Web Analytics Made Easy - Statcounter

راستاد گفت: طی سه ماهه امسال، تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شمالی کشور رشد ۳۰ تا ۷۰ درصدی داشته است.   به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه مراسم روزجهانی هیدروگرافی در جمع خبرنگاران؛ در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر تاثیرگذاری بازگشت تحریم‌ها بر حوزه دریایی کشور و تمهیدات این سازمان برای رفع آنها اظهار کرد: فضای فعالیت‌های دریایی و حمل و نقل تجارت دریایی یک فضای کاملا سیاسی است، اگرچه در دوره‌ گذشته تحریم‌ها، واردات پرنوسانی را در حوزه دریایی پشت سر گذاشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: 90 درصد از واردات و صادرات کشور از طریق بنادر تجاری انجام می‌شود و ما توانستیم در این دوره از تجربیات دوره‌های قبل استفاده و از آن برای توسعه و تعامل خطوط کشتیرانی به کار بگیریم.

راستاد تاکید کرد: باید سعی کنیم از توانمندی‌های داخلی در تمامی بخش‌ها استفاده کرده و بتوانیم در حوزه حمل و نقل دریایی و خطوط کشتیرانی با علاقه و انگیزه بیشتر تردد کنیم.

رشد فعالیت‌های خطوط بندری در سه ماهه ابتدای سال

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سه ماهه ابتدای امسال از فعالیت‌های خطوط بندری روند رو به رشدی را داشته‌ایم، گفت: خوشبختانه در بخش صادرات غیرنفتی رشد 14 درصدی را تجربه کردیم و در زمینه ترانزیت فله مایعات نیز رشد 23 درصدی داشته‌ایم.

راستاد افزود: خوشبختانه در مجموع چارچوب فعالیت‌ها و خطوط ترانزیتی و دریایی از تمهیدات و توانمندی‌های داخلی استفاده کرده‌ و  توانسته‌ایم هر گونه خللی که در این بخش ایجاد شده است را ساماندهی کنیم .

مدیر عامل سازمان بنادر افزود: متاسفانه  فعالیت برخی از خطوط لاینری که اقدامات باربری را در این حوزه انجام می‌داده اند، محدود شده است اما به واسطه جاذبه‌هایی که بازار خوب ایران از لحاظ توانمندی‌های صادراتی، وارداتی ترانزیت و ترانشیب دارد، تحریم ها ناکام مانده است.

وی  توضیح داد: اگر کشتی‌های خارجی  بنادر ایران را به دلیل تحریم ها  ترک کنند، نمی‌توانند به راحتی بندر دیگری   را برای عملیات حمل و نقل دریایی خود جایگزین کنند، بنابراین نگرانی از لحاظ خروج این کشورها وجود ندارد.

 شرکت‌های بیمه‌ای، غرامت نفتکش سانچی را پرداخت خواهند کرد

وی درباره آخرین وضعیت پرداخت غرامت کشتی سانچی گفت: شرکت نفتکش، پرداخت غرامت را پیگیری کرده و شرکت‌های بیمه‌ای که نفتکش سانچی را بیمه کرده‌اند، مبلغ غرامت را پرداخت خواهند کرد.

راستاد با بیان اینکه راهبرد توسعه‌ای سازمان بنادر برای بنادر شمالی کشور افزایش ترانزیت و صادرات در این حوزه است، گفت: به زودی همایش صادراتی در بندر امیرآباد برگزار می‌شود و در این همایش فعالان و بازرگانی بخش‌های اقتصادی شرکت خواهند کرد.

وی یادآور شد: این همایش با هدف معرفی توانمندی‌ها و ایجاد مکانیزم‌های تشویقی برگزار می‌شود و ما سعی کرده‌ایم با تخفیف‌هایی در تعرفه‌های بندری، مکانیزم‌های مشخصی را برای تشویق فعالان اقتصادی ایجاد کنیم.

راستاد گفت: اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذارانی که برای صادرات از طریق بنادر شمالی اقدام کنند، از مهمترین مکانیزم‌های تشویقی سازمان بنادر به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طی سه ماهه سال جاری شاهد رشد 30 تا 70 درصدی بنادر شمالی کشور در زمینه تخلیه و بارگیری بوده‌ایم، افزود: بنادر شمالی کشور 30 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری دارد که تا به امروز توانسته‌ایم 6 میلیون تن از این میزان ظرفیت را استفاده کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: باید زمینه‌ای برای افزایش ترانزیت کالاهایی که دارای بهره‌وری بالایی برای بنادر شمالی کشور است را در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: راه و شهرسازی کشتیرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۷۸۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر کل گمرک شهید شوشتری سرخس گفت: در فروردین ماه، ۳۰ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیون و ۷۷۳ هزار دلار از طریق گمرک مرزی سرخس به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۴۷ درصد و از نظر ارزش ۳۷ درصد افزایش یافته است.   علی‌اکبر کیانی علی آباد افزود: عمده کالا‌های صادراتی مصالح ساختمانی، موادغذایی و محصولات پتروشیمی بوده است.   وی ادامه داد: همچنین ترانزیت ورودی از کشور‌های روسیه و آسیای میانه (ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان) به مقاصد هند، چین، پاکستان، امارات با وزن ۸۴ هزار تن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶۰ درصد افزایش یافته است.   به گفته او، عمده کالا‌های ترانزیتی حبوبات، گوگرد، مشتقات سوختی بوده که از طریق حمل ریلی و جاده‌ای مبادله شده است.   کیانی اعلام کرد: درمجموع ۱۸۰ هزار تن انواع کالا‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیتی در فروردین امسال ازگمرک سرخس مبادله شده است.   بزرگترین گمرک و مرز ریلی خاورمیانه با حجم ۸۰ درصد از کل مبادلات و تبادلات کشور، در سرخس واقع شده است.

دیگر خبرها

  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  •  تاکید بر افزایش همکاری‌های بنادر گلستان و بندر امیرآباد
  • نصب علائم کمک ناوبری در مسیر تردد شناورهای دریایی گلستان
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • افزایش ۳۵ درصدی بارگیری راه آهن لرستان در نخستین ماه سال
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • رشد ۱۰۷ درصدی تناژ بارگیری محمولات در راه آهن فارس