Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - پيشرفت اقتصادي هر کشوري با ميزان کارايي سيستم حمل و نقل آن رابطه مستقيم دارد و مي توان گفت دروازه ورود به توسعه اقتصادي و اجتماعي در هر کشوري بدون شک صنعت حمل و نقل آن است.

سال‌هاست در خصوص اهيمت توسعه زيرساختي در صنعت و حمل و نقل و اهميت آن براي کشور استراتژيکي مانند ايران سخن گفته شده است، اما شايد زمان آن باشد تا عقب ماندگي چند دهه‌اي در اين زمينه را با بررسي دقيق‌تر اهميت حمل و نقل در توسعه اقتصادي به طور عملي جبران کنيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بايد دانست که توسعه حمل و نقل به گونه اي که ايران را به مسيري مطمئن براي عبور کالا (ترانزيت) براي ديگر کشورها تبديل کند همزمان با مزيت هاي بي چون و چراي اقتصادي و اشتغال زايي آن، امنيت کشور را تا حد زيادي افزايش مي دهد و نفوذ ايران در منطقه را بيش از پيش بالا مي برد.
فرصت هاي سرمايه گذاري مشترک از ديگر مزاياي تکيه کشورهاي منطقه بر مزيت هاي جغرافيايي منحصر به‌ فرد ايران در حوزه حمل و نقل است که مي‌تواند باز هم در همگرايي اين کشورها با ايران بسيار موثر باشد در حالي که تراز اين همگرايي براي ما مثبت خواهد بود. اما متاسفانه همچنان به نظر مي‌رسد به رغم وجود ايده‌هاي توسعه حمل و نقل کشور، اولويت‌هاي توسعه به سمت و سو هاي ديگري است.
براي تبيين اهميت موضوع حمل و نقل بايد به تفکيک در خصوص نقش هرکدام توضيح داد چنانچه توسعه در هر يک از شاخه‌هاي حمل و نقل هوايي، ريلي، زميني و دريايي در جاي خود مي‌تواند منشاء اثرگذاري‌هاي شگرفي در اقتصاد کشور شود.
از يک سو با فعال کردن مزيت هاي ترانزيتي کشور همزمان حمل و نقل داخلي و بخش دريايي را هم مي‌توانيم رونق دهيم و البته از اين فرصت متاسفانه هنوز استفاده مناسبي نشده است. در خصوص روش هاي توسعه ترانزيت يک بحث سخت افزاري وجود دارد و يک بحث نرم افزاري که در حوزه سخت افزار، امکاناتي فراهم شده است. اما به دليل ضعف مزمن در بخش نرم‌افزاري و مديريتي و البته قوانين و مقررات نتوانسته‌ايم از امکانات موجود بهره‌برداري مطلوب داشته باشيم.
بايد گفت آنچه که امروز صنعت حمل و نقل به آن دچار شده گرفتاري در پيله شيوه هاي سنتي است که هم بهره‌وري را کاهش داده و هم تبعات اجتماعي و زيست محيطي فراواني دارد.
بهره مندي از شيوه هاي نوين و استارت آپ ها در صنعت حمل و نقل يکي از حلقه هاي مهم مفقوده در توسعه آن به حساب مي آيد، بنابراين بايد دانست درآمدي که ترانزيت مي تواند توليد کند رقم خوبي است تصور کنيم که به جاي 10 ميليون تن، 50 ميليون تن کالا از کشور عبور کند و به ازاء هر تن کالا 100 دلار درآمد براي کل کشور اعم از بخش هاي خصوصي و دولتي کسب شود. در اين شرايط به نسبت ايده آل به رقمي در حدود پنج ميليارد دلار درآمد مي‌رسيم که رقم قابل توجهي است هرچند جايگزيني براي درآمد نفت نيست و ترانزيت صنعتي است که مي‌تواند در زمينه اشتغال‌زايي کمک کند و همچنان قابل توجه و مهم است.
بخش ديگر موضوع به اهميت بنادر و قابليت‌هاي کشور در جنوب و شمال برمي‌گردد که متاسفانه از آن استفاده نشده است. چنانچه شهرهاي مهم دنيا مانند بارسلون، استانبول، نيويورک، ونيز، دبي و ... در کنار بنادر ساخته شده و از رونق فراواني برخوردار هستند. متاسفانه در ايران با وجود استقرار شهرهاي مهم در مرزهاي شمالي و جنوبي آباداني و توسعه در مرکز ايران شکل گرفته است، اين در حاليست که امروز بنادر ايران در خليج هميشگي فارس، با ساير بنادر خارجي (کشورهاي عربي) از منظر ساختار و پذيرش کشتي‌ها هيچ تفاوتي ندارد.
صرف نظر از موقعيت ژئوپليتيکي خليج فارس توسعه و شکوفايي صنعت گردشگري در اين منطقه مي‌تواند بخش عمده اي از اشتغال جوانان کشور را رفع و نرخ بيکاري را در جامعه کاهش دهد، ايران در شمال و جنوب کشور داراي ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي بسياري در زمينه گردشگري دريايي است که متاسفانه در حوزه توسعه گردشگري دريايي تاکنون قدم‌هاي مثبتي در مملکت برداشته نشده است.
موضوع مهم ديگر توسعه در حمل و نقل هوايي کشور است که در قرن حاضر حمل و نقل هوايي در روابط کشورهاي مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمايش قدرت‌هاي اقتصادي و نظامي و تسريع امور حياتي يک کشور نقش حساسي بر عهده دارد و در اين بين فرودگاه ها بخش حياتي و مهمي از سيستم حمل و نقل هوايي را تشکيل مي دهند و در واقع زيربنايي ترين بخش در صنعت حمل و نقل هوايي محسوب مي شوند.
فرودگاه‌ها از با ارزش‌ترين زيرساخت‌هاي جوامع پيشرفته محسوب شده و به دليل برخورداري از پتانسيل‌هاي مختلف، در رشد اقتصادي کشورها و کمک به ايجاد توسعه پايدار نقش مهمي دارند. درواقع اهميت فرودگاه‌ها در دنياي امروز به حدي است که دست‌اندرکاران حوزه حمل و نقل هوايي، فرودگاه‌ها را لکوموتيو اقتصادي هر کشور توصيف مي‌کنند و وجود آن را عامل رشد اقتصادي و توسعه‌ پايدار مي‌دانند، از اين رو توسعه فرودگاه‌ها به جهت افزايش ظرفيت و پر رونق شدن آنها نيز از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.
در جهان امروز آمار ترافيک مسافري فرودگاه هاي هر کشور بيانگر ميزان توسعه اقتصادي آن کشور است و حجم جابه جايي بار هوايي نيز نشانگر قدرت اقتصادي کشورها است.
با اين همه بايد توجه داشت عليرغم محدوديت هاي تامين مالي و البته مديريتي که در کشور پيرامون توسعه حمل و نقل کشور وجود دارد هر زمان که جلوي اين عقب ماندگي را بگيريم نفع اقتصادي و اجتماعي بيشتري برده ايم.
شايد نياز است که با يک بازنگري کلي به مجموع سياست هاي توسعه اي پارادايم هاي سنتي توسعه را به سمت همگام سازي با پيشرفت هاي جهاني پيش ببريم.
......................................
*مديرعامل هلدينگ آتيه صبا
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۲۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت دانشگاه آزاد در ایجاد پایانه صادراتی مهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ بهروز ناصری،‌ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام در جلسه‌ای با حضور فعالان صنفی و اقتصادی استان ایلام که در این دانشگاه برگزار شد با بیان اینکه ظرفیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دانشگاه در خدمت بخش تولید، سرمایه‌گذاری و صنعت قرار خواهد گرفت، اظهار کرد:‌ با توجه به سند تحول و تعالی دانشگاه و تأکید همیشگی دکتر طهرانچی مبنی بر حل مسئله در استان‌ها ظرفیت‌های دانشگاه در همه زمینه‌ها در خدمت توسعه استان قرار می‌گیرد.

وی افزود: صنعت، تولید و سرمایه‌گذاری با مشارکت و حضور دانشگاه بسیار نتیجه‌بخش خواهد بود. درب‌های دانشگاه همیشه برای توسعه ایلام باز بوده و به‌عنوان وظیفه ظرفیت دانشگاه در خدمت استان است. ظرفیت بی‌نظیر دانشگاه در شهرستان مهران شامل مجتمع رفاهی و اقامتی و زمین مناسب و پارکینگ ۱۰ هکتاری با مشارکت فعالان اقتصادی و صنعتی استان در راستای ایجاد پایانه صادراتی با محور محصولاتی تولیدی استان شکل می‌گیرد.

اربعین فرصت مناسبی برای توسعه و معرفی استان ایلام

یکی از تجار موفق و دبیر اتاق تعاون استان ایلام نیز گفت: اربعین فرصت مناسبی برای توسعه و معرفی استان است. مهم‌ترین اولویت استان باید رفع موانع اداری برای حضور سرمایه‌گذاران در استان باشد.

فرزاد فیض‌الهی بیان کرد: ورود دانشگاه آزاد اسلامی به توسعه استان امیدبخش و مهم‌ترین اولویت فعلی استان ایجاد پایانه صادرات و برندسازی تولیدات استان است که این مهم با همکاری و محور دانشگاه آزاد اسلامی شکل خواهد گرفت.

به گزارش آنا،‌ در این جلسه فعالان اقتصادی و صنفی ایلام به بیان مشکلات و سنگ‌اندازی‌های پیش روی صنعت استان و سرمایه‌گذاری اشاره و خواستار ورود دانشگاه آزاد اسلامی ایلام به این مباحث شدند و رحیم لطفی عضو اتاق صنعت و معدن و از فعالان و کارآفرینان نمونه استان در حوزه تولید و صنعت آرد استان، یار حسین دینی پژو از کارآفرینان و عضو اتاق اصناف استان و کاظم اسماعیلی از فعالان اقتصادی و کارآفرین به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شوخی مردم با موضوع «جت شخصی»/ کمک «ایر تاکسی» به صنعت هوایی
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • تقویت آموزش‌های مهارتی نیازمند توسعه زیرساخت ها است
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • جت ۷۲ نفره پاسخگوی نیاز صنعت هوایی ایران نیست!​
  • مشارکت دانشگاه آزاد در ایجاد پایانه صادراتی مهران
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • جت ۷۲ نفره پاسخگوی نیاز صنعت هوایی ایران نیست!
  • اعزام ۱۱ رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود