۷۴۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی

دانشجویان ایرانی خارج از کشور و مورد تایید وزارت علوم و بهداشت می‌توانند با ارائه مدارک لازم سالیانه ۱۳ هزار یورو ارز دانشجویی دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام بانک مرکزی، دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند می‌توانند سهمیه ارزی دریافت کنند.

مبلغ این سهمیه ۱۳ هزار یورو و به صورت سالیانه است که در وجه دانشگاه واریز می‌شود. علاوه بر این بابت هزینه‌های اقامت نیز حداکثر ماهیانه ۱۵۰۰ یورو به فرد دانشجو و ۵۰۰ یورو به ازای هر عضو همراه دانشجو (تنها همسر و فرزندان)، پرداخت می‌شود.

برای دریافت این سهمیه ارزی دانشجویان متقاضی در دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم باید به سامانه سجاد (سامانه جامع امور دانشجویان) و دانشجویان متقاضی در دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت بهداشت نیز باید به سامانه موحد (سامانه تسهیلات ارزی و مشمولین مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت) مراجعه کنند و مراحل تشکیل پرونده خود را انجام دهند.

در نهایت پس از تایید شدن مدارک دانشجوی متقاضی، کد مرکز مبادله ارز و طلای ایران برای دانشجوی متقاضی پیامک می‌شود و برای دریافت ارز دانشجویی باید به یکی از شعب منتخب بانک ملی که اسامی آن در سایت این بانک موجود است، مراجعه کند.

گفتنی است؛ این ارز فقط به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که تحصیل آنها به صورت حضوری و تمام وقت است و شامل دوره‌های غیر حضوری و پاره وقت نمی‌شود.

همچنین برای دریافت ارز دانشجویی باید دانشگاه محل تحصیل دانشجو مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت باشد.

دانشجویان متقاضی سهمیه ارز دانشجویی برای مشاهده اسامی دانشگاه‌های مورد تایید نیز باید با توجه به رشته تحصیلی خود به سامانه‌های سجاد (وزارت علوم) و موحد (وزارت بهداشت) مراجعه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اقدام عجیب وزارت بهداشت؛ تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس حجاب!
  • وزارت بهداشت: سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس وضع حجاب تعیین می‌شود!
  • تاثیر اساتید در جامعه باید مثبت و مشهود باشد
  • رئیسی: با حمایت دانشجویان و اساتید کشورمان اعتراضات دانشگاهیان غرب استوارتر می‌شود
  • نگاهی به فعالیت های علمی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان قم+ فیلم
  • پذیرش۵۳ درصدی استاد محوری دانشجویان دکترای دانشگاه ها
  • جذب ۵۰ عضو هیات علمی در دانشگاه شاهد / برخورد با استادی که شکایت دانشجویی داشت
  • جمع‌آوری نمای کامپوزیت برخی از بیمارستان‌های تهران به دلیل ناایمن‌بودن
  • معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد؛ زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی
  • جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی