Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اختلاف تعیین اول ماه قمری در بین فقها و مناطق مختلف عنوان کرد: بر اساس بیان قرآن، ماه یک موجود متحرک است که مبدا، مصافت و مقصد آن معلوم است و یک بدر بیشتر نداریم، پس در همه دنیا اگر در یک جا ماه دیده شد، برای کل مردم زمین اول ماه است.

به گزارش ایسنا، آیت الله حسین نوری همدانی شامگاه پنجشنبه در مراسم اختتامیه طرح اعزام اساتید تفسیر قرآن حوزه در ماه مبارک رمضان که همزمان با سالروز شهدای هفتم تیر در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، عنوان کرد: باید به علمایی که در تفسیر قرآن قدم برمی‌دارند تبریک گفت که بسیار کار مبارک و مقدسی انجام می‌دهند، حدیث نبوی است که نعمت قرآن بالاترین عنایت الهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مرجع تقلید با بیان لزوم توجه به تفسیر قرآن در حوزه علمیه ادامه داد: اساتید حوزه باید حداقل هفته‌ای یک جلسه تفسیر داشته باشند، این شیوه علمای بزرگ از گذشته بوده است که همیشه قبل از درس چند آیه تفسیر در مقدمه می‌گفتند. علما از جمله مرحوم آخوند در همدان در مقدمه درس خود، تفسیر قرآن بیان می‌کرد و یک درس نبود که در آن تفسیر نباشد همچنین در احوال میرزای شیرازی آمده که قبل از درس، نهج‌البلاغه می‌گفته است.

وی با بیان اینکه پناهگاهی بالاتر از قرآن و اهل بیت (ع) نداریم، افزود: در روایات بیان شده وقتی فتنه‌ها مانند قطعات تاریک شب به شما هجوم آورد به قرآن پناه ببرید، زیرا این قرآن شافع مشفع و فرقان است، فتنه در هر زمانی وجود دارد و همیشه میان حق و باطل اختلاط ایجاد می‌کند و راهی هم جز پناه بردن به قرآن نیست.

آیت الله نوری همدانی بیان کرد: در صدا و سیما هم باید هفته ای چند بار و در زمان های مناسب تفسیر پخش شود، نه اینکه گاهی ساعت دو شب جلسات تفسیر آیت الله جوادی آملی پخش می‌شود.

وی با بیان اینکه گاهی مردم نگاه تقدسی صرف به قرآن دارند در حالی که باید قرآن را وارد صحنه‌های عملی زندگی مردم کنیم، گفت: قرآن آیات فقهی فراوانی دارد که باید برای مردم بازگو و کاربردی شود.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه نفی سبیل تصریح کرد: باید تمامی انواع سلطه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... در حوزه بر اساس آیات قرآن تفسیر شود، اما متاسفانه فقهای ما در استنباطات و تحقیقات توجه کمی دارند.


چند اول ماه، خلاف واقعیت و قرآن کریم است

آیت الله نوری همدانی بیان کرد: در ۲۶ آیه، قرآن کریم به مساله ماه اشاره کرده است؛ ماه یک موجود متحرکی است که مبدا، مصافت و مقصد آن معلوم است و ما یک بدر بیشتر نداریم، ولی اول ماه و شب‌های قدر اختلافی داریم که معلوم می‌شود استنباطات فقهی خلاف واقعیت و خلاف قرآن است که گاهی حتی متاسفانه در یک شهر نیز این اختلاف را می‌بینیم که نمونه آن در قم هم رخ داده است و در سال جاری با اینکه جمعه، عید فطر اعلام شده بود برخی شنبه را عید می‌دانستند.


آیت‌الله نوری همدانی تصریح کرد: این نوع اختلافات را باید از روی قرآن حل کنیم؛ قرآن فرموده که تعداد ماه‌ها در سال ۱۲ عدد بیشتر نیست و ملاک هم ماه قمری است؛ سپس قرآن به جریان ماه و خورشید اشاره دارد و به حرکت دائمی آن و شروع و مقصد آن پرداخته است؛ بنابراین چند اول ماه، خلاف واقعیت و قرآن کریم است.

این مرجع تقلید بیان کرد: در همه دنیا در یک جا اگر ماه دیده شد برای کل مردم زمین اول ماه است، زیرا ماه موجود مشخص تکوینی است. در قرآن و روایات و کتب فقهی تا زمان شیخ طوسی اصلا وحدت و اختلاف افق مطرح نبوده است، البته میان علمای اهل سنت وجود داشته است و از آن دوره به تدریج وارد شده است، آیت‌الله بروجردی و امام به وحدت افق قائل بودند؛ لذا اگر ما بخواهیم با قرآن ارتباط بیشتری داشته باشیم خیلی از مسائل فقهی را می‌توانیم حل کنیم.

آیت الله نوری همدانی با تاکید بر لزوم انس بیشتر با قرآن کریم تصریح کرد: در حوزه علمیه باید قرآن به صحنه استنباط و اجتهاد بیاید و سپس وارد صحنه اجتماعی مردم شود.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام منطقه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۲۱۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال حافظ امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر

دمی همدم و همراه شدن با حضرت حافظ پیشینه‌ای چند قرنی در میان ایرانیان و فرهنگ ایرانی دارد. بدون شک همه ایرانیان از خردسالی با حافظ و فال این شاعر و عارف نامی آشنایی دارند.  

به گزارش «زی‌سان»، حافظ‌خوانی در مراسم‌های مختلف همانند لحظه سال تحویل و شب یلدا، بخشی از فرهنگ و سنت دیرینه جامعه ایرانی است. در کنار خواندن غزلیات، گرفتن فال حافظ نیز یک رسم همیشگی برای ایرانیان است.  

این باور قدیمی در میان ایرانیان وجود دارد که حضرت حافظ داننده عالم نهان و غیب است و در لحظات مختلف با رجوع فال حافظ می‌توان تصمیم درست را گرفت. فال شنبه ۸  اردیبهشت به تفال حافظ بدین گونه است:‌

فتوی پیرِ مُغان دارم و قولیست قدیم

که حرام است مِی آنجا که نه یار است ندیم

چاک خواهم زدن این دلقِ ریایی، چه کنم؟

روح را صحبتِ ناجنس عذابیست الیم

تا مگر جرعه فشانَد لبِ جانان بر من

سال‌ها شد که منم بر درِ میخانه مقیم

مگرش خدمتِ دیرین من از یاد برفت‌

ای نسیم سحری یاد دَهَش عهدِ قدیم

بعد صد سال اگر بر سرِ خاکم گذری

سر برآرد ز گِلم رقص کنان عَظمِ رَمیم

دلبر از ما به صد امّید سِتَد اول دل

ظاهراً عهد فرامُش نَکُنَد خَلقِ کریم

غنچه گو تنگدل از کارِ فروبسته مَباش

کز دم صبح مدد یابی و انفاسِ نسیم

فکر بهبود خود‌ای دل ز دری دیگر کن

درد عاشق نشود به، به مداوایِ حکیم

گوهرِ معرفت آموز که با خود بِبَری

که نصیبِ دگران است نِصابِ زر و سیم

دام سخت است مگر یار شود لطفِ خدا

ور نه آدم نَبَرد صرفه ز شیطانِ رجیم

حافظ ار سیم و زرت نیست چه شد؟ شاکر باش

چه به از دولتِ لطفِ سخن و طَبع سلیم

تعبیر و تفسیر غزل

با هزاران امید و آرزو دل به کسی سپرده ای، ولی گویا عهد و پیمانش را با تو فراموش کرده است، اما این مساله نباید تو را دلتنگ کند، زیرا اگر از این راه به مقصود نرسی راه‌های بهتری نیز وجود دارد. به دنبال معرفت اندوزی باش نه سیم و زر چرا که نعمت‌های خداوند در اختیار تو قرار دارد که از هر ثروتی گرانبهاتر است.

tags # فال حافظ ، فال سایر اخبار اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ شهاب سنگی که دایناسورها را منقرض کرد به کجای زمین خورد و آن روز چه اتفاقی رخ داد؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • کیفیت هوای سلماس ناسالم برای گروه‌های حساس 
  • چرا مجازات تشهیر برای مجرمان خشن به کار گرفته نمی‌شود؟
  • غیبت قمری آنتارس چه زمانی رخ می‌دهد؟
  • (ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد
  • شگفتی‌آفرینی ژاپن در ماه: ماه‌نشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد
  • فال حافظ امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد
  • قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند