Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@02:24:37 GMT

مشکلات اقتصادی فلترینگ تلگرام

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۱۳۶۸۵

مشکلات اقتصادی فلترینگ تلگرام

مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام در برهه حساس کنونی به اقتصاد ایران ضربه زد.

برترین‌ها: بیش از یک ماه پیش برنامه پیامرسان تلگرام در ایران رسما فیلتر شد. این پیامرسان که بنا به گفته مدیر آن، حدود ۴۰ میلیون کاربر در ایران دارد، مدت‌هاست از دسترس بسیاری از کاربران ایرانی خارج شده است. اما مسدودسازی این پیامرسان چه تاثیرات اقتصادی داشته است؟

مجله فارین پالیسی طی گزارشی با اشاره به استفاده گسترده ایرانیان از تلگرم مدعی شد فیلترینگ این پیامرسان یک “فاجعه” بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در آوریل گذشته، مقامات قضایی ایران حکم مسدودسازی پیامرسان تلگرام را صادر کردند و مدتی بعد این پیامرسان فیلتر شد.

فارین پالیسی نوشت: “دقیقا همزمان با نزدیک شدن تهدید تحریم‌های جدید آمریکا، فیلترینگ (تلگرام) یک نتیجه ناخواسته داشته است: این فیلترینگ، توسعه اقتصادی را محدود کرده است”.

به گفته این مجله، تلگرام قبل از فیلتر شدن، ۴۰ میلیون کاربر ایرانی – تقریبا نصف جمعیت کشور-، از جمله بسیاری تاجر و بوروکرات، داشته است. در اقتصاد بشدت غیر رسمی ایران، بانک‌ها خدمات‌شان را در این پلتفورم تبلیغ می‌کردند. مقامات دولتی برای تبادل اسناد بین ادارات، از این برنامه استفاده می‌کردند. کسب‌وکار‌های کوچک و بزرگ از این پیامرسان به عنوان راهی برای ارتباطات، تبلیغات و امضای توافقات بهره می‌بردند.

به ادعای فارین‌پالیسی، این بدترین زمان برای متوقف کردن موتور تولید شغل و فعالیت اقتصادی بود.

با این حال، مجله مزبور تصریح کرد با توجه به ماهیت نسبتا مبهم اقتصاد ایران، ارزیابی تاثیر اقتصادی فیلترینگ تلگرام دشوار است. برخی ایرانیان برای دادوستد به این پیامرسان ساده و آسان متکی بودند. زهرا، ۳۶ ساله، که برای یک شرکت آموزش پزشکی کار می‌کند، گفته شرکتش از این اپلیکیشن برای تنظیم کلاس‌های آموزشی برای ۴ هزار دکتر در ایران استفاده کرده است.

زهرا گفت: “ما با پزشکان پیرتر که از اینترنت استفاده نمی‌کنند، مشکل داشتیم. اما زمانی که استفاده از تلگرام را آغاز کردیم، بسیاری از آنها، عضو شدند و از آن برای دریافت اطلاعات، ثبت نام برای کلاس‌ها و ارسال رسید، که قبلا به دلیل عدم آشنایی با ایمیل به صورت دستی انجام می‌شد، استفاده کردند”.

یک کارمند ۳۹ ساله دولت به نام احمد، چگونگی استفاده از تلگرام در ادارات دولتی را تشریح کرد. او گفت: ما از آن برای ارسال فایل‌ها، گزارش‌ها، نامه‌ها و ارتباطات اداری استفاده می‌کردیم. با حضور تلگرام، ایمیل یک چیز غیرمرتبط شد.

مقامات ایرانی چند شبکه پیامرسان را مسدود کردند و مردم را به استفاده از جایگزین‌های داخلی تشوق کردند.

تلگرام، توسط پاول دوروف، کارآفرین روسی، بنیانگذاری شد و اکنون در دوبی مستقر است.

به ادعای فارین‌پالیسی ایران نگران است که دور جدید تحریم‌های آمریکا پس از خروج دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، ممکن است اقتصاد را به خطر اندازد. از دیدگاه این مجله، مسدودسازی تلگرام در این شرایط، ضربه دیگری به اقتصاد است.

احمد مدعی شده گاهی اوقات در ادارات دولتی از فیلترشکن استفاده می‌شود. این ادارات نمی‌توانند نامه‌ها را از طریق تلگرام ارسال کنند. در نهایت، یکی باید این نامه‌ها را دستی تحویل دهد یا اینکه یک فردی در اداره برای کل بخش فیلترشکن نصب کند. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003UzB

منبع: فردا

کلیدواژه: فیلتر کردن منابع اقتصادی بازار کسب و کار تلگرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۳۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با اشاره به تدوین و تنظیم سند اقتصاد دریا در استان گفت: در راستای توسعه فعالیت‌های اقتصادی بر پایه خلیج‌ فارس این سند تنظیم شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، علی باستین ظهر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با اشاره به ظرفیت مهم خلیج‌ فارس در استان اظهار داشت: یکی از سیاست‌های مهم اقتصادی در استان بوشهر استفاده از مزیت‌های خلیج‌ فارس در ابعاد گوناگون است.

وی استفاده از حوزه اقتصادی خلیج‌ فارس را مایه اقتدار و توانمندی دانست و بیان کرد: اکنون از خلیج‌ فارس استفاده حداقلی می‌شود و در زمینه طرح‌های آب‌شیرین‌کن ظرفیت مهمی در این عرصه فراهم است که باید فعالیت‌ها افزایش یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر، تجارت دریایی از دیگر ظرفیت‌های استفاده از خلیج‌ فارس دانست و خاطرنشان کرد: استفاده گردشگری از دیگر مزیت‌های بهره جستن از خلیج‌ فارس محسوب می‌شود که در این راستا طرح‌های مهمی تدوین شده است.

باستین، بهره‌برداری از ظرفیت شیلات، پرورش آبزیان، معادن، نفت، گاز و صنایع بزرگ پتروشیمی را از دیگر ظرفیت‌های مورد استفاده خلیج‌ فارس اعلام و بیان کرد: در راستای استفاده بیشتر از خلیج فارس معاون اول ریاست جمهوری تدوین سند ملی توسعه دریامحور را مورد تأکید قرار داده است.

وی با بیان اینکه استان بوشهر در تدوین سند ملی توسعه دریامحور نقش مهمی دارد، تصریح کرد: در این زمینه سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر نام خلیج‌ فارس را همیشگی و ابدی دانست و اضافه کرد: در تلاش هستیم که از اقتصاد دریایی و مزیت این سرمایه مهم در استان بوشهر براساس تأکیدات مقام معظم رهبری بیشتر استفاده شود.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • کشتارگاه طیور فسا با ۱۰۰ کارگر به چرخه تولید بازگشت
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شد
  • نگاهی به مسایل اقتصادی کشور، در برنامه گفتگوی اقتصادی
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • چالش غرب در رویارویی با بیداری فرهیختگان
  • بیداری فرهیختگان در غرب