یامینپور: بنای اینترنت بر عدم تحمل و تمرکز است
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۴۸۳۳۱
رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: بنای اینترنت بر عدم تحمل و تمرکز است چرا که موجب کسب درآمد صاحبان آن میشود.
خبرگزاری فارس: وحید یامینپور امشب در طرح آموزشی «هفت روز در بهشت» که در محل سالن همایشهای موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد؛ خطاب به ۲۵۰ نفر از دانشآموزان نخبه که از سراسر کشور بهاین طرح آمده بودند؛ گفت: شما در دورهای متولد شدید که کامپیوتر و اینترنت قبل از شما متولد شده بود و ما نسلی هستیم که همزمان با ورود تلویزیون متولد شدیم و تحولی که بعد از تولد اینترنت ایجاد شده را بسیار بیشتر از شما احساس میکنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی بیان کرد: امروزه هر اتفاقی در حوزه کامپیوتر و اینترنت در دنیا رخ بدهد در ایران هم ایجاد میشود؛ در صورتی که در زمانهای گذشته ما حدود ۲ یا ۳ سال از آمریکا فاصله زمانی داشتیم.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با اشاره بهاینکه کامپیوتر و اینترنت همچون چاقو بوده که هم میتوان از آن استفاده درست کرد و هم میتوان بهوسیله آن آدم کشت، افزود: دهه ۵۰ میلادی دهه تلویزیون است و آمریکاییها در قرن بیستم روزی ۵ تا ۶ ساعت پای تلویزیون مینشستند تا اینکه در همان روزها فیلسوفان بهاین مسئله دست یافتند که تلویزیونها موجودات بوده و ابزار زندگی موجود، ذات و اقتضائاتی دارد.
یامینپور با اشاره به اینکه متفکرین و فلاسفه فهمیدند که تلویزیون بیش از یک ابزار است، ادامه داد: «نیل پست من» نویسندهای است که کتب او را «صادق طباطبایی» ترجمه کرده «زوال فرهنگ»، «زندگی در عیش، مردن در خوشی» و «تکنو پولی» از جمله کتابهای او است.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با اشاره به «پست من» اظهار کرد: او در مورد ذات و اقتضاء صحبت میکند، تلویزیون چیزهایی را که در اختیار شما نیست از جمله خانواده، جامعه، نحوه زندگی، عملکرد سیستم عصبی، فعالیت مغز، شیوه اندیشیدن، روابط والدین با فرزندان روابط میان فردی و افراد خانواده را تغییر میدهد.
وی تأکید کرد: مردم این مسئله را قبول نداشتند، اما بعدها حرف از فلسفه و جامعهشناسی تلویزیون به میان آوردند و امروزه حتی برای مطالعه آثار تکنولوژی ارتباطی بررسیهایی صورت میگیرد.
یامینپور با بیان اینکه ایران جزء کشورهای دارای بیشترین وبلاگ بود، اضافه کرد: وبلاگ برای آنها بسیار جذاب بود، چراکه برخی از آنها خود واقعیشان نبودند، این جذابیت با آمدن شبکههای مجازی بسیار بیشتر از قبل شد.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: برخی مردم یک زندگی در کف خیابان و یک زندگی در فضای وب دارند که ممکن است خود واقعی آنها نباشند.
وی در پاسخ به این سؤال که ذات با ما چه میکند و چطور در ما تغییر ایجاد میکند، تشریح کرد: سرعت و شتاب اینترنت اولین تغییری که در شما ایجاد کرده، این است که به مرگ تعمق و تمرکز منجر شده، حتی المپیادیها، رتبههای برتر کنکور و دانشمندان جوان، دانشمندان اینترنتی هستند و حوصله اینکه یک کتاب را بهاتمام برسانند یا یک پاراگراف را تکمیل کنند، ندارند.
یامینپور متذکر شد: این جوانان ما حتی حوصله اینکه روی پستها به صورت افقی چشم خود را حرکت بدهند، ندارند و چشمهایشان عمودی حرکت میکند.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با اشاره به اینکه در توییتر بیش از ۱۴۰ کاراکتر اجازه انتشار نمیداد، عنوان کرد: الان این امکان بیشتر شده، اما توئیتر موفق نیست، چراکه کاربران حوصله مطالعه ۲۸۰ کاراکتر را ندارند.
وی با بیان اینکه «نیکلاس کار» کتابی به نام «اینترنت با مغز ما چه میکند؟» را نوشته است، متذکر شد: اینترنت آرام آرام مسیرهای حیاتی در مغز ایجاد میکند و همچون مسیری که برای آب باز میشود و هر آبی از همان جوی عبور میکند، اینترنت در مغز مسیر حیاتی باز میکند و شما هرچه تلاش میکنید بهقبل باز گردید، امکان ندارد و مغز قابلیت درک معانی را از دست میدهد و این کاری است که اینترنت با مغز میکند.
یامینپور خاطرنشان کرد: اینترنت در حوزه تعمق و تمرکز، کارایی مغز را کم میکند تا جایی که شما را در هنگام مطالعه عصبی میکند، مغز تا سن مشخصی مسیر حیاتی باز میکند و از همان مسیر درک میکند، از ۱۸ الی ۲۰ سالگی مغز رو به زوال است.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با اشاره به اینکه دانشمند دیگری بهنام «ژان گودریا» که فیلسوف فرانسوی است، در خصوص اینترنت از ایجاد سوءهاضمه سخن میگوید، یادآور شد: وقتی مغز ما که وظیفه درک پیام دارد از تحلیل پیامها باز بماند و منجر به نفهمی میشود و با کوتاه شدگی زمان درک مواجه میشویم که در آن هیچ چیزی یاد نمیگیریم.
وی با اشاره به اینکه موتور جستجوی «گوگل» به عنوان برترین موتور جستجو بوده و در عین حال یکی از ثروتمندترین شرکتها است، گفت: مؤسس گوگل، ایدهاش این بود که از اطلاعات پول دربیاورد، بنای اینترنت بر عدم تحمل و تمرکز است، چراکه موجب کسب درآمد صاحبان آن میشود.
یامینپور با بیان اینکه گوگل علاقهمند اینترنت رایگان است و پهنای باند میدهد، اضافه کرد: یکی از مؤسسان گوگل گفته بود استراتژی ما این است که کاربران یک صفحه را باز کنند و به سرعت از آن خارج شود، چراکه این کار کاملاً اقتصادی است.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر یادآور شد: شما با هر کلیک میگویید توجهام به چه چیزی جلب شد و گوگل میگوید من دو کار را برای کاربرانم انجام میدهم، بهسرعت متوجه میشوم او چه میخواهد و علایقش را برایش نشان میدهد، او زاویه دید شما را هم میشناسد.
وی با بیان اینکه تغییراتی که اینترنت ایجاد میکند دادن اطلاعات بهجای تحلیل و سوءهاضمه در درک است؛ تاکید کرد: بعد از آمدن «وب ۲» سبک جدیدی بهوجود آمد و هرکس تبدیل بهتریبونی برای حرف زدن شد، اوایل گفتند این امر در خدمت ترویج دموکراسی است، اما این اواخر با تحلیل آن بهاین نتیجه رسیدند که این کار بهرواج فاشیسم و نژادپرستی منجر شده و در زمان گذشته افرادی که علایق آنها به شعورشان غلبه کرده امکان استفاده از تریبونی را نداشتند، اما شبکه اجتماعی این امکان را به آنها داده است.
یامینپور با اشاره به اینکه قبلاً به این نتیجه رسیده بودند که رسانه جامعه را تودهای میکند و به این واسطه آدمهای میانمایه فرصت فریاد زدن ارزشهای خود را مییابند، گفت: در حال حاضر شبکههای اجتماعی همین کار را میکنند.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: فردی صفحهای با یک و نیم میلیون دنبالکننده دارد و در حال حاضر به واسطه قدرتی که از این طریق پیدا کرده است، اظهار نظر میکند و کمپین راه میاندازد، شبکههای اجتماعی افکار جدید، رهبر و مرجع جدید، برای تهی شدن از ارزشها ایجاد میکند.
یامینپور با اشاره به اینکه آگاهیها به ما کمک میکند خود را تنظیم کنیم، بیان کرد: توجه شما را به این پدیده جلب میکنم، چراکه وقتی بسیاری از شما از کتاب فاصله بگیرید دیگر نمیتوانید به آن برگردید.
لینک کوتاه خبر: farda.fr/003VHVمنبع: فردا
کلیدواژه: وحید یامین پور اینترنت کاربران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۴۸۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی
فرارو-لیز بوکار؛ متخصصی برجسته در حوزه اخلاق دینی و استاد دین در دانشگاه نورث ایسترن در بوستون است. بوکار به دلیل آثارش برنده جایزه نیز شده است. آثار نوشتاری، تدریس و سخنرانیهای عمومی او طیف گستردهای از موضوعات را پوشش میدهند از جراحی تغییر جنسیت گرفته تا سیاست لباسهای مذهبی، اما عموما بر این تمرکز دارد که چگونه درک عمیقتر تفاوت مذهبی میتواند حس ما را از درست و خوب بودن تغییر دهد. تازهترین کتاب او تحت عنوان "دزدیدن دین من: نه فقط هر گونه تملک فرهنگی" است. او در آن کتاب معضلات اخلاقی شکل آشفته تصاحب فرهنگی را باز میکند: وام گرفتن از آموزههای مذهبی، مناسک، و لباس به دلایل سیاسی، اقتصادی و درمانی. او حجاب را یک علاقه فمینیستی و نمادی از اتحاد مسلمانان قلمداد میکند. او حجاب را گونهای از انواع لباسهای فرهنگی قلمداد کرده که حتی میتواند تبدیل به مُد شود.
به گزارش فرارو به نقل از کانورسیشن، از کودکی به ما گفته میشود که صبر یک فضیلت است و چیزهای خوبی نصیب افراد صبور خواهد شد. بنابراین، بسیاری از ما روی پرورش صبر کار میکنیم. این عمل اغلب با یادگیری منتظر ماندن برای نوبت با یک اسباب بازی مورد علاقه در دوران کودکی آغاز میشود. در بزرگسالی تلاش میکنیم با صفهای طولانی در بخش وسایل نقلیه موتوری یا در مورد سرعت کُند تغییرات سیاسی صبور باقی بمانیم.
در روایات دینی صبر بیش از حد انتظار و یا حتی بیش از تحمل سختی است. اما این بیشتر بودن صبر چیست و چگونه صبور بودن از ما انسانهای بهتری میسازد؟
نوشتههای "ابوحامد غزالی" متفکر ایرانی مسلمان دوره قرون وسطی میتواند به ما بینشی ارائه دهد یا به ما کمک کند تا بفهمیم چرا باید صبر و شکیبایی را تمرین کرده و هم چنین به ما در زمانی که نیازی نیست صبور باشیم خواهد گفت.
غزالی که بود؟غزالی که در سال ۱۰۵۸ میلادی در ایران متولد شد به عنوان یک فقیه، فیلسوف و متکلم مورد احترام بود. او برای دفاع از اسلام به نقاطی مانند بغداد و بیت المقدس سفر کرد و استدلال نمود که بین عقل و وحی تضادی وجود ندارد. به طور خاص او به دلیل تطبیق فلسفه ارسطو که احتمالا آن را با ترجمه عربی خوانده بود با الهیات اسلامی شهرت داشت. غزالی نویسندهای پرکار بود و یکی از مهمترین آثار او "احیاء علوم دینی" یا "احیاء العلوم الدین" راهنمای عملی برای داشتن زندگی اخلاقی مسلمان است. این اثر در مجموع از چهل جلد تشکیل شده که در چهار بخش هر کتاب تنظیم شده است. بخش اول به شعائر اسلامی میپردازد. بخش دوم به آداب و رسوم محلی بخش سوم به رذائلی که باید از آنها اجتناب ورزید و بخش چهارم به فضائلی میپردازد که باید برای آن تلاش کرد. بحث غزالی از صبر در جلد سی و دوم از بخش چهارم "درباره صبر و شُکر" یا گکتاب الصبر والشکر" آمده است.
او صبر را به عنوان یک ویژگی اساسی انسانی توصیف میکند که برای دستیابی به اهداف ارزش محور بسیار مهم است و البته هشداری را برای زمانی که نیاز به بی صبری وجود دارد ارائه میدهد.
صبر چیست؟به گفته غزالی انسانها دارای انگیزههای رقابتی هستند: انگیزه دین و انگیزه میل و هوی و هوس. زندگی عرصه مبارزه بین این دو انگیزه است که او آن را با استعاره نبرد توصیف میکند: "حمایت از انگیزه مذهبی از جانب فرشتگان است که سپاهیان خدا را تقویت میکنند در حالی که حمایت از انگیزه میل و هوی و هوس از جانب شیاطین است که دشمنان خداوند را تقویت میکنند. میزان صبر ما چیزی است که تعیین میکند چه کسی برنده نبرد است".
غزالی میگوید: "اگر فردی ثابت قدم بماند تا انگیزه دینی پیروز شود سپاهیان خدا پیروز میشوند و او به سپاه صابرین میپیوندد، اما اگر سست شود تا هوی و هوس بر او غلبه کند به پیروان شیاطین میپیوندد". به عبارت دیگر، برای غزالی صبر عامل تعیین کنندهای است که نشان میدهد آیا ما از تمامی ظرفیت بالقوه انسانی خود برای زندگی اخلاقی استفاده میکنیم یا خیر.
صبر، ارزشها و اهدافاز نظر غزالی برای مسلمان خوب بودن نیز صبر لازم است. اما درک او از چگونگی کارکرد صبر بر یک نظریه اخلاقی استوار است و میتواند خارج از جهان بینی صریحا اسلامی آن به کار رود.
همه چیز با تعهد به ارزشهای اصلی آغاز میشود. برای مسلمانی مانند غزالی این ارزشها برآمده از سنت و جامعه اسلامی یا "امت" آگاه است و شامل مواردی مانند عدالت و رحمت میشود. این ارزشهای خاص ممکن است به طور جهانی قابل اجرا باشند یا ممکن است مجموعه دیگری از ارزشها را نیز داشته باشید که برای شما مهم هستند برای مثال، تعهد به عدالت اجتماعی، یا دوست خوب بودن یا دروغ نگفتن.
زیستن به به گونهای که با این ارزشهای اصلی سازگار باشد چیزی است که زندگی اخلاقی به آن میپردازد. صبر به گفته غزالی این است که چگونه ما دائما مطمئن میشویم که اقدامات مان در خدمت این هدف است. این بدان معناست که صبر فقط تحمل درد ناشی از عصبانیت یک کودک نوپا نیست.
تحمل آن درد با هدفی صورت میگیرد. کاربرد موفقیت آمیز صبر نه با میزان رنجی که تحمل میکنیم، بلکه با پیشرفت ما به سمت یک هدف خاص مانند تربیت کودکی سالم و شاد که در نهایت میتواند احساسات خود را تنظیم کند سنجیده میشود. در درک غزالی از صبر همه ما به آن نیاز داریم تا زمانی که همه چیز بر وفق مراد ما نیست به اصول و ایدههای اصلی خود متعهد باقی بمانیم.
هنگامی که به بی صبری نیاز استیکی از انتقادات به ایده صبر آن است که میتواند منجر به انفعال شود یا برای خاموش کردن گلایه موجه بکار برده شود. برای مثال، "جولیوس فلمینگ" محقق مطالعات آفریقایی در کتاب خود با عنوان "صبر سیاه" به اهمیت "خودداری رادیکال از صبر کردن" در شرایط نژادپرستی سیستمیک میپردازد. مسلما انواعی از بی عدالتیها و رنجها در دنیا وجود دارند که نباید با آرامش آنها را تحمل کنیم. غزالی علیرغم تعهدش به اهمیت صبر در زندگی اخلاقی جایی نیز برای بی تابی و عدم صبر کردن در نظر میگیرد. او مینویسد:"در مواردی که صبر ضرر به همراه دارد صبر کردن حرام است مانند شاهد بودن بریدن دست یک پسر بدن و ساکت ماندن".
این موارد نمونههایی از آسیب به خود یا عزیزان است، اما آیا میتوان ضرورت صبر نکردن را به آسیبهای اجتماعی مانند نژادپرستی سیستماتیک یا فقر نیز تعمیم داد؟ همان گونه که برخی از دانشمندان علوم قرآنی استدلال کرده اند صبر واقعی گاهی نیاز به عمل دارد. غزالی مینویسد:"به خاطر این که صبر نیمی از ایمان است تصور نکنید که همه جا ستودنی است. آن چه مورد نظر است انواع خاصی از صبر است". به طور خلاصه همه نوع صبری خوب نیست تنها صبری که در خدمت اهداف درست باشد کلید زندگی اخلاقی است. این سوال که کدام اهداف درست هستند پرسشی است که همه ما باید برای خود به آن پاسخ دهیم.