Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تبريز- ايرنا - سرپرست شرکت آب منطقه اي آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه سال گذشته مجوز شوراي اقتصاد براي جذب اعتبار طرح انتقال آب رودخانه ارس به تبريز صادر شد، گفت: اين طرح در مرحله مناقصه است.

يوسف غفارزاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: طرح انتقال آب ارس به تبريز به صورت فاينانس در مدت 4 سال اجرا مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اعتبار پيش بيني شده براي اين طرح را در حدود 700 ميليون يورو اعلام کرد.
وي با اشاره به اينکه چهار کشور از رودخانه ارس حقابه دارند، گفت: ترکيه و ارمنستان در سرمنشاء رودخانه سهم خود را بر مي دارند.
غفارزاده با بيان اينکه سد خداافرين با حجم مخزن يک ميليارد و 600 ميليون متر مکعب در راستاي جلوگيري از هدر رفت حقابه کشور از رودخانه ارس احداث شده است، گفت: اين سد به ميزان 350 ميليون مترمکعب آبگيري شده و تا پايان سال جاري با تکميل تاسيسات، آبگيري کامل آن ممکن مي شود.
وي اعلام کرد: تامين آب مورد نياز 30 هزار هکتار از اراضي کشاورزي استان هاي اردبيل و آذربايجان شرقي از طريق اين سد در برنامه سال جاري است.
غفارزاده با اشاره به اينکه يکي از اهداف احداث سد حاجيلار چاي در ورزقان هم کنترل حقابه کشور از رودخانه مرزي ارس است، گفت: اعتبار اين سد با حجم مخزن 51 ميليون متر مکعب از منابع صندوق توسعه ملي تامين شده است.
وي با اشاره به اينکه سدسازي هاي کشور ترکيه مي تواند در ميزان روان اب رودخانه ارس تاثيرگذار باشد، گفت: هر چند حقابه ما در سد خداآفرين تثبيت شده است، اما بالا دست ارس هم به صورت مستمر رصد مي شود و در صورتي که احساس کنيم طرح هاي توسعه کشورهاي همسايه موجب لطمه ديدن حقابه ما مي شود به مراجع ذيصلاح اعلام مي کنيم.
غفارزاده در مورد ورود پساب واحدهاي توليدي کشور ارمنستان به رودخانه ارس هم گفت: ميزان آلودگي نگران کننده نيست و با اين حال به صورت مستمر کنترل مي شود تا از ميزان استاندارد بيشتر نشود.
* بهره گيري از توان مردمي رويکرد وزارت نيرو در مديريت مصرف آب است
سرپرست شرکت آب منطقه اي آذربايجان شرقي که به مناسبت هفته صرفه جويي در مصرف آب در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، با اشاره به مشارکت مردم در مديريت 400 فقره چاه کشاورزي در شهرستان مرند و تامين منابع مالي مورد نياز اجراي شبکه پاياب سد آيدغموش ميانه با مشارکت مردم محلي، گفت: مديريت مصرف آب بدون همراهي عمومي ممکن نيست.
وي با اشاره به اينکه وضعيت بارش سالانه کشور 35 درصد ميانگين بارش جهاني و در مقابل مصرف ما 2 برابر ميانگين جهاني است، گفت: هر چند ميزان بارش هاي سال آبي زرعي جاري در استان آذربايجان شرقي افزايش 54 درصدي نسبت به زمان مشابه سال گذشته و افزايش 28 درصدي نسبت به بلند مدت را نشان مي دهد، اما از آنجا که تبديل به روان آب نشده، منابع زيرزميني تغذيه نشده است.
غفارزاده با اشاره به اينکه پايه روان آب برف است و با بارش هاي رگباري و نقطه اي در زمان نامناسب روان آب ايجاد نمي شود، گفت: افزايش 1.5 درجه اي ميانگين دما هم بر تبخير و کاهش منابع سدها افزوده است.
وي با اشاره به اينکه سدهاي نهند تبريز، ستارخان اهر و علويان مراغه بيشترين کاهش مخزن را در ميان سدهاي استان دارند، گفت: به ترتيب کاهش 27 ،20 و 7 درصدي ذخيره مخزن اين سدها اتفاق افتاده و براي عبور از فصل تابستان نيازمند تدابير خاص هستيم .
وي صرفه جويي 10 تا 12 درصدي را براي کاهش قطعي آب ضروري دانست و خاطرنشان کرد: در دشت هاي استان هم شاهد کسر مخزن 30 تا 50 سانتي متري آب هاي زير زميني در سال هستيم .
غفارزاده با اشاره به اينکه قبل از سال 1393 و اجرايي شدن طرح تعادل بخشي، سالانه شاهد کسر مخزن 50 ميليون مترمکعبي در ذخاير زير زميني استان بوديم، گفت: با مسدود کردن چاه هاي غيرمجاز، نصب کنتورهاي هوشمند و جلوگيري از اضافه برداشت در قالب اين طرح کسري مخزن منابع زيرزميني در استان به 40 ميليون متر مکعب کاهش يافته است.
وي بيان اينکه طرح تعادل بخشي در 2 مرحله تثبيت و احيا اجرا مي شود، اعلام کرد: تا زمان حاضر 7728 فقره چاه غير مجاز در استان مسدود و براي 2 هزار فقره چاه، کنتور هوشمند نصب شده است.
وي با اشاره به راه اندازي گروه هاي گشت و نظارت براي کنترل وضعيت دشت ها و چاه هاي استان، اظهارداشت: موفقيت در اين طرح نيازمند همراهي و مشارکت مردم است.
غفارزاده با اشاره به اينکه طرح تعادل بخشي يکي از طرح هاي نجات درياچه اروميه محسوب مي شود، اعلام کرد: در راستاي احياي اين درياچه سال گذشته 80 کيلومتر از حريم رودخانه آجي چاي ( تلخه رود ) آزادسازي شد و بازگشايي حريم چند رودخانه از جمله شهر چاي، گنبرف چاي و رودخانه هاي مراغه در حال اجراست.
وي با بيان اينکه آزادسازي حريم رودخانه ها با مقاومت هايي روبرو مي شود، گفت: جلوگيري از تبعات جبران ناپذير سيل هم از مزاياي آزادسازي حريم رودخانه هاست.
وي با اعلام اينکه طول رودخانه هاي استان 20 هزار کيلومتر است، گفت: براي 7 هزار کيلومتر نقشه حريم بستر تهيه و 2100 کيلومتر بازگشايي و ساماندهي شده است.
غفار زاده با بيان اينکه انتقال پساب تصفيه شده تبريز از طريق لوله گذاري هم يکي ديگر از طرح هاي در دست اجرا در راستاي احياي درياچه اروميه است، گفت: سال گذشته از 158 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته براي طرح هاي آب منطقه اي آذربايجان شرقي در راستاي احياي اين درياچه 75 ميليارد تومان تخصيص يافت.
وي خاطرنشان کرد: اعتبار سال گذشته شرکت آب منطقه اي آذربايجان شرقي از محل منابع احياي درياچه اروميه، رودخانه هاي مرزي، منابع استاني ، ملي و فاينانس 1500 ميليارد تومان بود که 1090 ميليارد تومان جذب و در راستاي توسعه پايدار منابع آبي هزينه شد.
سرپرست شرکت آب منطقه اي آذربايجان شرقي در خصوص وضعيت تالاب قوريگل هم با اشاره به اينکه در فصل زراعي با کمبود آب و فصل غير زراعي با مشکلاتي همچون يخ زدن آب براي انتقال آب از ساير حوضه هاي آبي به اين تالاب بين المللي مواجه هستيم، گفت: براي رفع اين مشکل 25 ميليارد تومان اعتبار براي 13 کيلومتر لوله گذاري نياز است.
وي در پايان اعلام کرد: سد کلقان بستان آباد در شهريور امسال همزمان با هفته دولت به صورت کامل آبگيري مي شود.
غفارزاده خاطرنشان کرد: حجم مخزن اين سد 21 ميليون متر مکعب است و با هدف تامين آب شرب هشترود و بستان آباد همچنين آب واحدهاي صنعتي بستان آباد و شرق تبريز احداث شده است.
ميزان آب هاي تجديد پذير آذربايجان شرقي در حدود 5 ميليارد متر مکعب است که 61 درصد سطحي و 39 درصد زيرزميني است.
3071
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۶۳۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل سیستم روشنایی ضلع شرقی پارک باغشمال تبریز

شهردار منطقه سه تبریز گفت: در تکمیل روشنایی ضلع‌ شرقی پارک باغشمال، ۲۴ چراغ روشنایی با ارتفاع ۱۲ متری و ۹ متری نصب شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، علی قاسمی عصر امروز _دوشنبه، هفدهم اردیبهشت_ در بازدید از پارک باغشمال اظهار کرد: در تکمیل روشنایی ضلع شرقی فاز دوم مجموعه فرهنگی تاریخی پارک باغشمال، معاونت فنی و عمرانی منطقه، تعداد ۲۴ چراغ روشنایی با ارتفاع ۱۲ متر و ۹ متر را نصب کرد تا روشنایی این ضلع پارک باغشمال تکمیل شود.

وی افزود: با نصب این چراغ‌های با ارتفاع ۱۲ متر و ۹ متر این مسیر به صورت کامل تأمین روشنایی شده و امنیت روانی لازم برای شهروندان فراهم شده است.

شهردار منطقه سه تبریز در ادامه اذعان کرد: پارک باغشمال با بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع، یک پروژه منحصر به فرد برای فضای سبز منطقه سه تبریز و همچنین یک گام مهم در حفظ بافت تاریخی و فرهنگی تبریز به شمار می‌رود.

کد خبر 751256

دیگر خبرها

  • تکمیل سیستم روشنایی ضلع شرقی پارک باغشمال تبریز
  • اجرای هزار میلیارد تومان پروژه در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در تبریز
  • آمادگی برق تبریز برای برگزاری مرحله دوم انتخابات
  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • ۴۷ هزار آمپول قاچاق در تبریز کشف شد
  • بازار انتخابات در تبریز داغ شد/ اوج هیجان در ستادهای تبلیغاتی
  • عزاداری خیابانی به مناسبت سالروز شهادت امام صادق(ع) در تبریز
  • برگزاری همایش توجیهی و آموزشی زائران حج تمتع در تبریز
  • برگزاری دوره آموزشی طرح ملی طوبی در تبریز