Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، دکتر علی اسفندیار استادیار دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف با همکاری گروهی از پژوهشگران بین المللی از دانشگاه‌های مختلف دنیا از کشور‌های انگلستان، اسپانیا و ژاپن موفق شدند نتایج آزمایش‌های جدید خود از اندازه گیری ضریب دی الکتریک آب را در قالب مقاله‌ای با عنوان Anomalously low dielectric constant of confined water در مجله Science به چاپ برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضریب دی الکتریک یا گذردهی الکتریکی مواد معیاری از میزان درجه آزادی دوقطبی‌های الکتریکی یک ماده در پاسخ به میدان الکتریکی است.

با قرار دادن یک ماده بین صفحات خازن، می‌توان به سادگی ضریب دی الکتریک مواد برای مثال آب را بدست آورد که برای آب در حالت معمولی حدود ۸۰ اندازه گیری شده است؛ اما مولکول‌های آب در فصل مشترک الکترولیت‌های آبی با الکترود‌ها در خازن ها، راکتور‌ها و باطری‌ها در صنعت از یک طرف و همچنین درون کانال‌ها و غشا‌های سلولی از طرف دیگر، از لحاظ میزان درجه آزادی دوقطبی، با مولکول‌های آب معمولی تفاوت دارند.

این تفاوت ساز و کار بسیاری از واکنش‌ها و برهمکنش‌های مولکولی را تعیین می‌کند.

بیش از نیم قرن مدل‌های نظری و محاسباتی تفاوت این دو حالت را پیش بینی کرده بودند، اما اندازه گیری تجربی دقیق و مستقیمی از این مقدار متفاوت گزارش نشده بود.

پژوهشگران این مقاله، با قرار دادن لایه‌های آب بین کانال‌هایی به ارتفاع کمتر از دو نانومترتا کانال‌های چند صد نانومترو با استفاده از میکروسکوپ نیروی الکترواستاتیکی توانستند به صورت سیستماتیک ضریب دی الکتریک آب را در حالت محدود شده تا کمتر از ۳ اندازه گیری کنند.

برهمکنش قوی مولکول‌های آب با سطح کانال در فصل مشترک باعث جهت گیری متفاوت و مقید آن‌ها شده و این امر موجب می‌شود که در توافق با پیش بینی‌های انجام شده، مولکول‌های آب به میدان الکتریکی پاسخ ضعبف تری نشان بدهند.

این یافته ضمن ارایه رهیافت جدیدی برای اندازه گیری ضریب دی الکتریک مواد، می‌تواند جزییات ناشناخته بیشتری از برهمکنش‌های مولکولی در فصل مشترک مواد آشکار سازد.

مجله ساینس با قدمت بیش از ۱۰۰ سال از معتبرترین مجلات علمی دنیاست که تعداد مقالات چاپ شده در آن، معیار مهمی در رتبه بندی دانشگاه‌های جهان است و دارای ضریب تاثیر ۳۴ است.

این پژوهش، نخستین مقاله در حوزه تجربی از ایران در این مجله معتبر است که توسط عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف به چاپ رسیده است.

لینک دسترسی به مقاله science.sciencemag.org/content/۳۶۰/۶۳۹۵/۱۳۳۹ و arxiv.org/abs/۱۸۰۶.۰۴۴۸۶ است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف بین المللی تحقیقات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۱۹۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ۲ عضو هیات علمی دانشگاه مازندران به عنوان استاد نمونه کشوری

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، در آستانه فرا رسیدن ۱۲ اردیبهشت، سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و گرامی‎داشت مقام معلم، سی ویکمین آیین نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه کشوری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با حضور دکتر محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم که دکتر حشمتالله علینژاد رییس دانشگاه و دکتر رحمت عباسنژاد معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران نیز حضور داشتند، از دکتر علی اکبر جعفری عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دکتر اباصلت حسین زاده عضو هیات علمی دانشکده علوم پایه به عنوان اساتید نمونه کشوری تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • استاد دانشگاه سمنان عضو هیات علمی نمونه کشوری شد
  • برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی
  • جایزه یک میلیارد تومانی برای ۱۰۰ استاد منتحب شاگردپرور
  • معتبرترین مسابقات ریاضی دانشجویی جهان در دانشگاه تبریز آغاز شد
  • پنج استاد دانشگاههای استان اصفهان در فهرست استادان نمونه کشوری
  • پنج اصفهانی در فهرست استادان نمونه کشوری
  • یک هرمزگانی استاد نمونه کشوری شد
  • تجلیل از ۲ عضو هیات علمی دانشگاه مازندران به عنوان استاد نمونه کشوری
  • دو عضو هیات ‌علمی‌ دانشگاه شهید چمران اهواز در جمع استادان نمونه کشوری
  • انتخاب عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان استاد نمونه کشوری