Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-02@02:29:39 GMT

تشریح جزئیات ۲ طرح آمریکا در منطقه

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۲۹۵۸۵۷

تشریح جزئیات ۲ طرح آمریکا در منطقه

به گزارش پارسینه، سیزدهمین کنگره جغرافیایی ایران صبح امروز با حضور معاون اول رئیس جمهوری در سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح برگزار شد. سرتیپ امیر حاتمی در این کنگره با بیان اینکه امنیت یک مقوله به هم‌پیوسته است، اظهار داشت: امنیت و دفاع با جغرفیا ارتباط بسیار نزدیکی دارند و در طول تاریخ به خوبی شاهد این موضوع بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان ا‌ینکه توسعه نیز به هم پیوسته است، افزود: نمی‌شود یک جزیره‌ای در جایی توسعه یابد و تصور کنیم می‌شود بقیه را در توسعه‌نیافتگی نگه داشت و در عین حال در آسایش و امنیت بود. وزیر دفاع تاکید کرد: این رویکرد امکانپذیر نیست به ویژه در کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که یک موقعیت ممتاز و ژئوپلوتیک دار‌د.

وی با بیان این‌که «جمهوری اسلامی ایران در ۱۰۰ سال گذشته تحت تأثیر تقسیمات جغرافیایی بعد از جنگ جهانی اول و فروپاشی عثمانیان قرار داشته است»، تصریح کرد: تمام جنگ‌هایی که در این ۱۰۰ ساله اتفاق افتاده به نوعی ریشه در همین تقسیمات جغرافیایی دارد.

وزیر دفاع با اشاره به حوادث ۵۰ سال اخیر در منطقه، اشغال افغانستان توسط شوروی‌ها، حمله رژیم بعث عراق به جمهوری اسلامی ایران، اشغال افغانستان و عراق توسط آمریکایی‌ها و ... خاطرنشان کرد: همه این‌ها به نوعی ریشه در همین تقسیمات و تنگنا‌های جغرافیایی داشت که در تقسیمات جغرافیایی ایجاد شده بود و این تقسیمات در موضوع دفاع، امنیت و راهبردی مهم است.

وی با بیان این‌که «امروز دو طرح بسیار مهم جغرافیایی توسط آمریکایی‌ها در منطقه در حال اجرا‌ست»، اضافه کرد: این دو طرح در ادامه همان تقسیمات است و همان آثار را خواهد داشت لذا برای کشور‌های منطقه باید بسیار مهم باشد که بدانند نسبت به منافع زودگذری که آمریکایی‌ها وعده می‌دهند قانع نشو‌ند.

وی با اشاره به ویژگی‌ها و امتیازات خاص جمهوری اسلامی ایران در منطقه تاکید کرد: این‌که دشمنان بخواهند کشورمان را در فرسایش ژئوپلوتیک قرار دهند و مسیر‌های مهم انتقال انرژی را به طور مصنوعی و با هزینه‌های خیلی زیاد و با دور زدن ایران از گوشه و کنار عبور دهند حتما موجب امنیت در منطقه نخواهد شد.

حاتمی با بیان این‌که «جمهوری اسلامی ایران بیش از ۱۰۰ سال درگیر مشکلات تقسیمات جغرافیایی استعماری قرار داشته است»، ادامه داد: در حال حاضر دشمنان به دنبال ادامه همین مسیر ند که به طور قطع اشتباه بوده و به نتیجه نخواهد رسید و موجب امنیت در منطقه نخواهد شد.

‌وی طرح دوم دشمنان را به هم زدن مرز‌های جغرافیایی اعلام کرد و گفت: نظم سایکسپیکو یک نظم منبعث از ذهنیت غربی، فرصت‌طلبانه، منفعت‌محور و استعماری بود که بر منطقه تحمیل شد و نظم مدنظر آمریکایی‌ها که برای منطقه نسخه شده است رسم‌الخط ناشیانه، عقب‌افتاده، قلدرمآبانه و تک‌قطبی با برتری‌جویی آمریکایی‌هاست و واقعیت آن ست که رنج و آلام مردم منطقه محصول این تفکرات و ارزیابی‌های اشتباه و خودخوا‌هانه آنان است.

‌وی با بیان این‌که «هزینه‌ها پرداخت شده و خون‌ها ریخته شده و جنگ‌ها اتفاق افتاده تا مرز‌های کنونی شکل گرفته است»، اظهار کرد: به هم زدن مجدد این مرز‌ها یعنی دوباره ۱۰۰ سال دیگر درگیری به منطقه تحمیل شود.

وزیر دفاع در تکمیل این بخش از سخنان خود به توطئه دشمنان در کردستان عراق اشاره کرد و متذکر شد: دشمنان در گام اول با فریب مسئولان در کردستان عراق به دنبال تجز‌یه این منطقه بودند که با هوشیاری مردم و با حمایت همه‌جانبه عراق، ایران و ترکیه این طرح ناکام ماند، اما آن‌ها در خاورمیانه بزرگ و طرح خاورمیانه جدید همین کار را دنبال می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی‌کشور‌های منطقه به تصور این‌که به آمریکایی‌ها نزدیک‌ترند فکر می‌کنند از تبعات به هم زدن مرز‌ها مصون خواهند ماند، اما دشمنان برای نهادینه کردن استثمار نیازمند کوچک کردن کشور‌های منطقه هستند و این کار را در قالب این طرح‌ها دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به توطئه‌ها و فشار بی‌امان دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران تاکیدکرد: دشمنان توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران را با محوریت قدرت موشکی هدف قرار دا‌ده اند که در واقع زمینه‌سازی برای تغییر مرزهاست.

حاتمی با بیان این‌که «با بودن یک جمهوری اسلامی قدرتمند اقتصادی و دفاعی توطئه‌های دشمنان پیش نخواهد رفت و تجزیه کشور‌ها اتفاق نخواهد افتاد»، افزود: دشمنان به بهانه‌های دیگری می‌خواهند بنیه ایران را تضعیف و به مردم فشار بیاورند و از ملت ایران انتقام انقلاب اسلامی را بگیرند.

وی با بیان این‌که «دشمنان می‌گویند شما نباید موشک داشته باشید، چون ما نمی‌توانیم طرح‌های‌مان را پیش ببریم»، هشدار داد: یقینا اگر این کار پیش برود هم ملت و هم جمهوری اسلامی ایران آسیب خواهد دید و انتهای این کار حتما به ضرر خودمان وکشور‌های منطقه خو‌اهد بود، اما بحمدالله با درایت، مدیریت، انسجام و همراهی مردم با دولتمران و قوای سه‌گانه اجازه نخواهیم داد دشمنان کارشان را پیش ببرند و ملت سرافراز ایران ان‌شاءالله سربلندتر و عزیزتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: طرح جنایتکارانه دشمنان علیه ایران نتیجه‌ای جز آب‌دیده‌تر شدن ملت ما و تعمیق نفرت و کینه در قلب تک تک ایرانیان نسبت به آمریکایی‌ها نخواهد داشت.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: امیر حاتمی وزارت دفاع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۲۹۵۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش سازنده سپاه در امنیت پایدار منطقه و مبارزه با تروریسم

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نقش سازنده سپاه پاسداران در کمک به امنیت پایدار در منطقه و مبارزه با تروریسم، خواستار توجه اتحادیه اروپا در احترام به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق بین‌الملل شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر لزوم پایان دادن هر چه سریع‌تر به نسل‌کشی و جنایات رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه، تحرک جدی منطقه‌ای و بین المللی با نقش آفرینی واقعی سازمان ملل با در نظر گرفتن خواسته ها و آمال بحق فلسطین را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نقش سازنده سپاه پاسداران در کمک به امنیت پایدار در منطقه و مبارزه با تروریسم، خواستار توجه اتحادیه اروپا در احترام به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق بین الملل شد. 

امیرعبداللهیان اقدام نظامی ایران در پاسخ به حمله رژیم اسرائیل به سفارت ایران در دمشق را در چارچوب دفاع مشروع خواند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان از تداوم گفتگو میان اتحادیه اروپا و ایران در راستای پیشبرد همکاری های فیمابین استقبال کرد. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به بورل، با یادآوری تلاش های صورت گرفته و گام های مثبت کشورمان در دیپلماسی لغو تحریم‌ها، به زیاده خواهی برخی طرف های مقابل در مذاکرات اشاره کرد و افزود: همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد و ما از سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران استقبال می کنیم.

 مسئول امور خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا نیز در این گفتگوی تلفنی،‌ با تاکید بر این که اتحادیه اروپا خواهان تنش با جمهوری اسلامی ایران نیست، از اقدامات سازنده و گام های مثبت، همزمان با تداوم رایزنی های دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا استقبال کرد. 

جوزپ بورل با اشاره به مطالبات گسترده بین المللی برای دستیابی هر چه سریعتر به آتش بس در جنگ غزه و تبادل اسرا، خواستار تمرکز همه طرف ها برای دستیابی به صلح و ثبات پایدار از طریق تشکیل کشور مستقل فلسطینی شد.

مسئول امور خارجی اتحادیه اروپا همچنین از نقش مثبت ایران در کاهش تنش ها و بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه استقبال کرد.

بورل: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده استگفت‌و‌گوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه قطرتبریک امیرعبداللهیان به وزیر خارجه آفریقای جنوبی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاکید بر اهمیت احترام اروپا به نیروهای مسلح ایران
  • نقش سازنده سپاه در امنیت پایدار منطقه و مبارزه با تروریسم
  • همسایگان ایران مجاهدت‌های نیرو‌های مسلح در حراست از خلیج فارس را می‌ستایند
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • پیام امیرعبداللهیان به مناسبت «روز ملی خلیج فارس»
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود