Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-02@02:10:33 GMT

یک روز در زهره چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۰۰۷۸۳

یک روز در زهره چقدر است؟

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نوعی ابر گرانشی کمان شکل می‌تواند چند دقیقه به طول روز سیاره زهره اضافه یا کم کند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ABC، وقتی این ابر گرانشی کمانی شکل بر فراز کوهستان‌های زهره قرار می‌گیرد، باعث افزایش چند دقیقه‌ای روز در این سیاره می‌شود. این امر می‌تواند توضیحی برای تغییرات در چرخش این سیاره باشد که در سال‌های اخیر توسط فضاپیماها به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زهره با سرعتی بسیار آرام می‌چرخد، 243 روز زمینی طول می‌کشد تا این سیاره یک چرخش کامل انجام دهد.

به گفته توماس ناوارو، متخصص سیارات از دانشگاه کالیفرنیا، در دو ماموریت «زهره» و «ماژلان» مدت زمان یک شبانه روز در سیاره زهره اندازه‌گیری‌ شد؛ این دو ماموریت به فاصله 16 سال زمینی از یکدیگر انجام شدند اما نتایج تفاوت هفت دقیقه‌ای را نشان می‌داد.

ناوارو گفت: «می‌دانیم که متوسط طول روز در زهره چقدر است اما نمی‌دانیم نوسانات در سرعت چرخش بر مدت زمان روز تاثیر می‌گذارد یا خیر».

مطالعه و بررسی زهره کار دشواری است چراکه در لایه‌ای از ابرهای ضخیم اسید سولفوریک پوشانده شده است.

برخلاف سرعت آرام چرخش سیاره، ایر ابرها با سرعت زیادی، تقریبا چهار تا پنج روز زمینی، به دور زهره می‌چرخند.

اخیرا موجی عظیم‌الجثه 10 هزار کیلومتری به شکل کمان در اتمسفر زهره شناسایی شده است که بر فراز ناحیه «آفرودیت ترا»، فلاتی بزرگ به اندازه آفریقا در منطقه استوایی زهره، قرار دارد.

این موج با اتمسفر زهره نمی‌چرخید بلکه همزمان با سطح این سیاره حرکت می‌کند. به گفته دانشمندان این ابرهای گرانشی بر مدت زمان طول روز سیاره زهره تاثیر می‌گذارند.

مترجم: هانا حیدری

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۰۰۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«همسایه شما، زهره» بیانگر بی‌مهری جامعه/ درخشنده دردی لاعلاج ساخته است

فیلم سینمایی «همسایه شما، زهره» به کارگردانی علی درخشنده از چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه در سینماهای گروه «هنروتجربه» اکران شد. از این رو به گفت‌وگو با مهسان فراست منتقد و کارشناس سینما و تئاتر درباره این فیلم پرداخته‌ایم.

مهسان فراست منتقد و کارشناس سینما درباره فیلم سینمایی همسایه شما، زهره گفت: همسایه شما، زهره فیلمی است که درد دارد اما علاج ندارد. در بطن جامعه آدم‌های دردمند چاره ای جز سکوت یا مرگ ندارند. در این فیلم زهره زنی با درد مشترک جامعه امروزی تلاش دارد حرف بزند، سکوتش را بشکند و صدایش را فریاد بزند، ولی متاسفانه در جامعه ما این صدا را خفه می‌‌کنند.

وی ادامه داد: فیلم همسایه شما زهره، تلاش دارد بیانگر بی مهری‌های جامعه ای باشد ‌که هیچ کس از حال دیگری خبر ندارد، حتی در جامعه کوچکی مانند خانواده. در خانواده آنقدر بی عاطفی افراد موج می‌زند و کسی صدای تنهایی مادر را نمی‌شنود که زهره مجبور می‌شود انتقام بگیرد.

این منتقد افزود: درخشنده به درستی درد امروز را می‌فهمد و در این فیلم به روانکاوی و آسیب های جامعه اجتماعی ایران می‌پردازد که بیشتر افراد در زمان طفولیت گریبان گیر آن می‌شوند و در بزرگسالی آثار این افسار گسیختگی بیشتر گریبان گیر آن‌ها می‌شود.

فراست بیان کرد: زیبایی داستان دلنوشته‌ها و به نوعی اعترافات زهره است که به زیبایی داستان اضافه کرده است و تماشاگر با نوشته‌های زهره دوست دارد ادامه داستان را ببیند. همچنین بازی خانم رویا افشار نشان از چیره دستی ۴۰سال هنرمند بودن را به رخ می‌کشد. 

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: این فیلم سینمایی در آخر این حرف را می‌زند که آدم‌های جامعه ما درد دارند، از بی کسی، بی‌مهری غم دارند اما در تنهایی خود گیر می‌کنند؛ آدما وسط غم و تنهایی و غصه‌هایشان می‌میرند و شاید ظاهراً همه چیز خوب باشد اما روح در بدن جان می‌دهد و انسان فکر می‌کند دیگر توان ادامه دادن ندارد و نفس کم آورده است. در آخر می‌‌گویم آدم‌ها را در ناراحتی و در تنهایی رها نکنید چون آن زمان آدم زنده است اما واقعاً می‌میرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • نقشه‌ تلسکوپ فضایی «جیمز وب» از آب‌وهوای یک سیاره فراخورشیدی
  • برای زهره حممیدی دعا کنید
  • در انتظار روزهای خوب برای«زهره» اصلی ترین آبریز کشور
  • (ویدئو) زهره حمیدی روی تخت بیمارستان؛ برایم دعا کنید
  • سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • «همسایه شما، زهره» بیانگر بی‌مهری جامعه/ درخشنده دردی لاعلاج ساخته است
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • صحبت های زهره هراتیان درباره درگذشت دکتر اشرفی: هر مسابقه‌ای باید تحت نظر فیفا باشد؛ آمبولانس و دکتر آنجا نبود!