Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-04@23:16:28 GMT

نخستین عمل رباتیک چشم انسان

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۲۳۰۴۶

نخستین عمل رباتیک چشم انسان



رویداد۲۴ در سال ۲۰۱۶ پژوهشگرانی از دانشگاه آکسفورد آزمایشی بالینی برای تست سیستم جراحی چشم پرس‌آیز (PRECEYES)؛ رباتی طراحی شده برای انجام جراحی روی شبکیه چشم، انجام دادند و نتایج این پژوهش را در ژورنال Nature Biomedical Engineering منتشر کردند.

در جراحی به کمک این ربات، یک جراح از یک جوی‌استیک (اهرمک) استفاده می‌کند تا بازوی متحرک سیستم پرس‌آیز را کنترل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پزشکان قادرند ابزارهای مختلفی را به این بازو متصل کنند و از آن‌جایی که این سیستم رباتیک است، بر خلاف دست انسان هیچ لرزشی ندارد. در این مطالعه پژوهشگران ۱۲ بیمار را که نیاز به برداشت یک لایه از سطح شبکیه داشتند، در نظر گرفتند. ۶ تا از این بیماران تحت عمل جراحی معمول شبیکه قرار گرفتند در حالیکه جراحی بقیه به کمک ربات انجام شد. جراحی با ایجاد یک شکاف کوچک بالای مردمک چشم آغاز شد. برای مورد رباتیک، جراح ربات را وارد شکافی زیر مردمک با قطر کمتر از یک میلی‌متر کرده و پس از جدا کردن غشا از شبکیه ربات را از همان شکاف خارج می‌کند. در جراحی‌های بدون استفاده از این ربات، این کار به صورت دستی با استفاده از ابزار جراحی ریز و با مشاهده‌ی مراحل جراحی با یک میکروسکوپ انجام می‌شود.

تمام ۱۲ مورد جراحی موفقیت‌آمیز بودند؛ در برخی موارد ربات‌ها حتی عمل جراحی را بهتر هم انجام داده بودند. در مرحله‌ی دوم آزمایش، جراحان برای حل مشکل خونریزی زیر شبکیه چشم سه بیمار از این ربات‌ها استفاده کردند. این جراحی‌ها هم موفقیت‌آمیز بود.

البته جراحی به کمک ربات، سه برابر روش معمولی جراحی زمان برد اما رابرت مک لارن رهبر این مطالعه گفت که این به خاطر این بود که جراحان با ربات آشنایی نداشتند و از روی احتیاط خیلی آهسته عمل می‌کردند.

طبق این شواهد پژوهشگران می‌توانند از پرس‌آیز در روش‌های معمول جراحی استفاده کنند. اکنون آن‌ها به‌دنبال انجام جراحی‌های دشوارتر هستند؛ حتی مواردی که در حال حاضر ممکن نیستند. گام بعدی استفاده از دستگاه جراحی رباتیک برای انجام درمان‌های ژن‌تراپی شبکیه چشم با حداکثر دقت و کمترین جراحت است که یکی دیگر از نخستین دستاوردها خواهد بود و قرار است در اوایل سال ۲۰۱۹ آغاز شود.

در حالی‌که پزشکان می‌توانند عمل جراحی را روی بیمارانی که اصلا قادر به دیدن نیستند، انجام دهند؛ ولی درمورد بیمارانی که هوز بینایی خود را کامل از دست نداده‌اند، دست‌های آن‌ها به‌اندازه‌ی کافی قابل اطمینان نیست؛ به‌نحوی که بتوانند نقطه‌های خاصی را در روی شبکه بیمار هدف بگیرند. مک‌لارن گفت که جراحان ممکن است به کمک پرس‌آیز بتوانند به‌طور مستقیم، انسداد رگ‌های خونی را برطرف کنند یا اینکه مستقیما دارو را در عصب بینایی بیمار ترزیق کنند؛ دو عملی که در حال حاضر ممکن نیستند.

پرس آیز یکی از چند ربات جراح در حال توسعه است و اگرچه به‌طور کلی به سرعت همتایان انسانی خود عمل نمی‌کند؛ ولی دقت آن‌ها موجب کاهش خطر می‌شود و امید تازه‌ای برای انجام عمل‌های متفاوتی است که قبلا هرگز انجام نشده‌اند.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 عمل چشم چشم انسان جراحی ربات پزشکان تحقیقات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۲۳۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طراحی نیمکت مواج برای اتاق‌های انتظار (فیلم)



منبع:خلاقیت بدون مرز

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: خیاطی در عصر دیجیتال: هوش مصنوعی و ربات‌ها در خدمت صنعت پوشاک (فیلم) چگونگی تمیز کردن شیشه عینک با فناوری جدید (فیلم) ساخت خودرو های لوکس BMW توسط ربات (فیلم)

دیگر خبرها

  • تا کنون حدود ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران انجام شده است/
  • سفر فضاپیمای چینی به قسمت دوردست ماه آغاز شد
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • اولین پوست الکترونیکی قابل کشش در جهان
  • تجهیز صنایع کشور با ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی
  • آیا فرشتگان می توانند کاری غیر از عبادت را در پیش گیرند؟
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی آب با خشکه کاری برنج
  • طراحی نیمکت مواج برای اتاق‌های انتظار (فیلم)
  • خدا نیت‌های ما را هم خریدار است + فیلم
  • آغاز نخستین بازرسی و نظارت خانه‌های محیط زیست کشور از گیلان