Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ این پالایشگاه به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز است که مراحل ساخت آن در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار از سال ۱۳۸۵ در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس آغازشده است .

این پالایشگاه شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تأمین می شود.

به گفته مدیر پروژه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس اکنون روزانه 240 هزار بشکه میعانات گازی از عسلویه با یک خط انتقال به این پالایشگاه منتقل می شود که این خط ظرفیت انتقال تا 800 هزار بشکه را نیز دارد.

با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان ۹۵) و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی ایران اضافه می‌شود. تولید روزانه ۴ میلیون لیتر گاز مایع، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه است.

به گفته ‌مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس اکنون تولید بنزین یورو چهار و و یورو پنج در پالایشگاه ستاره خلیج فارس 24 میلیون لیتر در روز است که تا پایان سال به 36 میلیون لیتر خواهد رسید.

‌محمدعلی دادور، ‌با بیان اینکه با بهره برداری از فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید بنزین یورو 5 در این پالایشگاه به روزانه 24 میلیون لیتر می رسد، عنوان کرد: همچنین تولید روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی نیز به ظرفیت این پالایشگاه اضافه می شود.

مدیرعامل این پالایشگاه امیدوار است تا امسال کشور در تولید بنزین خودکفا شده و زمینه برای صادرات بنزین در نیمه دوم امسال فراهم شود.

علیرضا صادق آبادی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم در این باره گفته: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس مجموع این تولیدات، ارزشی حدود ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار داشته که به همین میزان، از خروج ارز جلوگیری شده است.با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا می‌شود.

این پالایشگاه یکی از محدود طرح های پالایشگاهی کشور است که مراحل طراحی و ساخت آن به دست متخصصان داخلی انجام شده است.

سردار سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به عنوان پیمانکار اصلی اجرای این پروژه عظیم می گوید:۷۰ درصد تجهیزات این پالایشگاه تولید داخل است و این در حالی است که در اجرای فازهای نخست پارس جنوبی که ازجانب شرکت‌های خارجی اجرا شد، تمام تجهیزات این فازها حتی اسکلت فلزی آنها هم از کشورهای خارجی خریداری و تأمین شده است.

۴۰ درصد سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ، ۳۵ درصد شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) و ۱۰ درصد صندوق بازنشستگی صنعت نفت و ۱۵ درصد شرکت SPC اندونزیایی است.

بر اساس برآوردهای انجام شده برای ساخت این واحد پالایشی حدود 3.8 میلیارد یورو منابع مالی هزینه است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: پالایشگاه میعانات گازی دنیا تولید بنزین گازوئیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۱۰۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین تغییر بزرگ مالک جدید: استقلالِ خلیج فارس!

به گزارش "ورزش سه"، با واگذاری سهام باشگاه استقلال به هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، کم کم شاهد تغییرات جدید در این باشگاه خواهیم بود.

یکی از این تغییرات که پس از جلسه امروز مدیران پتروشیمی خلیج فارس با اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال زمزمه‌های آن مطرح شده، اضافه شدن پسوند خلیج فارس به نام باشگاه استقلال است.

در حالی که همزمان با تکمیل مراحل واگذاری پسوند ایران از نام باشگاه استقلال برداشته شده بود، حالا شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار است عبارت خلیج فارس به نام استقلال اضافه شده تا این باشگاه از فصول آینده با نام استقلال خلیج فارس در مسابقات فوتبال داخلی و بین‌المللی شرکت کند.

پیش از این پسوند آبی پوشان، ایران بود و حتی در سامانه کدال و نامه های اداری و رسمی از این تیم به عنوان استقلال ایران یاد می شد که حالا به نظر می رسد باید شاهد تغییر آن به استقلال خلیج فارس باشیم.

دیگر خبرها

  • قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود
  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد
  • نام استقلال تغییرناپذیر است
  • آب‌های نیلگون، روی پرده نقره‌ای
  • امنیت خوبی در منطقه خلیج فارس برقرار است
  • اولین تغییر بزرگ مالک جدید: نام استقلال عوض شد!
  • مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد
  • اولین تغییر بزرگ مالک جدید: استقلالِ خلیج فارس!
  • بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود
  • آیت‌الله دژکام: بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود