Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه شوراهای اسلامی و مجلس ماموریت های مشابه در حوزه تنظیم قانون و کارکردهای نظارتی دارند، گفت: انسجام و هماهنگی این دو، نظام اجرایی در سطح حاکمیت ملی و محلی را اثربخش تر می کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، مرتضی الویری روز پنجشنبه در ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها در محل مجلس قدیم، بر بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص قانونگذاری تاکید کرد و افزود: ما نمایندگان شورای عالی استان ها در زمینه مدیریت محلی، امکان تصویب قانون را داریم و فرمایشات ایشان را نصب العین خود قرار می دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمان ویژه اجلاس ششم اظهار داشت: مساله ای که اکنون پیش روی مجلس و شورای عالی استان هاست، نبود هماهنگی و رابطه تنظیم شده پایدار و موثرتر است.
به گفته الویری، با وجود اینکه در قوانین اعلام می شود، طرح های مصوب شورای عالی استانها باید در دستور کار مجلس قرار گیرد، اما در عمل و واقعیت، این ماموریت به شکل کارآمد و موثر اتفاق نمی افتد و محصول این ناهماهنگی، ناکارآمدی قوانین وضع شده در حوزه مدیریت شهری و روستایی کشور است.
رئیس شورای عالی استان ها اضافه کرد: به عنوان نمونه، در قانون بودجه سنواتی و برنامه پنج ساله کشور و براساس ماده 88 قانون شورای اسلامی کشوری، لوایح برنامه و بودجه عمومی باید قبل از تصویب در مجلس، در اختیار شورای عالی استان ها قرار گیرد تا این شورا از نظر اصل 101 قانون اساسی و سایر قوانین، نظرات اصلاحی خود را به مجلس یا دولت اعلام کند.
الویری ادامه داد: این اقدام سبب می شود تا اعضای شورای عالی استان ها که بیش از نمایندگان مجلس درگیر ساختار، نارسایی ها، توان و فرصت های محلی هستند، نظرات و اصلاحات اجرایی تر و واقعی تر را ارائه کنند تا قوانین اجرایی و کاربردی تری وضع شود.
وی اضافه کرد: وضع قانون بدون دریافت نظر و دیدگاه شورای عالی استان ها به معنای بی توجهی به دغدغه اجرایی بودن قانون و همچنین نبود توجه به مقتضیات محلی در نظام قانونگذاری و نظارت است.

** فراموشی ظرفیت شورای عالی استان ها در وضع قوانین مدیریت محلی
الویری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر طرح ها و لوایحی در حوزه مدیریت محلی در کمیسیون های مجلس در حال بررسی و نهایی شدن است که شورای عالی استان ها در جریان آنها قرار نمی گیرد.
وی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت شورای عالی استان ها برای وضع قوانین مدیریت محلی، موضوع فراموش شده ای در مجلس شورای اسلامی است.
رئیس شورای عالی استان ها پیشنهاد کرد، مجلس ساز و کاری تنظیم کند که نظرات و دیدگاه های این شورا درخصوص مدیریت محلی اخذ شود زیرا اگر این رویه اجرایی شود، گام اصلی هماهنگی بین شورای عالی استان ها و مجلس و دولت شکل می گیرد.
وی درباره این هماهنگی ها به چند نکته اشاره و اضافه کرد: به عنوان مثال در لایحه دائمی شدن مالیات بر ارزش افزوده، ضمن کاهش بسیار شدید منابع پایدار شهرداری ها و دهیاری ها، اختیار قانونی وضع عوارض که از اختیارات کلیدی شوراهاست، حذف شده است.
وی توضیح داد: در این لایحه اشاره شده، تغییر مبنا و ساختار درآمدهای شهرداری ها و دهیاری ها از عوارض به مالیات است و این با قانون آزمایشی قبلی مغایرت ساختاری دارد.
رئیس شورای عالی استان ها اضافه کرد: در لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری نیز نسبت به تضعیف جایگاه مدیریت های شهری و روستایی گام برداشته شده است.
الویری تصریح کرد: در برخی قوانین نیز درآمد شهرداری ها به شدت کاهش یافته، یکی از این موارد بند 108 بخش شانزدهم قانون بودجه سال 1397 است که با اجرایی شدن این قوانین، حدود 32 هزار میلیارد ریال از درآمد شهرداری ها به مصارف هدفمندی یارانه ها اختصاص می یابد؛ موضوعی که سبب چالش های جدی برای مدیریت های شهری در کشور می شود.
ادامه دارد...
اجتمام*2181*3061**1880** 2023

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي الويري شوراي استان ها مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۹۲۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس شورای عالی نظام پزشکی: مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند

محمود فاضل، در مراسم روز ماما، گفت: ایجاد هارمونی در بین رشته‌های علوم پزشکی از لوازم و تکالیف یک سیستم حرفه‌ای پیشرو است.

وی، حوزه پزشکی را بی تردید پرافتخارترین حوزه‌ها در کشور خواند و افزود: نقش ماما در بهبود شرایط مادر باردار که به توسط گفت و گو و انتقال تجربیات و مهارت‌ها اعمال می‌شود، مصداق هنرمندی است.

فاضل گفت: ماماها، خانواده که پایه‌ای ترین واحد جامعه است را مراقبت می‌کنند و این باید حاکمیت را متوجه کند که نگاه ویژه ای در تأمین نیازهای حرفه‌ای و معیشتی ایشان مبذول کند.

وی همچنین به تفاهمنامه سازمان نظام پزشکی با وزارت آموزش و پرورش که طی آن بر تأمین مراقبین سلامت وزارتخانه از دانش آموختگان جامعه پزشکی ازجمله مامایی تأکید شده است، اشاره کرد.

فاضل، ضمن تأیید مشکلات حوزه‌ سلامت بر حفظ امید به عنوان یک راه استراتژیک تأکید کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • درخواست محمد هاشمی از نمایندگان مجلس آینده
  • اجرای شیوه‌نامه نظام استاد شاگردی در دانشگاه آزاد اسلامی
  • درخواست عضو مرکزی حزب کارگزاران از نمایندگان مجلس آینده
  • وظیفه دستگاه اجرایی برای تامین امنیت غذایی مردم
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • آیا قانون افزایش ظرفیت پزشکی متوقف می‌شود؟
  • دیدگاه‌های انتخاباتی برخی کاندیداهای مجلس دوازدهم: مردم باید قوی شوند
  • اصلاح قوانین اسلحه و مهمات برای جلوگیری از وقوع جرم است
  • جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد
  • رئیس شورای عالی نظام پزشکی: مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند