Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:04:50 GMT

دومین مرکز رشد دانشگاه خواجه نصیر راه اندازی می شود

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۸۷۵۰۰

دومین مرکز رشد دانشگاه خواجه نصیر راه اندازی می شود

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به تلاش ها برای تبدیل ایده های برتر به فناوری اشاره کرد و از راه اندازی دومین مرکز رشد در این دانشگاه خبر داد.

مراکز رشد، یکی از سازوکارهای اقتصادی است که برای حمایت از کارآفرینان تحصیل ‌کرده و دارای ایده های برتر تأسیس می شود و با ارائه تسهیلات، زمینه تبدیل شدن ایده ها را به فناوری و محصول مورد نظر بازارهای هدف فراهم می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مراکز رشد در واقع محل استقرار دارندگان ایده ها پیش از پارک های علم و فناوری هستند و بیشتر در داخل دانشگاه ها به عنوان یکی از ابزارهای پذیرفته شده تبدیل خلاقیت ‌ها به محصولات قابل ارائه در بازار، توسعه داده شده اند و به نوعی بخشی جدایی ناپذیر از دانشگاه های نسل سوم به عنوان دانشگاه های کار و ارزش آفرین به شمار می آیند.
براساس اطلاعات پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اکنون 57 مرکز رشد در ایران وجود دارد که بخشی از آنها وابسته به نهادها و وزارتخانه های مختلف است و در حوزه های تخصصی مانند انرژی، آب و برق، گیاهان دارویی فعالیت می کنند.
بعضی دانشگاه ها نیز برای توسعه ایده های دانشجویان و اعضای هیات علمی خود به سوی تاسیس این مراکز رفته اند و در برخی موارد موفق به جذب سرمایه گذاران خصوصی برای ایده ها در حوزه های مشخص شده اند.
نخستین مرکز رشد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به نام «مرکز نوآوری نصیر» هفته گذشته با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با بازسازی یکی از فضاهای متروکه دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه افتتاح شد.
به گفته رئیس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، این مرکز هفت شرکت دانش بنیان و گروهی از استارتاپ های دانشجویی را در خود جا داده و با وجود آزمایشگاه های مورد نیاز از جمله برای خودرو، تا حدی مشکلات این گروه ها را حل کرده است.

** دومین مرکز رشد دانشگاه را راه اندازی می کنیم
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در مورد فعالیت های پژوهشی دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهارداشت: در حوزه فناوری تلاش های جدی داریم تا این بخش را بیشتر تقویت کنیم که شامل توسعه مرکز رشد، شرکت های دانش بنیان و ثبت اختراع است و همه این موارد در اولویت قرار دارند.
دکتر جعفر روشنیان در مورد توسعه سازوکارهایی که به تبدیل ایده به محصول کمک می کند، افزود: با قول مساعد معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری قصد داریم، دومین مرکز رشد و نوآوری نصیر را راه اندازی کنیم.
استاد دانشکده هوافضای دانشگاه خواجه نصیر ادامه داد: دومین مرکز را به همین متراژ می توانیم در فضایی مجاور مرکز رشد و نوآوری نصیر ایجاد کنیم؛ اکنون این فضا وجود دارد اما متروکه است و باید بازسازی شود.
وی همچنین از حمایت های معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در توسعه فعالیت هایی مانند اینوکاپ (جشنواره نوآوری کسب و کار) مسابقات نوآوری در دانشگاه خواجه نصیر برای حمایت از فناوری ها خبر داد.
رئیس پیشین دانشکده هوافضا دانشگاه خواجه نصیر طوسی در مورد فعالیت های فضایی این دانشگاه توضیح داد: دانشگاه در حوزه فعالیت های فضایی پروژه هایی دارد که بیشتر آنها زیرسیستمی است.
وی ادامه داد: در ماهواره خاصی فعال نیستیم اما در زمینه زیرسیستم های ماهواره از جمله در حوزه سنجش از دور، زیرسیستم های کنترل وضعیت و سازه فعالیم با این حال در پروژه ماهواره خاصی حضور نداریم و به ما محول نشده است.
روشنیان همچنین در مورد پروژه ستاره یاب نصیر به عنوان یک سامانه ناوبری برای تعیین وضعی ماهواره و ماهواره بر نیز گفت: این پروژه هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است و در مرحله توسعه فناوری و آزمایشگاهی قرار دارد.
وی در مورد بعضی طرح ها برای نزدیک شدن دانشگاه ها به صنایع از جمله طرح فرصت مطالعاتی استادان دانشگاه در صنایع اظهار داشت: در مجموع طرح بسیار خوبی است و بعضی استادان علاقمندند فرصت مطالعاتی خود را در صنعت بگذرانند اما چون طرح جدیدی است هنوز به خوبی معرفی و مطرح نشده و در آینده بیشتر از آن استقبال می شود.
علمی**9157**2023

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي علم و فناوري ايران دانشگاه صنعتي خواجه نصير معاون پژوهش و فناوري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۸۷۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز البرزپژوهی در کرج راه اندازی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علیرضا سعیدی عصر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در تالار شهیدان نژادفلاح کرج برگزار شد، با بیان اینکه می توانیم با زبان خصومت با یکدیگر صحبت نکنیم و با زبان احترام یکدیگر را نقد کنیم، گفت: بپذیریم که مقداری با یکدیگر اختلاف مبانی و فکری داریم و ممکن است جریانی جریان دیگر را قبول نداشته باشد اما این امر نباید موجب توهین به یکدیگر شود.

وی در خصوص صحبت یکی از خبرنگاران مبنی بر انتقاد این عضو شورای شهر کرج از سگ گردانی در پارک ها تصریح کرد: عده ای از مردم از سگ گردانی در پارک ها شکایت دارند زیرا گاهاً شاهد آسیب زدن به کودکان و بزرگسالان توسط سگ ها بوده و هستیم و حتی نمی توان از کنار سگ های زینتی نیز به راحتی عبور کرد، بنابراین از شهردار خواستم این امر در پارکی که محل استفاده عموم است ممنوع شود.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج با بیان اینکه اگر شهرداری این کار را جمع نکند، چه کسی مسوول است؟ اظهار کرد: عده ای از افراد اقدام به چرخاندن حیوانات در پارک ها کرده و از این طریق مشکلات زیست محیطی و بهداشتی را برای مردم ایجاد می کنند. اگر در این زمینه اعتراض می کنم به معنای مخالفت با سگ ها نیست، این امر مستلزم شعور اجتماعی و فرهنگ است.

حجت الاسلام سعیدی تصاحب سگ ها و اهلی کردن آنها را اولین نقطه خیانت به این حیوان دانست و در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: در سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان بودجه و در سال قبل از آن ۴۰۰ میلیون تومان به جشنواره تئاتر استان اختصاص یافت و امسال نیز بودجه ای بدین منظور در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: کرج اولین شهری است که با ۶۰ مجموعه فرهنگی استان وارد انعقاد تفاهم نامه شده و ۲۱ مجموعه ۲۵ درصد از هزینه های اجرای برنامه های خود را دریافت کرده اند. همچنین کرج اولین شهری است که نقشه مهندسی فرهنگی کشور را به اجرا درآورده است. از دیگر اقدامات فرهنگی انجام شده می توان به رونمایی از هشت جلد کتاب البرزشناسی در سال گذشته در روز فرهنگی کرج خبر داد.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج متولی فرهنگ هر استان را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن دانست و اظهار کرد: شورای دوره ششم شهر کرج ۶ و نیم میلیارد تومان بودجه فرهنگی شهر را به ۱۶۷ میلیارد تومان افزایش داد. در حوزه البرزشناسی و کرج شناسی نیز مرکز البرزپژوهی به همت شهرداری کرج راه اندازی می شود.

کد خبر 6093550

دیگر خبرها

  • «شبکه ملی ساخت سریع فناوری‌های راهبردی» راه اندازی شد
  • ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران
  • جذب امریه سربازی در سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیر
  • مرکز البرزپژوهی در کرج راه اندازی می شود
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • دومين پل هوایی (ايربريج) در فرودگاه کرمان راه اندازی می شود
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد
  • جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم
  • دومین سمپوزیوم بین‌المللی تنش و اضطراب در مشهد برگزار می‌شود