Web Analytics Made Easy - Statcounter

فوق تخصص غدد کودکان گفت: کودکان مبتلا به کم کاری تیروئید باید در بزرگسالی و تا پایان عمر داروهای خود را مصرف کنند.

مهین هاشمی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تیروئید ساختمان پروانه‌ای شکل در بخش غدد گردن  بوده و کلید بسیاری از اعضای بدن است، اظهار کرد: چنانچه غده تیروئید کار نکند قلب، مغز، گوش و عضلات هم نمی‌توانند کار خود را انجام دهند در این شرایط فرد قادر به راه رفتن نبوده، مدام دچار خستگی و مشکلات قلبی شده و چربی خون او بالا می‌رود که در نتیجه احتمال خطر سکته قلبی و مغزی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: عدم فعالیت غده تیروئید توانایی تفکر و تمرکز را از فرد گرفته و به آرامی قدرت شنوایی او هم از بین می‌رود.

این فوق تخصص غدد کودکان با بیان اینکه در کودکان در حال رشد کم کاری تیروئید موجب اختلال رشد کودکان می‌شود و با تولید نشدن هورمون رشد در بدن کودک در طول یک سال دو یا سه سانتی‌متر قد می‌کشد، اضافه کرد: کودکانی که تیروئید شان کار نمی‌کند هورمون رشد ترشح نشده و قد اضافه نمی‌کنند. بنابراین غده تیروئید غده بسیار مهمی در بدن بود و تشخیص کم کاری آن حایز اهمیت است.

پف صورت کودکان نشانه کم‌کاری تیروئید است

وی تصریح کرد: بعضی اوقات ممکن است که کم کاری تیروئید به صورت واضح  مشخص نباشد و معمولا کودک رشد پایین و خستگی کمی دارد و علاوه بر این رنگ پریدگی، پفی صورت را نیز به همراه دارد و در صورت تشخیص بیماری به طور واضح خود را نشان داده و ضروری است که این بیماری در همان مراحل ابتدایی مورد توجه قرار گرفته و با بردن کودک پیش پزشک معالج بیماری او را تشخیص داده و تحت معالجه قرار دهیم.

هاشمی‌پور در خصوص غربالگری تیروئید و تست نوزدان در اصفهان نیز گفت: خوشبختانه در اصفهان از سال ۱۳۸۳ غربالگری تیروئید پایه گذاری شده است، برای تست نوزادان از روز سوم تا پنجم تولد این تست از کف پا گرفته می‌شود و در صورت مشکوک بودن، خون بچه را هم گرفته و با مشاهده مشکل در خون نوزاد تحت درمان قرار می گیرد. بهتر است بدانیم که در ۷۰ درصد موارد نوزادان هیچ گونه علامتی نداشته و کاملا سالم اند.

وی با بیان اینکه برخی از نوزادان کم کاری تیروئید دارند، اما موردی که می‌تواند والدین را دچار تردید و شک کند زردی نوزادی است، افزود: چنانچه نوزادی زردی طولانی پیدا کرد یکی از دلایل بروز این مشکل می‌تواند کم کاری تیروئید باشد.

این فوق تخصص غدد کودکان با بیان اینکه ممکن است غربالگری طبیعی بوده، اما نوزاد دچار کم کاری تیروئید شود، اضافه کرد: در صورتی که نوزادی زردی طولانی مدت داشته یا به خواب رفته یا خوب شیر نخورد نشان از کم کاری تیروئید است و باید این کودک در کمترین زمان ممکن کودک تحت نظر پزشک قرار گیرد تا کودک در آینده دچار عقب ماندگی ذهنی نشود.

افزایش احتمال ابتلا به بیماری گواتر با زندگی در ارتفاعات

وی در خصوص زمان بروز بیماری گواتر نیز اظهار کرد:  گواتر بیماری شایعی است و در بررسی‌ها مشخص شده که حدود ۱۶ تا ۲۰ درصد نوزادان در اصفهان در مناطق کوهستانی به دلیل کمبود ید و زندگی در ارتفاعات مبتلا به گواتر هستند.

هاشمی پور تصریح کرد: گواتر معمولا به صورت بزرگی تیرویید خود را نشان داده و معمولا بیماری گواتر بدون علامت است و به صورت بزرگی غده تیروئید نمایان می شود.

وی با بیان اینکه گواتر علامتی ندارد و کودکی که بیماری گواتر دارد ممکن است در اکثریت مواقع پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید هم نداشته باشد، افزود: بعضی از اوقات ممکن است که گواتر به صورت کم کاری تیرویید بوده و این کم کاری تیروئید توام با گواتر است. در کودکان یکی از علایم این بیماری کوتاهی قد بوده  و دچار کم خونی می شوند.

این فوق تخصص غدد کودکان  اضافه کرد: همچنین کودک مبتلا به گواتر یبوست پیدا کرده و جذب مواد غذایی در بدنش مختل می‌شود، افزایش وزن پیدا کرده و در صورت طولانی شدن این اتفاق تمرکز کودکان نیز دچار اختلال خواهد شد.

پرکاری تیروئید بین کودکان شایع نیست

وی با بیان اینکه در برخی از موارد بیماری گواتر به صورت پرکاری نشان داده شود، گفت: خوشبختانه پرکاری تیروئید بیماری نادری در بین بچه‌ها شایع نیست. در صورت بروز هم خیلی زود نشان داده شده و علایمی مانند عرق کردن، تپش قلب و لاغری، چشم‌های باز و برجسته و بالا رفتن حرارت بدن را به همراه دارد البته ممکن است که گاهی اوقات با کم کاری تیروئید همراه باشد، اما گواتر توام با پرکاری تیروئید بسیار شایع نیست.

هاشمی پور با بیان اینکه بروز بیماری گواتر وابسته به دلایل زیادی بوده و یکی از دلایل عمده کمبود ید است که خوشبختانه اکنون کشور کمبود ید نداشته و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل بروز بیماری گواتر ارثی است، بعضی از بیماری‌ها ژنتیکی است و موجب ایجاد  اشکال در تولید هورمون تیروئید شده و می‌توانند توام با گواتر باشند.

وی افزود: سرطان تیروئید هم یکی از دلایل بروز بیماری گواتر است که خود را به صورت بزرگی سرطان تیروئید نشان می‌دهد، بسیاری از عوامل هم در آب و خاک بوده که ناشناخته‌اند و می‌توانند موجب ایجاد گواتر شوند، گاهی اوقات هم دلایل بروز بیماری گواتر مشخص نیست.

این فوق تخصص غدد کودکان با بیان اینکه کودکی که غربالگری شده و غربالگری او طبیعی بوده لازم نیست که به صورت دوره‌ای تست تیروئید انجام دهد، افزود: پزشک معالج  بعد از دیدن کودک و مشاهده علایم، تست تیروئید را انجام می‌دهد، بنابراین کسی که غربالگری خوبی داشته نباید مرتب تست انجام دهد.

وی با بیان اینکه درمان کودکان دچار کم کاری تیروئید و کودکانی که مبتلا به گواتر هستند به یک صورت است، ادامه داد: مصرف قرص "لووتیروکسین" برای این بیماران توصیه می‌شود  و کودکی که کم کاری تیرویید دارد باید  تا پایان عمر مرتب باید دارو مصرف کرده و به پزشک معالج مراجعه کند.

 وی در خصوص درمان مبتلا به گواتر نیز اظهار کرد:  کودکانی که بیماری گواتر دارند ممکن است که سال‌های طولانی مدت نیازمند درمان باشند ودر صورت درمان نشدن خطر تیروئید سمی و سرطان تیروئید وجود دارد و ممکن است گواتر بسیار بزرگ‌تر شده و با وارد شدن فشار بر روی سیستم تنفسی بچه‌ها دچار احتلال تنفس و سرفه شوند و به مری فشار آمده و اختلال در بلع نیز اتفاق می افتد.

هاشمی پور بابیان اینکه بیماری گواتر به دلیل بروز عوارض ناشی از آن حتما با  قرص لووتیروکسین درمان می‌شود، گفت: اما زمانی که گواتر بسیار بزرگ شده و موجب ایجاد علایم فشاری روی سیستم تنفسی یا گوارشی شود و یا گواتر به علت بزرگی تیروئید باشد عمل جراحی برای درمان ضروری است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بهداشت و درمان کم کاری تیروئید اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۷۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده

به گزارش هلث دی نیوز، نتایج نشان می‌دهد که تمام دسته‌های داروهای کاهش‌دهنده اسید معده موسوم به مهارکننده‌های پمپ پروتون، مسدودکننده‌های H۲ و حتی آنتی‌اسیدها، به نظر می‌رسد خطر ابتلا به میگرن و سردرد را افزایش می‌دهند.

«مارگارت اسلاوین»، محقق ارشد و دانشیار تغذیه دانشگاه مریلند، گفت: «با توجه به استفاده گسترده از داروهای کاهش دهنده اسید و این پیامدهای بالقوه میگرن، این نتایج مستلزم بررسی بیشتر است.»

اسلاوین افزود: «این داروها بیشتر بیش از حد تجویز می‌شوند و تحقیقات جدید خطرات دیگری را در استفاده طولانی مدت از مهارکننده‌های پمپ پروتون نشان داده است، مانند افزایش خطر زوال عقل.»

به گفته محققان، رفلاکس اسید زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به مری برگردد. معمولاً بعد از غذا یا هنگام دراز کشیدن رخ می‌دهد و می‌تواند سبب سوزش سر دل و زخم معده شود. در موارد شدید، می‌تواند منجر به سرطان مری شود.

برای این مطالعه، محققان داده‌های نزدیک به ۱۲۰۰۰ نفر را که از داروهای کاهش‌دهنده اسید استفاده می‌کردند، بررسی کردند تا ببینند که آیا در سه ماه گذشته دچار میگرن یا سردرد شدید شده بودند.

مهارکننده‌های پمپ پروتون تولید اسید را مسدود کرده و به بهبود مری کمک می‌کنند.

مسدود کننده‌های H-۲ باعث کاهش تولید اسید می‌شوند و آنتی اسیدهای ساده حاوی کربنات کلسیم هستند که اسید معده را خنثی می‌کنند.

پس از تعدیل دیگر عوامل مؤثر بر خطر میگرن، محققان دریافتند که:

• افرادی که از مهارکننده‌های پمپ پروتون استفاده می‌کنند، ۷۰ درصد بیشتر از افرادی که این دارو را مصرف نمی‌کنند، به میگرن مبتلا می‌شوند.

• مسدودکننده‌های H۲ خطر میگرن را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهند.

• آنتی اسیدها افراد را ۳۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به میگرن قرار می‌دهند.

اسلاوین تأکید کرد که افراد نباید بدون مشورت با پزشک مصرف داروهای کاهنده اسید خود را قطع کنند.

اسلاوین گفت: «توجه به این نکته مهم است که بسیاری از افراد برای مدیریت رفلاکس اسید یا سایر بیماری‌ها به داروهای کاهش‌دهنده اسید نیاز دارند، و افرادی که دچار میگرن یا سردرد شدیدی هستند که از این داروها یا مکمل‌ها استفاده می‌کنند باید با پزشک خود در مورد اینکه آیا باید ادامه دهند یا خیر صحبت کنند.»

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • دلیل آبریزش دائمی بینی احتمالا «التهاب سینوسی مزمن» است
  • شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه