Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-01@22:37:12 GMT

لاهه به شکایت ایران از آمریکا رسیدگی می‌کند

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۲۳۹۱۷

رویداد۲۴-دیوان بین المللی دادگستری(لاهه) در بیانیه ای اعلام کرد که حدود سه ماه و نیم دیگر جلسات استماعی در خصوص شکایت سال ۱۳۹۵ ایران از آمریکا برگزار می کند.

در بیانیه این دادگاه که روز جمعه منتشر شد، آمده است که «از هشتم تا دوازدهم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۶ تا ۲۰ مهر ماه) جلسات استماعی در خصوص پرونده دارایی های خاص ایران برگزار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این جلسات در شهر لاهه هلند برگزار می شود. دیوان بین المللی دادگستری، رکن قضایی اصلی سازمان ملل متحد است.

بنا بر این بیانیه، این جلسات «به اعتراض اولیه ایالات متحده اختصاص خواهد داشت.» پس از آن، قضات تصمیم خواهند گرفت که آیا می توانند در این مناقشه قضاوت کنند یا خیر.

جمهوری اسلامی ایران در خرداد سال ۱۳۹۵ درباره اختلاف مربوط به تخلفات دولت آمریکا نسبت به معاهده مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی میان ایران و آمریکا که در روز ۱۵ آگوست ۱۹۵۵ (۲۳ مرداد ۱۳۴۴) از سوی دو طرف امضا و در ۱۶ ژوئن ۱۹۵۷ (۲۶ خرداد ۱۳۳۶) لازم الاجرا شده است، دادخواستی را در دفتر دیوان بین المللی دادگستری ثبت کرد.

جمهوری اسلامی ایران در این دادخواست آورده است: ایالات متحده با این موضع که ایران حامی تروریسم است (موضعی که ایران آن را قویاً رد می‌کند) شماری اقدامات اجرایی و قانونگذاری اتخاد کرده است که اثر عملی آنها تاثیر بر منافع و دارایی های ایران و موسسات ایرانی از جمله بانک مرکزی ایران برخلاف معاهده مودت و از طریق اجرای رسیدگی هایی قضایی علیه ایران است.

در بخش دیگری از این دادخواست بیان شده است که در اثر احکام دادگاه های آمریکایی، ۵۶ میلیارد دلار حکم علیه ایران به ادعای مشارکت در اقدامات تروریستی خارج از خاک آمریکا صادر شده است.

این شکایت چند هفته پس از آن ثبت شد که دیوان عالی آمریکا در آوریل ۲۰۱۶ حکم داد که دو میلیارد دلار از محل دارایی های مصادره شده ایران به حدود یک هزار نفر از بازماندگان حمله سال ۱۹۸۳ (۱۳۶۲) به مقر تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در بیروت و حمله ۱۹۹۶ (۱۳۷۵) به برج های «الخبر» عربستان داده شود. در حمله بیروت ۲۴۱ نفر از تفنگداران آمریکایی و در حمله به برج های الخبر ۱۹ نظامی آمریکایی کشته شدند.

بازماندگان این کشته شدگان به دادگاه های امریکا مراجعه و با انتساب این حوادث به جمهوری اسلامی ایران و ادعای واهی حمایت آن از تروریسم، علیه ایران طرح دعوی کرده بودند تا اینکه در سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) دیوان عالی آمریکا به نفع آنها رأی داد و ایران را به پرداخت قریب ۲.۷ میلیارد دلار محکوم و در همین راستا، اوراق بهادار بانک مرکزی کشورمان را توقیف کرد.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 دادگاه لاهه شکایت ایران امریکا سازمان ملل رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۲۳۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های شکایت کارگران در گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان امروز در مراسم تجلیل از کارگران نمونه واحدهای تولیدی و کارگاهها در گنبدکاووس گفت: مدت رسیدگی به پرونده‌های شکایت کارگران در گلستان از ۸۸ به ۱۶ روز کاهش یافته است و استان ما دراین حوزه رتبه سوم و در صدور آرای این بخش هم رتبه نخست کشور را دارد.

حسینعلی خواجه‌مظفری همچنین افزود : در یک سال گذشته ۸۱۵ کارگر به سبب حوادث ناشی از کار در کشور جان باختند که از این تعداد ۱۳ نفر از کارگران استان بودند.

او ادامه داد : در یکسال اخیر هفت هزار و ۵۸۷ مورد بازرسی از کارگاه‌های تولیدی گلستان توسط بازرسان این اداره کل و ادارات تابعه آن در شهرستان‌های این استان انجام شد که ۲ هزار و ۸۰۴ مورد آن از کارگاه‌های پرخطر بوده است.

او گفت : خوشبختانه این استان کمترین تنش کارگری در کشور را دارد و دریافت بیمه بیکاری آن هم روند نزولی به خود گرفته است.

او جمعیت کارگری گلستان را به همراه خانواده یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: همه تلاش و برنامه‌ریزی‌های این اداره کل در راستای حمایت کارگر و کارفرما و رعایت حقوق متقابل آنهاست.

وی همچنین ادامه داد: گلستان درحوزه اشتغال رتبه سوم کشور را دارد و این جایگاه از کاهش نرخ بیکاری و نیز افزایش ۲.۲ درصدی مشارکت اقتصادی استان، بدست آمده است.

دیگر خبرها

  • ترکیه به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل می‌پیوندد
  • رسیدگی به پرونده‌های قضایی باحضور رئیس دیوان عدالت اداری کشور
  • روسیه: آمریکا در مورد اقدام دادگاه لاهه علیه اسرائیل ریا می‌کند
  • ترس سران رژیم صهیونیستی از حکم دادگاه لاهه بالا گرفت
  • شکایت نیکاراگوئه از آلمان برای ارسال سلاح به اسرائیل در لاهه رد شد
  • بعید است دفاعیات نتانیاهو به جلوگیری از حکم دیوان لاهه کمک کند | پیامدهای حکم لاهه برای نتانیاهو
  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • آفریقای جنوبی: از نزدیک تحقیقات دادگاه لاهه را دنبال می‌کنیم
  • کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های شکایت کارگران در گلستان
  • احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو در دادگاه لاهه و پیامدهای جهانی