Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@22:51:31 GMT

راهکار عمار حکیم برای تشکیل دولت در عراق

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۱۳۵۴۱

حکیم روز جمعه در دیدار با فواد معصوم رییس جمهوری عراق درباره تحولات سیاسی بحث و گفتگو کرد.

در این دیدار، تحولات سیاسی اخیر عراق مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت، و درباره روند گفتگوهای کنونی احزاب سیاسی برای تشکیل فراکسیون (ائتلاف) اکثریت پارلمانی رایزنی شد.

حکیم با تاکید بر اینکه تشکیل دولت اکثریت ملی بهترین راهکار در مرحله کنونی است، تصریح کرد: باید همچنین یک اپوزیسیون ملی در برابر این دولت اکثریت، به منظور ایجاد حالت توازن در نظام سیاسی عراق وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین دو طرف تاکید کردند: دولت اکثریت ملی باید دولتی خدمت‌رسان باشد و بتواند خواسته‌های شهروندان عراقی نظیر ایجاد فرصت‌های شغلی و مبارزه با فساد را برآورده کند.

گفتنی است در پی برگزاری انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت در عراق، رهبران و احزاب سیاسی بر سر نتایج آن دچار اختلاف و تنش شدند و سخن از تقلب های گسترده در برخی مراکز رای گیری و شهرهای این کشور به میان امر، این امر به برگزاری جلسه فوق العاده پارلمان و پاره ای تصمیمات جنجال برانگیز منجر شد.

پارلمان عراق قانون انتخابات را اصلاح کرد و شمارش آرا را از الکترونیکی به دستی بازگرداند و رای به پایان فعالیت کمیسیون عالی انتخابات در عراق داد و همزمان مجموعه ای از قضات را برای مدیریت امور این کمیسیون تعیین کرد.

پارلمان همچنین با ابطال آرای نیروهای نظامی و آوارگان، بر بازشماری دستی آرا در سراسر کشور تاکید کرد اما مخالفان و موافقان نتایج انتخابات و نیز مخالفان تصمیمات پارلمان همزمان به دادگاه عالی فدرال عراق شکایت کردند.

دادگاه عالی فدرال عراق روز پنج شنبه در پاسخ به شکایات احزاب عراقی ضمن تایید مصوبه پارلمان، بر بازشماری دستی آرای نتایج انتخابات پارلمان عراق تاکید و ابطال آرای نیروهای نظامی و آوارگان را خارج از اختیارات مجلس و بر خلاف قانون اساسی دانست و آن را رد کرد.

در چنین شرایطی که تنش ها و اختلاف نظرهای احزاب و رهبران عراقی درخصوص مرحله آتی سیاسی در این کشور ادامه دارد، احتمال ورود کشور به مرحله خلاء قانونی درصورت تاخیر بیش از حد در تشکیل پارلمان و دولت جدید نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که با مشارکت 44.5 درصد واجدین شرایط و بصورت کاملا الکترونیک برگزار شد، بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی کمیسیون عالی انتخابات، فهرست های انتخاباتی سائرون (سید مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفتند.

دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دموکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی، جریان حکمت (سیدعمار حکیم) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 کرسی در رده های بعدی قرار دارند.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: رییس جمهوری عراق احزاب سیاسی دولت انتخابات قانون پارلمان عراق قانون اساسی انتخابات پارلمانی عراق الکترونیک دولت عراق راهکار عمار حکیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۳۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظر دولت رئیسی درباره ریاست مجلس آینده از زبان معاون پارلمانی /کرسی های نمایندگی تهران اهمیت زیادی دارد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌ دولت سیزدهم درباره اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در مجموع تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات مشخص می‌شود که در تهران ۱۶ کرسی خالی مانده است که کرسی های تهران اهمیت زیادی دارد، زیرا نمایندگان تهران گرفتاری‌های نمایندگان شهرستان را ندارند و می‌توانند در مسائل کلان کشور و ملی نقش آفرین باشند و وقت بیشتری برای تهیه طرح ها و لوایح بگذارند. آنها می‌توانند در ترکیب هیات رئیسه مجلس و روسای کمیسیون ها تاثیر زیادی داشته باشند. این نمایندگان و سایر نمایندگان باقی مانده در دو دوم اهمیت و نقش مهمی در مجلس دارند.

وی در گفتگو با ایسنا، افزود: امیدوارم همانطور که در دور اول مردم حضور داشتند، در دور دوم هم مشارکت کنند به خصوص که در این دور انتخاب راحت تر است و در یک حوزه، مردم از بین دو نفر باید یک نفر را انتخاب کنند. بی تفاوتی سزوار نیست. مردم می توانند تحقیق کرده و فرد اصلح را انتخاب کنند. مردم کمک کنند افراد اصلح با پشتوانه رای بالا انتخاب شوند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که دولت نظری درباره ترکیب هیات رئیسه و ریاست مجلس دوازدهم دارد؟ گفت: نه، دولت به هیچ وجه به این مساله ورود نمی کند. خط مشی رئیس جمهور این بوده که در انتخابات فهرست نداشته باشد در حالیکه در دوره های قبل دولت ها اینگونه نبوده اند. دولت، انتخاب را به خود مردم واگذار کرده و مردم در انتخاب حود نشان دادند، کسانی که همراهی بیشتری با دولت دارند، پایگاه مردمی بهتری دارند.

وی در پایان گفت: امیدوارم با تعامل سازنده دولت و مجلس، کارهای اساسی انجام شود. اولویت ما اقتصاد است و به این مساله بها داده شود و لوایح یک فوریتی و دو فوریتی دولت. زودتر در دستور کار مجلس قرار گیرد.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899689

دیگر خبرها

  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • نظر دولت رئیسی درباره ریاست مجلس آینده از زبان معاون پارلمانی /کرسی های نمایندگی تهران اهمیت زیادی دارد
  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد
  • آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم